Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat vaativat mahdottomia.

Vierailija
22.03.2022 |

Palkkaohjelma, jossa palkkoja korotetaan seuraavan viiden vuoden aikana yhteensä 25 - 30%. Hoitajat ovat jo nyt kohtuullisen hyvätuloisia. Kokeneet hoitajat tienaavat vuorotyössä kokonaisansiot, jotka ovat 40.000 - 50.000 vuodessa. Jos tuo ohjelma toteutuisi, tienaisivat hoitajat vuonna 2027 sellaiset 55.000 jopa 70.000 euroa vuodessa.
Olisivat melkoisia palkkakuningattaria. Tuo on aivan absurdi ajatus, eikä missään suhteessa muihin palkansaajiin. Julkinen talous ei kestä tuollaisia korotuksia.

Kommentit (1465)

Vierailija
1201/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta jotenkin hajottaa tää ettei hoitajille saada mitään järkeviä palkankorotuksia ja kun pyytävät ihan ansaitusti niin mikä joukkolynkkaus tapahtuukaan :D Itse olen siis amk-insinööri, tyttöystäväni sh ja opiskeluaikana tutustuimme. Minä vedän helvetisti kovempaa palkkaa, tyttöystäväni vetää helvetisti kovempaa työtä todella paljon huonommalla palkalla kuin minä. En voi edes katsoa häntä silmiin ja väittää minun työni olevan yhtä vaativaa. Me saimme juuri töissä 220 € palkankorotuksen ja jos minulta kysyttäisi niin olisin jättänyt ottamatta ja antanut sen tyttöystäväni palkkaan.

Mä taas hoitajana toivon että kavereiden liitot alkaa rummuttaa heille samalla tavalla palkankorotuksia. Hävettää välillä olla hoitaja kun katsoo miten muut oikeasti joutuu venyttämään penniä vaikka koulutus on saman tasoinen ja työ vähintään yhtä kuluttavaa.

Olet joko trolli tai yksi näistä joiden takia  tuo ala ei tule koskaan nousemaan palkkakuopasta. Ei koskaan. Ei mulle mitään tarvi, ei me palkkaa tarvita, kato nyt joku saa huonompaakin palkkaa...

Sun ei tarvitse hävetä sitä peruspalkka huonohko ja lisien kanssa keskitaso miinus-palkkaasi. Eivät muunkaan alan ihmiset ole tuollaisia nöyristelijöitä.

No sori vaan mut en näe sitä palkkakuoppaa jossa me ollaan. Näen kyllä muita jotka tarvis lisää. Ja nämä vaan tyytyy osaansa ihan hiljaa, koska ei niiden liittoja kuulemma kiinnosta. Akavan pikku aloista kyse.

Liitto on yhtä kuin sen jäsenet. Jos jäseniä ei kiinnosta niin minkäs teet. Menkööt ammattiyhdistyksen kokouksiin ja vaatikoot toimenpiteitä. Vai onko kyseessä naisvaltainen ala, jossa odotetaan että jostain tulee joku mies ja pelastaa heidät? Sinä taas olet luopio.

Luopio siksi että näen muiden vaikeudet? Noi on sellaisilta aloilta ettei niiden asiat kiinnosta ketään. Juurikin niitä hiljaisia puurtajia joiden olemassa olosta kaikki ei edes tiedä. Mun mielestä olis reilua huomioida muitakin eikä olla ahne

Vierailija
1202/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista päivää ei tule että hoitajille riittäisi rahaa. Nytkin heitettiin tuosta noin 250 miljoonaa lisää ilmastotoimiin. Tahdosta kiinni mitä halutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ot mutta jotenkin hajottaa tää ettei hoitajille saada mitään järkeviä palkankorotuksia ja kun pyytävät ihan ansaitusti niin mikä joukkolynkkaus tapahtuukaan :D Itse olen siis amk-insinööri, tyttöystäväni sh ja opiskeluaikana tutustuimme. Minä vedän helvetisti kovempaa palkkaa, tyttöystäväni vetää helvetisti kovempaa työtä todella paljon huonommalla palkalla kuin minä. En voi edes katsoa häntä silmiin ja väittää minun työni olevan yhtä vaativaa. Me saimme juuri töissä 220 € palkankorotuksen ja jos minulta kysyttäisi niin olisin jättänyt ottamatta ja antanut sen tyttöystäväni palkkaan.

Mä taas hoitajana toivon että kavereiden liitot alkaa rummuttaa heille samalla tavalla palkankorotuksia. Hävettää välillä olla hoitaja kun katsoo miten muut oikeasti joutuu venyttämään penniä vaikka koulutus on saman tasoinen ja työ vähintään yhtä kuluttavaa.

Olet joko trolli tai yksi näistä joiden takia  tuo ala ei tule koskaan nousemaan palkkakuopasta. Ei koskaan. Ei mulle mitään tarvi, ei me palkkaa tarvita, kato nyt joku saa huonompaakin palkkaa...

Sun ei tarvitse hävetä sitä peruspalkka huonohko ja lisien kanssa keskitaso miinus-palkkaasi. Eivät muunkaan alan ihmiset ole tuollaisia nöyristelijöitä.

No sori vaan mut en näe sitä palkkakuoppaa jossa me ollaan. Näen kyllä muita jotka tarvis lisää. Ja nämä vaan tyytyy osaansa ihan hiljaa, koska ei niiden liittoja kuulemma kiinnosta. Akavan pikku aloista kyse.

Liitto on yhtä kuin sen jäsenet. Jos jäseniä ei kiinnosta niin minkäs teet. Menkööt ammattiyhdistyksen kokouksiin ja vaatikoot toimenpiteitä. Vai onko kyseessä naisvaltainen ala, jossa odotetaan että jostain tulee joku mies ja pelastaa heidät? Sinä taas olet luopio.

Luopio siksi että näen muiden vaikeudet? Noi on sellaisilta aloilta ettei niiden asiat kiinnosta ketään. Juurikin niitä hiljaisia puurtajia joiden olemassa olosta kaikki ei edes tiedä. Mun mielestä olis reilua huomioida muitakin eikä olla ahne

Ihanaa, että joku muukin on tätä mieltä. Oikeasti kaikki hoitajat ei seiso tämän mittakaavan korotusten takana. Toki raha kelpaa, mutta ennemmin olen arvostettu kuin ahneeksi kitisijäksi leimattu.

Vierailija
1204/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

piayn entinen hoitaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalan työolot on saatava kuntoon.

Olen kuullut niin monelta kuinka työntekijöitä on vähän, johtamiskulttuuri on huono eikä aikataulujen takia ole mahdollisuutta tehdä työtä kunnolla.

Palkankorotuksilla ei tilannetta ratkaista. Toivotut korotukset nostaisivat sairaanhoitajat lähes lääkärien tasolle kaikkine lisineen. Ei ole realistista. Ja vähäisempiä korotuksia ei selvästikään pidetä oikein minään.

Voi sinuakin raukkaa, kun on oikein hätä, varmaan paskat housussa vaahtoaat,  ettei vain hoitajat saisi palkankorotuksia. Nytkö heräsikin huoli "johtamiskulttuurista" oikein ??!! Jos et itse ole hoitoalalla, niin sinulle ei hoitajien palkat, saati palkkavaatimukset kuulu millään lailla, joten pidä suusi kiinni!!

Kukaan ei lähde tuohon paskahommaan enää ilman parempaa palkkaa!!  Johtamiskulttuuri, vaikka muuttuisi millaiseksi, ei muuta tosiasiaa työn raskaudesta ja alipalkkauksesta!!!!  Ensin palkka ylös, ja sitten paremmat johtajat, mikäli  heitä on jostain saatavissa, vaikka epäilenkin, että vain henkilöt, jotka eivät muualle työllisty , hakeutuvat hoitotyön johtoon!!!

Hoitajien palkankorotukset kuuluu kaikille julkisille aloille, koska hoitajille annettu raha on suoraan pois siitä mitä muille jää.

Onko sun mielestä ok, että jossain vaiheessa julkisella on töissä vain hoitajia kun muut jää jatkuvasti hoitajien jalkoihin

Erittäin pätevä ja totuudenmukainen argumentti. Miksi muuten melkein jokainen hoitaja aina käskee omassa kommentissaan eriävää mielipidettä ilmaisevaa "pitämään turpansa kiinni" ja yleensä vielä toteaa, ettei vastaaja tiedä alasta mitään. Huuteletteko te siellä kentälläkin toisillenne että pidä sinä turpas kii, jos kollega tai jopa opiskelija ei ole samaa mieltä kanssanne. Vielä 8 vuotta sitten ei meno ollut tällaista, tiedän, koska olen ollut alalla yli 20 v. -en näe mitään syytä piilotella nykyistä toimintaanne tai puolustaa teitä, enkä muuten sitten pidä turpaani kiinni...

Muakin ihmetyttää tämä hoitajien täysin epäempaattinen asenne. Monella alalla tilanne on sama tai huonompi. Miksi ei voi keskustella asiallisesti?

Aika jännä, mitätöivä ja sukupuolittunut tämä empatia-sanan käyttö tässä yhteydessä. Penäätkö esim. paperityöläisiltä tai ahtaajilta "empatiaa" työtaisteluiden aikana? Sitähän minäkin. Empatialla ei työoloja korjata

Paperityöläiset ja ahtaajat harvemmin käskevät muita pitämään turpansa kiinni, jos joku haluaa puhua omasta tilanteestaan tai ei ole heidän kanssaan samaa mieltä. Ja hehän usein tukevat muita lakkoja myös. Hoitajien en muista kertaakaan lakkoilleen jonkun toisen palkankorotusten puolesta. Liekö sitten syy se että heistä kukaan muu ei tarvitse mitään.

Katopa kuule kielenkäyttöä miesvaltaisilla keskustelupalstoilla:D. Aivan törkeää. Vai oliko sinulla ihan tutkimustietoa aiheesta?

Muistan kyllä viimeisen 5v ajalta useamman kerran kun miesvaltaiset alat on tukilakkoilleet naisvaltaisten alojen puolesta.

Kerrohan muutama esimerkki.

Vierailija
1205/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähihoitajat ei tajua, ettei heidän työ ole KUIN raskasta?!

Siihen ei tarvitse suurempaa koulutusta, kouluun pääsee kaikki ja sitä mukaa valmistuttuaan suoraan töihin. Lääkelaskuilla kehuskellaan kuinka paljon pitää tietää.. Jokainen yläasteen suorittanut osaa laskea lähihoitajan laskut ja teoriakin on helppoa kaikin puolin. Kyllä, olen tutkinut lähihoitajan teoriakansiota joten tiedän mistä puhun.

lopputyö on potilaan kääntelyä ja nukkuvien potilaiden vahtimista. Ai että oikein pitää piikittääkin? Kertokaa mitä vaativaa on lähihoitajan työssä muuta kuin fyysiset rasitteet? Saako muuttomies enemmän palkkaa?

Joo, kyllä matikkaa osaa kuka vaan. Se on eri asia, kuin lääkelaskut ja lääkkeen jako tai annostus.

Ratkaisin yläaste ikäisen lapseni matikan tehtävän kaavoineen päivineen. Vastaus oli oikein, opettaja oli kysynyt, että miten ihmeessä tuollainen kaava on saatu aikaan. Lapsi oli kertonut, että äiti on hoitaja.

Ei muuta ku jonon jatkoksi ja tsemppiä opinnoille👍

Lääkelaskut ei ihan oikeasti ole vaikeita. Laittakaa vähän vaikeampia kuin aiemmin ollut lääkemääräys jossa annostuksen laski päässä sekunnissa.

Tässä pari esimerkkiä, ei nämäkään tosin vaikeita ole mutta pääset laskemaan lisää.

1. Potilaalle on määrätty annettavaksi iv-injektiona 50 mg lääkeainetta.

Injektioliuoksen vahvuus on 2 %.

Kuinka monta millilitraa otat lääkettä injektiopullosta?

2. Fentanyyli 50 mikrog/ml injektioliuosta käytetään analgeettina yleisanestesiassa 3 mikrog/kg. 

Potilaan paino on 85 kg. Paljonko annos on mg:na?

3. Potilaalle on määrätty annettavaksi laskimoon 500 mg lääkeainetta, jonka vahvuus on 50 mg/ml.

Infuusiokonsentraatti tulee laimentaa 1:20.

Miten teet laimennoksen? 

4. Olet antamassa potilaalle 1 litran lääkeaineinfuusiota, joka on määrä tiputtaa 3 tunnin aikana. Sinulla ei ole käytössäsi infuusiopumppua, joten joudut laskemaan tiputusnopeuden gtt/min.  

Millä tiputusnopeudella annat liuoksen (gtt/min)?

1 ml = 20 gtt

Eli yläastetasolla liikutaan, ellei jopa ala-astetasolla.

Vierailija
1206/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuavatkohan he että markkina täytyy hoitajista jos palkat nousevat noin. Sen jälkeen onkin kiva olla kortistossa pienellä korvauksella kun töitä ei enää riitäkään kaikille. Minä lähden heti hoitoalalle jos palkat nousevat noin paljon. 

Ja ala houkuttaisi väärin motiivien, yhä enemmän psykopattyihoitajia..

Vierailija
1207/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ovat jo ampuneet itseään jalkaan.

Lukuisissakin keskusteluissa on ollut sama asenne kuin tässä julkilausumassa: kovat korotukset, tai ei tunnu missään. Osa vielä oikein nokittelee; kun jollekin riittäisi 500, niin toinen uhoaa että p*skan marjat, tonni lisää!

No, 20-25% korotusta ei tule. Ja jos kerran pienempi korotus ei lisää työmotivaatiota edes sairaanhoitajien itsensä mukaan, mitä hyötyä siitä sitten olisi?

Lähihoitajilla on pienemmät palkat, mutta ei niin pienet kuin ihmiset kuvittelevat. Minä tienaan asiantuntijatyöstä (tradenomi) 20v työkokemuksella aika tarkkaan saman kuin lähihoitaja, kun lisät lasketaan mukaan. Iltatöitä teen minäkin, mutta lisiä niistä ei tipu.

Vierailija
1208/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset, jotka tienaavat reilusti yli 3.000 euroa kuukaudessa edes kehtaavat väittää olevansa palkkakuopassa?

EIVÄT TIENAA!!!!

No esimerkiksi tällä kätilöllä olisi palkka 3050€ ennen vuorolisiä: https://yle.fi/uutiset/3-12356880

Nii ja tosta menee varmasti yli tonni veroihin... ei se tarkoita et käteen jää niin paljon.

Vierailija
1209/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suutari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat meni jo Afrikkaan.

Tarkemmin 1250MRD € eli 1250 000 000 000 €. Eli nämä meni kankkulan kaivoon jonnekkin hulivili prjokteihin , kaikki velkarahaa....joka vuosi...

Kotimaahan ei riitä miljoona lastensairaalaan tai hoitajille korotuksia, miksi hitossa emme lähde kaduille, kaikki vaan hiljaa hyväksyy "Ei meillä ole varaa, nyt säästetään" ja joka VUOSI nakataan yli tuhat miljoonaa kehityspuun :D.

Olemme holmoläis lammaskansa !

Jep tästä ratkaisu näin alkuun vaikka puolet joka vuosi suomelle 3 vuoden ajan, ja jatketaan tukea puolella.

Miksi enää jatkaa keskustelua? Suomella on rahaa nakata  1250MRD /vuosi toisten maiden kehittämiseen.

Oman maan kehittämiseen puolet summasta, siinä ratkaisu kaiken rahoitukseen. Tietääkö joku miksi näin ei jo tehdä? Että miksi noin suuri summa menee oman tarpeen ohitse, vaikka ihan selvästi olisi valtava raha pula koko valtakunnan alueella mukamas.

Vierailija
1210/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei vähennetä hoitajien määrä tasolle mikä se on muuallakin Eu msissa? Miksi Suomessa on niin paljon hoitajia ja muualla lääkäreitä? Tulisi kilpailua ja parhaat jäisivät alalle. Esim Espanjassa on työttömiä hoitajia.

Jostain syystä meillä hyysätään ihmisiä.  Se ei rajoitu pelkästään terveydenhoitoon vaan siihen on totuttu julkisissa palveluissa muutenkin. Se passivoittaa myös ihmisiä, kun ei saa eikä tarvitse ottaa vastuuta itsestää miksi sitä sitten otettaisinkaan.

Varsinaiseen hoitaja ryntäykseen alalle en usko vaikka hoitajien määrää vähennettäisiin. Kilpailua varmasti alan sisällä tulevaisuudessa syntyy entistä enemmän mm. sen suhteen halutaanko töihin julkiselle sektorille vai yksityiselle sektorille. Sijaisongelman ratkaisuun on löydettävä muita keinoja esim. varahoitajajärjestelmiä lisäämällä ja kehittämällä.

Lopetetaan hyysääminen, sopii. Koskee muuten myös sinua. Miksi hoitajia ryntäisi alalle, jos hoitajien määrä olisi nykyistäkin pienempi? Miksi aiheuttaisi kilpailun? Sijaisrekisterit on jo olemassa, jos et sitä tiennyt, sieltä ei vaan saa sijaisia. Lisää liksaa, niin johan löytyy työntekijöitä.

Kuka haluaa hoitaa sinua tai useimpia vauva palstan keskusteluihin osallistujia. Ei kukaan.

Toisaalta mä en ole ihan vakuuttunut että haluan hoitoa vauvapalstan hoitajilta. Eli kauhun tasapaino säilyy.

Joku sinut kuitenkin hoitaa vielä toistaiseksi. Hoitotilanteessa ei oikein voi tilata juuri itseään miellyttävää persoonaa. Mutta älä huoli, hoitajapula kasvaa. Ehkä kukaan ei hoida.

Hoitajathan ei itse sairastu ja hoitoa tule ikinä tarvitsemaan. Hoitavat itse itsensä?

Kätevää!

Vierailija
1211/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suutari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahat meni jo Afrikkaan.

Tarkemmin 1250MRD € eli 1250 000 000 000 €. Eli nämä meni kankkulan kaivoon jonnekkin hulivili prjokteihin , kaikki velkarahaa....joka vuosi...

Kotimaahan ei riitä miljoona lastensairaalaan tai hoitajille korotuksia, miksi hitossa emme lähde kaduille, kaikki vaan hiljaa hyväksyy "Ei meillä ole varaa, nyt säästetään" ja joka VUOSI nakataan yli tuhat miljoonaa kehityspuun :D.

Olemme holmoläis lammaskansa !

Jep tästä ratkaisu näin alkuun vaikka puolet joka vuosi suomelle 3 vuoden ajan, ja jatketaan tukea puolella.

Miksi enää jatkaa keskustelua? Suomella on rahaa nakata  1250MRD /vuosi toisten maiden kehittämiseen.

Oman maan kehittämiseen puolet summasta, siinä ratkaisu kaiken rahoitukseen. Tietääkö joku miksi näin ei jo tehdä? Että miksi noin suuri summa menee oman tarpeen ohitse, vaikka ihan selvästi olisi valtava raha pula koko valtakunnan alueella mukamas.

Suomi on noihin summiin sitoutunut EU maana.

Vierailija
1212/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukuisissakin keskusteluissa on ollut sama asenne kuin tässä julkilausumassa: kovat korotukset, tai ei tunnu missään. Osa vielä oikein nokittelee; kun jollekin riittäisi 500, niin toinen uhoaa että p*skan marjat, tonni lisää!

No, 20-25% korotusta ei tule. Ja jos kerran pienempi korotus ei lisää työmotivaatiota edes sairaanhoitajien itsensä mukaan, mitä hyötyä siitä sitten olisi?

Lähihoitajilla on pienemmät palkat, mutta ei niin pienet kuin ihmiset kuvittelevat. Minä tienaan asiantuntijatyöstä (tradenomi) 20v työkokemuksella aika tarkkaan saman kuin lähihoitaja, kun lisät lasketaan mukaan. Iltatöitä teen minäkin, mutta lisiä niistä ei tipu.

Teetkö myös yötöitä, tuplavuoroja, lähdet vapaalta töihin parin tunnin varoitusajalla? 

Vierailija
1213/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö myös yötöitä, tuplavuoroja, lähdet vapaalta töihin parin tunnin varoitusajalla? 

Miksi teet tuplavuoroja ja lähdet töihin parin tunnin varoitusajalla? Kieltäydy.

Vierailija
1214/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla töitä tekevillä ihmisillä on todellisuudentaju vääristynyt. Luulemme , että palkalla kuuluisi voida ottaa asuntolainaa, käydä kerran vuodessa ulomailla ja ostaa vaatteita, elektroniikkaa ja muuta tavaraa kaapit täyteen, ehkä hankkia vielä mökki ja vene omistusasunnon lisäksi. Lääkärit, poliitikot ja muut hyväpalkkaiset tekevät tätä systemaattisesti ja pitävät tälläistä elintasoa normaalina. Tästä muut ottavat mallia ja haluavat saman aineellisen vahvuuden itselleen.

Kun seuraamme ympäristöämme, niin alamme kuvitella, että meidän kuuluu, meillä on velvollisuus tai jopa oikeus elää edellämainitulla tavalla. Miksi me kuvittelemme, että se olisi meidän oikeus? Onko joku sanonut meille, että teidän oikeutenne on ostaa asunto ja käydä ulkomailla? 

Ottamatta kantaa siihen kuuluisiko heidän saada parempaa palkkaa tai onko työ rankkaa, on meillä täällä satojatuhansia palkkatyöläisiä, jotka elävät pienemmällä palkalla kun hoitajat. Suomessa on esim. kymmeniä tuhansia siivoojia jotka saavat vähemmän palkkaa kun hoitajat.

Me kaikki hiljaisesti hyväksymme sen, että täällä on ns. "paskaduuniammatteja",  joiden työntekijöille maksamme liian vähän palkkaa. Sen sijaan keskitymme miettimään vain hoitajien palkkaa. Hoitajien työ on teitysti erittäin arvokasta, sitä en kiellä.

Miksi me ajattelemme että lääkärin 40 h/viikossa työ on 5000 euron arvoista/kk, kun taas siivoojan työ on 1800 euroa/kk ?

Miksi me väitämme elävämme tasa-avoisessa maailmassa kun arvotamme ihmisiä ja heidän elämäntasoaan euroina? Palkka määrittelee suomessa paljon ihmisen arvoa, sen avulla voi parantaa elintasoaan ja elämänlaatua, jolloin ihmiset alkavat sekoilla ja kerätä ympärilleen turhaa materiaalia, jolla tuhoavat maapalloa.

Miten voimme kirkkain silmin sanoa että on tasa-arvoista, että ihminen jonka vahvuudet ovat koulumenestyksessä eli ihminen joka päätyy todennäköisesti yliopistoon ja kovapalkkaiseen duuniin on arvokkaampi, kuin ihminen jonka vahvuudet ovat käytännön läheisissä töissä ja hän päätyy siivoajaksi? Onko se tasa-arvoista että pidämme yhteiskunnassamme älyä arvokkaampana taitoja, kuin käytännön osaamista? Tai pidämme sitä arvokkaampana, että joku saa syntyessään kultalusikan perseeseen ja toinen rautakangen, jota ei saa edes housujen alle piiloon? Siinä sitten porukalla hymistellään, analysoidaan ja  uskotaan, että suomi on tasa-arvoinen ja lähtökohdat ovat kaikilla samat. 

Ihanaa kevättä just sulle.

Totta, mutta se verorahoista maksettu ilmainen koulutus tekee ihmisestä aina himpun verran paremman ja älykkäämmän suomalaisten mielestä.

Onhan se upeeta kertoa, miten jaksoi persiinsä koulun penkille rahdata muutamaksi vuodeksi ja opiskella pätevyyden tietylle alalle ja siksi on korkeamman palkkansa ansainnut toisin kun he, jotka tarttuivat heti kiinni töihin tuhlaamatta koulutusrahoja.

-ohis

Mikä idea tässä kommentissa oli? Käytännössä kaikkiin sote-alan töihin tarvitaan koulutus. Eli jokainen tuhlaa enemmän tai vähemmän koulutusrahoja.

Tässä oli puhe yleisesti ammateista, ei vain sote-alan.

Vierailija
1215/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitajien korotus niin paljon maksaisi mutta työnantaja levittää ne aina koko kunta alalle ja sitten sanotaan että jopa tuli kallis sopimus. Yksi ryhmä saa taistella kaikkien puolesta. Nythän on se oma sopimus mutta tuskin auttaa. Eihän sen näin pitäisi mennä.

Vierailija
1216/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoojillakin on huonot palkat ja heidän työnsä  on myös arvokasta.  

Minä olen valtion virastossa töissä, ja jos mietin kenen työntekijän poissaolon huomaan aivan ensimmäisenä, se on ehdottomasti siivooja! Arvostan työtänne.

Vierailija
1217/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä päättäjät aikovat tehdä kun hoitajat pian loppuvat ja kansalaiset eivät saa heille luvattuja terveyspalveluita? Tuntuu että kaikki vain sulkevat silmänsä ongelmalta, toivovat että asia ratkeaa itsestään tai perustavat jonkun työryhmän joka ei ota kantaa palkkoihin. Raha on ainoa keino millä voidaan houkutella ensihätään, kaikki muut keinot vaativat aikaa ja ilman väkeä ei työolotkaan parane.

Joo. ”täytenä yllätyksenä” tulee sitten se että oikeasti ei ole tekijöitä ja osastoja joudutaan sulkemaan.

Vierailija
1218/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla töitä tekevillä ihmisillä on todellisuudentaju vääristynyt. Luulemme , että palkalla kuuluisi voida ottaa asuntolainaa, käydä kerran vuodessa ulomailla ja ostaa vaatteita, elektroniikkaa ja muuta tavaraa kaapit täyteen, ehkä hankkia vielä mökki ja vene omistusasunnon lisäksi. Lääkärit, poliitikot ja muut hyväpalkkaiset tekevät tätä systemaattisesti ja pitävät tälläistä elintasoa normaalina. Tästä muut ottavat mallia ja haluavat saman aineellisen vahvuuden itselleen.

Kun seuraamme ympäristöämme, niin alamme kuvitella, että meidän kuuluu, meillä on velvollisuus tai jopa oikeus elää edellämainitulla tavalla. Miksi me kuvittelemme, että se olisi meidän oikeus? Onko joku sanonut meille, että teidän oikeutenne on ostaa asunto ja käydä ulkomailla? 

Ottamatta kantaa siihen kuuluisiko heidän saada parempaa palkkaa tai onko työ rankkaa, on meillä täällä satojatuhansia palkkatyöläisiä, jotka elävät pienemmällä palkalla kun hoitajat. Suomessa on esim. kymmeniä tuhansia siivoojia jotka saavat vähemmän palkkaa kun hoitajat.

Me kaikki hiljaisesti hyväksymme sen, että täällä on ns. "paskaduuniammatteja",  joiden työntekijöille maksamme liian vähän palkkaa. Sen sijaan keskitymme miettimään vain hoitajien palkkaa. Hoitajien työ on teitysti erittäin arvokasta, sitä en kiellä.

Miksi me ajattelemme että lääkärin 40 h/viikossa työ on 5000 euron arvoista/kk, kun taas siivoojan työ on 1800 euroa/kk ?

Miksi me väitämme elävämme tasa-avoisessa maailmassa kun arvotamme ihmisiä ja heidän elämäntasoaan euroina? Palkka määrittelee suomessa paljon ihmisen arvoa, sen avulla voi parantaa elintasoaan ja elämänlaatua, jolloin ihmiset alkavat sekoilla ja kerätä ympärilleen turhaa materiaalia, jolla tuhoavat maapalloa.

Miten voimme kirkkain silmin sanoa että on tasa-arvoista, että ihminen jonka vahvuudet ovat koulumenestyksessä eli ihminen joka päätyy todennäköisesti yliopistoon ja kovapalkkaiseen duuniin on arvokkaampi, kuin ihminen jonka vahvuudet ovat käytännön läheisissä töissä ja hän päätyy siivoajaksi? Onko se tasa-arvoista että pidämme yhteiskunnassamme älyä arvokkaampana taitoja, kuin käytännön osaamista? Tai pidämme sitä arvokkaampana, että joku saa syntyessään kultalusikan perseeseen ja toinen rautakangen, jota ei saa edes housujen alle piiloon? Siinä sitten porukalla hymistellään, analysoidaan ja  uskotaan, että suomi on tasa-arvoinen ja lähtökohdat ovat kaikilla samat. 

Ihanaa kevättä just sulle.

Totta, mutta se verorahoista maksettu ilmainen koulutus tekee ihmisestä aina himpun verran paremman ja älykkäämmän suomalaisten mielestä.

Onhan se upeeta kertoa, miten jaksoi persiinsä koulun penkille rahdata muutamaksi vuodeksi ja opiskella pätevyyden tietylle alalle ja siksi on korkeamman palkkansa ansainnut toisin kun he, jotka tarttuivat heti kiinni töihin tuhlaamatta koulutusrahoja.

-ohis

Mikä idea tässä kommentissa oli? Käytännössä kaikkiin sote-alan töihin tarvitaan koulutus. Eli jokainen tuhlaa enemmän tai vähemmän koulutusrahoja.

Oikeastaan lähes kaikkiin töihin jaka alalla vaaditaan nykyään koulutus. Harvaan työhän voi vaan suoraan peruskoulusta mennä.

Vierailija
1219/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt hoitajat saa nuo haaveilemansa korotukset, niin mitäs sitten kun seuraavan parin vuoden aikana muutkin pienipalkkaiset korkeasti koulutetut haluaa lisää liksaa? Aloittaako hoitajat uuden palkka taistelun kun ovat taas tippuneet sinne "kuoppaan"?[/quotekyllä jos todella taas muodostuu palkkakuoppa. Tottakai. Edelleen näidenkin korotusten jälkeen meillä hoitajat on huomattavasti pienempipalkkaisia kuin muissa pohjoismaissa. Edes näin mittavilla korotuksilla ei päästä lähellekään edes Ruotsia, muista pohjoismaista nyt puhumattakaan.

Vierailija
1220/1465 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoojillakin on huonot palkat ja heidän työnsä  on myös arvokasta.  

Minä olen valtion virastossa töissä, ja jos mietin kenen työntekijän poissaolon huomaan aivan ensimmäisenä, se on ehdottomasti siivooja! Arvostan työtänne.

Valtiolla myös ja se kenen puutteen ensimmäisenä huomaa menee tosiaan arvostusasteikossa nurinkurisesti. Ensimmäisenä huomaa siivoojan, vaksin ja aspan puuttumisen. Vaikka nämä on ne pienipalkkaisimmat ja vähiten arvostetut. Viraston johtajasta keskimäärin ei ole mitään tietoa onko paikalla vai ei, koska ikinä johtajalle ei ole asiaa.