Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori ei tiedä mitä haluaisi opiskella vaikka pääsisi melkein minne vain

Vierailija
24.03.2022 |

Meillä on nuori kipuillut tulevan yhteisvalinnan kanssa jo koko talven ja nyt pitäisi tämän kuun aikana päättää mihin hakee. On jo viettänyt yhden välivuoden lukion jälkeen "itseään etsien" mutta nyt alkaa tuntua että kyse on ollut enemmänkin vain siitä että on lykännyt päätöstä jota ei ole halunnut tehdä.
Sinällään ei olisi mitään ongelmaa koska kyseessä sellainen "6 ällän nuori" jolla pääsy suoraan papereilla melkein minne vain. Paradoksaalista vain hän ei edelleenkään yhtään tiedä mihin haluaisi. Monia asia kiinnostaa jonkin verran mutta mikään ei sillä tavalla että se jotenkin helpottaisi valintaa.
Itse ajattelin että nuori kypsyy itse siihen valintaan tässä vuoden aikan mutta nyt on alkanut iskeä paniikki niin nuorelle itselleen kuin vähän meille vanhemmillekin. Jotenkin se nuoremme itsetuntemuskin on hukassa eikä hän oikein tunnista omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan niin että siitä saisi jotain apuja valintaan.
Mitä tässä kannattaisi tehdä kun asiasta on puhuttu tunteja ja taas tunteja mutta silti ei olle yhtään lähempänä jostain ratkaisusta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on lahjakas ja hyvät paperit, niin pääsee kyllä vaihtamaan myöhemminkin.

Vierailija
22/22 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään helppo tilanne. Jos nuorella ei ole selvillä, mitä haluaa opiskella, niin melkein kannattaisi pitää vielä uusi välivuosi, jonka aikana miettii tulevaa alaa ja samalla saa rahaa säästöön opiskeluaikaa varten. Täällä ketjussa on puhuttu myöhemmin alan vaihtamisesta, mikä on toki mahdollista, mutta varsinkin joillekin aloille vaihtaminen on hyvin vaikeaa.

Omakohtainen kokemus: Tosi pahan koulukiusaamisen takia en nuorempana uskonut itseeni ja omiin kykyihin. Hain ns. helppoa opiskelupaikkaa humanistiselta alalta, jolta olen myös valmistunut. Inhosin alaa jo opiskeluaikana, enkä ole päivääkään tehnyt oman alan töitä. Rupesin jo opiskeluaikana suunnittelemaan vaihtamista alalle, jota olen miettinyt lapsesta saakka. Alalla on ensikertalaiskiintiö, minkä takia ei-ensikertalaisena pitää olla alle 20 parhaan joukossa, jos haluaa opiskella pk-seudulla. Todistusvalinta ei koske ei-ensikertalaisia. Yritän vielä tänä vuonna hakea, mutta jos ei onnistu, niin pakko varmaan todeta, että se juna meni jo ja ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan