Vinkkejä neljän lapsen pienestä ikäerosta selviämiseen?
Meillä on tällä hetkellä lapset 1v 8kk ja 8kk ja odotan kaksosia. Halusimme ihan tietoisesti lapset pienellä ikäerolla, koska mulla alkaa olla jo ikää ja heistä olisi myöhemmin seuraa toisilleen. Ihan suunniteltu siis tämä kolmaskin raskaus on, mutta se mikä tuli yllätyksenä on se, että tulossa onkin kaksoset.
Olisikohan täällä jollain edes jossain määrin samassa tilanteessa olleita, joilla olisi antaa vinkkejä, miten selvitä neljän pienen lapsen kanssa? Tukiverkkoa meillä on jonkin verran tässä lähellä, joskin molempien vanhemmat asuvat useamman sadan kilometrin päässä. Muutto ei tule kysymykseen miehen työn takia, mies tuskin saisi lähempää vanhempiamme töitä. Itsellänikin on vakityöpaikka, kunhan sinne pääsen palaamaan kaksosten synnyttyä ja lasten kasvettua.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:36"]
Meillä on tällä hetkellä lapset 1v 8kk ja 8kk ja odotan kaksosia. Halusimme ihan tietoisesti lapset pienellä ikäerolla, koska mulla alkaa olla jo ikää ja heistä olisi myöhemmin seuraa toisilleen. Ihan suunniteltu siis tämä kolmaskin raskaus on, mutta se mikä tuli yllätyksenä on se, että tulossa onkin kaksoset.
[/quote]Mulla on 10 kk nuorempi sisko. Olihan meistä lapsena seuraa toisillemme, mutta murrosiässä löysimme eri kaveripiirit ja nyt aikuisena emme ole juuri missään yhteyksissä.
Itselläni on vain yksi lapsi, 12-vuotias. Hänelle on seuraa riittänyt kavereista, vaikka sisaruksia ei olekaan.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:36"]
[/quote]Mulla on 10 kk nuorempi sisko. Olihan meistä lapsena seuraa toisillemme, mutta murrosiässä löysimme eri kaveripiirit ja nyt aikuisena emme ole juuri missään yhteyksissä.
Itselläni on vain yksi lapsi, 12-vuotias. Hänelle on seuraa riittänyt kavereista, vaikka sisaruksia ei olekaan.
[/quote]
Meitä on 4 pienellä ikäerolla ja siskooni on tosi hyvät välit. Muidenkin kanssa pidetään yhteyttä vaikkei niin paljon. Lapsuus oli ihanaa kun oli sisaruksia aina matkoilla mukana ja kotonakin.
Muiden vinkeillä ei ole väliä, koska lapset ja perheet ovat erilaisia. Mitä, jos kaksoset ovat sairaita tai vammaisia tai toinen niistä...Tai yllättävän helppoja?
Oma on tosiaan keitoksesi ja sinulla ja miehelläsi se vastuu on. Tämä ei ole enää yhteinen Suomi. Tämä on jokaiselle suomalaiselle ihan oma elämä.
Eiköhän se mieskin ole osasyyllinen...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:38"]
Itsepä olet soppasi keittänyt.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:45"]
Eiköhän se mieskin ole osasyyllinen...
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:38"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole mies palstalla itkemässä.
Mitähän selviämistä tuossa on? Lastenhoitoa saa muualtakin kuin isovanhemmilta.
Voi miten surullista lastesi kannalta. Sinulla on jo kaksi vauvaa jotka joutuvat vastoin kehitysvaihettaan irti äidistä. Kun kaksoset syntyy, miten sinulla riittää syliä kaikille? Suuri huoli herää etenkin tuosta nyt 8kk ikäisestä. Toivottavasti lasten isä tekee vain päivätyötä ja on arjessa mukana joka päivä ja ilta. Muista antaa hänelle vastuuta ja erityisesti iltapuuhissa/nukkumaan käyntien yhteydessä.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 18:36"]
[/quote]
Meillä taas toisinpäin, minulla on kaksi pikkuveljeä (2 ja 3 vuotta nuoremmat), ehkä pikkulapsina meistä oli seuraa toisillemme mutta kouluikäisinä tapeltiin vaan kaiket päivät. Aina kaksi ryhmittyi yhtä vastaan, mutta useimmiten se oli pojat vastaan minä :D
Teini-ikien jälkeen ja aikuisuuden kynnyksellä sekä nyt aikuisena ollaan kaikki tosi läheisiä enkä voisi parempia veljiä toivoa. Oli kyllä vanhemmilla kestämistä varmasti silloin aikoinaan :D
Ohis, myöskin yhden lapsen äiti
Meillä on 1v 8kk ikäinen lapsi ja 8kk ikäinen lapsi, kuten aloituksessa kirjoitin
ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:11"]
Siis miten voi olla 8kk ja 1v lapset?
[/quote]