Miksi et opi täyttämään tiskikonetta?
Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät osaa täyttää tiskikonetta järkevästi. Ovat ihan fiksuja ja muuten selviävät elämässään ihan kivasti, mutta se tiskikoneentäyttö ei vaan onnistu. Moni ihan itsekin sanoo, että antaa puolisonsa täyttää, kun ei itse osaa. Työpaikan tiskikoneesta (johon jokaisen pitäisi laittaa omat tiskinsä) sen myös huomaa. Oma mieheni kuuluu tähän täyttötaidottomien joukkoon.
Varmasti joku nyt heti miettii, että kuvittelenko että minun tapani täyttää tiskikone on se ainoa oikea. Ei tietenkään ole. Mutta tapa on väärä, jos tiskit ovat pesun jälkeen likaisia, tiskiainelokero ei aukea tai koneeseen mahtuu vain puolet normaalimäärästä tiskiä.
Ymmärtäisin, jos joku "ei osaisi" täyttää konetta ja näin pääsisi tiskihommista kuin koira veräjästä. Esim. mieheni kohdalla tästä ei kuitenkaan ole kyse. Vuosien ajan hän on täyttänyt (ja tyhjentänyt) konetta, mutta ei vaan opi. Minä siis aina siirtelen hänen asettelemansa tavarat toisiin paikkoihin, minkä miehen luulisi huomaavan vähintäänkin konetta tyhjentäessään. Lisäksi erittäin usein annan pieniä neuvoja, kuten ne pikkulautaset kantsii laittaa siihen vasemmalle, kun isot ei siihen mahdu. Tai laita siihen kuppitelineeseen ne pikkulasit, niin saa kaksi kerrosta päällekäin. Tai sitä leikkuulautaa ei voi laittaa siihen sivuun, kun se estää ton pesuainelokeron aukeamisen.
Jotta mies sitä konetta edelleen täyttäisi, en voi kysyä häneltä että mikä ihme siinä on niin he***tin vaikaa, kun luulisi DI:n oppivan 20 vuodessa miten kone täytetään. Saisin tuollaisen kysymyksen jälkeen varmaan ihan itsekseni huolehtia tiskihuollosta.
Eli mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (33)
Kyllä pitäisi hyväksyä se tosi asia, että ihmiset on erilaisia. Jos ap haluaa, että tiskikone täytetään niinkuin hän haluaa, niin hoitakoon hän sen täyttämisen.
Mun miehellä sama juttu. Ei kauheasti loogisuutta astianpesukoneen täytössä. Esim. Jos on kahdenlaisia puurolautasia, niin ne laitetaan sikin sokin niin, että vesi ei pääse kaikkien sisälle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 07:50"]
Kiinnostaisi tietää onko ihmisillä, jotka eivät osaa täyttää tiskikonetta vaikeutta myös kauppakassin pakkaamisessa? Voisiko näillä olla yhteys? Mun mies on nimittäin surkea molemmissa opetuksesta huolimatta.
[/quote]
Joillakin ei vaan tule mieleen, että tomaattipussia ei kannata laittaa kasiin ensimmäisenä alimmaiseksi.
[/quote]Tai sitten asia ei vaan kiinnosta. Ei kaikille ole elämän suurin asia järjestellä kauppakassia.
olen asetellut tiskit koneesee vaikka miten ja aina on tullut puhdasta... olisikohan vika koneessanne?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:33"]
olen asetellut tiskit koneesee vaikka miten ja aina on tullut puhdasta... olisikohan vika koneessanne?
[/quote]Eli olet jättänyt lautasia, muovikippoja ja kuppeja suu ylöspäin. Olet laittanut lautasia kiinni toisiinsa. Olet laittanut astioita sisäkkäin niin, että ne ovat erittäin tiiviisti päällekäin (esim. samanlaiset syvät lautaset sisäkkäin, ei mitään välissä).
Melkoinen kone teillä jos pesu silti onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:39"]
[/quote]Eli olet jättänyt lautasia, muovikippoja ja kuppeja suu ylöspäin. Olet laittanut lautasia kiinni toisiinsa. Olet laittanut astioita sisäkkäin niin, että ne ovat erittäin tiiviisti päällekäin (esim. samanlaiset syvät lautaset sisäkkäin, ei mitään välissä).
[/quote]Juu, ja kannattaa vielä estää pesuainelokeron avautuminen jollain isolla esineellä.
Toisiinsa kiinni kuivuneet puurolautaset päällekäin asetettuna on suosikkini. Siinä laitetaan kone koetukselle.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:39"]
[/quote]
tekeekö joku muka noin ? siis mistä löydätte näitä ihmisiä???????? luulisi , että heillä on henkilökohtainen avustaja auttamassa arjessa.
Koska miehesi on fiksu ja sinä tyhmä. Miehen elämä on helppoa ja lokoisaa. Hän osallistuu kotitöihin; täyttelee ja tyhjentelee kyllä. Ei tarvi huolehtia miten, koska mamma tulee perässä ja korjaa ja siirtelee. Pieni haittavaikutus siitä, että mamma känisee koko ajan pikkuohjeitaan ja neuvojaan.
Mitä jos lakkaisit kohtelemasta miestä kuin vauvaa ja kohtelisit häntä kuin fiksua insinööriä. Anna sen sotkea ja säheltää ja ihmetellä miksi lautanen on likainen. Kyl se oppii.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:49"]Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät osaa täyttää tiskikonetta järkevästi. Ovat ihan fiksuja ja muuten selviävät elämässään ihan kivasti, mutta se tiskikoneentäyttö ei vaan onnistu. Moni ihan itsekin sanoo, että antaa puolisonsa täyttää, kun ei itse osaa. Työpaikan tiskikoneesta (johon jokaisen pitäisi laittaa omat tiskinsä) sen myös huomaa. Oma mieheni kuuluu tähän täyttötaidottomien joukkoon.
Varmasti joku nyt heti miettii, että kuvittelenko että minun tapani täyttää tiskikone on se ainoa oikea. Ei tietenkään ole. Mutta tapa on väärä, jos tiskit ovat pesun jälkeen likaisia, tiskiainelokero ei aukea tai koneeseen mahtuu vain puolet normaalimäärästä tiskiä.
Ymmärtäisin, jos joku "ei osaisi" täyttää konetta ja näin pääsisi tiskihommista kuin koira veräjästä. Esim. mieheni kohdalla tästä ei kuitenkaan ole kyse. Vuosien ajan hän on täyttänyt (ja tyhjentänyt) konetta, mutta ei vaan opi. Minä siis aina siirtelen hänen asettelemansa tavarat toisiin paikkoihin, minkä miehen luulisi huomaavan vähintäänkin konetta tyhjentäessään. Lisäksi erittäin usein annan pieniä neuvoja, kuten ne pikkulautaset kantsii laittaa siihen vasemmalle, kun isot ei siihen mahdu. Tai laita siihen kuppitelineeseen ne pikkulasit, niin saa kaksi kerrosta päällekäin. Tai sitä leikkuulautaa ei voi laittaa siihen sivuun, kun se estää ton pesuainelokeron aukeamisen.
Jotta mies sitä konetta edelleen täyttäisi, en voi kysyä häneltä että mikä ihme siinä on niin he***tin vaikaa, kun luulisi DI:n oppivan 20 vuodessa miten kone täytetään. Saisin tuollaisen kysymyksen jälkeen varmaan ihan itsekseni huolehtia tiskihuollosta.
Eli mikä siinä on niin vaikeaa?
[/quote]
Miten joku jaksaa tehdä tiskaamisesta tällaisen haloon? Ne on vaan tiskejä, ihan sama.
T. Työkseen tiskaava
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 09:30"]Miten joku jaksaa tehdä tiskaamisesta tällaisen haloon? Ne on vaan tiskejä, ihan sama. T. Työkseen tiskaava
[/quote]Vihaan turhan työn tekemistä ja se jos mikä on turhaa, että jynssää uudestaan jotain kovettunutta puurolautasta siksi, että jou vatipää on "pessyt" sen koneesa, mutta niin että se ei ole puhdistunut.
Jos tekee jonku työ, niin se kannattaa tehdä kerralla kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 08:19"]
Lääkärin arvolle ei sovi että laittaa tiskinsä tiskikoneeseen, sehän on heidän mielestään hoitajien tehtävä. Ja parempi ettei laitakkaan, sillä kerrankin yksi lääkäri halusi osoittaa olevansa omatoiminen ja lattoi kaksi lasia sisäkkäin koneeseen. Ziisus mikä dorka.
t.Hoitsu
[/quote]
Erikoislääkärit on meilläkin pahimpia. He tekevät juuri sitä, että laittavat kupit/lasit koneeseen pohja alaspäin. Kone on usein täynnä ja lääkäri sitten tunkee ne kuppinsa koneeseen muiden kuppien päälle. Eihän se kuppi siinä tietenkään oikein päin (=pohja ylöspäin) pysy, vaan kääntyy välittömästi (=ennen kuin luukun saa kiinni) pohja alaspäin.
t.12
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 17:49"]Minä siis aina siirtelen hänen asettelemansa tavarat toisiin paikkoihin, minkä miehen luulisi huomaavan vähintäänkin konetta tyhjentäessään
[/quote]
Ei kaikilla ole valokuvamuistia tai muutenkaan niin paljon mielenkiintoa astianpesukonetta kohtaan, että huomaisivat että valkoinen kahvikuppi on siitynyt kohdasta A kohtaan B.
Kätevä emäntä: Tiskikone curling
[/quote]Olipa siinä hyvä ja jännittävä opetusvideo. Jäi nyt oikein kutkuttamaan, että miten pariskunta selvisi koko haasteesta. ;) Minä olisin laittanut kartiolasit ja jälkkärimaljat juuri noin. Samoin olisin poistanut helpostipestävän perunakattilan ja paljon tilaa vievän vokkipannun lautasten tieltä.
Minäkään en ole erityisen innostunut tiskeistä. Se kuitenkin ärsyttää, kun avaa koneen ja se on puolillaan vettä täynnä olevia likaisia muovikippoja ja liian tiukkaan ladattuja likaisia lautasia. Likaisista laseista usein huomaa, että eipä se tiskiainetabletti ole edes lähtenyt mihinkään, kun luukku on tukittu jollain isolla esineellä (yleensä sillä leikkuulaudalla).
ap
[/quote]
Mä ostankin nykyään astianpesukonetabletteja ja laitan sen ruokailuvälinelaatikon pohjalle. Puhdasta tulee.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 07:50"]
Kiinnostaisi tietää onko ihmisillä, jotka eivät osaa täyttää tiskikonetta vaikeutta myös kauppakassin pakkaamisessa? Voisiko näillä olla yhteys? Mun mies on nimittäin surkea molemmissa opetuksesta huolimatta.
[/quote]
Joillakin ei vaan tule mieleen, että tomaattipussia ei kannata laittaa kasiin ensimmäisenä alimmaiseksi.