Paras kasvi"maito" kahvin kanssa?
Minun pitäisi nyt siirtyä maidottomaan ruokavalioon. Neuvoisitteko, mikä kasvimaito sopii parhaiten kahvin kanssa, tai siis olisi lähinnä tavallisen maidon makua? Itse tykkään juoda lattea, joten maitoa tulee aika paljon.
Osaakohan joku myös kertoa faktaa siitä, mikä kasvimaito oikeasti olisi ekologisin vaihtoehto, kun soija ei ilmeisesti sellainen ole?
Kiitos kovasti :o)
Kommentit (37)
Kannattaa kokeilla, ainakin minun suuhuni maistuvat niin erilaisilta, että siirryin juomaan kahvin mustana tai otan teetä. Riisimaito on ehkä sieltä miedoimmasta päästä, kauramaito saa kaiken maistumaan kaurapuurolta, soijamaitokin maistuu vahvasti soijalta. On myös kookos- ja mantelimaitoa, eli valinnanvaraa sikäli kyllä löytyy. Kauramaito on ehkä ekologisin? Ulkomailla on coffee creamer -nimikkeellä maidotonta "kahvinvalkaisijaa", en tiedä saako Suomesta mitään vastaavaa.
Soijajuoma.. joko se sininen tai vaal. Sininen.. myös se professional soijajuoma kahvissa on hyvää
Mikään ei maistu samalta kuin maito. Kaikki vaatii tottumista. Lattessa soijamaito maun puolesta varmasti järkevin.
Kiitos kaikille vinkeistä!
Pitää ilmeisesti vain kokeilla mikä maistuu omaan suuhun parhaalta.
Maitokahvista luopuminen on kyllä tosi hankalaa... Saakohan mitään noista muuten vaahdotettua kuumana kahviin?
Ap
Kahviloissa soijalatteissa on ainakin vaahto. En tiedä, mitä merkkiä käyttävät.
Mielestäni Alpron makeutettu mantelimaito on parhaimman makuista. Ei maistu maidolta, mutta totuttelun jälkeen on hyvää esimerkiksi murojen tai kahvin kanssa. Isoimmissa kaupoissa on paljon erilaisia kahvipohjaisia "maitotuotteita", joten suosittelen että ostat monia eri merkkisiä tuotteita, jotta löydät suosikkisi :)
Rainbown kaura on mun mielestä paras. Joskus ostan vaniljasoijamaitoa :)
Alpro soya for professionals on minusta paras, toinen hyvä on saman merkin light-versio.
Itse käytän alpro soya lightiä, tavallinen juoksettuu. Saman merkin vanilja-soijamaito on aivan ihanaa kahvin kanssa :) myös mantelijuoma sopii kahviin jos pitää mausta, maistuu selkeästi manteli läpi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 16:03"]Kannattaa kokeilla, ainakin minun suuhuni maistuvat niin erilaisilta, että siirryin juomaan kahvin mustana tai otan teetä. Riisimaito on ehkä sieltä miedoimmasta päästä, kauramaito saa kaiken maistumaan kaurapuurolta, soijamaitokin maistuu vahvasti soijalta. On myös kookos- ja mantelimaitoa, eli valinnanvaraa sikäli kyllä löytyy. Kauramaito on ehkä ekologisin? Ulkomailla on coffee creamer -nimikkeellä maidotonta "kahvinvalkaisijaa", en tiedä saako Suomesta mitään vastaavaa.
[/quote]
Completa?
Kaurajuomahan on kasvisjuomista selvästi ekologisin, kun se on helposti tuotettavissa kotimaassa. Riisi-, pähkinä-, kookos- ja soijajuomat tms ovat kaukana siitä ekologisuutensa suhteen. Soijajuoman osalta riippuu paljon mistä soija tulee. Hirssi- ja spelttijuoma ovat myös paremmasta päästä ekologisuutensa suhteen, mutta vähän kalliimpia juomia tietääkseni.
Ravitsemuksellisesti soijajuoma on kyllä paras, mm. proteiinipitoisuutensa vuoksi, mutta jos saa proteiinia tarpeeksi muualta, ei sillä ole niin merkitystä.
Markkinoilla on ainakin jo 5 kotimaista kaurajuoman tuottajaa. Varsinaisesti kahvia varten suunnattu versio on ruotsalaista.
iKaffe ja alpron makeuttamaton soija. Eivät sakkaannu, eivät ole liian laihoja, eivätkä sisällä sokeria.
Eräässä torikahvilassa laitettiin kysymättä kauramaitoa kahviin. Oli ihan kamalaa.
Oatly kaurajuoma.
Käytän kahvissa sitä ja maitoa. Tulee mielestäni paras makuyhdistelmä maitokahviin. Pelkkä kauramaito ei ole niin hyvää. Soijasta en pidä lainkaan.
Mantelimaito juoksettuu.
Riisi tai kaura (Alpro, lidlin kauramaito on pahaa.. Makeaa litkua..)
Soijamaito on mielestäni hyvää, ei vaatinut ainakaan itselläni mitään "tottumisvaihetta". Huono puoli siinä on että soijamaito toisinaan juoksettuu kahviin jostain tähtien asennoista riippuvista syistä.
iKaffe kuumennettuna paras, vaahdotus plussaa.
Itse tykkään eniten soijasta maun puolesta. Etenkin se "sininen" eli vanilijalla kevyesti maustettu.
Ekologisuuden takia taas juon suomalaista kaurajuomaa kotona. Maku on vahvempi ja selvästi kaurainen. Siihen tottuu kyllä.