Lihotko vai laihdutko, jos sinulla on surua tai stressiä?
Minä olen aina ennen reagoinut stressiin ja pieneen masennukseen napostelemalla tai suorannaisella ahmimisella. Se on tietysti tuonut lisäkiloja, mikä on entisestään lisännyt ahdistusta.
Reaktio kuitenkin muuttui päinvastaiseksi, kun kohtasin vuoden alussa elämäni suurimman surun - minulle rakkain ihminen kuoli. Sen jälkeiset viikot menivät lähes syömättä. Oli niin paha olo, ettei mikään mennyt alas. Joinakin päivinä join vain maitokahvia ja söin muutaman pähkinän. Parin kuukauden kuluttua olin laihtunut 10 kg, mikä ei myöskään ole tullut takaisin, kun syöminen myöhemmin normalisoitui. Tämä ei ollut mikään dieettivinkki, asia tuli vain mieleen, kun mietin erilaisten kriisien vaikutusta itseeni.
Miten teillä muilla? Vaikuttavatko stressi ja isommat tai pienemmät murheet teillä syömiseen, ja jos niin miten?
Kommentit (6)
Kyllä mä lihon kovan stressin ja kiireen alla. Tällöin ei ehdi/jaksa liikkua ja syöminen on se "ainoa" ilo. Kun ei tarvi stressata jaksan panostaa terveellisiin ruokavalintoihin ja liikun paljon. Ymmärrän toki että jollain käy ihan toisin päin.
Pienet murheet lihottaa, suuret laihduttaa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 23:33"]Pienet murheet lihottaa, suuret laihduttaa.
[/quote]
Juuri näin mullakin. Pienissä murheissa haen helppoa mielihyvää ruuasta, suurissa syöminenkin tuntuu raskaalta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 23:33"]Pienet murheet lihottaa, suuret laihduttaa.
[/quote]
Just näin
Sekä että. Viime aikoina on stressin takia paino pudonnut 7 kg. Olen jättänyt aterioita väliin ja syön pienempiä annoksia. Tosin makea ja limut kyllä maistuvat.
Laihdun. Stressin, ahdistuksen tai surun aikaan ruokahalu katoaa tai ei vain muista syödä. Kerran lähti ahdistuksen/stressin takia 8kk -15kg pois