Melkoinen aamuyö takana kun lähdettiin extempore pojan kanssa päivystykseen
Poika oli herännyt siihen, että nielee verta. Oli yrittänyt tyrehdyttää verenvuotoa itse, mutta ei ollut saanut sitä tyrehtymään. Tuli sitten herättämään mut, kun oli jo melkein puolituntia vuotanut... Lähdettiin päivystykseen ja onneksi saatiin siellä vuoto lakkaamaan. Kieltämättä säikähdin, kun näin miten paljon sitä verta oikeasti tuli.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan yritti sinnitellä itse. Onko teillä huonot välit?
Ei mun mielestä. Poika on jo teini ja ajatteli aluksi varmasti pärjäävänsä itse. Ja varmasti korkea kynnys tulla herättämään äiti keskellä yötä enää tuossa iässä.
Ja kyllä. Aiemminkin olisi saanut tulla, mutta onneksi tuli edes tuossa vaiheessa. Ap
Meillä olisi varmasti 14v poika tullut heti herättämään. Tietävät, että aina saa tulla herättämään. Heitä varten me vanhemmat ollaan. Ihmeellinen ajatus, että koska on teini, ei muka uskalla enää pyytää apua.
Niin, ei voi olla kyse siitä, että ihmiset ovat erilaisia, teinitkin. Täytyy olla kyse siitä, että sinä olet vain parempi vanhempi, eikö niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulis mieleenkään mennä päivystykseen jonkun siitepölyvaivan kanssa. Terkkariin korkeintaan.
No mutta eikö hyvä, että sait tämän sanottua. Mites sinne "terkkariin" muuten mennään yöllä? Sehän on kiinni silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä. Poika on jo teini ja ajatteli aluksi varmasti pärjäävänsä itse. Ja varmasti korkea kynnys tulla herättämään äiti keskellä yötä enää tuossa iässä.
Ja kyllä. Aiemminkin olisi saanut tulla, mutta onneksi tuli edes tuossa vaiheessa. Ap
Meillä olisi varmasti 14v poika tullut heti herättämään. Tietävät, että aina saa tulla herättämään. Heitä varten me vanhemmat ollaan. Ihmeellinen ajatus, että koska on teini, ei muka uskalla enää pyytää apua.
Teinejä on erilaisia 🥱
Vierailija kirjoitti:
Ei tulis mieleenkään mennä päivystykseen jonkun siitepölyvaivan kanssa. Terkkariin korkeintaan.
Niin että odota nyt yö sen vuotavan nenän kanssa? Runsas nenäverenvuoto on vaarallinen ja vaatii välitöntä hoitoa, jos se ei 15-30 minuutin sisään tyrehdy.
Mikä ihmisten takalistoja hiertää tänä aamuna? 😄
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aineenopettajana 15 vuotta, ja todella usein kuullut saman jutun, eli yöllä on lähdetty nenäverenvuodon takia päivystykseen. Ihan tavallista yläkouluikäisillä, kenelläkään ei ole ollut mitään siitepölyä ja kuivia nenän limakalvoja isompaa syytä asiaan. Älä siis usko näitä, jotka tahallaan pelottelevat täällä.
Varmaan myös muistat kertoa jatkossa sen, että sisäilmaongelmat aiheuttavat todella monille nenäverenvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmisten takalistoja hiertää tänä aamuna? 😄
Samaa mietin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että odota nyt yö sen vuotavan nenän kanssa? Runsas nenäverenvuoto on vaarallinen ja vaatii välitöntä hoitoa, jos se ei 15-30 minuutin sisään tyrehdy.
Eli tuo mukula oli jo odottanut liian kauan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs me nyt tehdään, jos oli odottanut liian kauan? Päivitelläänkö vähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi nenäverenvuodon takia tulla herättämään muuten kuin jos se kestää pitkän aikaa? Huuteleeko poikasi myös pyllyä pyyhkimään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on lapsi. Tuskin tiesi kauan on ok odottaa, mutta meni kertomaan äidille kun huomasi ettei se mene itse ohi. Oikein tuo lapsi toimi ja niin oikein kun tuossa tilanteessa osasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai mietitte mistä tuo johtuu?
Aika varmasti katu- ja siitepölystä. Ap
Eipä itellä ole koskaan tuollaista tapahtunut, vaikka siitepölyallergia on ollut jo 25 vuotta ja pahenee sitä mukaa, kun ikää tulee. Itseasiassa ei ikinä ole nenästä (tai kurkusta) vuotanut verta.
Eli lähtisin etsimään syytä jostain muusta kuin siitepölystä tai katupölystä.
Mulla on ollut siitepölyallergiaa tuo sama 25 vuotta, jopa yli koska olen aina ollut heinälle allerginen. Nuo nenäverenvuodot on hyvin yleisiä ollut mulla, ei tahdo a-vitamiinitipat eikä muutkaan auttaa, nenän limakalvot niin huonossa kunnossa. Mulla on reseptillä iso läjä allaergialääkkeitä suihkeista pillereihin ja tippoihin, niistä on apua mutta ei ne kaikkea paranna. Joten älä jaksa yleistää, sovitaanko näin?
Herää epäilys, onko lapsella turvaton kiintymyssuhde. Voi oireilla myös somaattisina vaivoina. Lapsen elinvoima ikään kuin virtaa verenä hänestä pois. Onko muita psyykkisiä oireita? Varaisin aikaa esim. kuraattorille.
Saittehan ohjeet siltä varalta että tulee uudestaan? Eli pää alaspäin, ei ylös kuten moni tekee, ja kylmää niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 6v pojalla tulee usein verta nenästä, joskus jopa useamman kerran päivässä. Ei sekään tule yöllä herättämään jos alkaa tulla nenästä verta. Sillä on sängyn reunassa kori, jossa nenäliina valmiina. Jos yksi paperi ei riitä, niin sitten tulee herättämään.
Olisi vaikea kuvitella, että teini tulisi heti herättämään, eikä yrittäisi selvitä ensin itse.
Taas turha käynti. Terveyskirjaston sivulta olisi ollut ohjeet nenäverenvuodon tyrehdyttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hyysännyt sen pilalle. Normaali teini yrittää selvitä ensin itse.
Vierailija kirjoitti:
Taas turha käynti. Terveyskirjaston sivulta olisi ollut ohjeet nenäverenvuodon tyrehdyttämiseen.
Ja poika olisi menettänyt hirveän määrän verta....
Nenäsuihkeet kuivattaa limakalvoja.