Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abi laittoi yhteishaussa hakemuksen oikikseen

Abin äiti
24.03.2022 |

En viitsinyt sanoa, että ei taida rahkeet riittää sinne. Antaa nyt koittaa pääsykokeita ja katsoa kuinka käy. Haki myös psykologiaa lukemaan, mutta aika pienet mahdollisuudet on sinnekin päästä.

On lukiossa keskivertoa vähän huonompi. Amk-opiskelut riittäisi kyllä ja paremmat mahdollisuudet pärjätä pääsykokeissa ja opinnoissa. En itsekään pärjäisi missään oikiksessa saati pääsisi edes sisälle sinne.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika oli keskiverto lukiossa, kirjoitti yhden eximian (äikästä) ja muut sen alle, keskiarvo kasin pintaa.

Halusi teknilliseen korkeakouluun (Aalto nyk), kävi valmennuskurssin jonka käyneet kaikki pääsivät sisään ekalla yrittämällä. 

Aallon DI-opintoihin onkin tosi helppo päästä sisään, jos ei ole pakko päästä tutalle tai tefylle. Ulospääsy valmistuneena onkin sitten paljon vaikeampi juttu.

Vierailija
42/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässäy eesl ähihoitaja koulutukseen kun olen niin .......tanan tyhmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis päässyt

Vierailija
44/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun kirjoitusvirheet!

Vierailija
45/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun poika oli keskiverto lukiossa, kirjoitti yhden eximian (äikästä) ja muut sen alle, keskiarvo kasin pintaa.

Halusi teknilliseen korkeakouluun (Aalto nyk), kävi valmennuskurssin jonka käyneet kaikki pääsivät sisään ekalla yrittämällä. 

Aaltoon onkin paljon helpompaa päästää kuin psykalle tai oikikseen.

Riippuu alasta. Aallossa on muutama todella suosittu ala, joille on hyvin vaikea päästä.

Riippuu omista kiinnostuksenkkohteista ja lahjoista. Nimim opiskellut molemmissa. Minusta molemmissa on omat hankaluutensa mutta kaiken kaikkiaan Aallossa opIskelu oli vaativampaa (minulle), vaikkakin huiman paljon kivempaa

Vierailija
46/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on nyt niin ihmeellistä? Mä oon nähny oikiksen pääsykokeet ja pääsisin varmasti opiskelemaan jos haluaisin enkä edes ole mikään erittäin älykäs. Välil mietin jos hakis mutta mulla on jo ammatti enkä välttämättä kestäisi paineita mitä asianajotyö tuo mukanaan..

N25

Vierailija
47/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! SAA KAI SE ABI hakea mihin lystää, mitä se sulle kuuluu! Anna erehtyä itse, ja samoin onnistua itse. 18v on jo aikuinen!

Vierailija
48/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että lapsesi pääsee ja hänen unelmansa toteutuu. Voisit Abin äiti olla vähän kannustavampi. Voit katua noita ajatuksiasi kun lapsesi pääseekin sinne oikikseen sisään. Mitenkäs häntä seuraavaksi ajattelit lytätä?

Vierailija
49/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on nyt niin ihmeellistä? Mä oon nähny oikiksen pääsykokeet ja pääsisin varmasti opiskelemaan jos haluaisin enkä edes ole mikään erittäin älykäs. Välil mietin jos hakis mutta mulla on jo ammatti enkä välttämättä kestäisi paineita mitä asianajotyö tuo mukanaan..

N25

www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c25fd801-b4e0-4c44-8f7e-0

Vierailija
50/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c25fd801-b4e0-4c44-8f7e-0

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c25fd801-b4e0-4c44-8f7e-0095d2a4b9cb

Vierailija
51/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N25

Ei se hakeminen mihinkään paikkaan vaadi välttämättä juuri erityisen paljon älyä. Itselleni haastavinta oli jaksaa lukea koko lukuajan läpi tasaisesti ja epäonnistuinkin ensimmäisellä kerralla kokeessa kaiken jännityksen ja muun takia kunnolla. Onneksi uskalsin mennä sinne uudelleen. 

Kommenttisi kuulostaa jotenkin aavistuksen kateelliselta. 

Vierailija
52/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Ei se hakeminen mihinkään paikkaan vaadi välttämättä juuri erityisen paljon älyä. Itselleni haastavinta oli jaksaa lukea koko lukuajan läpi tasaisesti ja epäonnistuinkin ensimmäisellä kerralla kokeessa kaiken jännityksen ja muun takia kunnolla. Onneksi uskalsin mennä sinne uudelleen. 

Taidat itse olla kateellinen kun joillakin on älyä. Minusta pääsykokeet vaikuttavat helpoilta ja sainkin lukiossa kympin heittämällä lakitieteen kurssista. Opettajakin ihmetteli kun oli niin hyvä suoritus. Toiset osaa ja toiset toivoo osaavansa. Etkä pärjää lakialalla jos olet noin hermoheikko että haukut muita.

Vierailija
53/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Taidat itse olla kateellinen kun joillakin on älyä. Minusta pääsykokeet vaikuttavat helpoilta ja sainkin lukiossa kympin heittämällä lakitieteen kurssista. Opettajakin ihmetteli kun oli niin hyvä suoritus. Toiset osaa ja toiset toivoo osaavansa. Etkä pärjää lakialalla jos olet noin hermoheikko että haukut muita.

Onko se haukkumista jos toteaa toisen kommentin kuulostavan aavistuksen kateelliselta? Ihan hienosti olen juristina pärjännyt vaikka ensimmäinen pääsykoe jännitti paljon. Minun aikana ei lukiossa ollut mahdollista osallistua lakitieteen kurssille. Mahtavaa jos sellaisia nykyään on. 

Vierailija
54/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit käynyt oikiksessa, ymmärtäisit, että ei siellä olla sen älykkäämpiä tai lahjakkaampia kuin muuallakaan. Moni siellä ei ole käynyt koko lukiota (ammattikoulupohja) ja hyvin pääsi sisään. Pääsykoe ei vaadi kuin hyvää muistia tai ahkeruutta. Oppimaansa ei ainakaan omana vuonnani tarvinnut osata soveltaa mitenkään, riitti, kun osasi kirjat ulkoa ja toisti niiden sisältöä paperille. Suunnilleen siihen pisteeseen, että jos kirjoissa oli kirjoitusvirhe tai asiavirhe, se tuli kirjoittaa kokeeseenkin.

Mulla oli oikiksessa vuosikurssilla jopa tyttö, joka oli niin yksinkertainen, että useampaan otteeseen tulin miettineeksi, millä ilveellä hän oli sisään pääsyt ja miksei se sama kyky näkynyt opinnoissa. Läpäisi kurssit himaa ripoen ja pääsi gradukurssille professorin armahduksella. Tuntui, ettei hänellä ollut minkäänlaista kiinnostusta olla kursseilla, hölötti lähinnä kavereidensa kanssa ja kehuskeli jopa kerran kovaan ääneen luennolla rikostuomiosta, jonka oli tuoreeltaan saanut.

Vierailija
55/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N25

Wau... kukakohan tässä haukkuu..

Ap sinuna kannustaisin teiniä! Jos menee hyvin, iloitse. Jos huonosti niin lohdutat ja opetat kritiikinsietokykyä. 

Vierailija
56/56 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit käynyt oikiksessa, ymmärtäisit, että ei siellä olla sen älykkäämpiä tai lahjakkaampia kuin muuallakaan. Moni siellä ei ole käynyt koko lukiota (ammattikoulupohja) ja hyvin pääsi sisään. Pääsykoe ei vaadi kuin hyvää muistia tai ahkeruutta. Oppimaansa ei ainakaan omana vuonnani tarvinnut osata soveltaa mitenkään, riitti, kun osasi kirjat ulkoa ja toisti niiden sisältöä paperille. Suunnilleen siihen pisteeseen, että jos kirjoissa oli kirjoitusvirhe tai asiavirhe, se tuli kirjoittaa kokeeseenkin.

Mulla oli oikiksessa vuosikurssilla jopa tyttö, joka oli niin yksinkertainen, että useampaan otteeseen tulin miettineeksi, millä ilveellä hän oli sisään pääsyt ja miksei se sama kyky näkynyt opinnoissa. Läpäisi kurssit himaa ripoen ja pääsi gradukurssille professorin armahduksella. Tuntui, ettei hänellä ollut minkäänlaista kiinnostusta olla kursseilla, hölötti lähinnä kavereidensa kanssa ja kehuskeli jopa kerran kovaan ääneen luennolla rikostuomiosta, jonka oli tuoreeltaan saanut.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Nykyään niissä on ilmeisesti lisänä soveltava osuus vähintään aineiston muodossa. Soveltavia tehtäviä saisi olla enemmänkin. Oma kompastuskiveni uusissa kokeissa olisi varmasti monivalinnat, tuhlaisin niihin liikaa aikaa ja epäilisin jokaista kohtaa kauan vaikka tietäisin vastauksen heti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan