13v ei enää halua riisutua äitinsä nähden
13v tyttäreni ei enää halua tulla muun perheen kanssa esim. saunaan, riisuutua tai olla alasti jos joku perheenjäsen on huoneessa. Ei enää halua edes pukeutua minun, äitinsä, ollessa samassa tilassa.
Nuorempana mitään tällaista ei ollut eikä siinä nytkään olisi mitään ongelmaa, ihmettelen vain miten tytöstä on yhtäkkiä tullut noin 'varautunut' ja tuntuu salailevan muitakin asioita.
Kommentit (21)
Itsehän häpesin sitä, että olin ostanut RINTALIIVIT! Käytin niitä koulussa, ja kotona otin pois.
Itse en vain kokenut(enkä koe vieläkään) oloani mukavaksi vähissä vaatteissa tai vaatteitta muiden seurassa. Siksi suoritin/suoritan riisuutumiset ja pukeutumiset aina jossain sellaisessa tilassa, jossa ei muita ole. Oma äitini teki sen virheen ettei kunnioittanut yksityisyyttäni ja tuli vaikka lukittujen ovien läpi samaan tilaan, jossa vaihdoin vaatteita tai riisuuduin. Älä siis tee sitä virhettä, minuun se vaikuttaa edelleen näin 22-vuotiaanakin.
Kroppa alkaa saada naisellisia muotoja ja se saattaa nolottaa,antakaa tytön saunoa ja pukea rauhassa.
No tottakai teini-ikäiset alkavat haluamaan yksityisyyttä ja määrätä omasta vartalostaan. Sinusta saattaa tuntua, kuin olisit vasta pessyt häntä pienenä vauvana, mutta lapsesi on nyt teini ja haluaa pitää itsensä piilossa.
Luin jostain, että tuo vaihe kehityksessä tulee usein ennen seksielämän aloittamista (13-15v ja pidemmällekin), seksuaalisuuden kuitenkin jo herättyä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:30"]Itsehän häpesin sitä, että olin ostanut RINTALIIVIT! Käytin niitä koulussa, ja kotona otin pois.
[/quote]
Ei jumankauta ja minä kun luulin olevani ainoa :D onnistuin myös salaamaan menkat varmaan vaikka kuinka monta kuukautta kun en halunnut että kukaan tietää...
Teinitytöt ovat kautta aikain piilotelleet kroppaansa. Ei mitään outoa.
Oletko sä koskaan kuullut teini-iästä ja sen muutoksista?
Heh, äiti ei "tiedä" vieläkään, että mun kuukautiset on alkanut. Ikää 40. Ei ole tullut mainittua :)
Mulla alkoi toi vaihe just 13-vuotiaana. 13-17 KUKAAN ei saanut nähdä mua alasti. Nykyään saunominen yms alasti ei tuota mitään ongelmia. Ethän vaan painosta tytärtäsi saunaan, koska se voi tuottaa hänelle suurta ahdistusta. Odota muutama vuosi ja uskoisin, että siinä vaiheessa tyttö tulee mielellään taas saunaan. N20
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:40"]Mulla alkoi toi vaihe just 13-vuotiaana. 13-17 KUKAAN ei saanut nähdä mua alasti. Nykyään saunominen yms alasti ei tuota mitään ongelmia. Ethän vaan painosta tytärtäsi saunaan, koska se voi tuottaa hänelle suurta ahdistusta. Odota muutama vuosi ja uskoisin, että siinä vaiheessa tyttö tulee mielellään taas saunaan. N20
[/quote]
Ei kaikki todellakaan mene äitinsä kanssa mielellään saunaan 'sitten vanhempana'. Itse en voisi kuvitellakaan saunovani äitini kanssa, vaikka meillä lämpimät välit onkin.
N22
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:40"]Mulla alkoi toi vaihe just 13-vuotiaana. 13-17 KUKAAN ei saanut nähdä mua alasti. Nykyään saunominen yms alasti ei tuota mitään ongelmia. Ethän vaan painosta tytärtäsi saunaan, koska se voi tuottaa hänelle suurta ahdistusta. Odota muutama vuosi ja uskoisin, että siinä vaiheessa tyttö tulee mielellään taas saunaan. N20
[/quote]
Mä aloin käydä yksin saunassa jo joskus 10-11 - vuotiaana. Nyt käyn saunassa/näyttäydyn alasti ihan kenen edessä vaan... :D
N20
Liittyy murrosikään, tuo on ihan normaalia ja yleistä :D
Se varmaan pelkää että huomaat sen olevan raskaana.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:28"]
Se on teini. Suurin osa teineistä häpeää jossakin vaiheessa murrosikäisen kroppaansa, ja se on ihan normaalia. Tuollaiset jutut ovat tytön oma päätös.
[/quote]
Ei häpeä vaan ujostelee rintanuppujen sekä häpykummun ja pimppitupsun alkassa kasvaa.
Ihmemutsi jos ei tuota tajua.
terv sukupuolikypsä Kaija 16v.
on raskaana, piikin jälkiä kyynärtaipeissa, viiltelee, näitähän sä halusit kuulla.
No kyllä se teinipojalle on myös sellaista aikaa, että kun rupeaa aikuiseksi kehittymään fyysisesti niin hämmentää se ja nolostuttaakin.
Minulla on neljä lastenlasta,joista kaksi vanhinmta on poikia,13 ja 9.Tosin he siis ovatkin eri sukupuolta,mutta n.8-9 vuoden täytettyään aloin kunnioittaa heidän yksityisyytttään.Jos ovat meillä kylässä,saunovat yleensä keskenään tai papan kanssa,minä saunon pikkutyttöjen kanssa.Joskus nuorempi poika,nyt 9,tulee kanssani jälkilöylyihin,hän kun saunoo muutenkin enemmän kuin isoveli.Jos joudun vaikka käymään suihkuhuoneen puolella kun ovat saunan lauteilla,huutelen ovelta,että sorry pojat,otan vaan tämän tai tuon....Myös kun pukevat tai riisuvat,en kuikuile paikalla vaan puuhaan omiani.
Se on teini. Suurin osa teineistä häpeää jossakin vaiheessa murrosikäisen kroppaansa, ja se on ihan normaalia. Tuollaiset jutut ovat tytön oma päätös.