Oletko niin köyhä, ettet omista edes polkupyörää?
Montako tupakka-askia tai olutsalkkua voisit jättää ostamatta, että saisit vähitellen säästettyä rahat siihen? Tai mikä on sinun turhuutesi, suklaalevyt ja pizzat?
Laitapa säästöpossu keskelle olohuoneen pöytää ja tiputa rahat sinne. Haastan kokeilemaan:
montako viikkoa projekti kestää?!
Kommentit (39)
Ei, olen niin köyhä ettei minulla ole varaa autoon ja sen ylläpitämiseen (vakuutukset + muut, ynnä kaikki yllättävät remontit joita voi ilmaantua koska vaan). Rahat menee ihan normaaliin elämiseen, ja mm. opintolainan takaisin maksamiseen. Pyöräkin nielee kuin ihmeen kaupalla rahaa, kun nuo penteleet kylvää lasia joka pirkuleen paikkaan. Pyörällä ajetaan niin paljon ettei pistonkestävistä päälykumeistakaan ole kovin pitkää iloa kun nekin kuluu.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:35"]
Montako tupakka-askia tai olutsalkkua voisit jättää ostamatta, että saisit vähitellen säästettyä rahat siihen? Tai mikä on sinun turhuutesi, suklaalevyt ja pizzat?
Laitapa säästöpossu keskelle olohuoneen pöytää ja tiputa rahat sinne. Haastan kokeilemaan:
[/quote]
Mikähän se minun turhuuteni on, minne rahat menee, jos se ei ole olut, viina, sipsit, tupakka, niin nyt sinun pitää arvata että mikä.
Täällä kans yksi köyhä, tosin omistan pyörän koska sillä kulkeminen on halvempaa ja ei ole varaa joukkoliikenteen kuukausilippuun. Jos pyörä varastettaisiin (onneksi on aika vanha ja rähjäisen näköinen) niin tilanne olisi aika pitkälti sama kuin kakkosella: opiskelijana asun ja syö halvasti, en käytä alkoholia tai polta tupakkaa joten sinänsä ei oikeasti ole mitään mistä nipistäisin. Eli jos uuden pyörän tahtoisin niin se olisi sitten lainalla tai vanhempien tuella.
Ap:lle vielä sen verran että siinäkohtaa kun olin pyörääni hankkimassa (josta maksoin muistaakseni reilu 50 euroa) se oli kaupungin halvin vaihteellinen pyörä (matkallani on PALJON ylämäkiä niin että ne vaihteet ovat oikeasti tarpeelliset) joka ei vaikuttanut varastetulta, eli ihan muutamalla kympillä ei kunnon tavaraa tuosta noin saa ellei käy valtaisa tuuri.
Yirtän pitää pyörää kasassa. Pitkälle en uskalla ajaa, koska joku paikka aina prakaa siitä. En polta enkä juo alkoholia tai edes limsoja. Valitettavasti kun säästän, tulee joku pakollinen rahareikä ennen fillaria. Jos voittaisin lotossa, ostaisin heti uuden fillarin ja mattoja lattialle. Mutta nyt ne kuuluu ylellisyystavaroihin joita ei ole pakko ostaa. Lasten tarvikkeet menee edelle. Ja vuokran jälkeen lapsen harrastus on isoin kuukausittainen meno. Ei ole autoakaan. Ihan teen omia valintojani ja mielestäni en ole tilivelvollinen. Varsinkaan kun en saa kirottua sosiaalitukea joka ilmeisesti alentaa ihmisen arvon. Ainakin sen käsityksen olen saanut palstalta. Jokaisella on omat arvovalinnat. tupakoija kokee, että tupakka on hänen ainoa ilonsa ja korvike rauhoittaville tableteille. Tupakka ei kuulu minun arvoihin, mutta kuinka voin kyseenalaistaa toisten arvot?
Jos se on niin helppoa, niin siitä vaan possupöydälle ja ostamaan pyörä jollekin köyhälle. Mutta huono pyörä on vain rasite. Pyörän pitää olla hyvässä kunnossa. Ei sellaista saa parilla kympillä. Mikä saa ihmiset neuvomaan älyttömyyksiä toisille? Ihan oikeita vinkkejä voisi laittaa kehiin, mutta turva vetäistä hatusta jotain teoreettistä joka ei kuitenkaan toimi käytännössä.
Unohtuipa mainita että halvin ostamani käytetty pyörä on maksanut 75 € eli ei niitä ihan "muutamalla kympillä" noin vain ostella. En itse asiassa ole missään nähnyt tuon halvempia käytettyjä pyöriä.
Eihän se ole tyhmä joka pyytää, se on tyhmä joka maksaa.
Suomalaiset ova nyt kateellisia pakolaisille, jos heille hankitaan liikkumisvälineeksi polkupyörä. MIKSI? Suurin osa ei sellaista tunnu tarvitsevan tai haluavan. Työmatkat kuljetaan autolla ja julkisilla ja ylimääräiset lantit menevät ihan vapaan mieltymyksen mukaan viinaan, pillereihin, tupakkaan tai vaikka villalankaan.
Pitääkö siis kadehtia vain toiselta ihmiseltä POIS jotakin, vaikkei sille ole käyttöä itselläkään?
Nyt sitä polkupyörää säästämään tai anelemaan vanhemmilta lahjoituksia, että pääsette perjantaina töihin!
Opiskelen. En halua käyttää rahaa johonkin isoon, ellei se oikeasti ole tosi tarpeellinen. Koskaan ei tiedä, tuleeko kissa kipeäksi tai tuleeko mulle jotain esteitä suorittaa 45 op vuodessa. Näin ollen en uskalla ostaa pyörää. Se on pois mun hätävarasta. Olen kyllä haaveillut pitkään fillarista. Mutten oikeen tiedä, mitä kautta voi luotettavasti ostaa käytetyn pyörän (ilman että se on pöllitty). Tupakkaa en polta ja alkoholiin menee n. 20 euroa kuussa.
Kyllä mä köyhänä hankkisin ennen kaikkea pyörän pahan päivän varalle, kun ei olisi yhtäkkiä rahaa bussilippuun tai kiireelliseen taksikyytiin. Jos sen ostaminen olisi ylivoimaista, toivoisin läheisiltä ihmisiltä synttäri- ja joululahjaksi rahaa fillarikeräykseen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:05"]Kyllä mä köyhänä hankkisin ennen kaikkea pyörän pahan päivän varalle, kun ei olisi yhtäkkiä rahaa bussilippuun tai kiireelliseen taksikyytiin. Jos sen ostaminen olisi ylivoimaista, toivoisin läheisiltä ihmisiltä synttäri- ja joululahjaksi rahaa fillarikeräykseen.
[/quote]
Aina voi kävellä. Mun koulu on kolmen kilometrin päässä ja työpaikat suunnilleen yhtä kaukana.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:05"]Kyllä mä köyhänä hankkisin ennen kaikkea pyörän pahan päivän varalle, kun ei olisi yhtäkkiä rahaa bussilippuun tai kiireelliseen taksikyytiin. Jos sen ostaminen olisi ylivoimaista, toivoisin läheisiltä ihmisiltä synttäri- ja joululahjaksi rahaa fillarikeräykseen. [/quote] Aina voi kävellä. Mun koulu on kolmen kilometrin päässä ja työpaikat suunnilleen yhtä kaukana.
[/quote]
Onko lääkäripäivystyskin? Ihan hienoa, jos kaikki on tuon kävelymatkan päässä, mutta ehkä se ei ole arkipäivää ihan kaikille. Jolla matkat ovat pitempiä eikä ole aikaa kävelemiseen esim. 1h suuntaansa, fillari on kyllä hyvä ja ekologinenkin hankinta.
On mulla polkupyörä paitsi että se on koko kylän yhteinen ja kutsun sitä vaimoksi.
Kokeilkaapa köyhät pyöräilyä kaatosateessa/pakkasella/loskassa/lumihangessa. Tulee taas lisäkustannuksia, kun pitää ostaa talvirenkaat, vedenpitävät pyöräilyvarusteet jne. Eikä se pyörän huoltokaan mitään halpaa ole. Siitä vaan säästämään. Itse menen mielummin bussilla, jos sataa tai on liukasta ja pakkasta. Ei huvita investoida pyörään niin paljon ja sitä paitsi pelkään todellakin kaatumista. Luita olen murtanut ihan kävellessäkin.
Niin, jos se bussi kulkee. Linjaa ei lakkauteta, ei ole lakkoa jne.
Röökii on mukava polttaa ja pyöräily tylsää
On mulla pyörä pitäs vaan uudet ketjut saada siihen.. Paheeni on kaikki hyvä ruoka <3
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 11:35"]
[/quote]
Polkupyörän hankkimiseen joutuisin säästämään kuukausia, vaikka en polta tupakkaa, en juo olutta, en syö pizzaa enkä suklaata. Mieluusti ostaisin polkupyörän mutta koko nettopalkkani menee asumiseen ja auton käyttökustannuksiin, jotta pääsen töihin pitkän matkan päähän tekemään merkityksetöntä työtä minipalkalla. Mieluummin pyöräilisin töihin jonnekin max 10km päähän ja säästäisin näin satoja euroja kuussa.
Olen opiskelija ja mies saa pian päättyvästä pätkätyöstään ei niin hyvää palkkaa. Ei ole pyöriä. Saamme lainaan äidiltäni ja veljeltäni (eivät itse käytä), miksi ostaisin oman? On meillä säästöjä reissaamista varten. Ja välillä on ihanaa käydä ulkona syömässä vaikka se kallista onkin.
Meidän yhteiset kk tulot noin 2000 euroa ja sen avulla eletään mukavasti. Vuokra alle 500 e (Helsinki) ja siihen vaan pari laskua ja matkakortit päälle. Tietty ruoka joku 350 e. Helposti jää 500 euroa per kk säästöön.