++ SYYSkeijujen viikko 40 ++
Tässäpä pinoa.. Ite palailen, kunhan kumpikin käsi vapaana ;)
-piias- ja typy 8vrk
Kommentit (41)
poika kävi unille ja isommat syövät,niin iteki ehtii kertoa kuulumisia.poika täyttää kohta kaksi viikkoa,kova syömään ja onneksi oma maito on riittänyt niin ei tarvi ostella korvikkeita.
tänään kävin ihan uteliaisuudesta neuvolan vaakalla pojan kanssa.painoa on jo 3970g ja pituutta oli jo 54,7cm.ihan hyvin on lähtenyt paino nousuun.vaikkakin on mahdoton puklaaja.eilen sai vaihtaa kolmeen kertaan vaatteet.mahavaivoja on ollut,eilen väänsi niin että pienet itkut tuli.neuvolasta suositeltiin rela merkkistä lääkettä vaivaan.mutta nyt siivoomaan.
ristiäiset pidetään varmaan ensi kuussa ja tuttia ei poika huoli.
mutta heippa syyskeijuille ja nyyteille!
siis minne aika katoaa? Päivä on jo pitkällä enkä mie meinaa saada mitään aikaseks, koko ajan on joku homma roikkumassa kesken. Puuh.
Meillähän nimi on vielä harkinnan alla, joten neiti kulkee myttynä, tyttönä, vauvana ja millon milläkin nimellää. Appivanhemmat kutsuu Tiltuksi.
TUTTI: muistaakseni esikoiselle alko tutti maistumaan jotain vajaa pari kuisena ja sillonkin piti olla se NUKin pienen mahdollinen lupukka. Toiselle tarjosin tuttia heti viikon ikäsenä kun rupes imeskelemään etusormeaan ihan jatkuvaan ja Tämä juniori sai tutin suuhunsa jo sairaalassa. Mutta niinhän ne suosittelee ettei alle 6vkoselle tuttia annettas, ettei sotkis imetystä, meillä kun ei nuo imetykset ole onnistuneet kenenkään kohdalla, olispa tuttia tarjottu tahi ei. (ja nythän mulla ei ollu edes mahdollisuutta imettää)
Muuten kuuluu ihan kivaa, ihanaa kun ihmiset alkaa nyt tullaq kyläilemään...ovat odottaneet että me kotiudutaan, mitä se sitten merkinneekään kolmen lapsen perheessä, tuntuu itestä että sitä vaan hyppäs sairaalasta suoraan mukaan tähän arkimenoon, ei tässä ole joutanu rauhassa olemaan joten sama olis ollu hoitaa ne vieraatkin siinä sivussa :)
Jälkivuotokin on hiipunut lähes olemattomaksi tuhrutteluksi, jipii pääsee kohta eroon jatkuvasta rättikierteestä! Tympiikin jo!
Minjuska ja hiirenherne, kohta jo 3vkoa
Mukava kuulla teistä! Meillä on vauva-arki ihan mukavasti lähtenyt sujumaan. Tyttö on kolmeviikkoinen ja viisi kiloa oli jo rikki viime viikon terkkarikäynnillä. Syntymäpainohan oli 4700 gr. Meininki tuntuu olevan se, että pitkiä pätkiä nukutaan ja valveillaoloajat asutaan tissillä (voi, näin tää hauska " vauvapassiivi" taas ilmestyy! tarkoitan näitä " meillä kakataan viidesti päivässä" -ilmauksia). Valitettavasti ilmavaivoja piisaa, nukkuminen on usein aikamoista öhinää ja rutinaa, nytkin tuolta naapurihuoneesta kantautuu oikein tyttömäisiä pierunpöräyksiä. Mies tuo tänään tullessaan Rela-tippoja ja Disflatylia, katsotaan kummasta aloitetaan ja auttaako. Öisin menee yleensä hyvin noin neljään-viiteen asti, sitten alkaa ähinä ja plörinä. Ihmeesti sitä vaan näyttää jaksavan pätkäunillakin, ja onneksi alkuyöstä on yleensä parempi, yhtenäinen pätkä.
No, äännähtely tuolla kovenee joten so long, palataan asiaan myöhemmin...
Ajattelinpa minäkin jotain kirjoitella kun hetken on rauhallista!Isommat on pihalla ja pikkuneiti nukkuu,vihdoinkin...Meillä on neidillä ollut nyt nelisen päivää masuvaivaa iltaisin ja nyt päivälläkin,kakka ei tahdo tulla millään ja pulauttelee paljon.Silti yllätyin kun neuvolan th kävi äsken kotikäynnillä ja tyttösen paino oli noussut jo yli neljän kilon!Eli ei hän ihan kaikkea maitoa pulautakkaan pois...Mahassa kipristää silti ja huomenna haenkin niitä rela-tippoja jospa helpottais pikkuisen oloa.
Muuten on mennyt ihan mainiosti.Neiti on aivan ihana,lapset on jokainen ihan hullaantunut pikkusiskoon!Tuntuu vaan että aikaa ei riitä kuin pyykinpesuun,ruuanlaittoon,imettämiseen ja vaipanvaihtoon...
Yöt neiti nukkuu ihan mahdottoman hyvin,herää kerran tai kaksi syömään,siitä olen hurjan tyytyväinen!Eli masuvaivat eivät vaikuta onneksi yöuniin,ainakaan vielä...
Mutta nyt ruuanlaittoon ennenkuin pikkuisin herää.
Unelias ja pikkuneiti 12pv
Pias: Meillä myös 11.11. ristiäiset. Tällä kertaa vauva kastetaan kirkossa ja kotona tarjoan sitten kakkukahvit. Kirkkoonkin huolin vain kummit ja isovanhemmat jos haluavat tulla. En millään jaksa enkä halua järjestää ristiäisiä kotona. Kokeillaan nyt näin tällä kertaa.
Meilä on isommat ottaneet yllättävän hyvin vauvan perheenjäseneksi. Tytöt 6v ja 4,5v hoitavat ja tuo eskarilainen olisi koko ajan sylittelemässä. Vauva on periaatteessa tosi rauhallinen, tosin hereillä ollessaan yleensä kitisee ja itkee, mutta on hyvin vähän hereillä. Odotan kovasti jo sitä että päästään ihan seurustelemaan, ettei aina ole joko nälkä tai tavarat pöksyissä.
jatkan kohta, nyt tuli parku tytölle
hain tähän rinnalle =)
Meillä ei typsy vieläkään osaa syödä kuin toisesta rinnasta, toista olen ahkerasti pumpannut ja kotitanut tarjota, mutta ei =( apteekin pumppukin on oloppujen lopuksi pirhanan kallis 2,2 euroa per päivä ja se kun on ainoa millä saan tyhjennettyä rintaa. KAippa täytyy taas vaan pikkuhiljaa lopetella tuon toisen rinnan punppailukin ja imetellä sitten ihan yhdellä vain =((
Mellä ollaan vieläkin alle kolmekiloisia ja saa olla tarkkana rimpulan kanssa. On ihan itse alkanut nyt kyllä syömään noin kahden tunnin välein eli ei ole tarvinnut herätellä, mutta iltatankkaus on ihan yhtä tyhjän kanssa, rinnalla, nukahtaa, itkee kun annan isän syliin, takaisin ja sama juttu. ei jaksa syödä siis. EIlenkin kolmisen tuntia tätä jatkettiin ja sitten sai pumpatut maidot päälle että päästiin nukkumaan.
TUTISTA vielä että meidän tyttö syö jo tuttia, imuhalut on kovat ja en ehdi/voi toimia tuttina. yhden rinnan varassa kun ollaan ja on kolme muutakin. tälle sopii ainun pienin ei mikään muu.
mutta tätä vauva-arkea täälläkin, koitetaan totutella kerho/eskarirumbaan, nyt jäivät kaikki lapset kotiin ja kuskaukset vielä hakusessa.
Hyviä jatkoja kaikille!
tuisku ja typsy 3vkoa huomenna tiistaina
Täälläkin kovasti imeskellään tisua, oiskohan jokin santsikausi menossa eli siis kasvattaa maidon määrää?
No, eipä tuo syöminen sinänsä haittaa, hyvä että syö ja saisi vähän pyöreyttä. Kovasti on pieni vielä...
TUTISTA: Monta uutta avaamatonta tuttipakettia kaapissa. Vieraat niitä aina kanniskelevat, vaikka meillä ei kukaan lapsista ole ollut tutin perään. Esikoinen joka on reilu 4 vuotias imee kylläkin peukkua ja viisi vuotiaana saapi raudat suuhunsa kun on purenta mennyt. Kaikkia keinoja sukasta-laastariin-kynneliin ollaan kokeiltu mutta kun ei niin ei.
eiköhän se viimeistään armeija-ikäisenä tuon lopeta ;D
Kovasti ollaan odoteltu lähetettä sinne sydänultraan, mutta vielä ei ole postilaatikkoon mitään laskuja kummempia kolahtanut! Sais jo tulla niin loppuisi tämä piina! Yötä päivää vahtaan, hengittääkö ja minkä värinen poika tänään on jne. Huokaus.
Mites muilla, onko kovasti ollut päänsärkyä? Mulla on kotiintulon jälkeen särkenyt ihan tolkuttomasti ja tänään kävin sitten apteekista hakemassa panadol 500. Mahtaiskohan auttaa? Ennen auttoi kahvi ;) nyt ei sekään...
mutta nyt iltapalalle!
*tiitiäinen ja poika 8 vrk*
p.s Piias, juu aika samoihin aikoihin on meitin lapsoset syntyneet!! Te kerkesitte hiukan ennemmin ;D oiskohan jotain 10 minuuttia? =D
Tulinpahan ihan ensimmäistä kertaa käymään syyskeijujen pinoon tälle puolelle. Vai pitäisiköhän siirtyä samanikäisten pariin, eli elokuisiin.. Tirpukka on jo kuusi viikkoinen.
Ihan mukavasti meillä sujuu, painoa on tullut hurjasti (2250g -> 3760g 5 viikkoisena) Tirpukka on rauhallinen ja virkeä vauvanen, joka ikävä kyllä valvoo eniten öisin ja pisimmät pätkät nukkuu päivällä. Syö kovasti maitoa, parin kolmen tunnin välein on rinnalla, tosin tilailee maitonsa niin ettei äiti meinaa perässä pysyä :( Siis niin, että nytkin on rinnat pinkeänä ja kuumottaa, kun ei sitten maistukaan kaikki mitä tarjolla olisi. Mutta onpa sentään täysimetyksellä, kyllä tämä tästä alkaa sujumaan tasaisemmin!
Ristiäisetkin meillä jo vietettiin, Tirpukka nukkui kauniisti koko juhlan ajan ;) Muutenkin juhlat sujui hyvin, äitini auttoi valmisteluissa.. Ja tosiaan siis vain vauvan äiti itki kasteen aikana!
Jälkivuodon loppumista alan kyllä jo odotella, onhan tätä jo kestänytkin ihan tolkuttoman kauan. Ihan tuhrua vaan onneksi, mutta kuitenkin. Jälkitarkastus on varattuna, siellähän sitten selviää onko kaikki varmasti ok.
No muuten päivät sujuu kohta 2v isoveljen tahtiin, ainakin osittain. Hieman on sumuinen olo univajeen takia. Ehkä paljonkin. Mutta tämähän helpottaa ajan kanssa.
No juu, nyt on TAAS joku tilanne päällä tuolla miehellä ja lapsilla, ei pysty oikeen keskittymään kirjottamiseen... palaillaan,
Itta + Tirpukka
Meille syntyi 27.9. pieni (?) poika mitoin 56 cm ja 4655 g, pipo 38 cm. Synnytys oli helpohkon oloinen, käynnistyi itsekseen vesien menolla ja siitä kuuden tunnin päästä oli vauva ulkona. Epiduraalin sain ja oksitosiinia sen jälkeen ja kahdella ponnistuksella n. 5 min herra jo tulikin.
Pikkumies on aika tyytyväinen, viime yönä nukkui 8 tuntia putkeen! Siitä sainkin huolenaiheen, että onkohan tuo normaalia? Hän heräsikin tyytyväisenä vaikka olin varautunut kovaan huutoon tyhjän masun tähden. Toissa yönä meni 6 tuntia putkeen. Okei tiedän että tulee toisenlaisiakin öitä, täytyy vain osata näistä nauttia. Mutta huolenaiheita täytyy olla.... ;-).
Tutti tuntuu maistuvan, sai jo sairaalassa sen suuhunsa minun tietämättäni. Mutta toisaalta maistui se esikoisellekin. Eikä siitä tunnu olevan haittaa imetyksessä, sillä minä joudun imettämään rintakumilla. Lisäksi annan silloin tällöin lisämaitona Tuttelia. Onko muuten Nanilla ja Tuttelilla eroja? Kumpi olisi parempaa vai onko sillä väliä?
Joku kyseli päänsärystä. Minulla on särkenyt päätä kotiutumisesta lähtien, olen laittanut sen sen piikkiin, etten ole päässyt ulos ja olen syönyt huonommin kuin sairaalassa (aina ei ehdi eikä huomaa syödä ja sitten on niin paha olo ettei maistu muu kuin viili ja appelsiinimehu). Tänään ei tosin ole vielä päätä särkenyt (kop kop).
Täytyy mennä, työnantaja kutsuu.
Piias ja Minjuska ihmettelivät, että minne se luppoaika oikein katosi ja katoaa. Samaa ihmettelen täällä minäkin. Voimat alkavat onneksi palautua pikkuhiljaa rankan synnytyksen jälkeen ja elämä alkaa lutviutua vauva-arjessa. Kovasti tässä pikkuisessa on kiinni, ihan kuin se olisi ollut yllätys... Nytkin yritän häntä tässä samalla rauhoitella, kun masuaan vähän käpristelee.
Imetys sujuu mukavasti alkuhankaluuksien jälkeen, rinnanpäät tosin kipeinä. Poika syö parin-kolmen tunnin välein, paitsi iltaisin tiuhemmin, minkä ansiosta ilmeisesti vain pari herätystä yöllä, joten kohtuullisen yön saan itsekin. Poika nukkuu vieressäni, koska se on minulle helpointa. Eikä hän oikein muutenkaan halua nukkua omassa sängyssä, vaan herää pian sinne laittamisen jälkeen, joten toistaiseksi näin.
Meilläkin sisarukset ovat ottaneet tulokkaan hyvin vastaan. Varsinkin 7 v. tyttö on niin onnessaan saadessaan olla vihdoin isosisko ja vauva on kuulemma ihana. Poikakin (9 v.) on jo pehmennyt ja käy välillä silittelemässä vauvan päätä ja vetämässä soittopeliä käyntiin.
Ristiäiset/nimiäiset vielä ihan auki. Kun tuo ukkoehdokas nyt saisi selvitettyä minulle, missä määrin on mukana kuvioissa, niin sitten vasta saisi tuotakin asiaa suunniteltua eteenpäin.
Muuta kommentoitavaa en nyt muista. Palailen taas, jos joku hetki liikenee. Kiva kuulla toisten syyskeijujen kuulumisia.
fullmoon ja poika 10 vrk
Ekaa kertaa siis tänne ehdin kirjoitella. Ja tuskin nytkään pitkään... Molemmat lapset nukkuu ja kylläpä meillä on rauhallista...
Meille siis syntyi tyttö 26.9 mitoin 3140g ja 50cm. Tämä äiti kyllä vähän odotteli toista poikaa, mutta tyttö olikin ihana yllätys :D onpas nuo vaaleanpunaiset vaatteet ihania, kun on pelkkään siniseen " tottunut" ...
Pääsin kokemaan nyt alatiesynnytyksen (esikoinen syntyi sektiolla) ja sanoisin, että " helpompi" synnytys tämä oli näistä kahdesta! Vaikka synnytys itse on raju, niin nyt olo on tosi hyvä ja pystyy hoitamaan vauvaa ihan täysillä...
Neiti on kova syömään ja nukkuu ihan hyvin. Viime yönä nukkui jo 4 tuntia yhteen menoon! Kummasti omakin olo piristyi, kun sai noin " pitkät" yhtenäiset unet.
Esikoinen 2v on ottanut siskon hyvin vastaan. Innoissaan pitäisi sylissä ja halailee. Pitää siis vahtia vähän, kun otteet ei ehkä ole kaikkein hellimmät :)
Jaahas, kutsuhuuto tuli! Palailen taas kun joskus ehtii...
Escada+ neiti 1vko
yksikätisenä kirjoitan, pikkutypsy tässä sylissä, odotellaan iskää kylvettämään =)
päänsärystä. minulla alkoi se jo sairaalassa ja oli ihan helvetillistä, ainoa asento kun ei sattunut oli vaakataso. sain sitten veripaikan siellä, mutta ei se auttanut. lääkäri määräsi kotiin 600 mg buranaa ja panacodia (yhteensä kerralla yksi burana ja kaksi panacodia) söin vain buranat, toiset pisti pään ihan pökkyrään. viikon verran pää särki ihan kaameasti, kunnes nyt on hellittänyt ja särky on satunnaista ja nappaan heti buranaa joka auttaa, muuten olo on tosi kurja. eli särkyyn voi ottaa buranaa jos panadol ei auta ja se vähenee kyllä!
t. tuisku ja typsy 3vko
Paljon onnea kaikille vauvautuneille, joita en ole vielä onnitellut!
Täällä taasen rauhallista iltaa vietetään, poika nukkuu taas pitkiä unia, niinkuin lähestulkoon joka ilta. Meillä ei vieläkään valvota kovin pitkiä pätkiä päivisin, ja se valveillaoloaika kuluu melkeimpä kokonaan tissillä. Kova on poika tissin perään, imuhalut on ihan jotakin uskomatonta, mutta eipäs vaan tutti kelpaa, ei minkäänlainen. Siksipä sen tutin roolissa olen minä, ja se tuntuu jotenkin turhauttavalle, kun kolmen lapsen äitinä olisi kovasti muutakin tekemistä kuin istua sohvalla imettämässä. Ja sitten vielä poika imee vaan hetken kerrallaan, mistä johtuen maha ei varmasti kovin usein ihan täynnä olekaan, siinä taitaa olla selitys sitten näille tankkaamisille. Viime yönä tunnin välein piti imeä ja loppuaika meni kitisemiseen, kun ei olisi omassa sängyssä uni maittanut... Noh, toinen on vielä niin pieni, eiköhän tää tästä lähde rullaamaan...
Meilläkin on jonkin verran ilmavaivoja ja oon antanut niihin Cuplatonia, en oo koskaan kuullut aikaisemmin tuosta Relasta. Onko kellään kokemusta molemmista, että voisi vertailla, kumpi on vauvan massulle parempi?
Täytyy lähteä katsomaan, mitä ihmettä nuo isommat lapset touhuaa, täällä on ihan uskomaton meteli ja ryminä. Onko muita, joiden perheessä lasten meno senkun yltyy, mitä lähemmäksi nukkumaanmenoaika tulee?
Niina ja poitsu 2vk2pv
Nyt vasta kerkeän ilmoittautua keskusteluihin!
Aika mennyt tosi nopasti! Olen raskausajan ollut tuolla yahoossa, mutta en oikein ymmärrä niitä systeemejä, niin ei ole kovin aktiivinen tullut oltua =(
Eli meidän pieni Joona syntyi 21.9. Jorvin sairaalassa ja synnytys kesti huimat 2h (edelliset 20h luokkaa). Lääkityksenä pelkkä ilokaasu, kun en muuta kerennyt saamaan! Piti saada kohdunkaulanpuudutus heti kalvojen puhkaisun jälkeen, mutta en kerennyt siihenkään kun pieni mies päätti alkaa tunkemaan sitä päätään sieltä samantien.
Poika oli syntyessään 3230g ja 49cm. Pipo oli 33cm. Neuvola oli tasan 1vk ikäisenä ja tuolloin painoa oli jo 3300g (sairaalasta lähtöpaino 3025g) ja pituus oli 49,2cm.
Ja samanlaisen rauhallisen pojan saimme kuin edellisetkin kolme! Eli syö, nukkuu ja tuhisee. Ei voisi helpommin mennä. Tosin täytyy koputtaa puuta, voihan se koliikki olla vielä edessäkin päin ;)
Tutista: Meillä esikoinen (poika) söi peukkua 4v. asti. Tytöt (02 ja 04) taas tuttia heti sairaalasta lähtien. Nyt näyttäisi vähän siltä, että tämä pieni myös tykkäisi myös peukusta! Olen saanut kuitenkin syötettyä tuttia, mutta esikoinenkin hylkäsi tuttinsa löydettyään kunnolla peukkunsa. Meillä ei peukalosta muuta haittaa ole, kuin se että talvella ei sitten suostu nukkumaan vaunuissa, kun ei mitään suuhunsa saa =(
Ja tiitiäinen: Meillä poika lopetti itse peukun syömisen 4v. ikäisenä! Meillä oli käytössä kynneli ja vetosimme aina siihen, että eihän isi ja Puuha Petekään ime peukaloa. Vähän ajan kuluttua poika itse huomasin peukalon menevän suuhun ja tuli oikein pyytämään kynneliä =) Lapset on tietenkin erilaisia, mutta koitapa ottaa esimerkiksi jokin pojan idoleista!
Ja tuosta päänsärystä: Minulla oli paljon päänsärkyjä lapsena/teini-iässä. Jossain vaiheessa menivät pois, mutta kolmannen lapsen synnyttyä jouduin menemään tutkimuksiin jatkuvien päänsärkyjen takia. Todettiin migreeni! Sain Panadol Forte reseptin (1g eli 1000mg) ja se oli aivan loistava. Se toimii ikäänkuin ehkäisylääkkeenä, eli otan heti kun alkaa ensi oireet. Ne saa myös puolitettua, joten koko perhe voi niitä oikeastaan syödä. Maksavat 15e 100kpl, eli siinä on tietysti samassa 200kpl 500mg, joten tulevat huomattavasti halvemmiksi! Lisäksi syön vielä kohtauksiin Imigrania, jos Panadolit eivät vaikuta tarpeeksi nopeasti!
Tuolta voitte käydä tekemässä migreenitestin: http://www.migreeni.com/testi.htm
Koko tämän raskauden aikana en kertaakaan saanut kohtausta, mutta nyt heti synnytyksen jälkeen, kun sain tuliaisiksi suklaalevyn, meinasin saada ensimmäisen kohtauksen! Minulla laukaisijana toimii suklaa ja kuukautiset. Tosin epäilen että on nyt pahentunut, sillä liika makea yleensä pistää jo jomottamaan! Suklaa maks. päivässä ainakin on n. 4 palaa levystä =(
Mutta palaillaan asiaan, jätkä ähisee pihalla vaunuissaan, joten täytyy varmaan käydä laittamassa tuttia takaisin...
Hei!
Ihana huomata, että muillakin on pieniä vauvoja. Meidän tyttö syntyi rv:lla 38 painaen vain 2110g. Sain kuitenkin pitää tytön vierihoidossa ja kotiin päästiin kolmantena päivänä synnytyksestä.
Tänään käytiin sydämen kontrolli ultraääneessä, kun kotiinlähtötarkastuksessa kuului joku virtausääni. Kaikki oli kuitenkin tänään kunnossa, eikä mitään kontrolleja enää tarvita sydänpuolelle.
Painoakin on alkanut kertymään ihan kivasti. Kotiinlähtö paino sairaalassa oli huikeat 2060g, tänään 3 viikon iässä painoa oli jo 2760g.
Imetyskin onnistuu jollain lailla, lypsän lisäksi ja tarjoan pullosta, jotta unellekin jäisi aikaa, eikä koko päivä mene tissillä.
-Suursukeltaja-
Pitkästä aikaa! Jep, luppoaika on kadonnut ja arjen käynnistyminen on vieläkin vähän vaiheessa. Vauvan kans kaikki hyvin, mutta ISOMMAT!! Ne vie kaikki mehut ja minulla on suuria vaikeuksia pystymään olemaan heille ihanainen kiltti äiti kun riekkuvat pelkästään koko ajan. Huoh, tottakai heidän pitää saada osoittaa mieltään vauvan tulemisesta, mutta ei jaksais.
Pikkuneitimme on nyt 1kk ikäinen ja painoa tuossa ajassa on tullut vähän toistakiloa ollen nyt 4052g ja pituutta 5 cm eli 54,5. Hormoninäpyt loistavat kivasti kasvoissa kun viikonloppuna on ristiäiset! Neiti syö noin parin tunnin välein tunnin kerrallaan pitäen rinnanvaihtotauon. Hän on ollut perin tyytyväinen, tällä viikolla on alkanut olla vatsavaivaa, pierut pörisee. Vähän on pelokas olo että maitoallergiakos sieltä on puhkeamassa, mutta toivottavasti ei. Hän saa maitoa niin suurella vauhdilla, että ilma taitaa mennä siinä mukana.
TUTTI: Voitteko uskoa? Neuvolasta määrättiin tutti käyttöön kun kerroin että tyttö viihtyy rinnalla tunninkin. Eipä ole näin ennen käynyt. Jokatapauksessa tämä on eka vaavini joka ei sitä tahdo huolia, olen kokeillut kolmea eri mallia. Eilen hän imuutteli tuttia jonkin aikaa ja äsken, saa nähdä alkaisiko nyt kelvata. Isompien kanssa tutista luopuminen on käynyt tosi helposti noin puolitoista vuotiaana ja aiemmin tutti ei ole häirinnyt imetystä, joten ei haittaisi jos tämäkin siihen kiintyisi. Rinnat ei tahdo kestää sitä leikkimistä.
OMA VOINTI: Makkaroita vielä riittää ja tulee varmasti riittämäänkin pitkälle, mutta jotkut housut jo alkavat sopia. Välillä vielä häpyliitos tuntuu kipeältä, mutta muutoin alan olla kunnossa. Jälkivuotoa tiputtelee vielä välillä. Mielialat vielä heittelee, kiukustun isommille liian helposti, jotenkin olen vaan niin väsynyt välillä vaikka saankin torkuttua öisin. Pitäisi jotenkin vaan oppia olemaan äiti kolmelle, ehkä se tästä.
Jeps, eli ristiäiset on viikonloppuna, sitä ennen minulta kiskotaan huomenna viisaudenhammas ja perjantaina menen uudelle kampaajalle jolla en ole aiemmin käynyt, joten on varmaan äippä hehkeänä juhlissa!! Toivotaan et kaikki menis hyvin. Virret ja lopullinen nimi on vielä hakusassaan, joten eipä tässä hätiä....
Nähdään taas!
Ruusunen ja pikku prinsessa 4vkoa, isommat hulttiot 4v ja 6v.
En sitten parempaa otsikkoa keksiny :)
Mullahan käynnistys kesti sen 2,5 päivää, ennenkuin pääsin synnytyksen makuun. Ja hyytymiä riitti sen jälkeen ja kätilö joutui painelemaan monesti ja tosi kovaa kohtua, että kaikki saatiin pois. Sain myös toisen piikin supistamaan kohtua. Mulla on sitten alamaha ollut kipeä tähän asti, nyt ehkä alkaa helpottamaan. Ns. lihaksissa ei tunnu mitään, jotenkin syvemmällä ja sisemmällä. Terkka sanoi sen johtuvan juuri tuosta murjomisesta.. Muut samaa mieltä?
Ja millaista muilla on jälkivuoto noin 1,5vkoa synnytyksestä? Mulla on kuin menkat ois puolivälissä eli sitä tulee.. Hyytymiä ei ole, eikä pahaa hajua. Kai se on sit normaalia? Miksei näitä muista edellisestä kerrasta..?
Jaahas, nyytti ei tykkää tietotekniikasta.. Jatketaan taas " paremmalla ajalla" ! -piias- ja typy 10vrk
Ehdinköhän kirjoittaa lainkaan, juuri kun koneelle istahdin alkaa " nuhjuaminen" neitosen sängyssä. No kokeillaan..
Piias ja no hups! Nyt katosi nikkisi päästä (anteeksi). No kuitenkin, meilläkin näillä näkymin on ristiäiset 11.11. :) Nimi on jokseenkin jo selvillä mutta vielä ei olla lopullista päätöstä tehty. Ja kemut pidetään ihan kotona, kuten pidettiin esikoisellekin.
Meillä on tällä hetkellä aikasta rauhallista. Ollaan Nuppu-neidin kanssa kotosalla ihan kaksistaan. Mies lähti Helsinkiin työreissuun ja palaa sieltä vasta perjantaina. Poitsu puolestaan meni mummille yökylään. Ihan kiva ollakin vähän aikaa vauvan kanssa kaksistaan, saa olla vain toisen kanssa koko ajan. :)
Esikoisen mustasukkaisuus alkaa pikkuhiljaa tasoittua. Ei tule enää niin kiukkuisia kohtauksia kuin ensimmäisellä viikolla. Ja nyt veikka käy oikein mielellään silittelemässä ja pusuttelemassa vauvaa, ei tarvitse joka kerta välttämättä pyytää vaan hän itsekin tulee. Onneksi kiukut eivät ole kohdistuneet vauvaan vaan äitiin ja isiin.
Meillä oli tänään eka neuvola Nupun kanssa. Oma terkkarimme ei yllätten ollut paikalla tällä viikolla, joten sovittiin että mennään neuvolaan sijaisen luo ja sillä korvataan se kotikäynti. Sijaisella ei ollut mitään hajua miksi oltiin sinne menty, kyseli vain että onko jotain huolia kun tulitte vai mikä? Minä siihen, että no ei meillä nyt mitään huolia ole mutta eikös sitä pitäisi vauvaa vähän punnita, tarkistaa napaa yms. Sijaisterkkari siihen, että no katotaan sitten ne. Kyseli sitten siinä jotakin ja minä tajusin ettei tämä nainen todellakaan tiedä miksi oltiin neuvolaan menty. Sanoin että eikös tämä käynti korvaa sen kotikäynnin. No täti siihen, että no nythän mulle selvisi miksi olette tulleet, ei täällä koneella vaan näy mitään mainintaa että pitäisi korvata kotikäynnin. Että näin. Tosi mukavat fiilarit jäikin tästä ekasta kerrasta.
No typyllä oli kaikki ok, painoa oli tullut sairaalan lähtöpainosta +600g eli omalla maidolla pärjätään hyvin. Napatynkä ei vielä ihan ole irronnut, mutta tuskin menee montaa päivää. Mulla itselläni kohtu on supistunut hyvin, eikä mitään ihmeempiä kipuja ole. Jälkivuotokin on todella vähäistä, pärjään hyvin pikkuhousunsuojalla.
Jahas, nyt ei pysty tämän enempää jatkamaan. Pikkuneiti tahtoo ilmeisesti tissiä. Mutta palataan taas asiaan kun ehditään. Mukavaa viikon jatkoa kaikille! :)
T: Anmari ja Nuppu 1vko5pvä
Mut en _tietenkään_ kerkeä tämän enempää.. Huokaus.
-piias-
Hetken hiljaista tai siis minua ei juuri nyt tarvita..
Meillä on jo etunimi käytössä ja kastepäivä on 11.11. Silloin on neiti 7vkoa vanha, niinkuin on ollut ikää edellisilläkin. Tällä kertaa alettiin kutsua jo hetimiten vauvaa nimellänsä ja ihan hyvä päätös on ollutkin.
Maitoa neiti tankkaa ahkeraan ja tosi hyvin sitä jo tuleekin. Muutenkin vaikuttaa tyytyväiseltä, varsinkin sylissä. Eli siinä nukkuisi, mutta kun petiinsä siirtää, niin parahtaa. Oon taas ottanu kikka kolmosen käyttöön, eli imetän aika usein vauva peittoon " käärittynä" . Helpompi laskea sänkyynsä, kun ei niin havahdu viileyteen. Yöt vauva nukkuu kainalossa ja pääosin tissi suussa.
TUTISTA: Milloin teillä on ollut tapana antaa tai edes tarjota? Kuopus ei piitannut tutista pikkuvauvana, esikko taas imeksi mielellään. En vain muista sitä ikää, tai lähinnähän se on se imetyksen onnistuminen ensin.
Juups, kertoilkaahan kuulumisianne, kun kerkeette. Nimim. Mihin se luppoaika hävisi..?
-piias- ja neiti 8vrk