Kun kommunikaatio suhteessa ei toimi lainkaan (esimerkkejä)
Ollaan oltu miehen kanssa useampi vuosi yhdessä. Mies on aina ollut hiljainen ja ei puhu mielellään esimerkiksi tunteistaan, suunnitelmistaan ja toiveistaan suhteelta. Itse kaipaan kommunikaatiota ja puhumista, minkä vuoksi nykyinen tilanne saa oloni arvottomaksi ja turvattomaksi suhteessa. En tiedä, merkitsenkö miehelleni paljoakaan ja näkeekö hän yhteistä tulevaisuutta kanssani koska asioista ei puhuta. Esimerkiksi...
1) vaikka itse kehun ja puhun miehelleni lempeästi, hän ei kehu minua takaisin tai esimerkiksi koskaan kerro että olisin tärkeä. On sanonut kerran rakastavansa minua pahan riidan aikana (enne marssimistaan ulos) näiden vuosien aikana.
2) seksistä puhuminen on totaalinen tabu. Mies vaikenee ja pakenee paikalta, kun kysyn häneltä toiveita siihen liittyen tai puhun omistani. En saa koskaan tehdä aloitetta vaan mies työntää minut usein pois, ellei itse ole sillä tuulella. En saa koskea häneen.
3) kaikki tulevaisuuden suunnittelu usein ahdistaa, oli kyse tulevasta lomasta, lapsiluvusta tai vaikka häistä. Moni parisuhteeseen liittyvä suunnittelu on kuin myrkkyä ja mies istuu kädet puuskassa hiljaa eikä osallistu keskusteluun. Monesti kaivaa vaikka puhelimensa esiin ja pakenee tilanteesta.
4) miehen mielestä puhun asioista väärällä tapaa. Jos aloitan vaikka kysymällä "mitä mieltä olet asiasta x?" mies hermostuu ja sanoo, että turha kysellä häneltä kun oon selvästi itse jo perehtynyt asiaan ja tehnyt mielipiteeni. Jos teen aloitan että "olen selvittänyt että asia y toimii näin, ja se on mielestäni hyvä", mies ei enää kerro mielipidettään vaan keskustelu kuihtuu. X ja Y voi olla mitä tahansa vanhempainvapaiden jakamisesta uuden auton hankintaan tai korkokattoon asuntolainassa.
5) mies ei kerro suunnitelmistaan tai tekemisistään etukäteen. Usein omia menoja, reissuja ja päätöksiä ilmoitetaan päivän parin varoitusajalla. Myös yhteiset asiat, jotka miehen pitäisi hoitaa ei usein toimi. Meidän piti mennä esimerkiksi konserttiin tuttavapariskunnan kanssa ja mies lupasi hoitaa liput. Kysyin muutama päivä ennen konserttia, olihan hänellä liput. Mies vastasi, että sopivat että skippaavatkin konsertin kokonaan.. Okei, no tästä olisi voinut toki mainita.
Esimerkkejä ja tilanteita riittää loputtomiin. Olen niin väsynyt tähän. Tuntuu, että ollaan kaksi ihmistä kulkemassa ihan eri suuntiin, emmekä edes saa puhuttua missä haluaisimme olla viiden vuoden päästä. Tai kerrottua mitä toinen merkitsee itselle. Tai edes suunniteltua yhteistä lomamatkaa, ilman että riitelemme koko ajan.