Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voimakasta ahdistusta ja pakokauhua työstä, mikä ei johdu työyhteisöstä eikä työmäärästä

Vierailija
22.03.2022 |

Minulla pyörii työ päässäni 24/7 ahdistavina mieleen pakonomaisesti tunkevina välähdyksinä ja "muljahduksina".

Sydän hakkaa ja narskutan hampaitani enkä saa nukutuksi. Tuntuu kuin näkisin pahaa unta, josta en herää. Jokin suht normaali tapahtuma tai lausahdus voi laukaista lähes pakokauhun, kun asia tulvahtelee toistuvasti mieleeni monen päivän ajan. Tätä on jatkunyt työsuhteeni alusta lähtien, kohta vuoden päivät.

Ahdistusta lisää se, ettei kyse ole suuresta työtaakasta tai epämiellyttävästä työyhteisöstä. Toki työstään innostuneet tiimikaverit eivät tilannettani varsinaisesti helpota, koska joudun esittämään heille jos en nyt iloista niin ainakin neutraalia. Syy on siis pääni sisällä, koska muut kyllä pärjäävät itseohjautuvassa startup-ympäristössä, jota ei käytännössä johdeta millään tavalla.

En välttämättä ole väärällä alalla, mutta tiimissäni ei ole minun tekijäprofiiliini sopivia tehtäviä, minkä vuoksi olen ajautunut tekemään asioita, joita en osaa ja joihin ei ole myöskään motivaatiota (teknisiä ja insinöörihenkisiä hommia). Irtisanoutuisin, jos olisi jokin vaihtoehto tiedossa. Nyt pitäisi vain jotenkin sopeutua.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuhteen alussa kyllä hehkutettiin, kuinka tiimiin tarvitaan "erilaisia näkemyksiä" ja meikäläisen kaltaista generalistia (insinööritermein käsienheiluttelijaa). Tekeminen on kuitenkin käytännössä 95-prosenttisesti teknistä "konepellin alla" operoimista.

En siitä sinänsä nurise, koska siitähän asiakkaat haluavat maksaa ja työnantajalla on toki direktio-oikeus työntekijään nähden. Olen myös aina vapaa irtisanoutumaan. Ahdistusta kuitenkin pahentaa, että ainoat joita voin osoittaa sormella on itseohjautuvuus ja minä itse.

Ap

Miten niin sinä itse? Työtehtävät eivät ole sellaisia jotka koet oman ammattitaitosi kanssa yhteensopiviksi. Eli työ ei sovi sinulle. Eikä niin päin, että sinä et sovi työlle.

Kävisin pienen miettimiskierroksen, onko kenties lapsuudessasi ollut asetelma, jossa sinä koet olevasi vääränlainen perheessäsi tms. Tuossa saattaa olla vanhaa traumaa nostamassa päätään. 

No sikäli minä itse, etten osaa täysin vastata, miten olen ajautunut eksaktia matemaattis-loogisuutta painottavalle alalle, kun vahvuuteni ovat ihan muualla. Tai itse asiassa osaanhan minä vastata: työllistymisnäkymät ja raha. Ei muuta. Selvästikään ne eivät minun tapauksessani ole riittävä perusta.

Lapsuudenkodissani minua kyllä kannustettiin. Olen lahjakas kielellisesti, musikaalisesti ja olen luova ajattelija pikemminkin kuin looginen tai ratkaisukeskeinen.

Ap

Vierailija
42/44 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko epävarma jostain työssä?

Onko työnkuva riittävän selkeä?

Jos tuntemuksille ei ole selkeää syytä ja ne jatkuu, kannattaa käydä työterveydessä puhumassa asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalle. Irtisanoudu? Etsi joku toinen paikka tai asia. Ei moni olisi enää töissä tuossa vaiheessa.

Vierailija
44/44 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se nyt ahdistaa, kun saat työksesi sellaisia juttuja, joita et osaa, eikä sua ole niihin palkattu. Oletko keskustellut esimiehen/johdon kanssa siitä, millaista työtä sulle on alunperin luvattu ja, miksi nyt saat sitten jotain ihan muuta? Jos tosiaan sun osaamiselle ei ole töitä, niin vaihtoehdot on vaihtaa duunia tai opetella uutta.