Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen uupunut akateeminen nelikymppinen, joka haluaisi helpompiin töihin, mutta ei pääse

Vierailija
24.03.2022 |

15 vuotta takana uraa vaativissa ja vastuullisissa oman alan tehtävissä. Ja muutaman vuoden työuupumus. Olen päätynyt siihen, että päänuppini ei vain enää kestä niitä kiireisiä ja vastuullisia töitä. Olen yli vuoden ajan hakenut aktiivisesti helpompiin töihin. En pääse edes haastatteluihin. Kelpaisi suunnilleen mikä vain, mutta selässä ja polvissa on sen verran kremppaa, että siivoustyö tai muu nostelua vaativa työ ei onnistu. Puhelimessa sanovat aina, että olen ylikoulutettu ja tehtävään ei aiota ottaa näin koulutettua ihmistä. Olen hakenut oman alankin helpompia töitä, niihin olen kuulemma liian kokenut eikä minua haluta vaan joku vastavalmistunut. Ihan seinä vastassa kaikkialla. Hain kokeeksi paria vaativaa tehtävää, vielä vaativampaa kuin nykyinen. Ja tulin valituksi! Mutta en ottanut työtä vastaan, pääni ei vain enää kestä mitään niin kuormittavaa tai vastuullista työtä. Miten ihmeessä pääsisi uralla alenemaan?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako muu kuin uudelleenkouluttautuminen, vaikka floristiksi tai vastaavaksi. Sitten töitä hakiessa kerrot olleesi 15 vuotta Niuvanniemessä, niin saatat tulla valituksi.

Vierailija
2/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako muu kuin uudelleenkouluttautuminen, vaikka floristiksi tai vastaavaksi. Sitten töitä hakiessa kerrot olleesi 15 vuotta Niuvanniemessä, niin saatat tulla valituksi.

Floristina olisi mukavaa! Onkohan sillä alalla töitä tarjolla vai kova kilpailu työpaikoista?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Floristina olisi mukavaa! Onkohan sillä alalla töitä tarjolla vai kova kilpailu työpaikoista?

Ap

Oman kukkakaupan perustat. Yrittäjiä taitavat olla pitkälti.

Vierailija
4/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hmm. Asun Helsingissä, täällä on aika paljon kukkakauppoja ja luulen, että markkinoille ei mahdu montaa lisää. Ja kaupan perustaminen varmaan vaatii jonkin verran alkupääomaa ja työkokemusta alalta. Ap

Vierailija
5/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupumuksesta vinkuvia ei kukaan halua töihin. Voisit perustaa oman konsulttifirman.

Vierailija
6/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät osan kokemuksestasi pois hakemuksesta, tietenkin.

Mulla taas on ihan päinvastainen ongelma. Olen pari kertaa onnistunut vaihtamaan reilusti aikaisempaa alempaan. Työnkuvan tosiallinen laatu ei ole tullut haastatteluissa esille ollenkaan. Kiva huomata 10 vuoden työkokemuksella ja yliopistokoulutuksella päätyneensä työhön, mikä sopisi paremmin vasta AMK:sta valmistuneelle.

Vierailija
7/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hmm. Asun Helsingissä, täällä on aika paljon kukkakauppoja ja luulen, että markkinoille ei mahdu montaa lisää. Ja kaupan perustaminen varmaan vaatii jonkin verran alkupääomaa ja työkokemusta alalta. Ap

Niin, floristikouluunhan sitä olisi syytä mennä.

Vierailija
8/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas on ihan päinvastainen ongelma. Olen pari kertaa onnistunut vaihtamaan reilusti aikaisempaa alempaan. Työnkuvan tosiallinen laatu ei ole tullut haastatteluissa esille ollenkaan. Kiva huomata 10 vuoden työkokemuksella ja yliopistokoulutuksella päätyneensä työhön, mikä sopisi paremmin vasta AMK:sta valmistuneelle.

Miten käytännössä jätetään osa kokemuksesta pois? Minulla on kolme pitkää työsuhdetta ja aukoton cv. Jätänkö yhden niistä pois ja jätän cv:hen viiden vuoden aukon?

Ap

Vierailija
9/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää miettiä ihan boksin ulkopuolelta. Unohda se ala, millä olet. Katsele ympärillesi ja tutki, miten ihmiset elättävät itseään. On olemassa paljon muitakin vaihtoehtoja kuin siivoaminen (joka tuskin edes on stressittömin vaihtoehto). Kouluttaudu. Jää opintovapaalle ja nosta aikuiskoulutusrahaa. Ota aktiivisesti uusi suunta.

Vierailija
10/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin kelpaisi helpompi työ ja lyhyempi työpäivä ja palkankaan ei tarvitsisi nousta kuin vähän.

Vierailija
11/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää miettiä ihan boksin ulkopuolelta. Unohda se ala, millä olet. Katsele ympärillesi ja tutki, miten ihmiset elättävät itseään. On olemassa paljon muitakin vaihtoehtoja kuin siivoaminen (joka tuskin edes on stressittömin vaihtoehto). Kouluttaudu. Jää opintovapaalle ja nosta aikuiskoulutusrahaa. Ota aktiivisesti uusi suunta.

Olen hakenutkin paljon muidenkin alojen hommia. Opintovapaata en saa enää. Ap

Vierailija
12/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käytännössä jätetään osa kokemuksesta pois? Minulla on kolme pitkää työsuhdetta ja aukoton cv. Jätänkö yhden niistä pois ja jätän cv:hen viiden vuoden aukon?

Ap

Ei, vaan jätät tekemistäsi työtehtävistä jotain pois. Niinhän kaikki muutkin tekevät, sekä ilmoituksissa että CV:ssä. Jos työhön kuuluu 80 % ajasta puhelinasiakaspalvelu ja 20 % ajasta somen päivittäminen, ilmoituksessa lukee "Etsimme somemarkkinoijan kehittäjää!" ja ylistetään sitä ja mainitaan ohimennen "Tarvittaessa vastaat myös puhelimeen." Työhön huijattu someosaaja jättää CV:stä pois kokonaan tuon puhelinaspan, mitä ei alkujaankaan halunnut tulla tekemään.

Sinä sen sijaan jätät ne järkevämmät hommat pois, korostat työsi rutiininomaisia piirteitä.

Vierailija
13/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, vaan jätät tekemistäsi työtehtävistä jotain pois. Niinhän kaikki muutkin tekevät, sekä ilmoituksissa että CV:ssä. Jos työhön kuuluu 80 % ajasta puhelinasiakaspalvelu ja 20 % ajasta somen päivittäminen, ilmoituksessa lukee "Etsimme somemarkkinoijan kehittäjää!" ja ylistetään sitä ja mainitaan ohimennen "Tarvittaessa vastaat myös puhelimeen." Työhön huijattu someosaaja jättää CV:stä pois kokonaan tuon puhelinaspan, mitä ei alkujaankaan halunnut tulla tekemään.

Sinä sen sijaan jätät ne järkevämmät hommat pois, korostat työsi rutiininomaisia piirteitä.

Titteli jo paljastaa, että työ on ollut vastuullista ja vaativaa. Työhöni ei kuulunut mitään rutiinitehtäviä. Eli en pysty tekemään noin kuin neuvoit. Ap

Vierailija
14/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei halua palkata nelikymppistä luuseria joka ei jaksa tehdä töitä.

Vierailija
15/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin samassa tilanteessa vain vuosi sitten. Mun onnekseni koitui opiskeluaikojen työkokemus asiakaspalvelussa. Hain yhtä asiakaspalvelupaikkaa ja sain sen heti. Siellä edelleen ja elämä on niin paljon mukavampaa nyt. Jatka vain sinnikkäästi hakua! 

Vierailija
16/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on taas näitä turhista vinkuvia velliperseitä.

Vierailija
17/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, mut palkattiin heti. :-) 

Vierailija
18/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Titteli jo paljastaa, että työ on ollut vastuullista ja vaativaa. Työhöni ei kuulunut mitään rutiinitehtäviä. Eli en pysty tekemään noin kuin neuvoit. Ap

Jos tittelisi on vain päällikkö, se voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Esim. kaupan kaikki myyjät saattavat olla markkinointipäälliköitä.

Vierailija
19/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä jaksaisin tehdä. Hyvinkin. En vain enää kestä niin vaativaa ja vastuullista työtä kuin omani on. Ap

Vierailija
20/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupumuksesta vinkuvia ei kukaan halua töihin. Voisit perustaa oman konsulttifirman.

Tämä on ihan totta, suotta alapeukuttaa. Itse haastattelin tehtävään hieman liian kokenutta ja kouluttautunutta. Kielteisen päätöksen ratkaisi se, että hän kertoi olevansa uupunut. Ei siksi, ettei saisi uupua, vaan siksi, että uupumuksesta tulee hakeutua sairaslomalle ja sitten miettiä täysissä voimissa mitä tulevaisuudeltaan haluaa. Minä ainakin ajattelin välittömästi, että henkilö tulee haettavaan tehtävään lepäämään ja sitten toteaa puolen vuoden kuluttua, ettei tehtävään riitä mielenkiinto, palkka on liian huono tms. Ja minä pian joudun rekrytoimaan ja perhedyttämään taas uuden henkilön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi