Opettajat, palkka, koulutus, työvuodet ja työpaikka?
eli kiinnostaa, millainen palkka millaisella koulutuksella, perusopetuksessa, lukiossa, ammatillisella puolella. Ja paljonko on työkokemusvuosia.
Kommentit (28)
Amisope yli 15v kokemus, palkka ikälisillä 3560 miinus verot. 2300 jää käteen
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:25"]
Nyt hoitovapaalla. Aiemmin osa-aikatyötä, opetusta lähihoitajille. sosionomi ylempi AMK, lylempi AMK johtamisesta ja kehittämisestä ja lisäksi johtajakoulutusta 3 vuotta. Opettajan pätevyyttä ei ole. Palkka vaihteli opetusmäärän mukaan, n. 2500 € brutto.
[/quote]
jatkan vielä, että kesällä en saanut palkkaa. Aika monet ammatillisella puolella kahmivat ne tunnit, mitä saavat, koska läheskään kaikki eivät olevakituisia. Yleisesti työsopimus lukuvuodeksi kerrallaan. Epäpätevää opettajaa ei ainakaan tuossa yksikössä edes valituiseksi valita, koska päteviäkin on. Toisaalta olen hakenut kolmesti ammatillisen open koulutukseen, enkä ole päässyt. Minulla on 10 vuoden työkokemus sosiaali- ja terveysalalta, ja pari vuotta ennen äitiyslomaa opettamisesta yrittänyt leipääni tienata.
[/quote]
Ammatillisella puolella on juuri ongelmana, ettei kukaan tiedä, mitä linjoja on viiden vuoden päästä ja millaista osaamista opettajalta silloin vaaditaan. Tutkintopätevyydet muuttuvat ja opetettavat ainekokonaisuudet myös. Esim. Minun työpaikallani koulutuskeskuksessa on tällä hetkellä runsaasti maahanmuuttajille suunnattua koulutusta, joten tarvitaan esim. suomen kielen opettajia, aiempaa enemmän opinto-ohjausta tms. Jos tilanne muuttuisi ja maahanmuuttajien opetus siirtyisi muualle, myös koulutushenkilöstön rakenne ja vaadittava osaaminen mietittäisiin uudelleen. Itsekin olen siirtynyt täksi vuodeksi ihan toisesta yksiköstä, koulutuslinjoja lakkautettiin sieltä. Nyt kun koulutuksesta aletaan karsia rahaa hallituksen päätöksellä, yhä harvemmalla opella on varma työpaikka.
Koulutus FM, lukion opettaja, työkokemusta 15 vuotta, palkka viime lukuvuonna n. 4300 miinus verot, nyt hieman enemmän koska on enemmän ylitunteja ja saan neljännen määrävuosikorotuksen. Työmäärään ja koulutukseen nähden olen ihan tyytyväinen.
Pätevä aineenopettaja, FM, 2900 e/kk, lukion lehtori, 10 v. työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:52"]
Onko ketään köksänopea paikalla? Paljon palkka ja mitä muuta ainetta opetatte?
[/quote]
Täällä köksänope, jolla muutama vuosi kokemusta, mutta se ei vielä näy palkassa. Palkka tällä hetkellä noin 2500 e, mutta muutama "alitunti", eli opetusta on noin 20 tuntia viikossa opetusvelvollisuuden ollessa 23. Aiemmin parilla ylitunnilla palkka oli 3000 e. Työskentelen kunnan yläkoulussa ja opetan lisäksi vähän terveystietoa, johon ei muodollista pätevyyttä.
Koulutus KM. Pätevyys kotitalouden lisäksi erääseen toiseen aineeseen, jota en tällä hetkellä opeta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:08"]
Työtön ope, ansiosidonnainen 1800. Viime talvena oli hyväpalkkainen duuni, jossa oli paljon tunteja ja siksi ansiosidonnainen noinkin hyvä.
Koulutus FM+KM, aineenopen ja luokanopen pätevyys.
[/quote]
Onpa kyllä hyvä. Minä saan kohta hakea ensimmäistä työkokemuslisää eli kohta 5 v työkokemusta. Yhdellä alitunnilla brutto n. 2500 ja käteen jää n. 1900 kuussa verojen jälkeen.
FM, olen kaksoiskelpoinen (luokanope + aineenope), luokanopen hommia teen.
Brutto 2970e, sis. yhden ylityötunnin + kaksoiskelpoisuuslisän. Ei ikä-/kokemuslisiä vielä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 10:17"]
Linjanvetäjä ja aineenopettaja amiksessa. Palkka 5070 €/kk. Koulutus FM ja toimittajatutkinto. Työvuosia takana 18.
[/quote]ammattikoulussa ei normiopettaja tuollaista palkkaa saa. Sinulla on siis lisätehtäviä rutkasti ja /tai olet AMK:ssa.
[/quote]Teiltä unohtuu AINA, että julkisellakaan sektorilla palkat eivät läheskään aina ole taulukkopalkkoja ja että julkisellakin puolella maksettaan ns. hyvän miehen/naisen lisää aika usein. Useimmat eivät vain uskalla tai hoksaa sitä pyytää.
[/quote]oletko sinäkään kyseinen opettaja? Olisi vaan kiva tietää miten aineenopettajan lisäksi saa noin hyvät lisät amiksessa. Ikäänsä ei myöskään maininnut. Ei hyvän miehen lisätkään ole tuhatta euroa missään koulussa, ei edes amiksessa!
[/quote]peruspalkka ammattioppilaitoksessa kunnallisella puolella on esim Helsingissä 3090,62 e kuussa ja siihen tulee ikälisät ym henkilökohtaiset lisät päälle. Ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa peruspalkka on selvästi parempi, jo yli 4000 e kuussa.