Leivinuuni, mitä järkeä?
Ihmettelenpä vain noita leivinuuniuskovaisia. Uunin lämmittäminen vaatii hirmuisen määrän energiaa (puita), lämpötilan säätäminen on vaikeaa ja tulos on ihan sama kuin sähköuunissa.
Miksi leivinuuneja ostetaan?
Kommentit (106)
En edes ostaisi taloa jossa ei ole leivinuunia 😍
Vierailija kirjoitti:
Meillä 100 neliön talo jossa takka ja leivinuuni,ilmalämpöpumppu ja vesi lämpiää sähköllä..meillä 2 aikuista ja neljä lasta.Lämmitetään puilla ja pumppu auttaa.Sähkölasku 200 euroa kuussa eli aika vähän.Puut tilataan rankoina ja melko edullisella päästään.Töissä käydään ja keretään lämmittään silti..
Paljokos teillä on sähkölasku joilla ei lämmitetä puilla????
No minulla 160 neliötä, nelihenkinen perhe, takka jota poltetaan kovinpien pakkasten ainaan. Ei oo lämpöpumppuja eikä muitakaan helpotuksia. Mutta kallis kaukolämpö on.
Lämpöön, sähköön ja siirtoon menee n. 2200e vuodessa. Eli miten helvetissä sinulla menee noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 10:10"]
Tässä on nyt tärkeä tehdä selkeä ero leivinuunin ja "leivinuunin" välillä. Olen ollut huomaavinani, että nykyisin leivinuuneina myydään myös sellaisia takan tulipesän päällä olevia uuneja, joissa ei ole itse tulta. Ne ovat aivan leluja ja vastaavat lähinnä sähköuunia. AITO leivinuuni on sellainen massivisella tiilikerroksella vuorattu uuni, jossa tulta pidetään samassa tilassa kuin ruoat paistetaan.Paskan sellasella leivinuunilla ei tee mitään jossa poltetaan samassa tilassa kuin paistetaan.Ihan turhaa itsensä kiusaamista..kokemusta kummastakin ja kyllä nykyaika pesee menneen siinä.
Voi voe. Italialainen uuni ja pizza juurikin sellasessa inhoamassasi uunissa. Ei nykyaika pese menen tullen ei todellakaan.
Äitin kotona on leivinuuni, mutta ei äiti jaksa sitä enää lämmittää ja keitellä siellä patoja. On nuorten ihmisten hommaa. Puitakin se vaatii aika paljon. Ihan turhake ainakin nykyään.
Mikään ei maistu niin hyvälle kuin leivinuunissa yön yli hautunut ohrapuuro. Ja samalla koti on lämmin.
Sähköuunia en jättäisi yöksi valvomatta päälle, eli ei olisi aamulla puuroa valmiina.
Mamma laittaa lämmintä murkinaa, ja ukko hykertelee tyytyväisenä, kun sähköä menee niin vähän. Näin se vaan menee..