Pankkien "oletkos pessyt rahaa viime aikoina" kyselyt
Tuleeko muille Nordean asiakkaille näitä kyselyitä vähän väliä, missä kysytään kaikenlaista tilille tulevien rahojen alkuperästä ja mahdollisista kytköksistä ulkomaille?
Minulle ei ole muistaakseni tullut koskaan, tai jos on tullut niin joskus vuosia sitten, mutta minun tilini onkin Osuuspankissa. Olen myös pitänyt Etsyssä kauppaa, joten tililleni on tullutkin ulkomailta Paypalin kautta kaikenlaista rahaa. Mutta se ei kiinnostanut ketään muuta kuin verottajaa.
Mutta yli 70-vuotiaalla äidilläni on tili Nordeassa. Hänellä on pieni eläke ja joka kuukausi samat laskut, eikä mitään muuta rahaliikennettä. Ulkomailta ei ole ikinä tullut mitään, eikä ulkomaille ole myöskään maksanut mitään (jos hän haluaa tilata jotain ulkomailta, minä teen sen hänen puolestaan). Ja siitä huolimatta hänelle tulee näitä täytettäviä kyselyitä vähän väliä.
Onko eläkeläisäitini jotenkin epäilyttävä pankin silmissä, vai onko tämä ihan peruskäytäntöä Nordeassa?
Kommentit (81)
Likainen raha pitää pestä. Mikä lie tautinen niitä on räplännyt ennen sinua.
Säästäjät on pankeille pohjasakkaa. Kohtelevat sen mukaisesti.
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla Nordean asiakkaita täällä siis?
Kysyisin vain ihan uteliaisuuttani, tuleeko näitä kenellekään muulle muutaman kuukauden välein. Äitini vastailee niihin mukisematta, mutta olen itse alkanut ihmetellä tuota.
-ap
Ei Nordea (tai mikään pankki) lähetä niitä muutaman kuukauden välein. Itse ottaisin yhteyttä asiakaspalveluun ja kertoisin että olen jo vastannut.
Mitenkähän ne suhtautuisi pankissa jos sanoisi en nyt ihan VIIMEaikoina? Pyytäisi lisäksi että määrittele mikä on viimeaika. Noin typerille kyselyille on ihan oikein tehdä pientä jäynää.
Nordean asiakkaana vuosikymmeniä olleena oisinko muutaman kerran joutunut vastaamaan.
Minulle tuli, vaikka tililleni ei tule rahaa muualta kuin työnantajalta. Työnantajana kaupunki, joten siinäkään ei ole mitään epäselvyyttä. Soitin ja sanoin, että en vastaa näin tyhmään uteluun, näätte kyllä itsekin mistä se raha on tullut.
Teki mieli sanoa, että hoidan hämäräbisnekset ulkomaisten pankkien kautta, ihan niin kuin Nordeakin.
Välillä on pitänyt vastailla Nordealle. Välillä ihan tyhjästä ja kerran, kun esim myin asunnon, piti lähettää kauppakirja todisteeksi, että mistä rahat tulivat. Extrahaitaketta tulee siitä, että lähipiirissä on ns poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, aivan kaikki normaali asiointi on vaikeampaa silloin ja pitää todistella näitä asioita vieläkin enemmän kuin tavallisesti ihan perustoimien yhteydessä.
Tuo on ihan normaalia kaikilla pankeilla. Heidän pitää lain mukaan tuntea asiakkaansa. Etkö ole muka joutunut ennen vastaamaan?
Mites muilla pankeilla? S, Danske, Op, säästöpankit?
Vierailija kirjoitti:
No miten kansanmurhat jakselee?
Mitkä kansamurhat ja miten ne liittyvät Nordeaan?
Vierailija kirjoitti:
Mites muilla pankeilla? S, Danske, Op, säästöpankit?
Osuuspankki ei ole ikinä kysellyt mitään toisaalta en käytä käteistä arjessa.
Nordeassahan kuulemma myös täytyy antaa sovellukseen kuva henkkarista tai passista.
Onneksi Osuuspankki ei ole toistaiseksi vaatinut tuollaisia.
Juuri tällaisen toiminnan takia vastustan käteisen poistamista. Pankki ihmettelee koko ajan mistä rahaa tulee ja jäädyttää tilin jos ei ole heti vastaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan normaalia kaikilla pankeilla. Heidän pitää lain mukaan tuntea asiakkaansa. Etkö ole muka joutunut ennen vastaamaan?
No minulla on hämärä muistikuva, että joskus kymmenen vuotta sitten olisin jonkin kyselyn Osuuspankissa täyttänyt. Saattoi olla tämänkaltainen kysely.
Mutta siis äidilleni tulee näitä kyselyitä Nordeassa puolen vuoden välein! Ja mikään ei tuossa ajassa muutu, eläke on sama pieni eläke, ja tililtä lähtee samat vesi- ja sähkölaskut ja Citymarketin kauppakassitilaukset kuin ennenkin. En tajua.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö se sitten riitä asiakkaan tuntemiseen, että yhden kerran kysyy samat kysymykset?
Vierailija kirjoitti:
Credit Suisse ei kysele eikä jakele tietoja.
Asut siis ilmeisesti Sveitsissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asut siis ilmeisesti Sveitsissä?
Sveitsiläiseen pankkiin voi kuka tahansa avata tilin, vaikkei asuisi Sveitsissä. Onnistuu joko verkossa tai paikan päällä.