Olen ostanut kissanpennuille neljä erilaista pesää, alkaa turhauttaa kun nukkuvat Ikean kassissat
En muista enää mitä sillä kuljetin, mutta kassiin jäi jonkun särkylääkettä tavaran kuljetusta varten ollut pyyhe. Kissat eivät ole tippaakaan kiinnostuneita peleistä vaan molemmat nukkuvat kylki kyljessä siellä kassissa. Millä ihmetellä saan ne kiinnostumaan pedeistä?
Kommentit (45)
Kissoilla on oma tahto, aika itsenäistä porukkaa :) Oma katti nukkuu välillä saunan lauteilla, rinnanpäällä,
jalkopäässä, pyykkikorissa, sohvalla jne..ihan miten siltä tuntuu. Olen huomannu ettei voi vaikuttaa.
Näin 20+ vuoden kokemuksella voin sanoa nämä ohjeet:
- Osta erilaisia pesiä. Eri kissat tykkäävät erilaisista pesistä. Oma kissani ei tykkää niistä kovimman puoleisista kankaisista, vaan pitää olla sellainen super pehmeästä kankaasta tehty pesä, jossa korkeat reunat, mutta ei kuitenkaan sellainen, minkä sisälle mennään. Toiset kissat saattavt pitää enemmän tuollaisista sisällementävistä pedistä, jos tykkäävät olla enemmän piilossa.
- Katso mihin asetat pesät. Se, missä se pesä on on kissalle tärkeää. Olen huomannut, että kissalle parhaimmat paikat ovat korkealla ja lämpöisissä, paikoissa, esim patterin lähellä tai mihin aurinko paistaa aamulla/päivällä/illalla. Täysin lattialla olevat pedit eivät kiinnosta, ainakaan meillä. Myös on hyvä asettaa muutama pesä paikkaan, jossa kissa voi ns. "piiloutua" ja siitä tulee oma turvapaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua :D itse kuivatin joskus makuupussia patterilla ja sinnehän nuo kaikki neljä jämähtivät. Makuupussia jäi siis siihen ja siellä ovat kohta neljä vuotta nukkuneet. Olivat niin lutusia umpiunessa lämmintä patteria vasten, etten raaskinut ottaa sitä pois. Harrastan vaelluskalojen mutta onneksi löysin kirpparilta halvan pussin jonka pidän tiukasti piilossa kissoilta :D
Pattereita ei saa peittää, tulee kallis lasku.
Sähköpattereita ei saa peittää.
Kissit tykkäävät luultavasti kassin korkeasta reunasta, joten ehkä toimiva voisi olla korkeareunainen pesä, jonne pääsee hyvin piiloon. Reunat tuovat turvallisuuden tunteen.
Kissoilla voi olla yksilöllisiä mieltymyksiä pesien suhteen. Meidän katti ei pidä sellaisista liian epävarmoista huterista alustoista, esim. patteriin kiinnitettävät pesät, joiden pohja roikkuu pussimaisesti tai kissojen "riippumatot".
Meidän kissa hakee myös aina ympärilleen reunoja, tiiviitä pesiä, jotka tuovat sitä turvallisuuden tunnetta. Kuten vanha sananlasku opettaa: "If it fits, I sits."
Kissat varmaan lukeneet savolaisittain kassi on AEKI, väärinpäin.
Meillä toinen kissa nukkuu useimmiten saunan lauteilla, toinen vaihtelee paikkaansa, mutta astiakaapin päällys on aika mieluinen. Talvella molemmat löytyvät kylpyhuoneen lattialämmitykseltä. Kisut on kyllä niin ihania <3
Meillä kissalla vaihtelee nuo nukkumispaikat. Tällä hetkellä nukkuu pahvilaatikossa tv-tason päällä (kyllä! Hieno sisustuselementti, Zalando lukee kyljessä), kirjahyllyn päällä nukkuu öisin, miehen jaloissa nukkui talvella tai vaati päästä vaatehuoneeseen, jossa ylähyllyllä nukkui mun vanhan repun päällä.
Sille on ostettu yksi sellainen pehmeä majakin, ja siinä nukkui varmaan vuoden, mutta sitten hylkäsi sen yhtäkkiä.
Anna kissojen nukkua Ikean kassissa jos kerran siellä viihtyvät. Kohta ne siirtyy jonnekin muualle.
Et mitenkään koska kissat ei tykkää niistä pesistä. Meillä kun oli pentuja niin yksi nukkui rikkalapiossa.
Aina sanonut että Ikean kassin voittanutta ei löydy.
Myy Torissa ne hiton pesät.
Myy ne pedit pois. Et näe maailmaa kuten kissat niin se mikä on sinulle hienoa ei ole välttämättä kissalle.
Aika suloista. Anna niiden nukkua siinä kassissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kissalla vaihtelee nuo nukkumispaikat. Tällä hetkellä nukkuu pahvilaatikossa tv-tason päällä (kyllä! Hieno sisustuselementti, Zalando lukee kyljessä), kirjahyllyn päällä nukkuu öisin, miehen jaloissa nukkui talvella tai vaati päästä vaatehuoneeseen, jossa ylähyllyllä nukkui mun vanhan repun päällä.
Sille on ostettu yksi sellainen pehmeä majakin, ja siinä nukkui varmaan vuoden, mutta sitten hylkäsi sen yhtäkkiä.
Anna kissojen nukkua Ikean kassissa jos kerran siellä viihtyvät. Kohta ne siirtyy jonnekin muualle.
Meillä kissa nukkui Weberin grillin pahvilaatikossa. Oli hiukan iso laatikko.
Mun kissalla on "petinä" pieni pehmustamaton pahvilaatikko keittiön ikkunalla, siinä se tiirailee lintuja 🐦
Harvoin kelpaa leikkimiseenkään kaupan lelut, vaan leluiksi parhaita juttuja on muovipussit, leipäpussinsulkijat, korkit ja roskat.
Mun kissalla ei ollut edellisessä kodissaan, missä sai ulkoilla vapaasti, raapimapuuta. Kun toin sen mun luo kerrostaloon, nakkasin maton kirjahyllyn yli niin, että kissalle tuli hyllyn päälle makoilupaikka ja sivusta se voi raapia mattoa. Kissa oli tähän oikein tyytyväinen, hoksas heti, että se on hänelle laitettu paikka ja ei raapinut juuri muita paikkoja. Viikon päästä äitini toi sille oikean raapimapuun. Se raapimapuu on saanut olla 2 ja puoli vuotta ilman ainoatakaan raapaisua. Mitä haittaa? Matto on helpompi ottaa reissuillekin mukaan ja siellä nakata vaikka jonkin tuolin yli.
Joo ei kannata vaivautua minkään kaupan petien kanssa. Minun kissanihan siis kiipeää vaatekaappiin nukkumaan. Ihan hyvin sen saa oven alareunasta tassulla auki. Olen nöyrästi hyväksynyt sen faktan, että minä tulen aina olemaan se kissankarvainen tyyppi. Toki viikkaan vaatteeni väärinpäin kaappiin, ja käytän karvanpoistajaa, mutta faktat on faktoja.
Haha. Kun ne alkaa leikkiä kunnolla, ei varmasti kelpaa kaupan fiinit lelut niin hyvin kuin lattialta löytynyt kuihtunut huonekasvin lehti, keittämätön makaroni tai vahingossa lattialle pudonnut karkkipaperi. Kissat
Vierailija kirjoitti:
Niin tuttua :D itse kuivatin joskus makuupussia patterilla ja sinnehän nuo kaikki neljä jämähtivät. Makuupussia jäi siis siihen ja siellä ovat kohta neljä vuotta nukkuneet. Olivat niin lutusia umpiunessa lämmintä patteria vasten, etten raaskinut ottaa sitä pois. Harrastan vaelluskalojen mutta onneksi löysin kirpparilta halvan pussin jonka pidän tiukasti piilossa kissoilta :D
Vaelluskalojen? Iktyonomi? Ja KISSOJA JOTKA TYKKÄÄ KALASTA! M....haaja!
Kissa tykästyi nukkua (kylmän saunan lauteilla, kerrostalo) pesuvadissa. Oli siellä piilossa kun aamuisin menin vessaan, pää nousi sieltä (ylälauteella se vati) kuin kysyäkseen onko aamu?
Tiedän tunteen. Mulla sama vaimon kanssa. M48
Se Ikean kassi rapisee kivasti, siksi kissat tykkää. Anna niiden olla siellä missä tykkäävät. Leikkaisin pois ne kantohihnat, jottei kissat niihin kietoudu ja kuristu.