Mitkä 10-15 vuoden takaiset muotisanat ovat jääneet pois?
Voi olla muitakin kuin muotisanoja.
Itselle tulee mieleen ihQ, bling bling ja disko/dise.
Kommentit (207)
Pissis tavallaan, koska alkuperäiset pissikset ovat nyt jo 25-30v, osalla toki jäänyt päälle se peroksidiblondi tukka ja Fiorellafarkut vuodelta 2005 :D
Häläri. Varmaan noita joku vielä soittaa, mutta kultaisen 2000-luvun alussa tuota kuuli ihan koko ajan että "mä laitan sit hälärin kun oon siinä alhaalla" jne.
Kympillä!
Oli peräisin siitä McDonaldsin mainoksesta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:24"]Skole
[/quote]
Nyt kysyttiin 10-15 vuoden takaisia sanoja, ei antiikin aikaisia.
Kermanen. Ei ehkä kylläkään ihan noin vanha, mutta n 8 vuotta ainakin
Kilauttaa kaverille. Tuli eräästä visailuohjelmasta.
Hoovee
Pälli
Älä itke ruma lapsi, ota rusina
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:58"]Kuvien "ommaaminen" eli omistaminen toiselle. Käytettiin irc-galleriassa teiniaikoinani.
[/quote]
Apua, alkoi ihan hävettää kuinka nolo teini sitä onkaan joskus ollut! Postattiin jotain noloja poseerauskuvia galtsuun ja sitten niitä ommattiin kaikille ihQille kamuille! Yksi sana mitä en ole nolojen teinivuosieni jälkeen kuullut, on spaddu.
Huvittavaa, että niin moni on laittanut tänne sanoja, joita nuoriso on käyttänyt ainakin 60-luvulta lähtien. Kyse on siis tietyn ikäryhmän käyttämästä kielestä eikä niinkään tiettyyn aikakauteen kuuluvista sanoista.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 22:33"]
Ei se enää ole bilettämään, vaan esim "radalle". Tai sitten ihan vaan juhlimaan/ryyppäämään. Mut ei bilettämään eikä ainakaan bailaamaan.
[/quote]
Radalle on kyllä ihan tosi vanha ilmaisu. Käytetäänkö sitäkin vielä? Esittämäsi sanat eivät kyllä ole edes synonyymejä - bilettää voi ryyppäämättäkin ja toisinaan ryyppääminen tarkoitaa vain ryyppäämistä - tyyliin mennään mökille ryyppäämään, mutta mökille ei mennä radalle tai bilettämään.
Juhlia nyt on yleiskieltä - kai sitä voi lähteä kaverieden kanssa baariin julimaan, mutta julhlia voi isomummon 90-vuotiaspäiviä tai kummipojan risitäisiä.
Höylätä korttia. 15v sitten oli vielä joissain paikoissa mekaaniset "höylät", joilla pankikorttiostoista tehtiin paperinen kuitti.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:58"]Huvittavaa, että niin moni on laittanut tänne sanoja, joita nuoriso on käyttänyt ainakin 60-luvulta lähtien. Kyse on siis tietyn ikäryhmän käyttämästä kielestä eikä niinkään tiettyyn aikakauteen kuuluvista sanoista.
[/quote]
Kaikkihan tulee aina uudestaan. Sellaisia ne muotijutut on, olipa kyseessä sitten vaatteet tai sanat. Ei mun mielestä mitään huvittavaa. Meistä moni ei ole syntynytkään 60-luvulla. Ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 09:58"]Huvittavaa, että niin moni on laittanut tänne sanoja, joita nuoriso on käyttänyt ainakin 60-luvulta lähtien. Kyse on siis tietyn ikäryhmän käyttämästä kielestä eikä niinkään tiettyyn aikakauteen kuuluvista sanoista. [/quote] Kaikkihan tulee aina uudestaan. Sellaisia ne muotijutut on, olipa kyseessä sitten vaatteet tai sanat. Ei mun mielestä mitään huvittavaa. Meistä moni ei ole syntynytkään 60-luvulla. Ap
[/quote]
Et nyt ihan ymmärtänyt pointtia. Ne sanat eivät ole "tulleet uudestaan", vaan ovat olleet lasten ja nuorten käytössä koko ajan. Huvittavaa on se, että moni kuvittelee niiden kuuluvan tiettyyn aikakauteen eli 2000-luvun alkuun, vaikka ne ovat olleet aktiivisessa käytössä vuosikymmeniä sitä ennenkin. Itselleni oli esim. aikoinaan shokki kun tajusin, etteivät joululaulujen pilasanat olleetkaan oman ikäpolveni keksintö vaan omat vanhempani ovat laulaneet samoilla pilasanoilla jo 50-luvulla.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 08:31"]
Häläri. Varmaan noita joku vielä soittaa, mutta kultaisen 2000-luvun alussa tuota kuuli ihan koko ajan että "mä laitan sit hälärin kun oon siinä alhaalla" jne.
[/quote]
Meillä pommitettiin
BB-Niko Nousiaisen viljelemä sanonta "Voin kertoa". Irc-galleriassa oli tällekin tietenkin oma yhteisö :D