Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leipäjonosta ei saa enää puoliakaan siitä mitä ennen

Vierailija
24.03.2022 |

Vielä syksyllä leipäjonosta sai aina kassin täynnä ruokaa ja usein enemmänkin. Lisäksi leipää sai ottaa vapaasti. Nyt tarjonta on vähentynyt niin, että kassiin jää aina tilaa senkin jälkeen kun on ottanut sallitut 2-4 leipää ja valinnut isoimmat pussit joista riittää parhaiten isolle perheelle. Ukrainasta tulleet vie osansa ruuasta ja lisäksi jonossa käyvien suomalaisten määrä on lisääntynyt. Samalla ruokaa tulee jaettavaksi aiempaa vähemmän, kun punalaputetut ruuat käy niin hyvin kaupaksi. Miten Suomen köyhien nyt käy, kun talous on ollut jo valmiiksi tiukilla, ilmaisen ruuan määrä vähenee koko ajan ja inflaatio nostaa ruuankin hintoja entisetään?

Kommentit (954)

Vierailija
261/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.

Suomessa ei kukaan kuole nälkään, meillä on perusturva sitä varten. Pitää pyytää apua elämänhallintaa, jos ei raha riitä ruokaan ja elämiseen, meillä on kuitenkin niin hyvät tuet kaikkeen. Itse olen välillä ollut tiukilla, kun maksan koko elämäni itse ilman mitään tukia paitsi lapsilisät, silti kun elää suunnitelmallisesti niin rahat riittää ruokaan. Jättää ripsihuollut yms väliin.

Ei köyhyys Suomesta vähene vaikka köyhä olisi miten nöyrä ja eläisi suu säkkiä myöten. Se on tarkoittanut sitä, että moni jättää itselle korvamerkityn toimeentulon hakematta Kelasta. Eikä siitä saa ekstrapointseja jos elää kaurapuurolla viikon tai on kykenevä pärjäämään kilpailussa siitä kuka on Suomen nuukin köyhä.

Mielestäni köyhänkin pitää saada jotain mielihyvää tuottavaa elämäänsä. Se voi olla se ripsihuolto, jollain kampaaja. Minusta on aivan kohtuutonta jos ei köyhälläkään saa mitään iloja olla vaikka työttömänä.

Itse pääsin juuri opiskelemaan tilanteesta jossa olin ollut 1,5 vuotta työtön ja tehnyt töitä sen jälkeen 2 kk ja ollut tuon jälkeen työtön taas 2 kk. Jos olisin aina laskenut joka pennin ja ollut joku Ihanneköyhä niin voimavarani eivät olisi riittäneet hakea enää töitä, koulutusta tms.

Tässä on välissä ollut jaksoja jolloin ruoka on ollut vähissä. Aina myöskään taloudellisesti en ole tehnyt järkevimpiä valintoja. Kuitenkin olen opiskelemassa hyvin työllistävään ammattiin nyt.

Jos en olisi tuhlannut kampaajaan ja vaatteisiin edes sitä vähää mitä nyt niin itsetuntoni olisi laskenut pohjamutiin. En olisi jaksanut mitään. Olen myös saanut jutella eri ihmisten kanssa siellä ruokajonossakin. Se on ollut mukavaa.

Kannattaa oikeasti olla vähän itsekäs. Käyttääkö meillä päättäjätkään veronmaksajien rahoja aina järkevästi? Miksi köyhän pitäisi olla jotenkin ylevä? Ei siitä mitään palkintoa tule ikinä saamaan. Kannattaa pyrkiä tietysti hyvään taloudenpitoon ja kehittää itseään.

Lähtökohtaisesti kannatan sitä että köyhä saa esim harrastaa halvalla mihin tuetaankin esim.niin että työttömät pääsee halvemmalla esim kunnallisille saleille. Ripsihuollot on luksusta jo jollekin työssäkäyvällekin.

Vierailija
262/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Tosi iso osa köyhistä on jollain tavalla sairaita. On paljon sairauksia ja lääkkeitä, joiden kuluja Kela ei korvaa ja joita ei siten oteta huomioon toimeentulotuessakaan. Ja vaikkei sairaus aiheuttaisi isoja rahallisia menoja, se rajoittaa sitä, millaisia töitä - jos minkäänlaisia - pystyisi edes teoriassa tekemään. Se rajoittaa mahdollisuuksia tehdä itse ja säästää, kiertää kirpputorit ja marjametsät. Jos asut Kelan mielestä liian isossa asunnossa ja kävisi sellainen onnenpotku, että tarjolla olisi edullisempi asunto, pitäisi olla voimia minibudjetilla järjestää muutto.

Ylipäänsä jatkuva huoli rahasta vie voimia. Köyhä joutuu myös maksamaan monesta asiasta maksamaan enemmän kuin varakas. Pankkien palvelumaksut ovat korkeammat, ei saa alennuksia ostamalla isomman satsin kerralla, ilman autoa on asioitava siellä, mihin pääsee kulkemaan eikä siellä missä olisi edullisinta...[/quote

Tämä ja vain tämä.   Kirjoittaja on ymmärtänyt täydellisesti ytimen.

Huomasin tuon kun jäin työeläkkeelle.  Olin raskaassa matalapalkka työssä, ja elin pihistellen, ja yritin säästää näitä eläkepäiviä varten.   Eläke on pieni, sillä pärjää, vaan mihinkään ylimääräisiin ei ole varaa.

Ja tuokin on totta, että ihminen tarvitsee myös muita lääkkeitä, kuin niitä lääkärin määräämiä.

Edes kaikki lääkkeet eivät saa sitä Kela korvausta, vaikka se olisikin lääkärin määräämä.

Tarvitsee kipugeelejä, kun niveliä ja lihaksia särkee, eikä se ole mitään pientä jomotusta.

Joskus sitä haluaa syödä jonkin vitamiinikuurin, että virkistyisi jotenkin. Tavallisia särkylääkkeitä ei myöskään korvata.

Lisäksi toisinaan tulee niitä yllättättäviä menoja, vaikka päivystkseen meno, vkonloppuna, jonkin akuutin vaivan takia.  Ei pysty eikä jaksa odotella busseja pysäkeillä, kun on heikko ole.

Silloin on vain soitettava taksi.  On muitakin yllättäviä menoja, itse kullakin,

Ja tuokin on totta, yksinäisellä ihmisellä ei ole ketään, jonka kanssa vois  edullisemmessa kaupassa käydä.   Suuri osa ruuista ja muista on ostettava siitä lähikaupasta, jossa on ei ole  edullisia tarjouksia koskaan, kuten S-marketeissa.

Ja jos lähtee niitä tarjouksia hakemaan, se on melkoinen reissu ikääntyvälle, suurine    vetolaukkuineen, jota hädin tuskin reissun jälkeen bussin rappusista sisään.

Ei ole voimia eikä mahdollisuutta ostaa ruokaa eikä muutakaan edes sieltä Lidlistä, jos on aivan toisella puolen kaupunkia. I

Nuorilla on vielä fyysisiä voimia käydä ostoksilla, siellä missä edullisinta on.

Tuo on aivan totta, että köyhä maksaa kaikesta, kaikkein eniten.

Kyllä minä pärjään, ja elämässä ilmaisia ilojakin, kuten kirjasto ja monet ilmais esitykset.

Haluan vain tuoda esiin sen, että ei vähävaraisempia ihmisiä kannattaisi kadehtia ja ivailla ja pilkata niistä tukiaisista, joita saavat.  Ei niitä turhasta heille myönnetä.

Itse saan asumistuen, en muita tukia.

Kiitos,  kiitos paljon ymmärrävästä kommentisa sen kirjoittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisia köyhiä tulee kuolemaan nälkään. Se on fakta. Ukrainalaiset saa hyvät tuet, työpaikat yms.

Heitit tolkuttoman väitteen ja julistat sen faktaksi.

Et taida olla penaalin terävin kynä.

Vierailija
264/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän niin on, että köyhyyttä sietää aikansa, jos kuitenkin on toivoa paremmasta. Hyvänä esimerkkinä tästä on opiskelijat. Pelkkää keitettyä makaroonia ketsupin kanssa sekä kaurapuuroa voi oikein hyvin syödä, kun tietää, että tilanne on vain väliaikainen. Mutta jos tilanne onkin pysyvä (esim jäät pienipalkkaisesta työstä työkyvyttömyyseläkkeelle), niin toivoa paremmasta ei enää ole. Työkyvyttömyyseläkkeesi saattaa olla just ja just sen verran, että et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sitten, kun hajoaa pölynimuri, pesukone tms, tulee ongelma, koska ei ole pienestä eläkkeestään pystynyt säästämään riittävästi. Tai ehkä saa sen pölynimurin, mutta jos pesukone hajoaa viikon päästä, ei saa uutta hankittua kuin osamaksulla. Jossain vaiheessa pitää ostaa uusia vaatteitakin. Tai pitää ostaa uudet silmälasit. Tästä syntyy helposti kierre ja tarvitset jotain jo ennenkuin olet ehtinyt pienistä tuloistasi maksamaan edelliset tarpeesi. Jossain vaiheessa on tilanteessa, jossa ainoa mistä pystyy säästämään, on ruoka. Ystävälläni on tällainen tilanne ollut jo yli 10 vuotta  ja ymmärrän ihan hyvin, jos haluaa edes joskus jotain iloakin elämäänsä. 

Vierailija
265/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiverkoston puute on asia mikä myös voi vaikuttaa oikeasti rahatilanteeseen, itselläni on köyhä kaveri ja monesti voivottelee, että enää 5e ja viikko pitää selvitä. No kohta pistää kuvan et vitsi mummo antoi 100e ja ollaan pizzalla🙈Kaikilla ei todellakaan ole näin tai läheiset on samassa jamassa kuin itse, ei ole ketään kuka auttaa rahallisesti.

Vierailija
266/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on seurausta tyhmistä valinnoista toinen toisensa perään läpi elämän. Lisäksi laiskuudesta, tottumuksesta, yritteliäisyyden ja viitsimisen puutteesta, kyvyttömyydestä sietää epämukavuusalueelle menevää työtä. Heikosta sopeutumiskyvystä ja ongelmanratkaisutaidoista. Sairaskin ihminen pystyy töihin kunhan ei jää laakereilleen makaamaan ja märehtimään itsesääliin. Työelämässä on satojatuhansia sairaita tai rajoitteista ihmisiä, jotka tajuavat miten kompensoida ja kiertää mahdolliset esteet ja sopeutuvat olosuhteisiin.

Suuri osa työttömistä jaksaa kyllä kinua lomamatkoja, viettää aamusta iltaan tuettuja huvipuistopäiviä ilman mitään jaksamisen ongelmia, riekkua baarissa, seistä tunteja leipäjonossa. Mutta töissä ei tuntiakaan jaksa seistä kun syyt a, b, c, d ja E estävät sen.

Saisi olla todella paljon velvoittavampaa töihin passitus. Jos et mene tai perseilet töissä, tuet menee puoleksi vuodeksi. Eikä mitään seuraavaa säälirahaa oikeasti saisi tilalle mistään.

ja sinähän se et virhevalintoja ole koskaan tehnyt etkä tule tekemäänkään,olet itse täydellisyys. Onneksi olkoon tekopyhä paskiainen🤮

Tottakai olen tehnyt virheitä, se on vain inhimillistä. Mutta ero on siinä, että köyhäksi päätyy ne, jotka toistavat virheet kerta toisensa perään, eivät näe syy-seuraussuhteita, syyttävät tilanteestaan aina muita, ajautuvat kierteeseen, eikä ota mistään opiksi. Jokainen on oman onnensa seppä. Täällä on kaikille taattu taustaan katsomatta mahdollisuus kouluttautua ilmaiseksi. Se tarjous on lisäksi koko ajan voimassa, suuntaa voi kääntää. Jos ei itse tee mitään muuta kuin surkuttelee asemaansa ja tilannettaan, on ihan oikein ettei saa kaikkea haluamaansa ja joutuu tinkimään. Aikuisuuteen kuuluu vastuu itse itsestään.

Ihan kuin koulutus olisi avain kaikkeen, maassa jossa meillä on järjetön määrä työttömiä maistereita. 

Suhteillahan täällä kaikki menee ja joillakin on suhteet tai ainakin tilaisuudet niiden luomiseen jo syntyessään. 

Eipä menekään. Minä työtön maisteri menin 9€/päivä

töihin, just siihen josta kaikki ulisee. Ja sain seurauksena vakituisen työpaikan.

Tukiloinen lähtee tähän yhtä kärkkäästi kuin niihin ukrainalaisten viemiin työpaikkoihin.

Mikä ala? Oliko 9e työ oman alan hommia? Saitko mitään vastuuta, opastusta yms?

Olen itsekin ollut 9e töissä. En kyllä voinut tai saanut tehdä juuri mitään eikä siellä opastettukaan mihinkään. En tietenkään mitään vakituista työtä saanut.

Ja aika hemmetin monta vastaavaa tarinaa on. Tukityöllistettyjä ja harjoittelijoita kierrätetään. Siksi kysyn minkälaiseen työhön onnistuit työllistymään. 

Jostain syystä kukaan ei koskaan kerro tarkemmin.

Vierailija
267/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuessa perintö otetaan tulona huomioon vasta sitten, kun perintö on realisoitu. Perustoimeentulotuki toki myönnetään perintöä vastaan, eli perustoimeentulotuki voidaan periä takaisin tulevasta perinnöstä. Kela pyytää aina perukirjan perustoimeentulotuen liitteeksi, mikäli hakija kuuluu perikuntaan.

Vierailija
268/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meri ja järvet tarjoavat ilmaista ruokaa ympäri vuoden. Jos nälkä kurnii, eikö kala kelpaa? Suomi on tuhansien järvien maa... vai onko kyse siitä, että siitäkin on liikaa vaivaa. Päivät pitkät olisi aikaa, mutta ei niin ei.

Aikamoinen kynnys on kyllä varmaan monella se onkivapa hommata tai tehdä ja syötit hankkia jos ei mitään käsitystä kalastuksesta. Talvella voi vaatia vähän enemmänkin kampetta ja tietämystä lähteä pilkille. Kalastuslupiakin pitää hakea jne.Olen nähnyt ulkomaalaisia ongella enemmän kesäaikaan siis kaupunkialueella kuin suomalaisia, en tiedä syytä.

Vierailija
269/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän niin on, että köyhyyttä sietää aikansa, jos kuitenkin on toivoa paremmasta. Hyvänä esimerkkinä tästä on opiskelijat. Pelkkää keitettyä makaroonia ketsupin kanssa sekä kaurapuuroa voi oikein hyvin syödä, kun tietää, että tilanne on vain väliaikainen. Mutta jos tilanne onkin pysyvä (esim jäät pienipalkkaisesta työstä työkyvyttömyyseläkkeelle), niin toivoa paremmasta ei enää ole. Työkyvyttömyyseläkkeesi saattaa olla just ja just sen verran, että et ole oikeutettu toimeentulotukeen. Sitten, kun hajoaa pölynimuri, pesukone tms, tulee ongelma, koska ei ole pienestä eläkkeestään pystynyt säästämään riittävästi. Tai ehkä saa sen pölynimurin, mutta jos pesukone hajoaa viikon päästä, ei saa uutta hankittua kuin osamaksulla. Jossain vaiheessa pitää ostaa uusia vaatteitakin. Tai pitää ostaa uudet silmälasit. Tästä syntyy helposti kierre ja tarvitset jotain jo ennenkuin olet ehtinyt pienistä tuloistasi maksamaan edelliset tarpeesi. Jossain vaiheessa on tilanteessa, jossa ainoa mistä pystyy säästämään, on ruoka. Ystävälläni on tällainen tilanne ollut jo yli 10 vuotta  ja ymmärrän ihan hyvin, jos haluaa edes joskus jotain iloakin elämäänsä. 

Minä olen jäänyt tk-eläkkeelle pienipalkkaisesta työstä sairastuttuani nuorena. Puhut asiaa. Kannattaa miettiä omalla kohdalla miltä tuntuu jos ei välttämättä mitään toivoa paremmasta. Osamaksuilla saa ostettua tavaraa mutta sitten ne osamaksut vie siitä käyttörahasta pienituloisella ison pennin. Niskaan jäi vielä opintolainatkin.

En kuitenkaan valita. Jollakin on asiat vieläkin huonommin, itsellä kuitenkin pysyvä säännöllinen tulo.

Vierailija
270/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon todella, että ihmiset herää myös suomalaisten köyhien hätään viimeistään sitten kun pahin on Ukrainassa ohi. Mullakin on nyt ollut ruokana puuroa puuron perään, kun leipäjonosta ei enää saa juuri mitään. Lihaa ei ole jaettu lainkaan 3 viikkoon ja maitotuotteita on saanut 1-2 jugurttipurkin verran kerralla, kun niitä sai vielä syksyllä useamman litran melkein joka kerta.

Ei mullekaan ole kukaan koskaan mitään jakanut. Saat tuet yhteiskunnalta ja järjestät elämäsi sen mukaan että sillä pärjäät.

Luottamuksesi yhteiskunnan tukiverkkoon on liikuttavan vankkumaton. Toivottavasti sulle ei koskaan käy niin, että todellisuus iskee vasten kasvoja.

Sain aiemmin perintöä, joka estää tällä hetkellä toimeentulotuen saamisen vaikka perintöni on käytännössä arvoton enkä pääse siitä eroon edes ilmaiseksi. Kai tähän joku ratkaisu löytyy, mutta siinä voi mennä kuukausia ennen kuin saan senttiäkään tukia tilille.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä minkälainen perintö on arvoton mutta estää toimeentulotuen saamisen? Kela voi toki kehottaa sua myymään pikimmiten mitä ikinä ootkin perinyt, mutta ei ne voi pidättää sulta toimee tulotukea sen perusteella. Ellet nyt jätä jotain keromatta?

En ole tuo keneltä kysyt, mutta voiko olla tilanne että on perinyt huonokuntoisen kiinteistön johon jää leskellä hallintaoikeus. Silloin perintö on käytännössä arvoton.

Perustoimeentulotuessa perintö otetaan tulona huomioon vasta sitten, kun perintö on realisoitu. Perustoimeentulotuki toki myönnetään perintöä vastaan, eli perustoimeentulotuki voidaan periä takaisin tulevasta perinnöstä. Kela pyytää aina perukirjan perustoimeentulotuen liitteeksi, mikäli hakija kuuluu perikuntaan.

Vierailija
271/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkoston puute on asia mikä myös voi vaikuttaa oikeasti rahatilanteeseen, itselläni on köyhä kaveri ja monesti voivottelee, että enää 5e ja viikko pitää selvitä. No kohta pistää kuvan et vitsi mummo antoi 100e ja ollaan pizzalla🙈Kaikilla ei todellakaan ole näin tai läheiset on samassa jamassa kuin itse, ei ole ketään kuka auttaa rahallisesti.

Niinpä! Ei kaikille tule tuollaisia vippejä joltakin.

Vierailija
272/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä jonossa käy myös niitä jotka eläisivät ihan omilla rahoillaan. Aikanaan kävin köyhänä, ja noin 1/3 kävi siellä ihan ajankulun, piheyden jne vuoksi joilla oli omistusasunnot ja eläkkeet pitkistä työurista. Tämä on täyttä faktaa koska tutustuin siellä moniin ihmisiin. Se on elämäntapa joillekin juosta kaikessa minkä ilmaiseksi saa.

Vierailija
273/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikoinaan työttömänä ollessani pärjännyt ihan hyvin työmarkkinatuella,raha riitti kaikkeen tarpeelliseen.Mieli teki hankkia kissa,mutta moiseen ihanuuteen ei sitten ollutkaan varaa,mutta pääsin rapsuttamaan siskon kissaa.Mitä tulee Ukrainalaisiin,en kyllä heidän kanssaan paikkaa vaihtais,ovat puolestani tervetulleita,aikanaan varmaan moni sijoittuu työmarkkinoille,annetaan heidän nyt rauhassa kotoutua.

Vierailija
274/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miettikääpäs niitä työssäkäyviä köyhiä jotka ei edes pääse ruokajonoon.

Vierailija
275/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Taitaa olla niin, että suomalaiset on liian korkeakoulutettuja Suomeen. Meidän talous ei pysty hyödyntämään maistereita ja tohtoreita, vaan kaipaa enemmän sellaista perusbulkkia työvoimaa. Suosittelen kaikille nuorille työnhakua ulkomailla. Ja älkää odottako liian pitkään, ikä ei ole meriitti sielläkään, vaikka Suomessa se tuntuu olevan erityinen rikos.

Vierailija
276/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit kuuluvat tt-tuesta maksettaviin, jos on oikeus tt-tukeen. Ja jos oikeutta ei niukin naukin ole, silmälaseihin kannattaa silti hakea, koska osan voi saada Kelalta. Oletan ainakin, koska esim. julkisen puolen terveydenhoitomenojen kanssa on näin. Ainakin kannattaisi kysyä.

Vierailija
277/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä jonossa käy myös niitä jotka eläisivät ihan omilla rahoillaan. Aikanaan kävin köyhänä, ja noin 1/3 kävi siellä ihan ajankulun, piheyden jne vuoksi joilla oli omistusasunnot ja eläkkeet pitkistä työurista. Tämä on täyttä faktaa koska tutustuin siellä moniin ihmisiin. Se on elämäntapa joillekin juosta kaikessa minkä ilmaiseksi saa.

Valitettavasti on näin. Samoin hyväpalkkaiset työssäkäyvät hamstraavat punalaputettuja tuotteita, vaikka olisi varaa ostaa normaalihinnallakin. Jos itse olisi töissä tällä koulutuksella, en kyllä ilkeäisi viedä ruokaa köyhempien suusta.

Vierailija
278/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota työpaikkojen saamista ihmettelin itsekin. Siis lehdessä luki, että Ukrainalaisille järjestetään työpaikkoja. Mites meidän omat työttömät?

Taitaa olla niin, että suomalaiset on liian korkeakoulutettuja Suomeen. Meidän talous ei pysty hyödyntämään maistereita ja tohtoreita, vaan kaipaa enemmän sellaista perusbulkkia työvoimaa. Suosittelen kaikille nuorille työnhakua ulkomailla. Ja älkää odottako liian pitkään, ikä ei ole meriitti sielläkään, vaikka Suomessa se tuntuu olevan erityinen rikos.

Muistakaa olevanne osa kilpailua joissa hännillä olevat ei koskaan tule pääsemään enää kilpailemaan kärkisijoista! Kärkisijaltakin voi helposti tipahtaa ja taustalta tulee kokoajan uusia nuoria juoksijoita! Älkää tipahtako matkasta!

Vierailija
279/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea voi saada ilmaiseksi. Sitäpaitsi ilmaista ruokaa ei edes ole olemassa, paitsi marjat ja sienet itse poimittuina tai kalat ongittuina. Työssäkäyvät veronmaksajat ne ruokakassit lopulta kustantavat, samoin kuin kaiken muunkin sosiaaliturvan. Kun tarvitsijoita on yhä enemmän, potti pienenee samassa suhteessa. Ei sitä rahaa mistään lisää synny, vaan Suomi velkaantuu entisestään.

Vierailija
280/954 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasit kuuluvat tt-tuesta maksettaviin, jos on oikeus tt-tukeen. Ja jos oikeutta ei niukin naukin ole, silmälaseihin kannattaa silti hakea, koska osan voi saada Kelalta. Oletan ainakin, koska esim. julkisen puolen terveydenhoitomenojen kanssa on näin. Ainakin kannattaisi kysyä.

Kiitos tiedosta :) Mutta mä vähän luulen, ettei ystäväni saa, koska hänellä on osamaksuja (esim just pesukoneesta), joita taas ei hyväksytä menoiksi toimeentulotuessa. Jos niitä ei olisi, saattaisi saadakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän