Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuoritko perunat?

Vierailija
05.09.2015 |

Eli kuinka moni kuorii perunat? Meillä ei kukaan kuori, osittain ehkä laiskuutta ja ei tahdota heittää turhaan hukkaan kuoria. Toki osasyynä myös vitamiinit jotka ovat kuoressa, tosin en ole varma pitääkö tuo väittämä edes paikkaansa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinulle. Enkä syö myöskään perunoita. Enintään uusia perunoita kesällä ja jouluna.

Vierailija
2/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuoritaan paksukuoriset kevättalven perunat, mutta ei syysperunoita ja kesäperunoita. Paitsi jos tehdään muussia.

väittämä vitamiinien sijainnista perunassa eipidä paikkaansa. Sen sijaan kuoressa on suurin osa perunan solaniinista (paitsi jos on vihreä tai itänyt peruna, jolløin sitä on koko potaatissa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuori koskaan ennen kypsentämistä. Keitinperunat kuorin jos on liian paksu kuori, muuten syön kuorineen.

Vierailija
4/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 14:10"]Meillä kuoritaan paksukuoriset kevättalven perunat, mutta ei syysperunoita ja kesäperunoita. Paitsi jos tehdään muussia.

väittämä vitamiinien sijainnista perunassa eipidä paikkaansa. Sen sijaan kuoressa on suurin osa perunan solaniinista (paitsi jos on vihreä tai itänyt peruna, jolløin sitä on koko potaatissa).
[/quote]
Hyvä tietää. Googlasin tosin tuon solaniinin. Eviran mukaan sitä ei ole kuorissa vaan varhaisperunoissa sekä vihreissä tai itäneissä perunoissa.

-ap

Vierailija
5/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solaniinia on vain vihreissä osissa, eikä terveen perunan kuori ole vihreä.

Itse kukin kuorii meillä perunansa, myös minä. Keittettyjen perunoiden kuoret ovat koirien suurta herkkua.

Vierailija
6/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 16:55"]

Solaniinia on vain vihreissä osissa, eikä terveen perunan kuori ole vihreä.

Itse kukin kuorii meillä perunansa, myös minä. Keittettyjen perunoiden kuoret ovat koirien suurta herkkua.

[/quote]

solaniinia on aina kaikissa koisokasveissa kaikissa niiden osissa, mutta tavallisessa ei-vihreässä tai itämättämässä perunassa sen veran vähän, että siitä ei ole haittaa.

Vierailija
7/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin ja pilkon ennen keittämistä. Myös uudet perunat.

Vierailija
8/8 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paksu kuori, muuten en. Koskaan ei ole kuorineen keitettyjä perunoita.