Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teistä joku ihan tietoisesti opettanut vauvan vahvasti maustettuun ruokaan?

Vierailija
01.09.2015 |

Suolaa ei tietenkään, mutta reilusti mausteiseen (chili, curryt, korianteri, kurkuma,paahdettu paprika, muskotti, inkivääri, valkosipuli, sössöt esim. kookosmaitoon soseutettuna, jne?)

Miten tai millä olette aloittaneet?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, ei kai kukaan tee niin?

Olen Thaimaassa "ollut" muutaman äidin kanssa ja siellä pinille lapsille syötetään ihan eri ruokaa, kuin tulista ja maustettua, mitä itse syövät.

Vierailija
2/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuo kuuluvat koko perheen ruoanlaittoon, joten vauva oppi niihin ilman mitään erityistä opetusta. Soseisiin lisäsin ensin yrttejä tuoreena, kuten basilikaa, persiljaa, valkosipulia, timjamia, rosmariinia. Sen jälkeen sitten kuivamausteita. Tykkäsi paljon enemmän ruoasta, jossa oli makua. Chilin kanssa ihmetteli ensimmäisen lusikallisen kohdalla, mutta hyvällä ruokahalulla aukoi suutansa pyytäen lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia mutta jos niitä joskus siunaantuu, niin aion opettaa maustettuun ruokaan. Tietenkin sen mukaan mikä on ikään nähden sopivaa.

Vierailija
4/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä vauvan ruokia lähtenyt maustamaan, mutta kun alkoi syödä samaa ruokaa kuin me niin ainoastaan suola lisätään jälkikäteen. Lapsi nyt 7v ja syö oikeastaan kaikkea.

Vierailija
5/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:39"]

Olen Thaimaassa "ollut" muutaman äidin kanssa ja siellä pinille lapsille syötetään ihan eri ruokaa, kuin tulista ja maustettua, mitä itse syövät.

Siis pelkää perunaa tissimaidolla höystettynä?

[/quote]

Vierailija
6/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan vauvalle, mutta pikku hiljaa on siirtynyt perheen ruokavalioon. Eli taaperovaiheessa viimeistään.

Meillä ei niinkään tulista ruokaa syödä, mutta mausteista tykätään.

Vierailija
7/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos tästä.  

Tosin  kantasi taidetaan jyrätä .... ei chili oikeasti  polta  ja vahingoita jne.  perustein ,   vaikka  monen  aikuisenkin  limakalvot on menneet sihen kuntoon,   etteivät enää voi vahvasti maustettua ruokaa syödä.

Vierailija
8/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä nyt tiedä, oonko varta vasten opettanut, mutta oon maustanut vauvankin ruuat, ja sitten, kun vauva on alkanut syödä samaa muiden kanssa, en oo mitenkään erityisesti ajatellut, että ei voi tehdä tätä tai tätä,  koska se on vahvasti maustettu. No chilin kanssa eri juttu, koska se ihan oikeasti polttaa, sitä laitan vain hyvin pieniä määriä. Eri ihmiset reagoi eri tavoilla chiliin, mä olin toisen raskauden aikana niin yliherkkä kaikelle tuliselle, että oon sen jälkeen ollut aika varovainen chilin suhteen.

Meillä taitaa olla enimmäkseen ruoka aika italialaistyyppisesti maustettua (yrtit, pippuri, valkosipuli, viini), mutta teen kyllä curryruokiakin. Ja inkivääriä, kurkumaa ja sitruunaa käytän myös paljon.

Vierailija
9/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:49"]

[/quote]

Kiitos tästä.  

Tosin  kantasi taidetaan jyrätä .... ei chili oikeasti  polta  ja vahingoita jne.  perustein ,   vaikka  monen  aikuisenkin  limakalvot on menneet sihen kuntoon,   etteivät enää voi vahvasti maustettua ruokaa syödä.

[/quote]

Chili ei ollut kuitenkaan ainut avauksessa mainittu mauste! Ja sitä voi käyttää myös hyvin pieniä määriä.

9

Vierailija
10/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mausteisessa ruuassakin näkyy Suomalainen   typerä uho. Aivan samoin  kuin se näkyy muissakin asioissa. Periaatteessa joku   Suomen asemaan     maailmassa   epärealistisesti suhtautuva  kukkahattutäti, suvakki, hyysäri, kehitysapuuskovainen ja  kenties.....

......persu  chilinpurija,  eivät  eroa ihmisinä mitenkään toisistaan. Suomalaisten enemmistö nyt vaan on perustyhmää sakkia ja siksi maamme pärjää huonosti.

Vierailija
11/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen n. 8-kuisesta eteenpäin lisännyt mausteita vauvan soseisiin - yrttejä, parikaa, kurkumaa jne. Nyt kuopus on 1,5-vuotias ja syö hyvällä ruokahalulla mm. intialaista ruokaa.

Vierailija
12/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 12:49"]

[/quote]

Kiitos tästä.  

[/quote]

Onko mausteinen ruoka sinulle yhtä kuin tulinen ruoka? Meiltä ainakin löytyy maustekaapista muutakin kuin suola, pippuri ja chili. Tällä hetkellä löytyy basilikaa, kurkumaa, kuminaa, timjamia, rosmariinia, currya, oreganoa, paprikaa eri vahvuisina, chilejä, yrttisekoituksia, valkosipulia, kanelia, muskottipähkinää, laakerinlehtiä, rakuunaa, kirveliä, meiramia, inkivääriä ja tilliä. Nämä ulkomuistista lueteltuina, muutakin varmasti löytyy.

Vierailija
13/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva, siis alle 1v? Ensimmäiset puoli vuotta ravintona toimii maito ja toiset puoli vuotta vasta harjoitellaan mössöihin siirtymistä, tutustutaan perusmakuihin. Eiköhän sitä leikki-iässä ehdi tutustumaan mausteisiin.

Asuinmaamme ruokakulttuurin mukaan aion opettaa lapsemme niin yksinkertaisiin makuihin kuin mausteiseenkin.

Vierailija
14/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheen lapsella on krooninen ripuli. Äiti väittää, että sillä on suolistosairaus ja lääkäri yrittää epätoivoisesti selittää, että jätä kaikki mausteet pois ja anna elimistön levätä. Kannattaa muistaa, että runsailla mausteilla (ei siis välttämättä tulisella ruualla) saa näppärästi tuhottua lapsen maksan.

Vierailija
15/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:09"]

Vauva, siis alle 1v? Ensimmäiset puoli vuotta ravintona toimii maito ja toiset puoli vuotta vasta harjoitellaan mössöihin siirtymistä, tutustutaan perusmakuihin. Eiköhän sitä leikki-iässä ehdi tutustumaan mausteisiin. Asuinmaamme ruokakulttuurin mukaan aion opettaa lapsemme niin yksinkertaisiin makuihin kuin mausteiseenkin.

[/quote]

Jokainen saa tietenkin tehdä ihan oman mielensä mukaan tässäkin, mutta ainakin Suomessa ohjeistetaan, että 1-vuotias voi syödä samaa ruokaa muun perheen kanssa. Onhan se kätevämpääkin, ei tarvitse erikseen keitellä. Mä oon tehnyt jo vauva-aikanakin samaa tai lähes samaa ruokaa kuin muulle perheelle, tietenkin vähän riippuen siitä, mitä kunakin päivänä on tarjolla. (Meillä vauvalle on annettu lähinnä jotain muuta kuin mössöjä.)

Siitähän ei ole mitään haittaa, jos vauvalle antaa mausteita. Ja lapset ovat tässäkin yksilöitä, monille ei maistu se mauttomampi setti, kun on päässyt mausteiden makuun.

Vierailija
16/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin nro 16 kirjoitti nro 9

Vierailija
17/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 13:15"]

Tuttavaperheen lapsella on krooninen ripuli. Äiti väittää, että sillä on suolistosairaus ja lääkäri yrittää epätoivoisesti selittää, että jätä kaikki mausteet pois ja anna elimistön levätä. Kannattaa muistaa, että runsailla mausteilla (ei siis välttämättä tulisella ruualla) saa näppärästi tuhottua lapsen maksan.

[/quote]

Mitkä mausteet kuormittavat maksaa?

Vierailija
18/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva söi tosi huonosti hänelle vartavastenbtehtyjä pöperöitä. Aloin sitten tarjota samaa ruokaa kun muut syö sössättynä (mausteita joo, suolaa ei) niin alkoi ruoka maistua eri tavalla! Makuja on monia.

Vierailija
19/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteiden käyttö sallittu lasten ruoassa

Vaikka alle 1-vuotiaiden ruokaan ei suositella lisättävän lainkaan suolaa, ei lapsen ruoan tarvitse olla mautonta. Mausteista sinänsä ei nimittäin ole todettu olevan lapselle mitään haittaa. Päinvastoin – mitä varhemmin lapsi saa maisteltavakseen erilaisia makuja, sitä nopeammin hän luultavasti hyväksyy ne osaksi makumaailmaansa. Varhaisimmat makuelämyksensä lapsi saakin jo äidinmaidon kautta. 

Uusiin makuihin on syytä totuttautua pienin askelin, sillä lapsen makuaisti on herkempi kuin aikuisen. Hyvin vahvat mausteet, kuten chili ja valkosipuli, saattavat ärsyttää lapsen herkkiä limakalvoja, joten niitä kannattaa lisätä ruokiin tervettä harkintaa käyttäen. Lapset kuitenkin tottuvat voimakkaisiinkin makuihin yllättävän helposti. 

Tuoreiden yrttimausteiden hankinnassa kannattaa olemassa olevan salmonellariskin vuoksi kiinnittää huomiota yrttien laatuun. Epävarmoissa tapauksissa kypsennys on paikallaan, sillä kuumuus tuhoaa salmonellan.

http://www.terve.fi/vauvaika/mausteiden-kaytto-sallittu-lasten-ruoassa

Vierailija
20/34 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on aina   semmoista  lapsellista uhoa , ei siitä mihinkään pääse. Lisäksi tämmöistä perusasennetta on  kai mahdoton muuttaa. On niin äidinmaidossa. On justiin tuommoinen joko tai asenne. Mitään  välimuotoa ei nähdä. Ei mitään vivahteita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi