Työterveyslääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä..
Sille ainoalle yskänlääkkeelle joka antaa edes jonkinlaisen unirauhan pahassa yskässä eli Codesan Comp eikä myöskään antamaan reseptiä Panacodille kuukautiskipuihin. Tiedän että kodeiini aiheuttaa helposti riippuvuutta, mutta ei nyt sentään muutamana-viikon ajan yöksi otettuna tai 2 ekana vuotopäivänä menkkakivuissa!! kirjoitti sitten jotain minulle täysin tuntematonta Miranaxia kys kipuihin ja mietti olisko syytä mennä gynekologille, jos kuukautiset sattuu:0 totesin että käsittääkseni kuukautiskivut tietyssä määrin on ihan normaali juttu, kohtu supistelee jne..
Tyyliin 1-2x/vuodessa olen Panacodia pyytänyt ja saanut ja sen pienen 20tbl paketin, muuten käytän Panadolia ja joskus Ibumaxia. Ja näki kyllä koneelta kys asiat eli en ole lääkeriippuvainen tms.
No, miehellä sama havainto, lääkärit on tod kiristäneet tyyliään kodeiinipohjaisten lääkkeiden kanssa. Tuonyskänlääke varsinkin vatuttaa, se on oikeasti ainoa yskänlääke mikä hillitsee sen verran aivoissa sitä yskänärsytys"keskusta" että saa jotenkin nukuttua.
No, ensiyönä sitten taas valvon, yskin, syljen klimppejä, torkahdan ja herään taas yskimään.
Kommentit (146)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:04"]
Joo, mutta jos ei oo rahaa mennä gynekologille. Annatko lääkäri muka lähetteen? En oo ikinä saanu gynekologille lähetettä...... kivut semmoset että oksennan 10 krt.
[/quote]
Sitten varaat ajan terveyskeskuksesi ehkäisyneuvolaan, siellä on asiaan perehtynyt lääkäri, joka tietää, mitä muita konsteja on voimakkaisiin kuukautiskipuihin ja koviin vuotoihin, kuin kipulääkkeet. Ehkäisyvalmisteita käytetään näihin vaivoihin, juuri siksi,e ttei tarvitsisi kovia kipulääkkeitänapsia, ja elämä helpottuu. Ja jos olet kaikkia muita keinoja vastaan, niin olepahan sitten kipuinesi, menkkakivut on hoidettavissa kunhan niiden syy selviää.
[/quote]
Hormonaalinen ehkäisy on kyllä. Kiitos empaattisesta vastauksesta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:17"]
Etkö voisi pyytää vahvempaa buranaa kuukautiskipuihin? Sektion (joka on siis leikkaus) jälkeen kipulääkkeeksi kotiin annetaan buranaa ja panadolia, joten en yhtään ihmettele, että et saa panadolia menkkakipuihin.
[/quote]
Miksi et tajua, että joillakin ihmisillä ne kivut on todella kovia, pahempia kuin itse synnytys?? Itse syön buranaa sen 3200 mg vuorokaudessa eikö se yksistään auta. Siihen lisäksi lääkäri on kirjoittanut panacodia. Tuolla combilla kivut pysyy jotenkuten aisoissa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:59"]Kertoo kaiken lääkäreiden luonteenlaadusta "asennoituu olemaan empaattinen". Empatiaa en ole tk-lääkäreiltä nyk. kotikaupungissani kohdannut. Toki välttelen parhaani mukaan heitä, aivan yliarvostettuja.
[/quote]
Niin totta
Kodeiinipohjaiset lääkkeet eivät mun mielestä oikeasti ole mikään pikku juttu. Ne tosiaan vaikuttavat aivoihin. Kyllä ihan buranoiden ja muiden kipulääkkeiden pitäisi tepsiä kuukautiskipuihin. Ja viimeksi kun itsellä oli nukkumista häiritsevä tosi paha yskä, niin ihan selvisi ilman yskänlääkettä. Pari-kolme päivää saikkua, että saat päivällä levättyä, niin kyllä se yöyskiminen jo vähenee. Itsellä ei meinannut tulla ajatustyöstä yhtään mitään, eli saikku on oikeasti ihan järkevää, mutta en olisi ottanut yskänlääkettä edes lääkärin määräyksestä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:06"]
Etkö voisi pyytää vahvempaa buranaa kuukautiskipuihin? Sektion (joka on siis leikkaus) jälkeen kipulääkkeeksi kotiin annetaan buranaa ja panadolia, joten en yhtään ihmettele, että et saa panadolia menkkakipuihin.
[/quote]
Miksi et tajua, että joillakin ihmisillä ne kivut on todella kovia, pahempia kuin itse synnytys?? Itse syön buranaa sen 3200 mg vuorokaudessa eikö se yksistään auta. Siihen lisäksi lääkäri on kirjoittanut panacodia. Tuolla combilla kivut pysyy jotenkuten aisoissa.
[/quote]
Veikkaisin, että vika on jossain muualla. Ei kuulosta ihan normaaleilta kuukautisilta, vaan siltä, että jossain on jotain vialla... Pitäisi selvittää syy ja hoitaa sitä syytä, ei seurausta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:55"]Niin, ehkäpä tämä flunssani ja yskäni tosiaan johtuu tupakoinnista...olin 13v kun tipakkasauhun otin, meinasin tikahtua ja sen jälk ei ole rööki suussani edes käväissyt. Rakastan kyllä tämän palstan yleistäjätuomaantorvia:D Mitä tulee "jonkun tietyn lääkkeen pyytämiseen lääkäriltä" niin en ole taliaivo, osaan ottaa itsekin asioista selvää, minulla on tietiyistä asioista itselläni kokemusta ja en pidä lääkäriä ylijumalana jolle ei saa suutaan avata tai jonka suun antia pidetään ainoana oikeana totuutena ja sillä siisti. Kyseenalaistan jos koen että niin ole aiheellista tehdä. Ja nuo mainitsemani lääkkeet olen todennut ainoiksi tehokkaiksi kys vaivoissani, yskässä varsinkin ja esim käsikauppamikstuurat yskään, ne ovat yhtä tyhjän kanssa, sen myöntävät lääkäritkin. ap [/quote] Lääkäri määräsi sinulle uutta lääkettä, jota et ennalta tunne, mutta tiedät että Panacod on aikoa kipulääke, joka toimii... Ristiriitaista. Tietysti voit pyytää lääkäriltä, mitä haluat, mutta se että hän ottaa työssään toiveesi huomioon, ei tarkoita sitä, että sinä määräät, miten lääkäri työnsä tekee. Lääkäri tekee itse valinnat, joiden kokee auttavan sinua parhaiten.
[/quote]
Sinä et ymmärrä lukemaasi, tai ymmärrät tahallasi väärin. Panacod on ainoa minun kokeilemistani lääkkeistä joka on auttanut tehokkaasti. Panadol ei ole kovin tehokas mutta on vatsaystävällinen minulle. Buranat ymv eivät ole hyviä vatsajuttujen vuoksi vaikka muuten tehoaisivat kohtalaisen hyvin kuukautiskipuuni.
Ja lääkäreiden todellakin tulisi kuunnella asiakastaan ja potilastaan hieman paremmin, ja laajemmalla korvalla, ei esim tunkea tostuvasti vastaanotolle milloin mistäkin syystä tulevalle vaikkapa uusia kipulääkkeitä miettimättä lainkaan voisiko jokin psyykkinen syy olla fyysisten kipujen aiheuttaja, ihminen kun on psykofyysinen kokonaisuus. Räikein esimerkki äitini kanssa, toistuvia särky ym lääkekuureja ilman sen kummempaa tutkimista ja kas, se olikin syövän aiheuttamia kipuja eri paikoissa olevista pesäkkeistä.
ap
[/quote]
No äitisi on hyvä esimerkki siitä miksi niitä kipulääkkeitä EI tule määrätä. Vaan sinun pitää mennä tutkimuksiin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:29"]
Kodeiinipohjaiset lääkkeet eivät mun mielestä oikeasti ole mikään pikku juttu. Ne tosiaan vaikuttavat aivoihin. Kyllä ihan buranoiden ja muiden kipulääkkeiden pitäisi tepsiä kuukautiskipuihin. Ja viimeksi kun itsellä oli nukkumista häiritsevä tosi paha yskä, niin ihan selvisi ilman yskänlääkettä. Pari-kolme päivää saikkua, että saat päivällä levättyä, niin kyllä se yöyskiminen jo vähenee. Itsellä ei meinannut tulla ajatustyöstä yhtään mitään, eli saikku on oikeasti ihan järkevää, mutta en olisi ottanut yskänlääkettä edes lääkärin määräyksestä.
[/quote]
Minulla oli vastaavassa tilanteessa työhaastattelu, etsin silloin työtä. Onneksi sain lääkkeen, niin sain nukuttua eikä tarvinnut haastattelussa yskiä hillittömästi.
[/quote]
Joillakin ne kuukautiskivut on paaaaljon pahemmat kuin mitkään sektiokivut.
[/quote]
PITÄISI TEPSIÄ??? Mikä siinä nyt on, että et ymmärrä. Itse käytän buranaa 3200 mg VUOROKAUDESSA kuukautiskipuihin. Sen lisäksi tarvitsen lisälääkettä, joten panacodia syön. Tajuatko, että joillakin ne kivut on niin kovat, ettei burana yksin auta? Siihen ei auta mikään "pitäisi auttaa" "muilla auttaa" yms. Minulla on todella kovat kivut. Älä vähättele toisen kipua. Itsellä on vaikea hengittää kuukautisten aikana, vaikea kävellä, olen työkyvytön, sängyn pohjalla.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
Veikkaisin, että vika on jossain muualla. Ei kuulosta ihan normaaleilta kuukautisilta, vaan siltä, että jossain on jotain vialla... Pitäisi selvittää syy ja hoitaa sitä syytä, ei seurausta.
[/quote]
On selvitelty. Olen käynyt monella eri gynellä asian takia. Ei mitään muuta vikaa, vain kovat kuukautiskivut, joihin asianmukainen lääkitys saatu.
Opioidilääkkeiden tilapäisestä, asianmukaisesta käytöstä ei ole oikeastaan mitään haittaa. Nykyään kun on vain e-resepti käytössä, niin ei ole enää edes mahdollista kiertää lääkäriltä toiselle hakemassa useita opioidireseptejä.
oisko niin että lääkäri vähän perääntyi kun halusit nimen omaan codeiinia.
Tulipa opiaateista mieleen, että tiedän tapauksen, jossa syöpäkivuista valittava henkilö meni pyytämään lääkäriltään vahvoja opiaatteja kipuihin, jotka olivat hänen mielestään kovat. Potilas oli miehensä kanssa seuraavana iltana sairaalan päivystyksessä opiaattimyrkytyksen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:37"]
oisko niin että lääkäri vähän perääntyi kun halusit nimen omaan codeiinia.
[/quote]
Kyllä minäkin olen kipuun pyytänyt nimenomaan kodeiinia, koska se sopii mun muun lääkityksen kanssa yhteen ja on tehonnut hyvin. Esim tramalia en voi käyttää koska on sellaisia lääkkeitä käytössä joiden kanssa sitä ei voi ottaa. Jos on jo käyttänyt kodeiinia ja tietää että se toimii, niin sittenhän sitä kannattaa pyytää.
Minulla myös kovat kuukautiskivut,olen saannut lääkäriltä voltaren 50mg ja se on auttanut.Ihmiset käyttää tosiaan tuota panacodia väärin.Olen sitä kerran saanut ja sain siitä allergisen reaktion (ambulanssilla sairaalaan),olen allerginen kodeiinille.Lääkäri on kirjoittanut myös tramalia mutta siitä tulee oksettava olo.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:48"]
Minulla myös kovat kuukautiskivut,olen saannut lääkäriltä voltaren 50mg ja se on auttanut.Ihmiset käyttää tosiaan tuota panacodia väärin.Olen sitä kerran saanut ja sain siitä allergisen reaktion (ambulanssilla sairaalaan),olen allerginen kodeiinille.Lääkäri on kirjoittanut myös tramalia mutta siitä tulee oksettava olo.
[/quote]
Tajuat kai, että panacodin käyttäminen kuukautiskipuihin ei ole väärin käyttöä? Minä olen kokeillut ennen panacodia vaikka mitä lääkkeitä, juurikin tuota voltarea, miranaxia, clotamia, buranaa, panadolia jne...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On selvitelty. Olen käynyt monella eri gynellä asian takia. Ei mitään muuta vikaa, vain kovat kuukautiskivut, joihin asianmukainen lääkitys saatu.
[/quote]
Oletko kokeillut koskaan hormoniperäistä hoitoa tai onko se mahdollista sinulle? Tavallaan ymmärrän sinun ikävän tilanteesi, mutta ymmärrän hyvin myös lääkärin kannan. Potilaana et ole sellaisessa asemassa, että voisit vaatia lääkäriä määräämään tuollaista lääkettä. Lääkärillä on vahva vastuu ja lääkäreille myös varmasti valehdellaan erittäin paljon, jotta saataisiin tiettyjä lääkkeitä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 12:58"]
[/quote]
Minulla oli vastaavassa tilanteessa työhaastattelu, etsin silloin työtä. Onneksi sain lääkkeen, niin sain nukuttua eikä tarvinnut haastattelussa yskiä hillittömästi.
[/quote]
Itse valitsen mieluummin yskimisen kuin sen, että olen työhaastattelussa liiankin "rentoutunut". Kukin tavallaan. Ei minua ole kukaan koskaan flunssasta rankaissut enkä itsekään rekrytoidessa niin tekisi.
Ehkä sun kivut on psyykkisiä ja pelkäät jo ennalta kipujasi.Olen itse sh ja tk:ssa töissä.Siellä on kiristetty hirveesti esim,juuri panacodin käyttöä.Jotkut myyvät sitä katukaupassa.Kyllä se sun lääkäri näkee sieltä kanta palvelusta jos olet syönyt sitä liikaa ja ei siksi määrännyt.Eihän ne menkat kestä kuin sen max 5 pvä.Jos sulla on n.pahat kivut mene gynelle tai pyydä lähete lääkäriltäsi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:41"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:38"] [quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 07:37"]Eräskin nainen, jolla tuntui Panacodeja kuluvan, valitteli kuukautiskipujaan, että pakko saada Panacodia, mikään muu ei auta. No, lääkäri halusi tehdä gynekologisen tutkimuksen, jota potilas kovasti ensin vastusti, mutta suostui sitten tutkimukseen. Kävi ilmi, että rouvalla ei ollut sillä hetkellä kuukautisia. Ikääkiin oli jo 55-v... [/quote] Urbaanilegenda tai sitten lekuri rikkoo vaitiolovelvollisuutta. [/quote] Joo, aika törkeää ajatella hoitohenkilökuntaa nauraa röhöttämässä jonkun potilaan kustannuksella, vaikka tällä oliskin joku riippuvuus. [/quote]Kuka tässä nauroi? [/quote] No vitsinähän tuo on tässäkin kerrottu, sen naisparan kustannuksella. Mutta kuten sanottu, uskon että urbaanilegendaa.
[/quote]Kyllä tämä oli ihan aito potilastapaus. Eikä kukaan nauranut.
[/quote]
Menkääs töihinterveydenhuoltoalalle, niin tulette pian huomaamaan, että totuus on tarua ihmeellisempää.