Vanhin tietämäsi lapsi, joka ei ole syönyt yhtään AB-kuuria?
Nelivuotiaani ei ole vielä syönyt, ja tuntuu olevan melko harvinaista, mutta moni on varmaan selvinnyt vanhemmaksikin.
Kommentit (84)
Meill on viisvuotias. Lääkäris ei olla ikin käyty sen takia et oltais kipeitä. Mut tapaturmia on sit ollut :)
Eikä niit antibiootteja ole pakko syödä vaik reseptin sais. Meillä pojalle tarjottiin ekaa jo 6viikon ikäsenä kun silmä rähmi. Oli ahdas kyynelkanava. On edelleen. Mut tohtori anto ab kuurin ?!? Ja tehtiin viljely kuitenkin. Mut mä sytytin uunin sil.
Olen itse keski-ikäinen enkä ole koskaan syönyt lääkkeitä. Lapset ovat lähes aikuisia. Toinen heistä on pärjännyt myös lääkkeittä, toinen sai 17-vuotiaana ensimmäisen kuurin (viisaudenhampaiden poisto).
Vastavuoroisesti olen kyllä aivan ulapalla terveydenhoitopalveluista, josko jotain tapahtuisi.
Exän isoisä oli kuollessaan 91 (tai 92, en muista ihan tarkkaan...) eikä koskaan ollut syönyt antibiootteja.
Mä oon 22 enkä ole vie syönyt. Olen tuntemistani ihmisistä vanhin joka ei ole tähän ikään mennessä antibiootteja nähnytkään.
Mun nuorin lapsi, on nyt 4 vuotias. On sairastellut muutenkin tosi vähän.
Minä? Ensimmäinen ja ainoa antibioottikuuri 20veenä johonkin kurkkupöpöön.
Ymmärrän hyvin, että joskus ab:t tarvii, mutta oikeasti antibioottien syönti lisää tauteja ja uusia antibioottikuureja. Monet lääkäritkin myöntää määrävänsä niitä turhaan, koska asiakkaat vaatii ja vaatii, ja väittää, ettei saa hoitoa, jos ei saa ab-kuuria joka vaivaan.
Se 111-vuotiaaksi elänyt Aarne Arvela kertoi, että söi ekan antibioottikuurinsa vasta yli 100-vuotiaana munuaisaltaan tulehdukseen. Monet vastaavat tervaskannot ovat sanoneet samaa, ettei antibioottia ole popsittu suunnilleen koko elämän aikana. Antibiootit valitettavasti tappaa aina hyvätkin bakteerit.
Toinen lapsistani sai nyt neljävuotiaana ensimmäisen ab-kuurin. Ja se tuli borrelioosin takia, eli ei se kaikkein perinteisin lastentauti.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 21:28"]Minä, viimevuonna söin ekan kuurini 25 vuotiaana kun viisaudenhampaat vedettiin pois :)
[/quote]
Mulla sama! 25-vuotiaana, ja se viisaudenhammas ehti tulehtua ennen poistoa, joten siksi kuuri. Ja ainoa tähän mennessä, ikää nyt 37.
Eihän normaali ihminen oikeasti tarvi lääkäriä juurikaan. Esimerkiksi oma 14-vuotiaani on käynyt kahdesti "ylimääräistä" (ei siis neuvola, koulu yms. kuvioissa) lääkärissä koko elämänsä aikana. 6-vuotias on käynyt kerran, kun maljakko tippui jalan päälle ja kynsi vääntyi pahasti.
Itse en muista, että olisin käynyt lääkärissä kuin kerran 10 vuoden aikana pl. raskausajat ja niihin liittyvät käynnit. Silloinkaan en olisi muuten mennyt, mutta tarvin sairaslomaa, kun sain vuosisadan influenssan ja makasin viikon horteessa ja tarvi jo lääkärintodistuksen. Mitään lääkekuuria en muistaakseni silloinkaan ottanut. Toisaalta olipa sen verran raju tauti, että kun elimistö sen voitti, niin meni varmaan pari vuotta ennen seuraavaa lievää nuhaa edes.
Toisessa ääripäässä on esimerkiksi äitini, joka ravaa lääkärissä koko ajan. Aina jostain sattuu, jotenkin kiertää mahassa, tikku sormessa on tulehtunut jne. Ehkä ne vaivat on hänelle todellisia, mutta musta enimmäkseen aikamoista vainoharhaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 08:49"]
Eihän normaali ihminen oikeasti tarvi lääkäriä juurikaan.
[/quote]
Määrittele normaali.
Itse olin 18 v, kun sain angiinan ja eka antibioottikuuri oli.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:53"]
Nelivuotiaani ei ole vielä syönyt, ja tuntuu olevan melko harvinaista, mutta moni on varmaan selvinnyt vanhemmaksikin.
[/quote]
Oma lapseni söi ensimmäisen antibkuurins vasta 22vuotiaana :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2015 klo 08:49"]Eihän normaali ihminen oikeasti tarvi lääkäriä juurikaan.
[/quote]
Onneksi ei ole sinun tehtäväsi määritellä, kuka on "normaali ihminen".
Sori ohis, mutta särähti niin pahasti korvaan.
Meillä lapsi oli muutaman tunnin vanha kun sai ekan ab-kuurinsa vastasyntyneiden teho-osastolla.
Luojan kiitos nykyaikaisesta lääketieteestä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 20:59"]Mun työkaveri on 42 v, ja söi ekan kuurinsa 37 vuotiaana.
[/quote]
Itse olen 36 vuotias ja vielä ei ole tarvetta myöskään tullut.
En ole myöskään koskaan sairastanut vatsatautia, flunssa suunnilleen kahden-kolmen vuoden välein.
Tyttäreni 10v on syönyt yhden kuurin, hänkään ei ole koskaan ollut vatsataudissa.
Mun vanhin tytär. 21 vuotta ilman yhtään kuuria.
Ehkä kannattaisi syödä ukkini eui syönyt koskaan ja kuoli vain 90 vuotiaana.
Minä söin ensimmäiseni 22-vuotiaana.
Meillä lapset 15, 12, 8, 5 ja 3 vuotta. Muistelen, että yksi antibioottikuuri on ehkä syöty, mutta voi olla että ei sittenkään. En muista yhtään lääkärireissua lasten kanssa.