Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! miksi menkat alkaneet tulla toisinaan n. viikko liian aikaisin?!

Vierailija
23.03.2022 |

Olen vasta 36-vuotias, että eikai vaihdevuodetkaan vielä?! Papassa oli joku pieni muutos ja lääkäri ei osannut oikein sanoa muuta kun että seuraillaan tilannetta vuoden päivät ja olla yhteydessä jos tulee muita oireita.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla esivaihdevuodet alkoi noin nelikymppisenä juurikin sillä, että kierto lyheni 31 päivästä 24 päivään, eli menkat alkoi viikkoa aikaisemmin. Nyt viisikymppisenä kierto on taas pidentynyt ja välillä jää vuotoja väliin... Kuumia aaltoja on alkanut tulla myös päivällä, aikaisemmin vain yöllä hikoilua.

Okei, kiitos. Tapahtuiko sinulla tuo kierron lyheneminen ihan kerrasta vai oliko satunnaisempia kertoja ensin?

-ap

En muista enää kuinka siinä ihan tarkalleen ottaen kävi, ehkä se kierto lyheni pikku hiljaa ja asettui sitten siihen 24 päivään, tai taisi se joskus olla lyhyempikin ehkä jotain 21 päivää...

Vierailija
22/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole tyypillistä, että kierto vanhemmiten lyhenee ja sitten tulee vaihdevuodet.

Onko? Siis jo alle nelikymppisellä?! Minulla on kierto satunnaisesti alkanut lyhenemään jo 35-vuotiaana. Vanhenenko mä nyt jotenkin ennenaikaisesti tai jotain?

-ap

Mene verikokeeseen, shh-arvo tietyssä vaiheessa kiertoa kertoo, onko vaihdevuodet alkaneet lähestyä. Mulla oli jo 30 v niin korkea arvo, että se johtikin lapsettomuuteen, enkä enää voinut saada lasta silloin. Hormonikorvaushoitoa aloin käyttää joskus ehkä 43 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lyheni jo jotain about 30 vuotiaana kierto säännöllisestä 28-30 päivän, vain 24 päivään. Kaikki toimii, mut kierto vain lyheni.

Vierailija
24/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis fsh -arvo

Vierailija
25/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonaaliset syyt voi vaikuttaa ja usein ne silloin tulee tiuhemmin.

Voiko siis se hormonalinen syy olla joku muukin kuin että vaihdevuodet alkamassa?

-ap

Vierailija
26/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kierto on 27-47 päivää ja tulin normaalisti raskaaksi. Oikean ajankohdan arvailu vain oli hankalaa. Ei ole tutkittu mistä johtuu ja en ole jaksanut olla huolissaankaan.

Vierailija
27/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tuo on just sellainen oire, jonka vuoksi kannattaa olla lääkäriin yhteydessä, niinhän sun oli käsketty tekemään...

Siis lääkäri sanoi että olla yhteydessä jos muita oireita kuin se epäsäännöllinen kierto. Esimerkiksi kipuja, muita muutoksia vuodossa jne.

-ap

Vierailija
28/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kierto on 27-47 päivää ja tulin normaalisti raskaaksi. Oikean ajankohdan arvailu vain oli hankalaa. Ei ole tutkittu mistä johtuu ja en ole jaksanut olla huolissaankaan.

Okei, hyvä kuulla jos noinkin. Mulla on sellainen tunne etten ovuloi sillä kerralla kun kierto on lyhyt ja menkat tulee ns. liian aikaisin. Siis ei tunnu että on mitään ovulaatiota.

-ap

Vierailija
29/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, hyvä kuulla jos noinkin. Mulla on sellainen tunne etten ovuloi sillä kerralla kun kierto on lyhyt ja menkat tulee ns. liian aikaisin. Siis ei tunnu että on mitään ovulaatiota.

-ap

Itsellä ovuloimaton kierto taas venyy normaalia pidemmäksi, 28sta helposti 34:n.

Vierailija
30/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole tyypillistä, että kierto vanhemmiten lyhenee ja sitten tulee vaihdevuodet.

Onko? Siis jo alle nelikymppisellä?! Minulla on kierto satunnaisesti alkanut lyhenemään jo 35-vuotiaana. Vanhenenko mä nyt jotenkin ennenaikaisesti tai jotain?

-ap

Mene verikokeeseen, shh-arvo tietyssä vaiheessa kiertoa kertoo, onko vaihdevuodet alkaneet lähestyä. Mulla oli jo 30 v niin korkea arvo, että se johtikin lapsettomuuteen, enkä enää voinut saada lasta silloin. Hormonikorvaushoitoa aloin käyttää joskus ehkä 43 v.

Kiitos neuvosta, pitääkin kysyä jos pääsisin verikokeeseen josta näkisi tuon arvon.

-ap

Vierailija
31/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy verikokeissa tsekkaamassa onko alkavat vaihdevuodet. 

Mulla alkoi kierto lyhentyä 48-vuotiaana ja sitten oli pari kertaa yli kahden kuukauden väli ja lopulta loppuivat 50-vuotiaana. 

Vierailija
32/32 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy verikokeissa tsekkaamassa onko alkavat vaihdevuodet. 

Mulla alkoi kierto lyhentyä 48-vuotiaana ja sitten oli pari kertaa yli kahden kuukauden väli ja lopulta loppuivat 50-vuotiaana. 

Joo, tuo olisi mun mielestä hyvä tehdä. Ottaakohan ne tollaisen verikokeen julkisella jos pyytää?

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme