Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö uusiin taloihin laiteta enää suihkukaappeja?

Vierailija
02.09.2015 |

Siis kaikissa asuntomessutaloissakin on kylpyhuoneessa vain iso tila, jossa pari suihkua. Ei suihkukaappeja, ei seiniä ei mitään. Ovatko puutalojenkin vedeneristykset aina niin idioottivarmoja että kukaan ei enää altaita ja kaappeja laita?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan märkätilojen vedeneristys määräyksistä.

Vierailija
2/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole ollut vanhoissakaan. Vaikka miten muistelen lukemattomia asuntoja joissa olen asunut, ei tule mieleen kuin yksi sellainen, jossa oli suihkukaappi. Sen laitoimme siihen ihan itse, kun suihku oli vain irtoseinien takana vessan nurkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi sellaista ongelmaa omakseen kun suihkukaappi?

Vierailija
4/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään laittaa suihkukaappia tai suihkuallasta! Nehän ovat aivan hirvittäviä ja lähes poikkeuksetta vielä niin pieniä, että peseytyessä hakkaa itsensä mustelmille. Vettä säästävät kimppasuihkutkaan eivät onnistuisi ja lapsen peseminen pienessä kopperossa olisi varmasti hankalaa. Kokisin myös suurta turhautumista kun suihkukaapin seinät pitäisi melkein joka suihkun jälkeen pestä, että näyttäisivät puhtailta. Kaakeliseinät antavat paljon enemmän vesijälkiä ja roiskeita anteeksi.

Vierailija
5/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laiteta suihkukaappeja nykyään. Kun se perkeleen invaympyrä mahtuu kylpyhuoneeseen siten että se on osin suihkutilassa, ei siihen voi laittaa suihkukaappia, muuten ei invamääräykset toteudu. Toisinaan laitetaan seinästä saranoidut seinäkkeet suihkun molemmin puolin, kun niiden voidaan ajatella kääntyvän niin, että pyörätuolilla mahtuu pyörimään ympyrää, ja määräykset toteutuvat.

Vierailija
6/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi yök, en ikinä ostaisi asuntoa jossa om suihkukaappi. Ovat vaikeita pitää puhtaana ja todella ahtaita. Kiva yrittää vaikka sheivata sääriä ahtaassa suihkukopissa, siitä ei tule yhtään mitään.

Vierailija
7/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ne rakentamismääräykset tunnen ja tunnen vesieristämisen periaatteet, olen talonrakennusinsinööri. Ja juuri siksi ihmettelenkin, että eikö oikeasti enää haluta turvata sitä että rakenteiden liikkuessa saattaa vesieristykseen tulla aukko? Nuo kaapit altaineen vähentävät kosteusvaurioriskejä valtavasti. Ja kun ne ovat mielestäni ainoa järkevä tapa rakentaa suihku (teknisesti, ei käytännön kannalta) niin miksei niitä sitten käytetä?

Ei meillä nytkään ole kaappia eikä edes allasta, mutta uuteen kotiin ajattelin laittaa ja kaikki sitä ihmettelevät...

ap

Vierailija
8/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei!! Ne pienet muoviset kammottavat häkkyrät on tehty kerrostaloja varten, ei sellaista 70-90cm kopperoa kukaan omaan taloonsa halua!! Helpompi pitää puhtaanakin

Meillä on saunan pesuhuoneessa suihkut ihan vapaalla seinällä. Omassa kylpyhuoneessamme on muurattu "kolo" 120x100cm jonka edessä on liukuovet. Ihan sopivan kokoinen

Vierailija
9/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykymammat mahdu kaappeihin, pitäisi olla suihkukontti.

Vierailija
10/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä ole laitettu vuosiin enää. Voithan itse laittaa altaan ja kaapin jälkiasennuksena, erittäin helppo

Vierailija
11/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moneen invaympyrälliseen vressaan ja kylppäriin tulee koskaan kulaan pyörätuolilla pyörimään? Pieniussä asunnoissa on nykyään ohan mahdottoman kokeiset märkätilat, yksiössäkin melkein sen yksiön asuinhuoneen kokoinen. Eikä ole edes saunaa.

Vierailija
12/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:24"]

No kyllä minä ne rakentamismääräykset tunnen ja tunnen vesieristämisen periaatteet, olen talonrakennusinsinööri. Ja juuri siksi ihmettelenkin, että eikö oikeasti enää haluta turvata sitä että rakenteiden liikkuessa saattaa vesieristykseen tulla aukko? Nuo kaapit altaineen vähentävät kosteusvaurioriskejä valtavasti. Ja kun ne ovat mielestäni ainoa järkevä tapa rakentaa suihku (teknisesti, ei käytännön kannalta) niin miksei niitä sitten käytetä?

Ei meillä nytkään ole kaappia eikä edes allasta, mutta uuteen kotiin ajattelin laittaa ja kaikki sitä ihmettelevät...

ap

[/quote]

Olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi. Esim vanhan talon rempassa ne ovat mielestäni fiksu vaihtoehto, poistolliset suihkukaapit vähentävät kylppärin aiheuttamaa kosteuskuormaa merkittävästi. Ongelmana on vain koppien ulkonäkö. Suurin osa on niin karmean näköisiä avaruussukkulaa muistuttavia rakkineita valkoisine muoviosineen ja radioineen(wtf?)  ettei niitä katsele pirukaan. Mistään ei tahdo löytää eleettömiä, tilavia ja tyylikkäitä suihkukoppeja. Jos sellaisen sattuu  jostain bongaamaan on kyse jostain designkaapista jonka hinnalla saa 10 peruskaappia. 

Vierailija
13/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Kova luotto täytyy olla rakentajaan, kun vettä losottaa märkätiloissa. Eikä se kaivoihin kallistuva vino lattia ole kovin tyylikäskään.

Matalareunaiset ns. italialaiset suihkualtaat ovat suosittuja muualla Euroopassa.

Vierailija
14/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ymmärrän suihkukaappi vpuhotuksen! Olet insinööri.. ;)

Vierailija
15/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:32"]

Olen miettinyt samaa. Kova luotto täytyy olla rakentajaan, kun vettä losottaa märkätiloissa. Eikä se kaivoihin kallistuva vino lattia ole kovin tyylikäskään.

Matalareunaiset ns. italialaiset suihkualtaat ovat suosittuja muualla Euroopassa.

[/quote]

Tehtiin itse, niin uskaltaa luottaa :)

Vierailija
16/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:24"]

ap

[/quote]

Ks viesti 6. Suunnittelijoiden ja rakennusvalvonnan kannalta se menee niin, että jos pääpiirustuksissa suihkuihin esitettäisiin kaapit, kylpyhuonetta pitäisi suurentaa vastaavasti.

Se on taas rakennusvalvonnalle yksi ja sama jos ihmiset itse asentavat jälkikäteen suihkukaappeja. Harva asentaa, on se sen verran monimutkaisempi käyttää.

Levyrakenteisissa kylpyhuoneissa onhan se suihkunurkka selvä kosteusriskipaikka. Siksi suunnittelen märkätilat muurattuina. Se on kuitenkin aika paljon turvallisempi rakenne.

Vierailija
17/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:19"]

Ei laiteta suihkukaappeja nykyään. Kun se perkeleen invaympyrä mahtuu kylpyhuoneeseen siten että se on osin suihkutilassa, ei siihen voi laittaa suihkukaappia, muuten ei invamääräykset toteudu. Toisinaan laitetaan seinästä saranoidut seinäkkeet suihkun molemmin puolin, kun niiden voidaan ajatella kääntyvän niin, että pyörätuolilla mahtuu pyörimään ympyrää, ja määräykset toteutuvat.

[/quote]

Periaatteessa esteettömyyssäädökset lienevät syynä, ettei uudisrakennuksiin suihkukaappeja asenneta. Muita Mutta kiinteäkin suihkuseinä suihkualuetta rajaamaan on säädösten puolesta mahdollista asentaa invaympyrän sisällekin. Ainakin Helsingissä.

Vierailija
18/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:12"]Miksi kukaan haluaisi sellaista ongelmaa omakseen kun suihkukaappi?
[/quote]
Ongelmaa? Millä tavalla ongelmaa?

Vierailija
19/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laittaisin suihkukaapin.

T: korjausrakentaja

Vierailija
20/29 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:12"]Miksi kukaan haluaisi sellaista ongelmaa omakseen kun suihkukaappi? [/quote] Ongelmaa? Millä tavalla ongelmaa?

[/quote]

- ahdas - kolina vaan kuuluu kun käsi osuu muoviin

- likainen - miten peset sen alta/takaa tms? Muutenkin ne muoviosat on vaikeampi pitää puhtaana ahtaassa tilassa kuin pestä avointa kaakeliseinää/lattiaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi