Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen

Vierailija
24.03.2022 |

Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?

Kommentit (954)

Vierailija
741/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ne ovat juuri niitä maatilatöitä, mitä monikaan suomalainen ei halua tai pysty tekemään.

Jos lomittaa maatilalla niin kilometrikorvauksia saa vain yhdestä matkasta päivä. Eläimiä hoidetaan aamulla ja illalla ja perheellisen on käytävä päivällä pesemässä kotona pyykkiä ja laittamassa ruokaa lapsille.

Ja mikä ongelma tässä mielestäsi on? Toinen vanhemmistani teki tätä työtä eläkeikään asti ja edelleenkin tarjotaan töitä jatkuvalla syötöllä, vaikka on eläkkeellä. Itse tein parikymppisenä, alalle kouluttamattomana ennen opiskeluihin lähtöä samaa hommaa. Sain kiitettävän työtodistuksen ja paljon erinomaista työkokemusta ja kuvan siitä kovasta vastuusta, mitä lomittajan työ on. Palkkana normipalkka, toki listan alapäästä.

30 km yhteen suuntaan on aika kallista kulkea. Tottakai eläkeläiset tekevät töitä, he saavat joka kuukausi tilille elääkkeen millä maksaa asumiskulut ja ruoja, palkka on vain lisätulo.

Kun työtön tekee syyskuussa sijaisuuden niin seuraavan kerran rahaa tulee tilille joulukuussa, kun tukipaperit käsitellään uudelleen.

Tehdään eläkeläisille sama systeemi kuin työttömille, jos tekee huhtikuussa töitä niin saa eläkkeen seuraavan kerran heinäkuussa.

Katsotaan väheneekö työhalut, kun toukokuussa ja kesäkuussa tilille ei tule euroakaan.

Vierailija
742/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä päättyy toukokuussa työt, kesäkuussa ja heinäkuussa en saa tilille euroakaan. Olen säästänyt sitä varten rahaa, että pystyn maksamaan laskut ja ruoan noina 2 kuukautena, kun tilille ei tule mitään.

Sitä varten myös työllisiä kehotetaan säästämään 2 kuukauden rahat, että jos irtisanotaan niin pärjää, kun odottaa tukipäätöksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on palkkatukitöissä 6 kuukautta niin pitää säästää 2 kuukauden vuokrarahat ja ruokarahat, jotta pystyy odottamaan ansiosidonnaista 2 kuukautta, kun käsittely kestää.

Vierailija
744/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi lakkauttaa koko leipäjonon kun ei siitäKÄÄN osaa köyhä kuin valittaa ja märistä. Ilmainen raha kun ropsahtaa tilille, vali vali. Ei tullut riittävästi, mutta mitään en itse toki aio tehdä kohentaakseni tilannettani. Ilmainen ruoka ei ollut riittävän hyvää, vali vali. Mutta mitään en edelleenkään tee itse, vaivannäkö ei ole mun juttu. Tukityöllistyksetkin ihan liikaa vaadittu, kotona makaamalla pitää raha saada. Leipäjonoonkin kohta varmaan vaaditaan kotiinkuljetuspalvelu.

Olen kyllä tämän kirjoittajan kanssa niin samaa mieltä. Kun ilmaiseksi saa niin siitäkin pitää valittaa että pitäisi saada vieläkin enemmän ilmaista.

Olisivat tyytyväisiä että saavat edes jotain.

Toisaalta tuollainen vastikkeeton auttaminen laiskistaa noita leipäjonossa olevia.

Pitäisi tehdä jotain työtä, esim. roskien keräilyä, syksyisin haravointia tms. ennen kuin tuon ilmaisen leipäkassin saa.

Vierailija
745/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan ruokakassit pienentyneet. Aiemmin riitti kun mies aamulla töistä tullessaan haki ruokakassin. Nyt haen itse toisen säkin oman työpäivän jälkeen. Poika ei suostu hakemaan kun pelkää että työkarit tai pomo näkee. Kahdella säkillä just selvitään.

Vierailija
746/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ne ovat juuri niitä maatilatöitä, mitä monikaan suomalainen ei halua tai pysty tekemään.

Jos lomittaa maatilalla niin kilometrikorvauksia saa vain yhdestä matkasta päivä. Eläimiä hoidetaan aamulla ja illalla ja perheellisen on käytävä päivällä pesemässä kotona pyykkiä ja laittamassa ruokaa lapsille.

Ja mikä ongelma tässä mielestäsi on? Toinen vanhemmistani teki tätä työtä eläkeikään asti ja edelleenkin tarjotaan töitä jatkuvalla syötöllä, vaikka on eläkkeellä. Itse tein parikymppisenä, alalle kouluttamattomana ennen opiskeluihin lähtöä samaa hommaa. Sain kiitettävän työtodistuksen ja paljon erinomaista työkokemusta ja kuvan siitä kovasta vastuusta, mitä lomittajan työ on. Palkkana normipalkka, toki listan alapäästä.

30 km yhteen suuntaan on aika kallista kulkea. Tottakai eläkeläiset tekevät töitä, he saavat joka kuukausi tilille elääkkeen millä maksaa asumiskulut ja ruoja, palkka on vain lisätulo.

Kun työtön tekee syyskuussa sijaisuuden niin seuraavan kerran rahaa tulee tilille joulukuussa, kun tukipaperit käsitellään uudelleen.

Eli sulla ei ole minkäänlaista ymmärrystä, miten homma toimii. Ei todellakaan ole mitään lisätuloa, vaan lisäveroa. Vanhempani tekee tuota lomittamista käytännössä persnettona, kun verotus vain nousee entisestään.

Ja kuka käskee ajaa 30 km suuntaan kahdesti päivässä, kun maksetaan vain yhdestä? Sinne lomittamaan pääsee muullakin tavoin kuin autolla. Lisäksi syksyisin voi poimia mustikoita ja puolukoita verovapaasti.

Vierailija
747/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi lakkauttaa koko leipäjonon kun ei siitäKÄÄN osaa köyhä kuin valittaa ja märistä. Ilmainen raha kun ropsahtaa tilille, vali vali. Ei tullut riittävästi, mutta mitään en itse toki aio tehdä kohentaakseni tilannettani. Ilmainen ruoka ei ollut riittävän hyvää, vali vali. Mutta mitään en edelleenkään tee itse, vaivannäkö ei ole mun juttu. Tukityöllistyksetkin ihan liikaa vaadittu, kotona makaamalla pitää raha saada. Leipäjonoonkin kohta varmaan vaaditaan kotiinkuljetuspalvelu.

Olen kyllä tämän kirjoittajan kanssa niin samaa mieltä. Kun ilmaiseksi saa niin siitäkin pitää valittaa että pitäisi saada vieläkin enemmän ilmaista.

Toisaalta tuollainen vastikkeeton auttaminen laiskistaa noita leipäjonossa olevia.

Pitäisi tehdä jotain työtä, esim. roskien keräilyä, syksyisin haravointia tms. ennen kuin tuon ilmaisen leipäkassin saa.

Työttömät ovat palkkatuella kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa nurmikoita ja haravoivat syksyllä.

Tietysti ne vakituiset mitä siellä on voitaisiin irtisanoa, koska työttömätkin osaavat hoitaa hommat.

Vierailija
748/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on palkkatukitöissä 6 kuukautta niin pitää säästää 2 kuukauden vuokrarahat ja ruokarahat, jotta pystyy odottamaan ansiosidonnaista 2 kuukautta, kun käsittely kestää.

Missä kassassa kestää käsittely noin kauan?

Vierailija
749/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla ei ole minkäänlaista ymmärrystä, miten homma toimii. Ei todellakaan ole mitään lisätuloa, vaan lisäveroa. Vanhempani tekee tuota lomittamista käytännössä persnettona, kun verotus vain nousee entisestään.

Ja kuka käskee ajaa 30 km suuntaan kahdesti päivässä, kun maksetaan vain yhdestä? Sinne lomittamaan pääsee muullakin tavoin kuin autolla. Lisäksi syksyisin voi poimia mustikoita ja puolukoita verovapaasti.

Ei kulje linja-autoja eli miten pääsee?

Vierailija
750/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua vatutti silloin takavuosina, kun Hurstin leipäjono, missä ruoan lisäksi jaettiin myös vaatetta, jouduttiin siirtämään muualle metelöivien ja häiriköivien alkkisten takia. Tapahtui Hesassa, ja itse asuin Lahdessa silloin. Lehdestä luin ja alkoi vatuttaa niiden puolesta, jotka siellä oli siivosti olleet, ja sitten siirtyi muualle.

Alkoholisteilla menee kaikki raha viinaan ja sitten on pulaa kaikesta, myös viinasta, jota pitäisi saada samalla rahalla kymmenkertainen määrä vähintään. Sitten kun ei omissa asioissa ole enää mitään pilattavaa, niin aletaan pilaamaan muiden asioita. Hienoja ihmisiä ne menetetyt tapaukset.

Kaikki näille pitäisi tulla yhteiskunnalta ilmaiseksi eteen, että ei itse tarttis mitään tehdä.

Kun jäädään verekseltään kiinni varastelusta tai muusta pahanteosta, niin suutaan hirveästi, kuinka minua nyt taas syytetään syyttä suotta.

Vierailija
751/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää vähemmän. Tupakoikaa vähemmän. Dokatkaa vähemmän.

Tätä kommentointia minä aina ihmettelen - dokaako ja polttaako kaikki töissä käyvät kun kuvittelevat kaikkien muidenkin niin tekevän?

Meillä on toimeentulotuki. Ihmiselle pitää jäädä asumisen, sähkön ja terveysmenojen jälkeen elämiseen noin 500e. Jos näin ei ole, kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi Kelaan. Kyllä tuolla rahalla ruokaa saa. Eli johonkin sen täytyy kadota. 

Miten paljon tunnet ihmisiä, joiden ainoat menot ovat asuminen, sähkö, terveysmenot ja ruoka?

Liittymä on ehkä ainut joka pitää itse maksaa. Joka kuukausiko tarvitsette uutta vaatetta?

oletko tietoinen mitä maksavat huonekalut elektroniikka keittiötarvikkeet yms.ja köyhän ei kannata halpoja ostaa eikö se niin sanota.

Olen eri, mutta ei kai näitäkään joka kuukausi ostella edes keskituloisena? Ja lähtökohtaisesti sillä toimeentulotukiasiakkaallakin luulisi nämä löytyvän omasta takaa. Jos ei löydy niin osaan voi saada harkinnanvaraista. Itse olen ollut toimeentulotukiasiakkaana muutettuani lapsuudenkodistani omilleni. En kuulunut tuolloin opintotuen piiriin, joten sain poikaystäväni kanssa harkinnanvaraista kodin kalustamiseen ja varustamiseen.

ei tarvikkaan joka kuukausi ostella mutta tajuatko mitä ne maksaa,uusi puhelin tai tv, tietokone,edes kierrätyksestä et saa huonekaluja alle 200euron kuljetus mukaanluettuna. Niihin ei mitään harkinnanvaraista saa, kelasta saa ainoastaan ruokapöytään ja sänkyyn maksusitoumuksen jos saa. Sitäpaitsi tulot lasketaan yhteen jos asuu jonkun kanssa niin ei välttämättä saa mitään. Ei yksinasuva pysty ostamaan uutta telkkaria tai tietokonetta ellei ole luottotiedot kunnossa silloin voi maksaa 10- 20e kuussa.

Onko uusi televisio tai tietokone sitten perusoikeuksia, joita yhteiskunnan tulisi kustantaa? Mielestäni ei. Jos ei ole edes käytettyyn televisioon varaa niin jättää sen ostamatta. Tietokonetta voi käyttää esimerkiksi kirjastossa. Joistain kirjastoista voi kai myös lainata kannettavaa tietokonetta tai tablettia.

TV on tosiaan tarpeeton, mutta asiallinen tietokone kuuluu jo välttämättömyyksiin. Kirjaston koneiden varassa oleminen ei vaan ole tätä päivää, ellei kyse ole omasta valinnasta. Toki käytetty kone riittää, ja alle satasella saa aivan varmasti tarpeeksi hyvän koneen. Itse opiskelen yliopistossa ja käytän vanhaa Thinkpadia, josta maksoin pari vuotta sitten 120 €. Akun olen joutunut uusimaan, koska yliopistolla ei ole tarpeeksi pistorasioita, mutta kotikäytössä sekin olisi tarpeeton.

Niin ja mullakaan ei muuten ole TV:tä, vaan katson ohjelmia läppärillä ja älypuhelimella.

niin sinä. Mutta kun on paljon ikäihmisiä joilla ei ole läppäreitä eikä älypuhelimia koska eivät osaa niitä käyttää. Pitää olla tv.

Joillekin ikäihmisille riittää radio. Ja sitten taas toisaalta se ikäihminen ei tarvitse sitä läppäriä ja nettiä, joten saman rahan voi käyttää television hankintaan.

et sinä päätä kuka tarvii mitäkin idiootti! Ja rahaa ne kaikki vaatii ostit sitä tai tätä!

No ei kai kukaan sitä kiistänyt, mutta kun perustoimeentulotuesta on varattuna 100e per kuukausi informaatiomenoihin niin kyllähän se on huomioitu, että ihmisellä jää rahaa puhelimeen, nettiliittymään, sanomalehteen, televisioon tai mihin sen nyt haluaakaan käyttää.

mitä sä puhut,ihan käsittämättömiä.et ole koskaan ttukea saanutkaan etkä tiedä mitään asiasta.

Toimeentulotuen perusosa 514,82 euroa on laskennallisesti jaettu seuraavasti:

- ravintomenot 49 %

- vaatteet ja jalkineet 9 %

- informaatio 20 %

- vähäinen terveydenhuolto 3 %

- muut 19 %

Nämä jaot löytyvät tästä dokkarista sivulta 7: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

Ja okei, informaatio ei niinkään ole tarkoitettu televisioon kuin puhelimeen sekä nettiin, mutta jos vanhus ei tarvitse älypuhelinta tai nettiä niin varmasti voi käyttää ne rahat siihen televisioon.

Tiedän, että käytännössä kaikille ei jää tuota koko perusosaa käyttöönsä, jos vaikka asumiskulut ylittävät toimeentulotuessa huomioitavat rajat. Tuo on kuitenkin se, mitä laskennallisesti pitäisi jäädä noihin eri kulutuskategorioihin yksinasuvalla ihmisellä.

niin, pitäisi ja pitäisi. tämä on teoriassa näin mutta kun käytäntö on toinen!  Ja minkä telkkarin saat satasella!  voihan näitä laskea monella tavalla en tiedä kuka tuollaisen järjestyksen on keksinyt  sillä ei kumminkaan ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. luuletko että joku tosiaan laskee menonsa ton kaavan mukaan, voi hyvä ihme sentään..  eikä toi nyt mikään laki ole että tuki pitää noin käyttää. Sehän on laskettu varmaan noin koska ttuki on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi mutta kuten kirjoitin käytäntö on toinen, joillain se on elinikäinen.

Ei tietenkään tarvitse näin käyttää, mutta tuolla kaavalla on laskettu, mikä olisi se yksinasuvan ihmisen minimisumma, jolla hän selviää hengissä niin että hänellä on paitsi varaa ruokaan myös puhelimeen ja internetiin, vaatteisiin, jne.

Tuo satanen on kuukautta kohden ja itsekin sanoit, ettei noita nyt joka kuukausi uusita - televisio tuskin hajoaa edes joka viides vuosi? En tiedä, kun itselläni ei ole hajonnut ensimmäinenkään televisio vaan aina on vaihtunut isompaan tai ominaisuuksiltaan parempaan käytettyyn. Keskituloisena en ole ostanut ainoatakaan televisiota uutena kaupasta, mitä nyt yhden sain syntymäpäivä-/joululahjaksi täysin uutena. Nykyinen televisioni on alunperin hankittu vuonna 2011 ja ollut käytössäni reilu kolme vuotta, joten kovasti odottelen sitä päivää kun se hajoaa.

OLet varmasti tietoinen että jopa Amnesty International on antanut suomelle moneen kertaan huomautuksen perustoimeentulon riittämättömyydestä joten turhaan tuollaisia listoja alat täällä jakamaan, hah..

No kerropa, mikä on se summa, jolla yksinelävä tulee kuukaudessa toimeen, jos ei huomioida asumiskuluja ja pakollisia terveydenhuoltomenoja? Onko se 600e? Vai 700e tai peräti 800e? Toimeentulotuella ei olekaan tarkoitus elää keskiluokkaista elämää vaan sillä on nimensä mukaisesti tarkoitus tulla toimeen.

se tulisi nostaa samalle tasolle mitä se on muissa pohjoismaissa koska ruokakin on suurinpiirtein samalla hintatasolla. Jokunen euro tietysti eroa mutta ei nyt olla liian tarkkoja.

Ruotsissa toimeentulotuen perusosa on tänä vuonna 4250 kruunua yksineläjälle: https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomis…

Muissa Pohjoismaissa on kylläkin korkeampi hinta- sekä palkkataso kuin meillä.

4250 sek = n. 400 euroa

Onko tuo enemmän vai vähemmän kuin suomessa?

T. Tietämätön työssäkäyvä

Suomessa toimeentulotuen perusosa on 514,82 euroa tänä vuonna.

Mutta tuota ei saa kaikki esim. puolison kanssa asuvat työttömät ei saa toimeentulotukea, lainat ei ole laskuja eikä saa omistaa kesämökkiä. Ihminen voi joutua yhtäkkiä irtisanotuksi ja voi olla kesämökki.

Puolisolla on elatusvelvollisuus. Jos perheen tulotaso on riittävä niin miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi perheen työttömälle osapuolelle maksaa tukea? Aivan käsittämätön ajatus. 

Meillä puoliso tienaa kaupan alan vuorotyöstä täysillä työtunneilla 1600 netto ja tuossa on vuorolisät jo mukana. Itse saan työmarkkinatukea 660 netto ja lapsilisät 200.

Saadaan yhteensä 2460 netto siis kuukaudessa. Muita tukia ei saada, haettiin kelasta, mutta kieltävä vastaus.

On tuo 2460 yhteensä aika vähän, kun puoliso kuitenkin joka toinen viikonloppu töissä ja paljon iltavuoroja.

tuo 2460 € netto /kk on kyllä todella paljon.

Ei se ole, kun toinen tekee 40 tuntia viikossa töitä ja vuorotöihin tarvisee auton. Tuosta maksetaan autoremontit, viimeksi 700 ja esim. kesärenkaat vähintään 300.

Lisäksi vanhempamme asuvat 30 km päässä eikä sinne kulje linja-autoja.

Kuka nuo mummot hoitaa, jos tulee sähköautot

Onko sinulle tullut mieleen että sen sijaan että saat työmarkkinatukea, saisitkin ihan oikeaa palkkaa ansiotyöstä? Eli haen tällä sitä, että mitäpä jos menisit ihan oikeisiin töihin.

Ymmärrän, että hetkellisesti ihmisellä voi olla työttömyysjaksoja, mutta sitä en ymmärrä, että koko elämä pedataan johonkin työmarkkinatukeen.

Ilmankos verot ovat Suomessa noin korkeat, kun saamattomat ihmiset petaavat koko elämänsä siihen, että yhteiskunta maksaa sitä ja yhteiskunta maksaa tätä.

Työttömät hyllyttävät valtion maksamalla työmarkkinatuella tavaroita kaupassa. Ei työntekijöitä palkata kun ilmaiseksikin saa.

Ja jos työtön ei mene niin tulee 3 kuukauden karenssi.

Minä hyllytän ainakin palkattuna ja niin muutkin työpaikalla mutta tekevätkin sitä muun duuninsa ohella. Ei siis mitään hyllyttäjiä erikseen. Toisessa kaupassa on ja siellä narkkityöllistetty oli jäänyt kiinni kun tyhjensi omiin taskuihinsa tavaraa. 

Kaikki työttömät ei ole narkkeja. Ja kyllä kaupassa miehet ostaa tupakkaa ja olutta ihan firman työvaatteet päällä, kun taas osa työttömistä ei polta tupakkaa eikä juo alkoholia ja ihan on tutkinnot suoritettu.

Miksi on lehtijuttuja, että osa hoitajista varastaa lääkkeitä sairaalassa. Onko ne narkkihoitajia?

Mahdollisesti ovat narkkihoitajia. Puolison työpaikalla sairaanhoitaja jäi kiinni lääkkeiden varastamisesta ja oli selvinnyt että täysi narkkari oli kyseessä. Onnistui joitakin kuukausia peittämään asian eli siihen asti kun työsuhteen alusta lukien jäi kiinni. Oikeudenkäynti ilmeisti aivan näinä aikoina. 

Vierailija
752/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ei pestä pyykkiä (t. kolmilapsisessa perheessä kasvanut) ja ruokaa tehtiin niin paljon kattilaan/laatikkoruokana, että riitti pariksi päiväksi eteenpäin. Keksit vain huonoja tekosyitä asioiden järkeistämiseen.

Vierailija
753/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kassassa kestää käsittely noin kauan?

Todella monessa. Ei täällä kukaan noin henkilökohtaista halua paljastaa, koska tunnistettaisiin.

Vierailija
754/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä ei pestä pyykkiä (t. kolmilapsisessa perheessä kasvanut) ja ruokaa tehtiin niin paljon kattilaan/laatikkoruokana, että riitti pariksi päiväksi eteenpäin. Keksit vain huonoja tekosyitä asioiden järkeistämiseen.

Kyllä pestään. Tietysti on paskaisia perheitä.

Vierailija
755/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pestään. Tietysti on paskaisia perheitä.

Meillä on lapsella syömishäiriö. Oliskin helppoa, kun voisi vaan tehdä jonkun keiton tai laatikkoruoan.

Vierailija
756/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syökää vähemmän. Tupakoikaa vähemmän. Dokatkaa vähemmän.

Tätä kommentointia minä aina ihmettelen - dokaako ja polttaako kaikki töissä käyvät kun kuvittelevat kaikkien muidenkin niin tekevän?

Meillä on toimeentulotuki. Ihmiselle pitää jäädä asumisen, sähkön ja terveysmenojen jälkeen elämiseen noin 500e. Jos näin ei ole, kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi Kelaan. Kyllä tuolla rahalla ruokaa saa. Eli johonkin sen täytyy kadota. 

Miten paljon tunnet ihmisiä, joiden ainoat menot ovat asuminen, sähkö, terveysmenot ja ruoka?

Liittymä on ehkä ainut joka pitää itse maksaa. Joka kuukausiko tarvitsette uutta vaatetta?

oletko tietoinen mitä maksavat huonekalut elektroniikka keittiötarvikkeet yms.ja köyhän ei kannata halpoja ostaa eikö se niin sanota.

Olen eri, mutta ei kai näitäkään joka kuukausi ostella edes keskituloisena? Ja lähtökohtaisesti sillä toimeentulotukiasiakkaallakin luulisi nämä löytyvän omasta takaa. Jos ei löydy niin osaan voi saada harkinnanvaraista. Itse olen ollut toimeentulotukiasiakkaana muutettuani lapsuudenkodistani omilleni. En kuulunut tuolloin opintotuen piiriin, joten sain poikaystäväni kanssa harkinnanvaraista kodin kalustamiseen ja varustamiseen.

ei tarvikkaan joka kuukausi ostella mutta tajuatko mitä ne maksaa,uusi puhelin tai tv, tietokone,edes kierrätyksestä et saa huonekaluja alle 200euron kuljetus mukaanluettuna. Niihin ei mitään harkinnanvaraista saa, kelasta saa ainoastaan ruokapöytään ja sänkyyn maksusitoumuksen jos saa. Sitäpaitsi tulot lasketaan yhteen jos asuu jonkun kanssa niin ei välttämättä saa mitään. Ei yksinasuva pysty ostamaan uutta telkkaria tai tietokonetta ellei ole luottotiedot kunnossa silloin voi maksaa 10- 20e kuussa.

Onko uusi televisio tai tietokone sitten perusoikeuksia, joita yhteiskunnan tulisi kustantaa? Mielestäni ei. Jos ei ole edes käytettyyn televisioon varaa niin jättää sen ostamatta. Tietokonetta voi käyttää esimerkiksi kirjastossa. Joistain kirjastoista voi kai myös lainata kannettavaa tietokonetta tai tablettia.

TV on tosiaan tarpeeton, mutta asiallinen tietokone kuuluu jo välttämättömyyksiin. Kirjaston koneiden varassa oleminen ei vaan ole tätä päivää, ellei kyse ole omasta valinnasta. Toki käytetty kone riittää, ja alle satasella saa aivan varmasti tarpeeksi hyvän koneen. Itse opiskelen yliopistossa ja käytän vanhaa Thinkpadia, josta maksoin pari vuotta sitten 120 €. Akun olen joutunut uusimaan, koska yliopistolla ei ole tarpeeksi pistorasioita, mutta kotikäytössä sekin olisi tarpeeton.

Niin ja mullakaan ei muuten ole TV:tä, vaan katson ohjelmia läppärillä ja älypuhelimella.

niin sinä. Mutta kun on paljon ikäihmisiä joilla ei ole läppäreitä eikä älypuhelimia koska eivät osaa niitä käyttää. Pitää olla tv.

Joillekin ikäihmisille riittää radio. Ja sitten taas toisaalta se ikäihminen ei tarvitse sitä läppäriä ja nettiä, joten saman rahan voi käyttää television hankintaan.

et sinä päätä kuka tarvii mitäkin idiootti! Ja rahaa ne kaikki vaatii ostit sitä tai tätä!

No ei kai kukaan sitä kiistänyt, mutta kun perustoimeentulotuesta on varattuna 100e per kuukausi informaatiomenoihin niin kyllähän se on huomioitu, että ihmisellä jää rahaa puhelimeen, nettiliittymään, sanomalehteen, televisioon tai mihin sen nyt haluaakaan käyttää.

mitä sä puhut,ihan käsittämättömiä.et ole koskaan ttukea saanutkaan etkä tiedä mitään asiasta.

Toimeentulotuen perusosa 514,82 euroa on laskennallisesti jaettu seuraavasti:

- ravintomenot 49 %

- vaatteet ja jalkineet 9 %

- informaatio 20 %

- vähäinen terveydenhuolto 3 %

- muut 19 %

Nämä jaot löytyvät tästä dokkarista sivulta 7: https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

Ja okei, informaatio ei niinkään ole tarkoitettu televisioon kuin puhelimeen sekä nettiin, mutta jos vanhus ei tarvitse älypuhelinta tai nettiä niin varmasti voi käyttää ne rahat siihen televisioon.

Tiedän, että käytännössä kaikille ei jää tuota koko perusosaa käyttöönsä, jos vaikka asumiskulut ylittävät toimeentulotuessa huomioitavat rajat. Tuo on kuitenkin se, mitä laskennallisesti pitäisi jäädä noihin eri kulutuskategorioihin yksinasuvalla ihmisellä.

niin, pitäisi ja pitäisi. tämä on teoriassa näin mutta kun käytäntö on toinen!  Ja minkä telkkarin saat satasella!  voihan näitä laskea monella tavalla en tiedä kuka tuollaisen järjestyksen on keksinyt  sillä ei kumminkaan ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. luuletko että joku tosiaan laskee menonsa ton kaavan mukaan, voi hyvä ihme sentään..  eikä toi nyt mikään laki ole että tuki pitää noin käyttää. Sehän on laskettu varmaan noin koska ttuki on tarkoitettu väliaikaiseksi tueksi mutta kuten kirjoitin käytäntö on toinen, joillain se on elinikäinen.

Ei tietenkään tarvitse näin käyttää, mutta tuolla kaavalla on laskettu, mikä olisi se yksinasuvan ihmisen minimisumma, jolla hän selviää hengissä niin että hänellä on paitsi varaa ruokaan myös puhelimeen ja internetiin, vaatteisiin, jne.

Tuo satanen on kuukautta kohden ja itsekin sanoit, ettei noita nyt joka kuukausi uusita - televisio tuskin hajoaa edes joka viides vuosi? En tiedä, kun itselläni ei ole hajonnut ensimmäinenkään televisio vaan aina on vaihtunut isompaan tai ominaisuuksiltaan parempaan käytettyyn. Keskituloisena en ole ostanut ainoatakaan televisiota uutena kaupasta, mitä nyt yhden sain syntymäpäivä-/joululahjaksi täysin uutena. Nykyinen televisioni on alunperin hankittu vuonna 2011 ja ollut käytössäni reilu kolme vuotta, joten kovasti odottelen sitä päivää kun se hajoaa.

OLet varmasti tietoinen että jopa Amnesty International on antanut suomelle moneen kertaan huomautuksen perustoimeentulon riittämättömyydestä joten turhaan tuollaisia listoja alat täällä jakamaan, hah..

No kerropa, mikä on se summa, jolla yksinelävä tulee kuukaudessa toimeen, jos ei huomioida asumiskuluja ja pakollisia terveydenhuoltomenoja? Onko se 600e? Vai 700e tai peräti 800e? Toimeentulotuella ei olekaan tarkoitus elää keskiluokkaista elämää vaan sillä on nimensä mukaisesti tarkoitus tulla toimeen.

se tulisi nostaa samalle tasolle mitä se on muissa pohjoismaissa koska ruokakin on suurinpiirtein samalla hintatasolla. Jokunen euro tietysti eroa mutta ei nyt olla liian tarkkoja.

Ruotsissa toimeentulotuen perusosa on tänä vuonna 4250 kruunua yksineläjälle: https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/ekonomis…

Muissa Pohjoismaissa on kylläkin korkeampi hinta- sekä palkkataso kuin meillä.

4250 sek = n. 400 euroa

Runsaat 410 euroa.

Vierailija
757/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisetkaan eivät saa kerätä enää keväisin roskia tienvieriltä, koska se vääristää kilpailua ja vie leivän puhtaanapitoyrittäjiltä.  Eikä tämä ole vitsi, vaan perustelu, jolla käytäntö aikoinaan lopetettiin.  Kuka siis köyhille organisoisi sen roskienkeruun ja haravoinnin, josta he saisivat eri kauppaiden lahjoittamat ylipäiväiset elintarvikkeet palkkioksi?  Vai näetkö roskien keruun jonkinlaisena nöyryytyksenä, johon köyhän pitää ensin alistua, että olisi oikeutettu ruoka-apuun?

Vierailija
758/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs veikkaisit, kuinka sinne työpaikoille päästäisiin? Ja ei, vanhempani ei mennyt bussilla. Ja talvellakin meni mulla tavoin kuin omalla autolla tai bussilla. Ja matkana oli juurikin noita 30 km matkoja.

Vierailija
759/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaisetkaan eivät saa kerätä enää keväisin roskia tienvieriltä, koska se vääristää kilpailua ja vie leivän puhtaanapitoyrittäjiltä.  Eikä tämä ole vitsi, vaan perustelu, jolla käytäntö aikoinaan lopetettiin.  Kuka siis köyhille organisoisi sen roskienkeruun ja haravoinnin, josta he saisivat eri kauppaiden lahjoittamat ylipäiväiset elintarvikkeet palkkioksi?  Vai näetkö roskien keruun jonkinlaisena nöyryytyksenä, johon köyhän pitää ensin alistua, että olisi oikeutettu ruoka-apuun?

Tarkoituksena on irtisanoa kaupungin puutarhahoidon työntekijät

Vierailija
760/954 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs veikkaisit, kuinka sinne työpaikoille päästäisiin? Ja ei, vanhempani ei mennyt bussilla. Ja talvellakin meni mulla tavoin kuin omalla autolla tai bussilla. Ja matkana oli juurikin noita 30 km matkoja.

Eli millä tavalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan