Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kaunein kesämökki

Vierailija
21.03.2022 |

Nyt alkaa, tässä jaksossa esitellään skandinaavisia mökkejä.

Kommentit (930)

Vierailija
381/930 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä modernit ja "oikeat " kesämökit pitäisi olla eri kategorioissa. Modernit ovat ihan oikeita kakkoskoteja, eivät ollenkaan mitään mökkejä. En tuntisi olevani "mökillä. Makunsa kullakin.

Vierailija
382/930 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi Erkki kirjoitti:

Ihan asiasta kukkaruukkuun: ilmanlämpöpumput. Niitä näkyy joka mökissä. Noiden rumuudesta on puhuttu niin kauan kuin olen tiennyt niiden olemassaolosta. Miksi edelleen laitevalmistajat tyrkyttää noita valkoisia rumiluksia. Joutuu oikeasti näkemään vaivaa ja maksamaan itsensä kipeäksi jos haluaisi mitään muuta kuin tuollaisen valkoisen hökötyksen. Toki huomaamattomia kattoyksiköitä on saatavilla, mutta suurin osa noista asennetaan jälkiasennuksena, jolloin seinäyksikkö on helpompi. Kauniita televisioita on jo saanut tosi pitkään ihan edullisesti. Missä on kauniit ja järkevänhintaiset ilmanlämpöpumput?

Se on kyllä ihan ilmalämpöpumppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/930 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että oletetaan että kaikilla olisi sitä omaa historiaa, mitä kotiin/mökkiin laittaa. Itse olen todella köyhistä oloista kotoisin ja kotoa muuttaessa taisin saada yhden lastulevyisen televisiotason mukaani. Huonekaluja oli alunperin ollutkin vähän ja ne kaikki oli käytetty ihan loppuun. Historia näkyy ehkä eniten kirpputorilta hankituissa vanhoissa astioissa, mutta sekään ei ole minun sukuni historiaa, vaan olen ostanut niitä astioita, joista olen pitänyt.

Totta puhut. 

Toinen asia on se, että esim. oma mökki on tullut miehen suvun kautta. Jos olisimme pitäneet tämän ns. arvokkaan historian mökissä, niin kalustuksena olisi makuuhuoneessa: lastulevypöytä (noin 80x110 cm), vanha runkopatjasänky, keittiössä: parhaat vuosikymmenensä nähnyt pyöreä pöytä (olisiko saatu jostain baarista), olohuoneessa: niin painava iso pöytä, että yksi ihminen ei sitä liikuttele, iankaikkisen vanha nahkasohva (rikki sieltä täältä), massiivinen kirjahylly. Kaikki tämä oli noen ja pölyn peitossa. 

Seinissä lasikuitutapettia kaiken kruununa. 

Ei kiitos. Laitoimme koko mökin uusiksi. Emme kaipaa näitä "historiallisia esineitä". 

No kyllähän sitä historiaa ja kerrostumaa tulee jokaiselle ajan myötä. Ellei sitten uudista kauttaaltaan määrävuosin. Kaikki esineet muuttuvat historiallisiksi jossain vaiheessa😏

Vierailija
384/930 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelulaji, mutta ei ymmärrä Sumarin arvosteluperusteita ja pisteitä.

Ensimmäisestä kohteesta totesi "ettei juurikaan ole virheitä" ja "olispa mun", antoi "vain" 9p. Voittaneelle kohteelle antoi 10p.

Toisaalta, tämä jakso oli jonkinmoinen keräilyerä, niin erityyppisiä olivat kohteet.

Vierailija
385/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että sen ruman ilmalämpöpumpun värjääminen vielä enemmän erottuvaksi ei auta. Niitä pitäisi saada kauniimman muotoisina.

Vierailija
386/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan maalaa mökin seinät vitivalkoisella, niin tuomaristo pissii hunajaa.

Vierailija
387/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuvat sen kun kerkeää, !

Rakentasivat ISE SELLAISEN mökin , minkä tykkää !

Törkeää käytöstä , 🤬😡

kieltää tuommoset pitää.

Vierailija
388/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin seuraavan jakson Katsomossa.

Pikkuisen ärsyttää tuomarien yksitoikkoisuus. Asiat pitää olla jollain tavalla, nyt ihmeteltiin ikkunatonta tv-tilaa ja valoisaa makuuhuonetta.

Sellaisia ei saisi olla.

Ihan paras tv-tilahan on just hämärä ja ikkunaton? En vaan ymmärrä.

Ja kai sitä ihminen itse saa päättää onko makkari valoisa vai ei. Ei siihenkääb mitään sääntöä ole.

Vierailija
389/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin tykännyt nähdä noissa mummonmökeissä jotain ihanaa, vanhaa ja värikästä tapettia sen pliisun valkoisen sijaan. Mutta täysin makuasioitahan nämä on.

Vierailija
390/930 |
25.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisen mummonmökin keittiössä oli aivan järkyttävä kirsikan sävyinen laminaattitaso. Se pisti heti silmään. Muuten oli todella kiva!

Vierailija
391/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vikassa mökissä se iso kukkatapetti ei sopinut kyllä yhtään talon henkeen, enkä nähnyt Sumarin tapaan siinä huumoria. Ensimmäinen oli näistä paras. Oli vain vähän hassu se moderni harmaa sohva siellä kun muuten oli aika linjassa se sisustus. Vanha sivustavedettävä puusohva olisi sopinut ihanasti sinne.

Jännä että nämä perinteiset mummonmökit eivät herätä tässä ketjussa keskustelua oikein mihinkään suuntaan, vaikka moni toivoo, että esitettäisiin ns tavallisia mökkejä. Tavallisuus taitaa kuitenkin olla mitäänsanomattoman tylsää, joka ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen.

Vierailija
392/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kun antavat pisteitä niin miksi toiset seisoo aina siellä takana niin näkevät siinä mitä yksi antaa pisteitä ? Välillä tulee tunne ,että yhdessä suunitellaan mikä mökki menee jatkoon.

Vierailija
393/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kun antavat pisteitä niin miksi toiset seisoo aina siellä takana niin näkevät siinä mitä yksi antaa pisteitä ? Välillä tulee tunne ,että yhdessä suunitellaan mikä mökki menee jatkoon.

No eihän ne tuossa pisteiden antovaiheessa vielä tiedä, mitä antavat muille samassa jaksossa kilpaileville mökeille. Käyvät kuvaamassa kohteita varmaan alueittain, eikä toki jaksojen mukaan. Miksei noita jatkoon menijöitä kuitenkin jollain lailla voisi suunnitella, mutta en tiedä, miten onnistuu käytännössä, kun kohteita kuvataan sikin sokin.

Vierailija
394/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummonmökeistä tykkäsin eniten voittaneesta ekasta. Oli sellaista söpöä cottagecore-tyyliä,, jota itse rakastan. Olisin tosin jättänyt englanninkielisillä kliseisillä teksteillä varustetut sisustustyynyt pois. Mutta muuten ihana ja sympaattinen, piha valoisa ja hyvin hoidettu. 

Viimeisestä en tykännyt ollenkaan. Tontti synkkää metsään, voi vaan kuvitella paljonko siellä on hyttysiä. Pihalla kummallinen rumaan muovitelttaan (varmaan juuri hyttysten torjumiseksi) laitettu sänky. Talo synkkä ja ankea, ei mitään tyyliä ja liikaa esineitä. En ottaisi ko. mökkiä edes ilmaiseksi, masentava ja synkkkä.

Vierailija
395/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Mänttä-Vilppulan mökki oli rojua täynnä ja vaikka sitä saunaa kehuttiin, minusta se oli sanalla sanoen ankea. Hienossa paikassahan se oli. 

Sauna oli jotenkin outo lauteittensa puolesta. 

Ensimmäinen oli hieno mökki, siinäkin se vaara, että kohta mennään yli sen tavarapaljouden ja käsitöiden kanssa. 

Vierailija
396/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökit oli sentään mökkejä eikä asuntoja, sisustukset olivat kylläkin keinotekoisen näköisiä ja yksi näytti ihan museolta ja vaikutti ettei siellä edes mökkeilisi kukaan, valkoinen väri sisustuksessa ei myöskään kuulu mökkiin vaan asuntoon

Vierailija
397/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin tykännyt nähdä noissa mummonmökeissä jotain ihanaa, vanhaa ja värikästä tapettia sen pliisun valkoisen sijaan. Mutta täysin makuasioitahan nämä on.

Juuri näin ja noista makuasioista sen verran, että ei se suola sovi kermakakun päälle, sen ihmiset ymmärtävät mutta eivät ymmärrä, että mökin sisustaminen valkoisella on sama kuin suolan lisääminen jälkiruokaan, no onhan se makuasia sekin.

Vierailija
398/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä modernit ja "oikeat " kesämökit pitäisi olla eri kategorioissa. Modernit ovat ihan oikeita kakkoskoteja, eivät ollenkaan mitään mökkejä. En tuntisi olevani "mökillä. Makunsa kullakin.

Minulla on mökillä kaikki samat mukavuudet mitä kotona. Lisäksi mökiltä löytyy tarvittavat vaatteet, kausivaatteet mukaan lukien.

Nyt mökkeily on tosi vaivatonta. Kun lähdetään mökille, riittää kun käy kaupassa. Kun tullaan mökiltä, ei tarvitse alkaa ensimmäisenä pyykkäämään, pyykit on hoidettu mökillä.

Kun mökkeily on enemmänkin lomailua, ei tarvitse kulkea "rönttävaatteissa". Toki puuhaillaan perinteisiä mökkijuttuja.

Ruuanlaitossa voi keskittyä gourmee-ruokiin, mitä ei kotona tule tehtyä, kun on niin kiire arkisin. Toimiva keittiö ja laadukkaat ruoka-aineet esim. Aamulla pyydetty kala, tekee ruuanlaitosta mukavaa.

Suomalaisilla on ihmeellinen mökkikulttuuri, mitä alkeellisempaa ja mitä surkeampia huonekaluja sekä astioita, sen parempi. Pitäisikö alkaa miettimään että mökit on usein kakkosasuntoja jossa tehdään mm. Etätöitä, pitäisikö mökit on tämän mukaisia?

Vierailija
399/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen sitä, miten moni ei halua mökille sähköjä eikä vettä. Että "mökki ei ole mökki, jos sinne tulee juokseva vesi." No minusta taas mökkeilyn ei pidä olla mikään työleiri. Kun viikonloppuna lähtee mökille pariksi päiväksi, niin itse haluan nauttia ja olla huoletta. On todella työlästä hakea vettä järvestä/kaivosta ja tiskata käsin ei-juoksevalla vedellä. Saunassa suihku on kivempi kuin yrittää pestä pitkiä hiuksia vadissa. Sisävessa helpottaa mökillä oloa myös huomattavasti, kun ei tarvitse huoltaa ulkohuussia. Sadepäivinä voidaan olla sisällä ja katsoa televisiota. Ei se mökki silti mikään "kakkoskoti" tai luksus ole, ihan tavallinen n.40m2 mökki alkovilla ja pienellä keittiöllä. Saunarakennus erikseen ihan järven vieressä.

Toiset tykkää puuhata mökillä jatkuvasti, me tykkäämme vaan olla, arkisin on ihan tarpeeksi tekemistä.

Vierailija
400/930 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on mökillä kaikki samat mukavuudet mitä kotona. Lisäksi mökiltä löytyy tarvittavat vaatteet, kausivaatteet mukaan lukien.

Nyt mökkeily on tosi vaivatonta. Kun lähdetään mökille, riittää kun käy kaupassa. Kun tullaan mökiltä, ei tarvitse alkaa ensimmäisenä pyykkäämään, pyykit on hoidettu mökillä.

Kun mökkeily on enemmänkin lomailua, ei tarvitse kulkea "rönttävaatteissa". Toki puuhaillaan perinteisiä mökkijuttuja.

Ruuanlaitossa voi keskittyä gourmee-ruokiin, mitä ei kotona tule tehtyä, kun on niin kiire arkisin. Toimiva keittiö ja laadukkaat ruoka-aineet esim. Aamulla pyydetty kala, tekee ruuanlaitosta mukavaa.

Suomalaisilla on ihmeellinen mökkikulttuuri, mitä alkeellisempaa ja mitä surkeampia huonekaluja sekä astioita, sen parempi. Pitäisikö alkaa miettimään että mökit on usein kakkosasuntoja jossa tehdään mm. Etätöitä, pitäisikö mökit on tämän mukaisia?

Hei, hienoa, että sinulla on mieleisesi "mökki". Minä nautin omastani, rönttövaatteineni ja puunhakkuineen. Kuhhii kirnuu tyylillään. Eikä se mielestäni ole syy arvostella muiden mieltymyksiä.

Meillä kannetaan vedet ja lämmitetään puilla. Ruoka on sopivan hyvää, kotona ehtii gurmeet valmistaa, koska arki ei ole liian kiireinen. Kaikki oleminen mökillä on puhdasta nautintoa. Jopa tiskaaminen, en kaipaa tiskikonetta edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi