Onko mielestäsi pyöräilykypärä nolo?
Kysyy 16-vuotias tyttö. Varsinkin ikätovereiden mielestä tuntuu olevan...
Kommentit (56)
On kypärä vähän nolo, mutta vielä "nolompaa" on saada aivovamma, jonka olisi voinut estää kypärää käyttämällä. Siksi käytän kypärää.
"Yhtä" nolo kuin turvavyö autossa.
https://www.liikenneturva.fi/fi/tagit/pyorailyonnettomuus
"Pyöräilykypärä
Pyöräilykypärä suojaa pyöräilijän päätä. Päävamma voi syntyä jo pyöräilijän kaatuessa. Sopivan kokoinen ja päähän hyvin istuva kypärä suojaa parhaiten. Tieliikennelain (92§) mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä suojakypärää."
"Pyöräilyonnettomuudet Tilastokeskuksen julkaisemien liikenneonnettomuustilastojen mukaan keskimäärin 25 pyöräilijää kuolee ja 620 loukkaantuu vuosittain."
Hyvä uutinen on se, että pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on laskenut lähes kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös loukkaantumisten määrä on vähentynyt viidenneksellä. Koska pyöräilijä loukkaa kaatuessaan tai törmätessään usein päänsä, pyöräilykypärän käyttö voi suojata kohtalokkaalta vammalta. Onnettomuustietoinstituutin arvion mukaan joka kolmas ilman kypärää ajanut pyöräilijä olisi pelastunut vuosien 2015–2017 onnettomuuksissa. Noina vuosina kuolleista pyöräilijöistä 49 ei käyttänyt kypärää.
"Hyvä uutinen on se, että pyöräilijöiden liikennekuolemien määrä on laskenut lähes kolmanneksella viimeisen kymmenen vuoden aikana. Myös loukkaantumisten määrä on vähentynyt viidenneksellä. Koska pyöräilijä loukkaa kaatuessaan tai törmätessään usein päänsä, pyöräilykypärän käyttö voi suojata kohtalokkaalta vammalta. Onnettomuustietoinstituutin arvion mukaan joka kolmas ilman kypärää ajanut pyöräilijä olisi pelastunut vuosien 2015–2017 onnettomuuksissa. Noina vuosina kuolleista pyöräilijöistä 49 ei käyttänyt kypärää." Vanhasta uutisesta poimittua.
Vierailija kirjoitti:
Kun aina pitää kypärää, pelastusliivejä, hengityssuojan, lateksikäsineet ja kokovartalo kondomin päällä niin selviää elämästä hengissä. Tää on tutkittu fakta.
Muuten hyvä mutta tuostaa puuttuu huomiovalo. Se vielä niin varmasti selviää elämästä hengissä.
Noloa ja tarpeetonta, Suomessa on yhtä hyvät pyöräjärjestelyt kuin Hollannissa:
https://www.ocregister.com/2019/09/27/dutch-treat-why-no-one-wears-a-bi…
Vierailija kirjoitti:
Miksei voitaisi kehittää pyöräilykypärää, joka muistuttaisi pesäpalloilijoiden päänsuojusta? Ällöttää kun hiukset menee aina ihan littuun kypärän kanssa. Mutta siinä kohtaa kun kaadut ja lyöt pääsi, kypärä ei ole ollenkaan nolo.
Niitä sellaisia ilmapoksahduskypäriä on olemassa. Guuglaa vaikka.
Suurin osa pyöräilijöiden kuolemista ja vammautumisista johtuu kypärän puutteesta. Toki kypärä ei pelasta kaikkia, mutta se parantaa merkittävästi kuoleman ja vakavan loukkaantumisen riskiä. Missä muuten ovat lapsille tarkoitetut Pikku Myyn kuvalla varustetut kypärät? En muista nähneeni niitä viime aikoina.
Ei ole noloa, käyttää pyöräily kypärää!Noloa on jättää käyttämätä.
Ei ole nolo, mutta hankala ja epämukava käyttää. Ostin ekan kypärän joskus 30 v sitten ja juurikaan eivät ole siitä kehittyneet pitomukavuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä kypärää, mutta perheen pienimmät meillä käyttää. Teini saa mielestäni itse valita. Asutaan tosin maalla, joten liikenne on paljon rauhallisempaa.
Asumme Mekin maalla ja liikenne on rauhallista MUTTA se ei tarkoita sitä että pyöräilisin ilman kypärää: metriäkään en aja ilman kypärää!
Täällä on semmoset alamäet missä tulen Lujaa alas, siinä jos kaadun niin … se oli sitten Adios.
En ota mitään riskejä👍
Ajelin ennen ilman kypärää , mutta sitten ajoin kerran paikallista mäkeä alas 80km/h ja totesin että olisi mukavampaa kypärän kanssa. Ostin sitte kypärän.
KYPÄRÄ PÄÄHÄN!! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä kypärää, mutta perheen pienimmät meillä käyttää. Teini saa mielestäni itse valita. Asutaan tosin maalla, joten liikenne on paljon rauhallisempaa.
Asumme Mekin maalla ja liikenne on rauhallista MUTTA se ei tarkoita sitä että pyöräilisin ilman kypärää: metriäkään en aja ilman kypärää!
Täällä on semmoset alamäet missä tulen Lujaa alas, siinä jos kaadun niin … se oli sitten Adios.
En ota mitään riskejä👍
Itse myös maalla asuva ja kaatunut alamäessä isoon kuoppaan....onneksi kypärä päässä koska meni halki edessä
On. Ei siis kannata missään tapauksessa käyttää. Sama juttu on auton turvavyön kanssa.
Kaverien keskuudessa pyöräilykypärä koetaan todella noloksi.
Minua alettiin kiusaamaan, kun oon niitä harvoja jotka pitävät kypärää koulumatkalla.
Ei ole kivaa kuulla kuittailuja kypärästä, mut ei oo kivaa pyöräillä ilman kypärääkään.
No ei ole! Kaikkihan käyttää nykyään kypärää! Ilman kypärää ajavista tulee mieleen joku 70-luku lähinnä.
Kaatumisessa haljenneen pyöräilykypärän omistajana voin hyvällä omalla tunnolla sanoa, ettei se todellakaan ole noloa. Kypärää halveksiva voi olla nolo.