Onko täällä vaihdevuosi-ikäisiä?
Miten teillä nuo kuukautiset? Jos alkaa loppumaan niin harveneeko ne vai tuleeko useemmin?
Kun mulla nyt taas ja kaksi viikkoa sitten oli viimeks.
Luulisi harvenevan vaan näähän tulee useemmin :(
Kommentit (13)
Nyt 51 v ja kuukautiset tulee vähän sillon kun niitä itseään huvittaa. Joskus tullut 2 vkon välein, erittäin runsaina ja kesto 5 päivää. Kuukauden verran oli kuumia aaltoja keväällä mutta ne loppui ja toivon hartaasti että menkatkin nyt loppus, jaksaisi enää millään rättejä ja muita olla jatkuvaan vaihtamassa.
51 v ja kuukautiset tulee tiheämmin hormonikierukasta huolimatta, välillä tulee vain punertavaa nestettä, ei kunnon vuotoa, kipuja on kuin teini-iässä. Eli sellainen käänteinen murrosikä taitaa olla odotettavissa
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:11"]
Mulla on vv ohi jo mutta menkat jäi kerralla veks 48v:nä. Ei mitään tihenemisiä eikä harvenemisia vaan kertalaakista. Helpolla pääsin niiden suhteen. Hikoilua ja ahdistusta kesti 5v, mitään lääkkeitä en käyttänyt. Mitään muita oireita ei ollut ja olen vv alkamisen jälkeen ollutkinn paljon onnellisempi ja iloisempi ihminen, ei enää ikinä PMSsää:)
[/quote]
5 vuotta?! Mutta hieno juttu, että ohi ja vieläpä ilman hormonikorvaushoitoja.
Olen 51-vuotias. Kuukautiseni tulevat edelleen 28-30 päivän välein kuten viimeiset melkein neljäkymmentä vuotta. En ole koskaan kärsinyt kuukautiskivuista tai PMS:stä eikä olo ole millään tavalla muuttunut nytkään. Olen lukenut juttua vaihdevuosista, mutta en tunnista itseni niistä ollenkaan. Millä tavalla tämä mahtaa tästä jatkua?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:11"]
Mulla on vv ohi jo mutta menkat jäi kerralla veks 48v:nä. Ei mitään tihenemisiä eikä harvenemisia vaan kertalaakista. Helpolla pääsin niiden suhteen. Hikoilua ja ahdistusta kesti 5v, mitään lääkkeitä en käyttänyt. Mitään muita oireita ei ollut ja olen vv alkamisen jälkeen ollutkinn paljon onnellisempi ja iloisempi ihminen, ei enää ikinä PMSsää:)
[/quote]
5 vuotta?! Mutta hieno juttu, että ohi ja vieläpä ilman hormonikorvaushoitoja.
[/quote]
Ihan keskiverto kestoaika. Joillain kestää oireet jopa 10v. Eikä noi hikoilut olleet jokapäiväisiä, välillä oli kausia että oli pari kuukautta joka yö paita märkä - tai päivällä vesinoro niskasta persvakoon mutta välillä ei mitään.
Harveta pitäisi.Ainakin niin lääkäri mulle sanoi, kun joitain vuosia sitten samaa ihmettelin.
Nyt ehkä tulee kerran vuodessa, koko ajan vuosi vuodelta hiipuneet.
51 olen. Nyt on aika säännöllisesti 2,5 tai kolmen viikon välein, pari kertaa on ollut niin, että vuotaa välissä koko ajan. Kyllä ihan netistä googlella löysin, että tämä tiheneminen tässä vaiheessa on normaalia. Eli nämä on esivaihdevuodet, mitkä mulla on ilmeisesti suht. myöhäisessä vaiheessa. Mulla alkoi kuukautiset jo 12-vuotiaana, vaikka olin todella pienikokoinen, joten toisia meistä on siunattu hedelmällisyydellä. Raskaaksikin tulin molemmilla kerroilla kerrasta, kun yrittämään aikoinaan alettiin.
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaihdevuodet_lahestyvat_ole_valmis
Olen 50-v ja kuukautiset tulee edelleen yleensä säännöllisesti, välillä on toki pitänyt 3 kk ja 6 kk taukoakin. Nyt parhaillaan on sellainen tilanne, että normaalit kuukautiset tuli viimeksi 3 kk sitten, ja sen jälkeen on kahteen kertaan ollut kuukautisen ajankohtaan hyvin niukkaa vuotoa, lähinnä pyyhkiessä huomaa, että on menkat. Mitään hikoilutusoireita ei ole ollut.
Miten kun kuukautisia ei kuulu pitkiin aikoihin, niin to ehkäisy, käytättekö kuitenkin?
Täällä 48v. mamma. Minulla alkoi pari vuotta sitten. Ensin kuukautiset tosi epäsäännölliset (siihen asti pilkuntarkasti), sitten tuli parin kuukauden välein ja lopulta pikkutiputusta silloin tällöin. Kävin jopa gynellä, kun jotenkin "pelästyin". Nyt vajaa vuosi ilman vuotoa,loppuivat siis. Mulla ei ole ollut "hikiaaltoja" tai muutenkaan muita oireita, lieneekö tulossa... Tämähän on TOSI yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:56"]
Miten kun kuukautisia ei kuulu pitkiin aikoihin, niin to ehkäisy, käytättekö kuitenkin?
[/quote]
Kannattaa piipahtaa gynekologilla ennen kuin tekee mitään radikaaleja päätöksiä ehkäisyn poisjätöstä, opiskelukaverin äiti tuli raskaaksi 50 v, koton aasuva 15 v. pikkusisko oli käärmeissään :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:09"]
Täällä 48v. mamma. Minulla alkoi pari vuotta sitten. Ensin kuukautiset tosi epäsäännölliset (siihen asti pilkuntarkasti), sitten tuli parin kuukauden välein ja lopulta pikkutiputusta silloin tällöin. Kävin jopa gynellä, kun jotenkin "pelästyin". Nyt vajaa vuosi ilman vuotoa,loppuivat siis. Mulla ei ole ollut "hikiaaltoja" tai muutenkaan muita oireita, lieneekö tulossa... Tämähän on TOSI yksilöllistä.
[/quote]
47 v täällä. Pientä tihentymistä, sitten äkkiä 3kk taukoa, isot kuukautiset, nyt taas taukoa. Ei muita oireita.