Mikä maa osoittautuikin ihan toisenlaiseksi kun pääsit käymään siellä?
Tuli ranskalaisten aamupalaketjusta mieleen. Oli kiinnostavaa käydä ranskassa ja havaita että mikään ei pitänyt paikkaansa mitä täällä lukenut. Paikalliset copywriterit kiskoneet hyvät tilit sen maan mainostamisesta, ihmiset tylyjä ja aivan tavallisia. Merkkilaukkuja näin, mutta ne olivat aivan kuhmuilla ja ties miltä sesongilta. Naiset eivät olleet sen kauniimpia siellä kuin muuallakaan. Oli järkytys myös, että sellaisesta kauneudenhoidon ghetosta ei meinannut löytää meikinpuhdistusainetta mistään!
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Pariisi tosiaan aikamoinen getto heti kun meni turistialueiden ulkopuolelle. Ja jopa turistipaikat täynnä huijareita jotka yrittää nyyhtää turisteilta rahat jopa ahdistelevasti. Ja kaupungin ulkopuolella tosiaan ihan hökkelikyliä kuin jossain kehitysmaassa.
Mutta Pariisi ei ole Ranska. Pienemmät kaupungit ja kylät on hurmaavia!
En ole matkustellut, enkä tule matkustelemaan. M27
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia saksalaiset ovat? Kiinnostaa.
Työasioita hoidettaessa ainakin käsittämättömän turhantärkeitä besserwissereitä ja pilkunviilaajia eikä siitä kuuluisasta tehokkuudesta ole kyllä tietoakaan. Palaverit kestävät tovin jos toisenkin, kun jokaikisen osallistuvan rivi-insinöörin pitää päästä toistamaan isoimman pampun sanomiset omin sanoin muotoiltuna ja omaa pätevyyttään korostaen.
Siviilipuolelta ei niin kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Norja oli beyond words! Siis Lofoottien upeista upein kauneus ja mahtavuus. En osannut villeimmissä kuvitelmissakaan kuvitella etiä meidän naapurimaassa voi olla tuollaiset maisemat. Varmaan kauneimpia maisemia mitä maapallolla on.
Joo, jos pitäisi valita maailman kaunein paikka, valitsisin oikopäätä Norjan, ja monta kaunista paikkaa olen mm. Euroopassa nähnyt. Kaikki kunnia "Lapin-hulluille", mutta en käsitä miten kukaan viitsii pysähtyä sinne, kun Norja olisi jo niin lähellä :D
Vierailija kirjoitti:
Hyvin samanoloisia kuin suomalaiset. Vähän avoimempia ja valmiimpia keskustelemaan vieraidenkin ihmisten kanssa kuin suomalaiset. Ei kuitenkaan yhtä avoimia kuin vaikka irlantilaiset.
Mulla on ollut vaan positiivisia kokemuksia Saksasta. Tosin ei enää ole yhtä siisti ja hyvin hoidettu maa kuin mun lapsuudessa 20v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaa. Mielikuva oli jonkinlaisesta kaikkialle ulottuvasta bile/seksilomakohteesta, ettei sieltä muuta löydy eikä näe.
Sama homma. Käytiin puolison kanssa Thaimaassa saarihyppelemässä ja sukeltamassa, ja oli ihan erilainen paikka kuin olin kuvitellut. Uskomattoman kaunis. Sitä ennen käsitykseni Thaimaasta oli liittynyt lähinnä Bangkokin tai Pattayan hämyisiin ja ruuhkaisiin katuihin.
Kaukana filosofiasta kirjoitti:
Kreikka. Yllätti, että pienessä, eristyneessä kylässä oli niin paljon afrikkalaisia ja ne roskat ja dunkkis joka kadunkulmassa...
Kerrotko mikä paikka Kreikassa? Haaveissa on matka sinne enkä todellakaan mene katsomaan mitään som aleja tai muita ruskoja. Haluan nähdä paikallisia eurooppalaisia. Oikeasti, kun menette euroopan kaupunkeihin näette suoraan sen miten nämä muslimit ja afrikkalaiset ovat valloittaneet useimmat kaupungit. Ja tietenkin vaativat että kutsutaan "paikallisiksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työasioita hoidettaessa ainakin käsittämättömän turhantärkeitä besserwissereitä ja pilkunviilaajia eikä siitä kuuluisasta tehokkuudesta ole kyllä tietoakaan. Palaverit kestävät tovin jos toisenkin, kun jokaikisen osallistuvan rivi-insinöörin pitää päästä toistamaan isoimman pampun sanomiset omin sanoin muotoiltuna ja omaa pätevyyttään korostaen.
Siviilipuolelta ei niin kokemusta.
Saksasta on kokemusta paljonkin siviilipuolelta. Hyvä maa, joka tarjoaa monenlaisia matkailumahdollisuuksia. Yksi asia Saksassa jaksaa aina ihmetyttää: Kuinka he pystyvät hoitamaan massatapahtumia niin hyvin?
Itselläni on kokemusta muutamasta futismatsista ja konsertista. Vaikka stadioinit on viimeistä paikkaa myöten täynnä, homma pelaa sujuvasti. Kaikki pääsevät vessaan ilman sen kummempaa jonotusta ja saavat hoidettua tauko-ostoksensa sujuvasti esimerkiksi puoliajalla. Tapahtumat on hyvin organisoituja ja pätevää henkilökuntaa on oikea määrä oikeissa paikoissa. Myös saapuminen ja poistuminen sujuu lähes aina ilman mitään ongelmia.
Suomessa mikään vastaava tapahtuma ei ole koskaan toiminut yhtä hyvin.
Saksalaisten kanssa töiden teko on ollut tuskaa. Saksalainen pomo oli suomalaisesta vinkkelistä lähes simputtaja. Tosi ankea, eriarvoistava ja kyttäävä tyyli. Saksalaiset mukavat kollegat muuttuivat työpalaverissa ihan hyeenoiksi ja kaikkien piti osallistua suoranaiseen väittelyyn ja osoittaa ilmeisesti siten oma pätevyytensä.
Barcelona. Kaikki asiakaspalvelijat oli jotain meksikolaisia ja hemmetin tylyjä. Ja olen käynyt myös Meksikossa ja siellä olivat yhtä tylyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin samanoloisia kuin suomalaiset. Vähän avoimempia ja valmiimpia keskustelemaan vieraidenkin ihmisten kanssa kuin suomalaiset. Ei kuitenkaan yhtä avoimia kuin vaikka irlantilaiset.
Mulla on ollut vaan positiivisia kokemuksia Saksasta. Tosin ei enää ole yhtä siisti ja hyvin hoidettu maa kuin mun lapsuudessa 20v sitten.
Mulla myös kokemus, että saksalaiset ovat huomattavasti suomalaisia avoimempia. Porukka alkaa juttelemaan tuntemattomille vaikka lähijunassa ilman mitään taka-ajatuksia.
Kreikassa ei saa laittaa vessanpönttöön veskipaperia vaan sille on eri astia. Kiva kun kakkapaperia kerääntyy...
Joo Pariisi on kyllä jännä. Ekan kerran kävin joskus vuonna 2000 ja oli ihan kiva paikka. Ei tarvinnut Eiffeliinkään jonottaa kauaa. Toki ymmärsivät huonosti englantia, mutta Itselläni on ranskan alkeet hallussa. Toisen kerran kun kävin, niin aivan järjetön määrä ihmisiä kaikkialla, pääasiassa Afrikkalaisia ja lähi-itäläisiä. Oli aika ahdistavaa se tungos.
Vierailija kirjoitti:
Kreikan roskaisuus surettaa ja harmittaa. Muuten ihana maa ja rakastan saaria kaikessa turistisuudessaankin. Aina hyvää ruokaa. Ehkä se just yllätys miten ihanaa jossain Rodoksellakin voi olla vaikka ekat 30 vuotta elämästäni vähän naureskelin moisille rysille. Harmitti etten aiemmin käynyt.
Kroatian kauneus mykistää. Ruoka ei. Verrattuna Kreikkaan jossa pahimmissakin turistirysissä saa aina hyvää ruokaa, Kroatia erosi tässä selvästi. Uskon että sielläkin on herkkuja jos jonkinmoista mutta joku itäinen klangi siellä on niin palvelussa kuin siinä ajattelussa että turistimassoille nyt kelpaa huonompikin.
Missä päin Kreikkaa on roskaista? Olen käynyt eri kohteissa Kreetalla enkä ole moista huomannut.
Saksa. Eteläisessä Saksassa aivan mielettömän kaunista. Ja ystävällisiä ihmisiä.
Praha yllätti positiivisesti. Ei mikään jätti-iso kaupunki, vaan sellainen sympaattinen. Ja olut on halpaa kuin hanavesi! Ennakko-oletuksia ei ollut.
Teneriffa. Perheessäni aina haukuttiin sitä, että juntit menee lomilla vain makaamaan rannalle. Kaikki ulkomaanmatkat oli aina kaupunkimatkoja. Keski-ikäisenä sitten menin ensimmäistä kertaa ikinä Teneriffalle ja oli ihanaa :)
Saksa, Yhdysvallat ja Kolumbia. Saksa ja Kolumbia yllättivät positiivisesti, USA taas siinä mielessä että se ei tehnyt suurta vaikutusta. Saksasta ajattelin että se on tylsä paikka ja tylsiä ihmisiä, mutta se vaikutti jopa paikalta jossa voisin kuvitella asuvani. Ystävällisiä ihmisiä ja kauniita maisemia.
Kolumbiassa olin työmatkalla. Odotukset olivat: köyhyttä, slummeja, maastopukuisia sotilaita ja Narcos-lähiöitä. Todellisuus: upeat andien vuoristomaiset ja vihreä, rehevä luonto. Kaupungit ovat yllättävän moderneja. Myös ruoka ja ihmiset jäivät positiivisesti mieleen. Ikävinpänä jäi mieleen se, että keskellä vaurautta ja hyvinvointia oli myös katulapsia. Kolumbia oli oikeastaan se suuri yllättäjä tästä kolmikosta.
USA: iso maa ja paljon nähtävää, mutta kulttuuri jätti hieman kylmäksi. Pidän enemmän siitä että maalla on selkeä identiteetti, jenkit ovat imeneet vaikutteita vähän kaikkialta, mutta lopputulos on valju ja pinnallinen. Voi olla että silti joskus menen vielä käymään.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa maasta, mutta voin sanoa ihmisistä. Italialaisia hehkutetaan joka puolella, miten mahtavia he ovat. Minulla päinvastainen kokemus heistä. Epäkohteliaita, ylpeitä, naiset todella kateellisia, varsinkin ulkomaalaisille ja vaaleille naisille. Monet italialaisista myös yllättävän ujoja ja tuppisuita. Jättävät helposti porukan ulkopuolelle, jos et kuulu heihin. No niin, alkakaa nyt ihmeessä alapeukuttamaan viestiäni ja kertomaan miten valehtelen kaikista asioista. Mutta muistakaa, että jokaisella ihmisellä on erilainen kokemus asioista.
Mulla on aivan samanlaisia kokemuksia italialaisista! Tosiaan yllättävän epäkohteliaita ja juuri jättävät herkästi keskustelujen ulkopuolelle, jos olet erilainen. Moni paikallinen on myös myrtsi tuppisuu. Eihän tässä mitään, kaikissa maissa on kaikenlaisia ihmisiä, mutta kun Suomessa kerron tästä niin saan epäuskovia kommentteja, että "eivät ne italialaiset tuollaisia ole" - myös niiltä, jotka eivät ole koskaan käyneet ko. maassa! :)
Britannia. Mulla oli saarivaltiosta sellanen 1800-luvun kirjallisuudesta (mm Sherlock Holmes) ponnistava mielikuva valtiona, jossa asiat toimii kellontarkasti, on siistiä, tekninen edistys huipussaan jne.
Totuus siitä, miten takapajuinen maa se oli Suomeen verrattuna oli todellinen kulttuurishokki.