Työterveyslääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä..
Sille ainoalle yskänlääkkeelle joka antaa edes jonkinlaisen unirauhan pahassa yskässä eli Codesan Comp eikä myöskään antamaan reseptiä Panacodille kuukautiskipuihin. Tiedän että kodeiini aiheuttaa helposti riippuvuutta, mutta ei nyt sentään muutamana-viikon ajan yöksi otettuna tai 2 ekana vuotopäivänä menkkakivuissa!! kirjoitti sitten jotain minulle täysin tuntematonta Miranaxia kys kipuihin ja mietti olisko syytä mennä gynekologille, jos kuukautiset sattuu:0 totesin että käsittääkseni kuukautiskivut tietyssä määrin on ihan normaali juttu, kohtu supistelee jne..
Tyyliin 1-2x/vuodessa olen Panacodia pyytänyt ja saanut ja sen pienen 20tbl paketin, muuten käytän Panadolia ja joskus Ibumaxia. Ja näki kyllä koneelta kys asiat eli en ole lääkeriippuvainen tms.
No, miehellä sama havainto, lääkärit on tod kiristäneet tyyliään kodeiinipohjaisten lääkkeiden kanssa. Tuonyskänlääke varsinkin vatuttaa, se on oikeasti ainoa yskänlääke mikä hillitsee sen verran aivoissa sitä yskänärsytys"keskusta" että saa jotenkin nukuttua.
No, ensiyönä sitten taas valvon, yskin, syljen klimppejä, torkahdan ja herään taas yskimään.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:38"]
Ehkä sun kivut on psyykkisiä ja pelkäät jo ennalta kipujasi.Olen itse sh ja tk:ssa töissä.Siellä on kiristetty hirveesti esim,juuri panacodin käyttöä.Jotkut myyvät sitä katukaupassa.Kyllä se sun lääkäri näkee sieltä kanta palvelusta jos olet syönyt sitä liikaa ja ei siksi määrännyt.Eihän ne menkat kestä kuin sen max 5 pvä.Jos sulla on n.pahat kivut mene gynelle tai pyydä lähete lääkäriltäsi.
[/quote]
Mulla ei ainakaan ole mitään psyykkistä pelkoa kipua kohtaan. Lääkäri on minulle määrännyt monta kertaa panacodia kuukautiskipuihin. Ja tota, kyllä kuukautiset kestävät enemmän kuin 5 päivää. Mulla kestää 8-9 päivää. Panacodia käytän ohjeen mukaan. Miltä susta tuntuis jos olis 8-9 päivää pahemmat kivut kuin synnytyksessä? Eli joka kuukausi olisit pahemmissa tuskissa kuin synnytystuskissa sen 8-9 päivää?? En ole ap, jotta ei sekoiteta, vaan toinen joka käyttää panacodia ja jonka lääkäri sitä onneksi kirjoittaa.
Mieslääkäri ei voi ymmärtää pahoja kuukautiskipuja.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:48"]
[/quote]No mitenkä lääkäri, jolta ei ole itseltään lonkka murtunut, voi ymmärtää, että lonkkamurtuman jälkeen on aika lailla kipeä?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:29"]
Kodeiinipohjaiset lääkkeet eivät mun mielestä oikeasti ole mikään pikku juttu. Ne tosiaan vaikuttavat aivoihin. Kyllä ihan buranoiden ja muiden kipulääkkeiden pitäisi tepsiä kuukautiskipuihin. Ja viimeksi kun itsellä oli nukkumista häiritsevä tosi paha yskä, niin ihan selvisi ilman yskänlääkettä. Pari-kolme päivää saikkua, että saat päivällä levättyä, niin kyllä se yöyskiminen jo vähenee. Itsellä ei meinannut tulla ajatustyöstä yhtään mitään, eli saikku on oikeasti ihan järkevää, mutta en olisi ottanut yskänlääkettä edes lääkärin määräyksestä.
[/quote]
Minulla oli vastaavassa tilanteessa työhaastattelu, etsin silloin työtä. Onneksi sain lääkkeen, niin sain nukuttua eikä tarvinnut haastattelussa yskiä hillittömästi.
[/quote]
Itse valitsen mieluummin yskimisen kuin sen, että olen työhaastattelussa liiankin "rentoutunut". Kukin tavallaan. Ei minua ole kukaan koskaan flunssasta rankaissut enkä itsekään rekrytoidessa niin tekisi.
[/quote]
Se on ihan vaan yskänlääke. Mulla on rentoutumiseen ihan muut keinot. Ei ole kohteliasta yskiä toisia päin. Tai mennä tartuttamaan flunssaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:48"]
[/quote]No mitenkä lääkäri, jolta ei ole itseltään lonkka murtunut, voi ymmärtää, että lonkkamurtuman jälkeen on aika lailla kipeä?
[/quote]
Moni mies muutenkin väheksyy naisten vaivoja. Miksi mieslääkäri olis erilainen?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 23:04"]
Jos on noin kovat kuukautiskivut niin ehkä sinne gynelle kannattaa mennä. Allekirjoittaneella on endometrioosi ja itsellä oli ennen kipukynnyslääkitystä 24/7 kipuja, nyt vain 2-3 pahaa kipupäivää kuukautisten aikaan. Mainitsit jotain vatsakivuista; olet varmaan huomannut, että jos vatsavaivat eivät ole hallinnassa niin nekin lisäävät kuukautiskipuja kun suolisto liikkuu ja möyryää. Itselle kokeiltiin vatsalaukun tulehdukseen uutta lääkettä kahden viikon ajan, joka sekoitti kivasti vatsaa vähän enempi ja lisäsi vatsakipuja, niin seuraavien kuukautisten ensimmäinen aamu tuntui ihan kuin laparoskopian jälkeiseltä aamulta (ensimmäiseksi kipulääke ja vasta puolen tunnin päästä voi harkita ylösnousemista; itse syön tällä hetkellä motifene dualia).
[/quote]
En minä valitellut mahavaivoista, se oli joku toinen. Itse käytän panacodin lisäksi buranaa sen 3200 mg. Ja gynellä on käyty, ei endometrioosia, eikä muutakaan, vain todella kipeät kuukautiset.
[/quote]
Mielestäni AP sanoi, ettei burana sovi vatsavaivojen takia ja siltä pohjalta kirjoitin omia kokemuksiani saman tyyppisen kivun kanssa.
P.S. Ei mullakaan endo näy sisäultrassa, varmasti endometrioosi voidaan sulkea pois vain laparoskopiassa. Esimerkiksi ei minunkaan gyne uskonut, että minulla on endometrioosi, mutta kun hormonaalinen ehkäisy vain lisäsi kipuja niin määräsi tähystykseen ennen kuin siirtää sisätautien polille ja endometrioosipesäkkeitähän sieltä löytyi. Jos sullakin tehtäis tähystykset vatsaonteloon, vatsalaukkuun ja suoleen, niin varmaan löytyisi jotain mikä selittää erittäin suuria kuukautiskipuja, tai sitten tietysti voi olla joku kysta munasarjassa tms mutta nuo näkyvät (yleensä) sisäultrassa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:21"]
Jos on noin kovat kuukautiskivut niin ehkä sinne gynelle kannattaa mennä. Allekirjoittaneella on endometrioosi ja itsellä oli ennen kipukynnyslääkitystä 24/7 kipuja, nyt vain 2-3 pahaa kipupäivää kuukautisten aikaan. Mainitsit jotain vatsakivuista; olet varmaan huomannut, että jos vatsavaivat eivät ole hallinnassa niin nekin lisäävät kuukautiskipuja kun suolisto liikkuu ja möyryää. Itselle kokeiltiin vatsalaukun tulehdukseen uutta lääkettä kahden viikon ajan, joka sekoitti kivasti vatsaa vähän enempi ja lisäsi vatsakipuja, niin seuraavien kuukautisten ensimmäinen aamu tuntui ihan kuin laparoskopian jälkeiseltä aamulta (ensimmäiseksi kipulääke ja vasta puolen tunnin päästä voi harkita ylösnousemista; itse syön tällä hetkellä motifene dualia).
[/quote]
En minä valitellut mahavaivoista, se oli joku toinen. Itse käytän panacodin lisäksi buranaa sen 3200 mg. Ja gynellä on käyty, ei endometrioosia, eikä muutakaan, vain todella kipeät kuukautiset.
[/quote]
Mielestäni AP sanoi, ettei burana sovi vatsavaivojen takia ja siltä pohjalta kirjoitin omia kokemuksiani saman tyyppisen kivun kanssa.
P.S. Ei mullakaan endo näy sisäultrassa, varmasti endometrioosi voidaan sulkea pois vain laparoskopiassa. Esimerkiksi ei minunkaan gyne uskonut, että minulla on endometrioosi, mutta kun hormonaalinen ehkäisy vain lisäsi kipuja niin määräsi tähystykseen ennen kuin siirtää sisätautien polille ja endometrioosipesäkkeitähän sieltä löytyi. Jos sullakin tehtäis tähystykset vatsaonteloon, vatsalaukkuun ja suoleen, niin varmaan löytyisi jotain mikä selittää erittäin suuria kuukautiskipuja, tai sitten tietysti voi olla joku kysta munasarjassa tms mutta nuo näkyvät (yleensä) sisäultrassa.
[/quote]
Mistä sinä tiedät, mitä tutkimuksia mulle on jo tehty? Ei kaikkien kovien kipujen selitys ole endo, vaikka se helppo ja yleinen syy onkin.
Erittäin hyvä, että edes osa lääkäreistä suhtautuu kriittisesti kodeiini vonkaajiin. Työsketelen itse päihdepotilaiden parissa, ja joillakin juuri tuollaisia "kodeiinia yskään ja kuukautiskipuihin" määräyksiä kierretty hakemassa useilta eri lääkäreiltä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:59"]
Erittäin hyvä, että edes osa lääkäreistä suhtautuu kriittisesti kodeiini vonkaajiin. Työsketelen itse päihdepotilaiden parissa, ja joillakin juuri tuollaisia "kodeiinia yskään ja kuukautiskipuihin" määräyksiä kierretty hakemassa useilta eri lääkäreiltä.
[/quote]
Huoh. Mutta kun osalla ei oikeasti toimi mikään muu kuin se kodeiini niihin menkkakipuihin. Itse en todellakaan käy monella eri lääkärillä hakemassa kodeiinia. Syön sitä mahdollisimman vähän, niin että kivut pysyy kurissa. Silti en voisi ilman sitä elää, olisi vaikeaa esim käydä vessassakaan kuukautisten aikana, kun sängystä ei pääsisi ylö. Kodeiini on oikein käytettynä hyvä kipulääke, eikä siitä ole vaaraa.
Musta taas tuntuu, että kodeiinia tyrkytetään joka vaivaan. Käyn yksityisellä (työterveys), ja mulle on määrätty kodeiinia mm. vatsataudin aiheuttamaan mahakipuun, yskään ja vain vähän kipeään varpaaseen. Lääkäri ei ole kertonut kodeiinista mitään, on vain tullut Panacod-resepti tassuun. Apteekissa farmaseutti on kertonut kyseessä olevan vahva kipulääke - jos farmaseutti ei olisi kertonut mitään enkä olisi kova googlailija, olisin ajatellut Panacodin olevan jotain Buranaa vastaavaa.
Mulle ei ole koskaan tarjottu tujumpia särkylääkkeitä. Kerran ajattelin pyytää hammaslääkäriltä, koska mulle iskee säännöllisesti joku hammasvaiva (ehkä kerran, pari vuodessa) ja yleensä viikonloppuna, jolloin 1-3 vuorokautta menee tajuttomissa säryissä, joihin ei auta mikään. Olisi ihanaa, kun silloin kaapista löytyisi kunnon tropit. Mutta ei, kun ei. Viimeksi kirjoitti mulle 800mg buranaa... Jep. Ja mä vihdoin ajattelin, että meiltäkin löytyisi sitten kunnon lääkkeitä seuraavan säryn iskiessä.
Nyt olen ratkaissut ongelman niin, että mulla on pari kaveria, joilla tietysti on kaikenlaiset särkylääkkeet kotona (en tiedä, miten ovat saaneet), jotka auliisti sitten antaa mulle pari nappia tarvittaessa. Jopa 18-vuotias tytärpuoli sai hartiasärkyihin heti panacodit, joista isänsä oli tosi ihmeissään. Ja mä, melkein 40-vuotias, päihteetön ihminen en saa mihinkään särkyyn koskaan riittäviä lääkkeitä. Kerran kävin viikonloppuna päivystyksessä hammassärystä (ei hml päivystystä missään satojen kilometrien säteellä) ja ehdotti kahden buranan ottamista kerralla. Sanoin, että olen ottanut neljä 400mg ja edelleen valvon särystä. Ei tippunut parempia lääkkeitä. Mikä mussa on vikana, että mun pitää kärsiä kivut, kun toisille tuputetaan heti kunnon lääkkeet?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä sinä tiedät, mitä tutkimuksia mulle on jo tehty? Ei kaikkien kovien kipujen selitys ole endo, vaikka se helppo ja yleinen syy onkin.
[/quote]
En tiedäkään mitä kokeita sulle on jo tehty, mutta yleensä ainakaan julkisella puolella ei hirveästi kokeita määrätä ja jos kokeita tehdään yksityisellä lääkäriasemalla, niin siihen uppoaa helposti useampi tonni. En nyt tiedä on endo niin helppo ja lääkärien yleisesti huomioiva syy, kun ihmetellään kipuja, sillä endometrioosiyhdistyksen mukaan keskimääräinen diagnosointiaika on noin 8 vuotta oireiden alkamisesta... Ja se kun vaatii sen leikkauksen, jotta voidaan diagnosoida varmasti.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedäkään mitä kokeita sulle on jo tehty, mutta yleensä ainakaan julkisella puolella ei hirveästi kokeita määrätä ja jos kokeita tehdään yksityisellä lääkäriasemalla, niin siihen uppoaa helposti useampi tonni. En nyt tiedä on endo niin helppo ja lääkärien yleisesti huomioiva syy, kun ihmetellään kipuja, sillä endometrioosiyhdistyksen mukaan keskimääräinen diagnosointiaika on noin 8 vuotta oireiden alkamisesta... Ja se kun vaatii sen leikkauksen, jotta voidaan diagnosoida varmasti.
[/quote]
Nimenomaan.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 19:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan.
[/quote]
Siltikään kovat kuukautiskivut eivät välttämättä ole endoa. Joskus on vain on todella kovat kivut ilman mitään syytä, vain siksi että on kuukautiset.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:52"]
Mulla ei ole ollenkaan kuukautiskipuja. Joskus teininä on ollut, mutta ei ole enää. Edellisenä päivänä saattaa koskea päähän, mutta se siitä.
[/quote]
Hienoa! Oispa kaikilla sama.
Kuten aiemmin on todettu, Panacod ei ole ensisijainen kuukautiskipulääke. Tulehduskipulääkkeet toimivat parhaiten, koska ne vaikuttavat kivun syyhyn eli kohdun limakalvon tulehdusvälittäjäainetuotantoon. Itse neuvon hankalista kivuista kärsivälle tilanteen mukaan ennakoiden otetut tulehduskipulääkkeet (itselläni toimii parhaiten diklofenaakki, toisilla naprokseeni, vaihtoehtojahan on paljon), hormonaalisen ehkäisyn ja tilanteen mukaan kipulääkityksen tehostamisen lisäksi parasetamolilla tai parasetamoli+kodeiini-yhdistelmävalmisteella.
Flunssayskässä on se tietty parin päivän vaihe, jolloin on kuivaa, ärsyttävää yskää, johon ei auta oikein mikään. Siihen tilanteeseen kodeiinipitoiset yskänlääkkeet on tehokas ja hyvä vaihtoehto. Itsellänikin on aina pullollinen jotakin kaapissa, tosin pullo kestää vuositolkulla kun sitä otaa ehkä vuoden kahdessa flunssassa max parina yönä.
Lääkkeiden väärinkäyttäjiä on paljon ja valitettavasti näistä vain jäävuoren huippu on niitä "klassisen narkkarin" näköisiä vaan valtaosa on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Siksi minusta on hyvinkin järkevää suhtautua varauksella ihmisiin, joilla on vahva toive tiettyyn keskushermoston kautta vaikuttavaan lääkkeeseen. Heille on myös tyypillistä että kaikki on tutkittu toisella paikkakunnalla, mitään ei ole löytynyt ja ainoa vaikuttava apu on lääke X tai yhdistelmä XYZ. Onneksi on reseptikeskus ja PKV-lääkkeitähän ei enää saa määrätä paperireseptillä. Itse en määrää näitä ollenkaan ellen saa lupaa reseptikeskuksen tarkasteluun.
t. lääkäri minäkin, en muista enää numeroa
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 20:00"]
Kuten aiemmin on todettu, Panacod ei ole ensisijainen kuukautiskipulääke. Tulehduskipulääkkeet toimivat parhaiten, koska ne vaikuttavat kivun syyhyn eli kohdun limakalvon tulehdusvälittäjäainetuotantoon. Itse neuvon hankalista kivuista kärsivälle tilanteen mukaan ennakoiden otetut tulehduskipulääkkeet (itselläni toimii parhaiten diklofenaakki, toisilla naprokseeni, vaihtoehtojahan on paljon), hormonaalisen ehkäisyn ja tilanteen mukaan kipulääkityksen tehostamisen lisäksi parasetamolilla tai parasetamoli+kodeiini-yhdistelmävalmisteella.
Flunssayskässä on se tietty parin päivän vaihe, jolloin on kuivaa, ärsyttävää yskää, johon ei auta oikein mikään. Siihen tilanteeseen kodeiinipitoiset yskänlääkkeet on tehokas ja hyvä vaihtoehto. Itsellänikin on aina pullollinen jotakin kaapissa, tosin pullo kestää vuositolkulla kun sitä otaa ehkä vuoden kahdessa flunssassa max parina yönä.
Lääkkeiden väärinkäyttäjiä on paljon ja valitettavasti näistä vain jäävuoren huippu on niitä "klassisen narkkarin" näköisiä vaan valtaosa on tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Siksi minusta on hyvinkin järkevää suhtautua varauksella ihmisiin, joilla on vahva toive tiettyyn keskushermoston kautta vaikuttavaan lääkkeeseen. Heille on myös tyypillistä että kaikki on tutkittu toisella paikkakunnalla, mitään ei ole löytynyt ja ainoa vaikuttava apu on lääke X tai yhdistelmä XYZ. Onneksi on reseptikeskus ja PKV-lääkkeitähän ei enää saa määrätä paperireseptillä. Itse en määrää näitä ollenkaan ellen saa lupaa reseptikeskuksen tarkasteluun.
t. lääkäri minäkin, en muista enää numeroa
[/quote]
Juu, mutta ymmärrä nyt hyvä ihminen, että kun on jo kokeiltu tulehduskipulääkkeitä, joista buranaa menee se 3200 mg ja silti on kipuja niin silloin on ihan paikallaan että ottaa panacodia lisäksi jos se auttaa.
Minulla on aina ollut todella kivuliaat kuukautiset. Paras lääke siihen on tujaus konjakkia. En pysty köyttämään muuta kuin Panadolia. Panacod ei auta (kodeiinilla ei ole vaikutusta) ja pitkävaikutteisia tulehduskipulääkkeitä yritän välttää. Eli kun ei ole töihin menoa tai pakollista autolla ajoa, niinnappaan konjakkipaukun. Sain tämän ohjeen ihan lääkäriltä. En suosittele alkoholisteille, mutta tämä ei ole vitsi. Kokeilkaa huviksenne, kun seuraavan kerran alkaa kouristella.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:17"]
Etkö voisi pyytää vahvempaa buranaa kuukautiskipuihin? Sektion (joka on siis leikkaus) jälkeen kipulääkkeeksi kotiin annetaan buranaa ja panadolia, joten en yhtään ihmettele, että et saa panadolia menkkakipuihin.
[/quote]
Miksi et tajua, että joillakin ihmisillä ne kivut on todella kovia, pahempia kuin itse synnytys?? Itse syön buranaa sen 3200 mg vuorokaudessa eikö se yksistään auta. Siihen lisäksi lääkäri on kirjoittanut panacodia. Tuolla combilla kivut pysyy jotenkuten aisoissa.
[/quote]
Veikkaisin, että vika on jossain muualla. Ei kuulosta ihan normaaleilta kuukautisilta, vaan siltä, että jossain on jotain vialla... Pitäisi selvittää syy ja hoitaa sitä syytä, ei seurausta.
[/quote]
On selvitelty. Olen käynyt monella eri gynellä asian takia. Ei mitään muuta vikaa, vain kovat kuukautiskivut, joihin asianmukainen lääkitys saatu.
[/quote]
Oletko kokeillut koskaan hormoniperäistä hoitoa tai onko se mahdollista sinulle? Tavallaan ymmärrän sinun ikävän tilanteesi, mutta ymmärrän hyvin myös lääkärin kannan. Potilaana et ole sellaisessa asemassa, että voisit vaatia lääkäriä määräämään tuollaista lääkettä. Lääkärillä on vahva vastuu ja lääkäreille myös varmasti valehdellaan erittäin paljon, jotta saataisiin tiettyjä lääkkeitä.
[/quote]
En voi käyttää hormonaalisia hoitoja. Ja ei, mun ei tartte vaatia lääkkeitä. :) Lääkäri kirjoittaa ihan itse sen burana ja panacod reseptin kun pyydän. En ole tässä ketjussa valittanut kertaakaan, että en saisi lääkkeitä, sekoitat johonkuhun muuhun.