Suomen kaunein kesämökki
Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.
Kommentit (930)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävät noi värilliset ikkunat
Oli suorastaan kammottavat. Itselle tuli mieleen joku p.o.rnoluola, etenkin siitä punaisesta väristä. Miten jotkut voi oleskella tuollaisessa tilassa ilman päänsärkyä. Jo ulospäinkin ne käyttivät kauheilta.
Hyi hitto sentään!
Tuo vika oli kauhea.Ei mitään mökkitunnelmaa.Joku Linnanmäen asetelma missä värikkäät ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa kaunein mökki pääsi jatkoon. Asikkalassa sijaitseva huvila kauniine pihoineen oli ihastuttava. Viimeinen mökki oli lievästi sanottuna järkyttävä.
Lonkkiin ja kyynärpäihin osuvat keihäänkärkimäiset pöydänkulmat. Ei voi välttyä mustelmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ihana mökki tämä mökki saaressa Iissä. Ei mitään turhaa, tila jaettu tyylikkäästi ja käytetty kauniita, yhteensopivia värejä. Ja piha luonnontilassa, todella mahtava fiilis nähdä kerrankin tuollainen ratkaisu, ettei ole ahdettu pihaa täyteen erilaisia "toimintoja".
Pidin myös siitä kun arvioijat olivat niin haltioissaan matkasta saareen. Mökki juuri pitää ollakin saaressa jos lomatunnelmaan haluaa päästä kunnolla. Mutta moni ei venematkan merkitystä ymmärrä.
Tuttavallani oli mökki saaressa ja hän kirosi raskaasti, että tulikin sinne laitettua se. Kyse ei ollut siitä, etteikö olisi nauttinut veneellä kulkemisesta, vaan hän kertoi, miten vaikeaa oli kaikkien isompien tavaroiden kuljetus mökille ja kaikkein pahinta oli, että "rospuuttokauden" aikana mökille ei päässyt lainkaan.
Jäät olivat liian heikot, mutta jäät kuitenkin oli, joten veneelläkään ei voinut mennä. Hän manasi, että paras aika eli kevät meni täysin hukkaan mökin suhteen. Olisi pitänyt olla helikopteri ja sille laskeutumispaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noista mökeistä 80-90% on hienoja ja viihtyisiä. Miksi mökillä ei saisi olla mukavuuksia ja design tuotteita? Esteettisten ihmisten silmää ei miellytä mikään askeettinen kaatopaikka, jonne on viimeiset kolmekymmentä vuotta raahattu kaikki ylimääräinen, lähes roskiin valmis tavara.
Monen kommenteissa näkyy taas perinteinen suomalainen mentaliteetti. Mitä räjähtäneemmällä mökillä olet räjähtäneen näköisenä, sen parempi ihminen olet.Täysin samaa mieltä! Ja tuo viimeinen lause on ihan 100% totta suomalaisessa marttyyrikulttuurissa: Mitä räjähtäneemmällä mökillä olet räjähtäneen näköisenä, sen parempi ihminen olet :D
Mitäs me suomijuntit.
Ja AIDOMPI ja PERSOONALLISEMPI :D
Kenenkään persoonaa ei voi kuvata hillitty, tyylikäs ja pelkistetty. Se ei ole Persoonallista. Vasta kun on rönsyilevää sekasotkua, se on Persoonallista ja aitoa! Ihan kuin voisi arvottaa, millainen persoona on arvokkaampi ja parempi kuin toinen.
Joidenkin aito persoona on väritön ja pelkistetty, vailla historiaa tai omaperäisyyttä.
Heidän kotinsa ja kesämökkinsä ovat samaa skandinaavista linjaa, jossa hankitaan tavarat varallisuuden mukaan. Rikkailla design-tuotteita, köyhillä Ikeaa.
Tämä minua vähän surettaa. Mökki tai koti, se ollaan valmiit sisustamaan täysin uusiksi, täysin vaikka omaa historiaa sisustuslehtien tyyliseksi. Ketä varten? Vieraita vai itseä? Jos koti tai mökki on itseä varten eikö siellä halua jotenkin oman historiansa, oman ja muiden perheen jäsenten persoonan näkyä? Kirjoja, soittimia, valokuvia? Suvun huonekaluja tai koriste-esineitä? Ne design huonekalut tai IKEA valkoisten seinien välissä ei taida kertoa hirveästi siellä asuvista ihmisistä?
Ekassa mökissä oli kivoja juttuja mutta jotenkin sellainen punainen lanka puuttui sisustuksesta vaikka olikin paljon kauniita ja jopa hulppeita asioita. Tontti upea!
Tokassa hienosti tehty kaikki pihatyöt ja viihtyisin todellakin siellä terassilla, niissä maisemissa.
Kolmas erilaisuudessaan ihan mielenkiintoinen, hauska nähdä jotakin ihan muuta kuin perinteistä. Se nukkumasiipi oli minusta kiva, olisin lapsena tykännyt tosi paljon tuollaisesta pesämäisestä omasta tilasta. Oli vain tosi ahtaan oloinen paikka ja naapurit ihan vieressä. Sisustus kummallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä noista mökeistä 80-90% on hienoja ja viihtyisiä. Miksi mökillä ei saisi olla mukavuuksia ja design tuotteita? Esteettisten ihmisten silmää ei miellytä mikään askeettinen kaatopaikka, jonne on viimeiset kolmekymmentä vuotta raahattu kaikki ylimääräinen, lähes roskiin valmis tavara.
Monen kommenteissa näkyy taas perinteinen suomalainen mentaliteetti. Mitä räjähtäneemmällä mökillä olet räjähtäneen näköisenä, sen parempi ihminen olet.Täysin samaa mieltä! Ja tuo viimeinen lause on ihan 100% totta suomalaisessa marttyyrikulttuurissa: Mitä räjähtäneemmällä mökillä olet räjähtäneen näköisenä, sen parempi ihminen olet :D
Mitäs me suomijuntit.
Kenenkään persoonaa ei voi kuvata hillitty, tyylikäs ja pelkistetty. Se ei ole Persoonallista. Vasta kun on rönsyilevää sekasotkua, se on Persoonallista ja aitoa! Ihan kuin voisi arvottaa, millainen persoona on arvokkaampi ja parempi kuin toinen.
Joidenkin aito persoona on väritön ja pelkistetty, vailla historiaa tai omaperäisyyttä.
Heidän kotinsa ja kesämökkinsä ovat samaa skandinaavista linjaa, jossa hankitaan tavarat varallisuuden mukaan. Rikkailla design-tuotteita, köyhillä Ikeaa.
Tämä minua vähän surettaa. Mökki tai koti, se ollaan valmiit sisustamaan täysin uusiksi, täysin vaikka omaa historiaa sisustuslehtien tyyliseksi. Ketä varten? Vieraita vai itseä? Jos koti tai mökki on itseä varten eikö siellä halua jotenkin oman historiansa, oman ja muiden perheen jäsenten persoonan näkyä? Kirjoja, soittimia, valokuvia? Suvun huonekaluja tai koriste-esineitä? Ne design huonekalut tai IKEA valkoisten seinien välissä ei taida kertoa hirveästi siellä asuvista ihmisistä?
Jos ja kun koti tai mökki sisustetaan itseä varten, niin kenelle niiden tavaroiden tulee kertoa omistajistaan? Vieraille? Ei minua itseäni varten tarvitse tavaroiden kertoa yhtään mitään minusta, kun tiedän kuka olen ja mistä pidän.
Joidenkin ihan omaa persoonaa on se, että viihtyy esimerkiksi melko minimalistisissa tiloissa, nauttii siitä kun kaikki ympärillä on harmoniassa värien ja mittasuhteiden osalta, materiaalit ovat laadukkaat ja tuntuvat hyvältä. Minä en kiinny esineisiin sinällään ja tärkeiden ihmisten muistot ovat minussa itsessään, ei tavaroissa. Ne ovatkin sellaisia muistoja, joita kukaan ei voi viedä pois, vaikka niitä ei muille voi esitelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Kamalia. Tuomarin mielestä siinä jäkälää piha täynnä olevassa mökissä oli niiin ihanat ikkunat mistä voi katsella ulos luontoon.. no miksi ei voi mennä sinne ulos, miksi vaan katsoa ikkunasta??
Ja tuo äskeinen, omistajamummo toisteli monta kertaa että "parasta tässä mökissä on kun rakennukset eivät häiritse toisiaan" eli niinkuin mitä? On ihme parhaudet ihmisillä.
Viimejaksossa sen yhden mökin omistaja nainen selitti miten meidän mökki on paras siksi koska siellä ei ole kokovartalopeiliä, niin täällä mökillä saa olla sellainen kun on. Voi tsiisus.🤣🤣
Minusta taas sinä vaikutat jo ihan yhden viestisi perusteella ilkeältä ja kamalalta ihmiseltä; ilkut, naureskelet ja tartut yksittäisiin kommentteihin. Eikö todella mistään löydy mitään hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs me suomijuntit.
Jos ja kun koti tai mökki sisustetaan itseä varten, niin kenelle niiden tavaroiden tulee kertoa omistajistaan? Vieraille? Ei minua itseäni varten tarvitse tavaroiden kertoa yhtään mitään minusta, kun tiedän kuka olen ja mistä pidän.
Joidenkin ihan omaa persoonaa on se, että viihtyy esimerkiksi melko minimalistisissa tiloissa, nauttii siitä kun kaikki ympärillä on harmoniassa värien ja mittasuhteiden osalta, materiaalit ovat laadukkaat ja tuntuvat hyvältä. Minä en kiinny esineisiin sinällään ja tärkeiden ihmisten muistot ovat minussa itsessään, ei tavaroissa. Ne ovatkin sellaisia muistoja, joita kukaan ei voi viedä pois, vaikka niitä ei muille voi esitelläkään.
Oletko hoksannut kuinka sinun käsityksesi harmonisesta tilasta on muuttunut? Pidätkö samoista asioista kuin 10 vuotta sitten? Ja kuinka harmonian käsitys on kulttuuririippuvainen, miten sinun ajatuksesi kauneudesta hyvin skandinaavinen? Tavallaan näytät persoonaasi myös noilla valinnoillasi. Päätätkö oikeasti itse mikä kaunista ja haluttavaa vai kuinka paljon siihen vaikuttaa instat, blogit ja sisustuslehdet?
Vinkkinä, ekologisuus korostuu entisestään. Tulevaisuudessa ei vaihdeta sisustusta parin vuoden välein vaan eletään hankittujen kanssa niitä korjaten. Minusta tuo lohdullinen ajatus. Esineisiin ei kiinnytä, mutta luonnonvarojen rajallisuuden vuoksi esineistä pidetään hyvää huolta eikä niitä heitetä roskiin vaihtelun halun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ekassa mökissä oli kivoja juttuja mutta jotenkin sellainen punainen lanka puuttui sisustuksesta vaikka olikin paljon kauniita ja jopa hulppeita asioita. Tontti upea!
Tokassa hienosti tehty kaikki pihatyöt ja viihtyisin todellakin siellä terassilla, niissä maisemissa.
Kolmas erilaisuudessaan ihan mielenkiintoinen, hauska nähdä jotakin ihan muuta kuin perinteistä. Se nukkumasiipi oli minusta kiva, olisin lapsena tykännyt tosi paljon tuollaisesta pesämäisestä omasta tilasta. Oli vain tosi ahtaan oloinen paikka ja naapurit ihan vieressä. Sisustus kummallinen.
Kun katsoo somessa sisustusammattilaisten ja amatöörien sisustusratkaisuja, huomaa ettei todellakaan ole "punaista lankaa", valkoista lankaa sitäkin enemmän. Lattiasta-kattoon ja kaikki siltä väliltä on valkoista. Joku todellinen esteetikko-guru on laittanut ripauksen mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs me suomijuntit.
Harmi kun kohteiden pohjakuvia ei julkaista. Ensimmäinen kohde sai pitkän miinuksen sisääntulosta, olisi kiva nähdä mikä siinä mättää.
Tuomarit toivoivat että näköala olisi avautunut heti, mutta onko se käytännöllistä arjessa ? Vai pitääkö kohde suunnitella "vau"-elämysten pohjalta ja uusia vieraita varten?
Eka kerta tällä kaudella kun kaunein meni jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo somessa sisustusammattilaisten ja amatöörien sisustusratkaisuja, huomaa ettei todellakaan ole "punaista lankaa", valkoista lankaa sitäkin enemmän. Lattiasta-kattoon ja kaikki siltä väliltä on valkoista. Joku todellinen esteetikko-guru on laittanut ripauksen mustaa.
Aika vähän tuota nykyään kyllä enää näkee. Valkoinen kausi oli joskus 10 vuotta sitten. Varsinkin jos on yhtään ajan hermolla oleva sisustaja tai ammattilainen, niin ei ole kyllä valkoisella sisustanut viimeiseen 5 vuoteen.
Mitä mieltä mummonmökeistä? Tykkäsin kyllä kaikista, mutta viimeinen ehkä eniten oman makuun. Ensimmäisessä oli hienoja käsitöitä, toisessa omaan makuuni liian paljon tavaraa (pelkäisin törmääväni johonkin tai pudottavani jotain). Uskomatonta, miten kolmannessa olikin noin hienoja huonekaluja löytynyt talon sisältä! Niitä oli juuri sopivasti ja tilaakin jäi.
Jännä, että oletetaan että kaikilla olisi sitä omaa historiaa, mitä kotiin/mökkiin laittaa. Itse olen todella köyhistä oloista kotoisin ja kotoa muuttaessa taisin saada yhden lastulevyisen televisiotason mukaani. Huonekaluja oli alunperin ollutkin vähän ja ne kaikki oli käytetty ihan loppuun. Historia näkyy ehkä eniten kirpputorilta hankituissa vanhoissa astioissa, mutta sekään ei ole minun sukuni historiaa, vaan olen ostanut niitä astioita, joista olen pitänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomareihin toistuvasti pettynyt kirjoitti:
Miten voi äänestää Suomen kauneinta mökkiä? 4 jaksoa nähty ja jokaisessa kaunein kolmesta tippunut pois. Sama oli lähes joka jaksossa edellisellä kaudella. Nämä tuomarit eivät edusta yleistä suomalaisten mielipidettä vaan suoraan sanottuna jotain aivan muuta. Onko heille kenties maksettu pisteistä? Sellainen tunne tuli etenkin nelosjakson kaatopaikalta näyttävän pihan ja liian modernin(ei sovi mielestäni mökiksi) jatkoon pääsy oli oikeusmurha.
Minä olen jo lopettanut sarjan seuraamisen, lueskelen vaan näitä kommentteja tältä palstalta. Kyllästyin viime vuonna Suomen kaunein koti -kauteen, kun tuomaristo raakasi järjestelmällisesti kaikki kauneimmat pois yleisöäänestyksestä. Tästä mökkisarjasta katsoin ekan jakson ja totesin, että tämä saa olla minun puolestani tässä. Enkä sitten vissiin ole menettänyt mitään.
Ei asiat mene sun maun mukaan. Ehkä sulla on pirun huono maku sillä ainakin tällä kaudella ovat tehneet samat valinnat mitä itse tekisin.
Turha se on haukkua kenenkään makua! Itse olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa, että jo viime kaudella kauneimmat ja hienoimmat mökit rankattiin pois heti kättelyssä. Joka kerran se kaunein mökki on jostain kumman syystä pudotettu ja jatkoon menee jos jonkinmoista sisustuspainajaista. Makunsa tietty kullakin vaan kyllä nämä henkeäsapaavilla maisemilla varustetut mökitkin pitäisi päästä yleisöäänestykseen. Mökin kauneutta lisää myös se näköala ja kuinka se on huomioitu sisustuksessa.
Kun arvostelette näitä ohjelmassa näkyviä mökkejä, mietittekö sen mukaan, haluaisitko itse siinä mökkeillä, vai sen mukaan, mikä herättää jostain syystä mielenkiintoa tai uteliaisuutta?
Itsellä on kyl usein kans mielipide, mutta se kaunein tai kiinnostavin ei ole se, jonka itselleni haluaisin. Itselleni haluan juuri sen oman mökin, jota ei voisi koskaan tähän kisaan laittaa. Ei siksi, että olis romua täynnä. Vain siksi, että on oman maun mukainen, ei kenenkään muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän tuota nykyään kyllä enää näkee. Valkoinen kausi oli joskus 10 vuotta sitten. Varsinkin jos on yhtään ajan hermolla oleva sisustaja tai ammattilainen, niin ei ole kyllä valkoisella sisustanut viimeiseen 5 vuoteen.
Hassua ajatella, että mökin sisustus tulisi olla juuri tämän päivän trendien näköinen. En halua kotini, enkä mökkini edustavan mitään tiettyä aikaa. Jos tykkäisin valkoisista seinistä, maalaisin ne. Minust paras sisistus on sellainen, joka ei edusta mitään tiettyä aikaa. Kerran tuli joku mökki ohjelma, jossa sisustaja Hanni Koroma (?) tarkoituksellisesti haali sisustukseen eri aikakausien lamppuja ym. jotta se olis ajallisesti kerroksellinen. Pidin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua ajatella, että mökin sisustus tulisi olla juuri tämän päivän trendien näköinen. En halua kotini, enkä mökkini edustavan mitään tiettyä aikaa. Jos tykkäisin valkoisista seinistä, maalaisin ne. Minust paras sisistus on sellainen, joka ei edusta mitään tiettyä aikaa. Kerran tuli joku mökki ohjelma, jossa sisustaja Hanni Koroma (?) tarkoituksellisesti haali sisustukseen eri aikakausien lamppuja ym. jotta se olis ajallisesti kerroksellinen. Pidin siitä.
Kuka on sanonut, että mökin sisustuksen pitäisi olla tämän päivän trendien värinen? Nimenomaan tuossa puhuttiin trendisisustamisesta, jota epäilemättä useat sisustusharrastajat ja ammattilaisetkin harjoittavat, ja todettiin, että se vallalla ollut valkoinen kausi meni jo. Ei liittynyt mökkeihin varsinaisesti mitenkään. Itsekin yritän olla sisustamatta taloa ja mökkiä trendien mukaan.
Olisi ollut mielenkiintoista miten Iitin "mökki" olisi pärjännyt yleisöäänestyksessä. Tähän mennessä jatkoon päässet, ovat omalla tavallaan hyvin perinteisiä Suomalaisia mökkejä.
Kyllä ne luuhaavat siellä vaikka kuinka kauan. Kyseessähän ei ole suora lähetys.