Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen 33 vuotias ja minulla todettiin eilen nivelrikko :-(

Vierailija
01.09.2015 |

2pientä lasta, välillä mietin miten hitossa tulen pärjäämään näiden särkevien ja jäykkien polvien kanssa..

lääkärikin ihmetteli tilannetta, sillä olen nuori ja hoikka. Vitsailin ostavani rollattorin, mutta todellisuudessa minua itkettää ja tämä tuntuu niin epäreilulta!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama tilanne. Nivelrikot molemmissa polvissa ja toinen nilkka kanssa ihan kulahtanut. Hoikka olen ja ikää 39v. Noi nivelrikot tosin diagnosoitu muutama vuosi sitten. Mulla varmasti on vaikuttanut aktiiviurheilu-ura kilpatasolla sellaisessa lajissa, joka kuluttaa niveliä.  Toistaiseksi pystyn kuitenkin käymään esim. lenkilllä kun juoksen päkiäjuoksua paljasjalkakengillä metsämaastossa ja metsäteillä. Kovalla alustalla juokseminen ei onnistu eikä tavallisilla juoksukengillä juokseminen.

Vierailija
2/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:29"]

Mulla on sama tilanne. Nivelrikot molemmissa polvissa ja toinen nilkka kanssa ihan kulahtanut. Hoikka olen ja ikää 39v. Noi nivelrikot tosin diagnosoitu muutama vuosi sitten. Mulla varmasti on vaikuttanut aktiiviurheilu-ura kilpatasolla sellaisessa lajissa, joka kuluttaa niveliä.  Toistaiseksi pystyn kuitenkin käymään esim. lenkilllä kun juoksen päkiäjuoksua paljasjalkakengillä metsämaastossa ja metsäteillä. Kovalla alustalla juokseminen ei onnistu eikä tavallisilla juoksukengillä juokseminen.

[/quote]

mikä lääkitys sinulla on ? minulla Panadol 1g /max. 2 kertaa päivässä ja Prednisolo 5mg/ 2 aamuisin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi panadol, miksei joku pitempi aikutteinen tulehduskipulääke, esim pronaxen kuten reumaatikoilla?

Juoksu ei ole nivelrikkopotilaaalle hyväksi. Tai oikeastaan millekään nivelpotilaalle. Vaihda kävelyyn, pyöräilyyn, hiihtoon, uintiin, saliin.

Alle viisikymppisenä tuleva nivelrikko on yleensä perinnöllinen. Samoin jos se alkaa pienistä nivelistä, eikä jalkojen isoista. Mulla on sama edessä, äitini ja hänen veljensä ovat sairastuneet nuorina. Kuitenkin äiti sanoo, että sen kanssa voi elää, kunhan varoo tulehduttamasta niveliä rikon lisäksi. Juuri tässä se liikuntalajien vaihtaminen ja oikea-aikainen lepo ja lihaskuntoharjoittelu on avainasemassa. Että itse asiassa se rikko sinänsä ei ole kovin tuskallinen - jäykistävä kyllä - mutta jos nivel pääsee liikarasituksissa tai tärähtelyssä tulehtumaan, on helvetti irti. Jos siis tulehduksen saa pois, ja niveltä tukee hyvillä lihaksilla, pärjää aika normaalisti.

Vierailija
4/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksua jopa suositellaan nykyisin nivelrikkoisille niin kauan kun se hyvältä tuntuu. Nimenomaan toi päkiäjuoksutekniikka on nivelille ystävällinen.

Vierailija
5/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 07:55"]

Miksi panadol, miksei joku pitempi aikutteinen tulehduskipulääke, esim pronaxen kuten reumaatikoilla?

Juoksu ei ole nivelrikkopotilaaalle hyväksi. Tai oikeastaan millekään nivelpotilaalle. Vaihda kävelyyn, pyöräilyyn, hiihtoon, uintiin, saliin.

Alle viisikymppisenä tuleva nivelrikko on yleensä perinnöllinen. Samoin jos se alkaa pienistä nivelistä, eikä jalkojen isoista. Mulla on sama edessä, äitini ja hänen veljensä ovat sairastuneet nuorina. Kuitenkin äiti sanoo, että sen kanssa voi elää, kunhan varoo tulehduttamasta niveliä rikon lisäksi. Juuri tässä se liikuntalajien vaihtaminen ja oikea-aikainen lepo ja lihaskuntoharjoittelu on avainasemassa. Että itse asiassa se rikko sinänsä ei ole kovin tuskallinen - jäykistävä kyllä - mutta jos nivel pääsee liikarasituksissa tai tärähtelyssä tulehtumaan, on helvetti irti. Jos siis tulehduksen saa pois, ja niveltä tukee hyvillä lihaksilla, pärjää aika normaalisti.

[/quote]

en minä juoksemista harrastakaan.. uimassa tykkään kyllä käydä ja heitellä kahvakuulaa.

Ap

Vierailija
6/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä ketään meidän suvusta jolla olisi nivelrikko, joten ei taida mun tapauksessa olla perinnöllinen. Ei ole kyllä lääkäritkään kyselleet sukurasitteista ikinä mitään.

Nykyään tosiaan suositellaan liikuntaa ja jopa sitä ennen niin kiellettyä lenkkeilyä, sillä liikkumattomuus aiheuttaa herkästi tulehduksellisen tilan niveliin.

Vierailija
7/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin alle 40-vuotiaana alkava nivelrikko selässä. Mutta tämänkin kanssa pärjää. En myöskään ole ylipainoinen mutta lääkäri epäili syyksi raskasta työtä

Vierailija
8/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, ap, viljatonta ruokavaliota. Kivut poistuu.

Vierailija
9/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä lähete fysioterapeutille? Jos ei, niin pyytäkää! Oikeanlaisella liikunnalla nivelrikon etenemistä voidaan hidastaa merkittävästi. Nimenomaan OIKEANLAISELLA, joten ammattilaisen ohjeet ovat tarpeen.

Mun miehellä on myös alkavaa nivelrikkoa, johtuen nilkkojen virheasennoista (joihin ei ole koskaan puututtu :( ), ja sen takia siis polvet ja lonkatkin väärässä asennossa -> nivelrikko. Ikää 40v.

Vierailija
10/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:04"]

[/quote]

Ei ne viljat nyt kaikkia maailman vaivoja aiheuta!

Vierailija
11/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 27-vuotias kun todettiin nivelrikot lonkissa ja olin parhaillaan raskaana, odotin neljättämme.

Vetihän se mielen maahan ja sairastan vielä nivelreumaa niin lonkka kun usein petti alta ja se sattui. Kävely muuttui hiljalleen aina vain vaikeammaksi ja jos liikkui niin ei ole auttanut istua tai ei pääse ylös.

Olen vuosia taistellut ja tapellut kun lonkkani oli tulehdustilassa melkein  2 vuotta ja voin sanoa, että ei auttanut kolmiolääkkeetkään, mutta leikkaukseen olen suhtautunut kovin positiivisena ajatuksena, jotta voisin vielä liikkua!

Mun ei nykyisin tartte kun tehdä fysioterapeutin liikkeet niin kinkkaan viikon ja kipu valvottaa yöt.

Vaatikaa ne leikkaukset ennen luupinnan tuhoutumista! Minulle on jo luupiikkejä muodostunut ja ne painaa hermoihin eikä kipua meinaa sietää. Huomenna aika ortopedille. 10 vuotta olen joutunut kärvisteleen kun tässä meidän kylässä ei hoideta, Hesassa olisi hoidettu jo vuosia sitten kun siellä asuin, mutta kuvittelin, että jos siellä sanotaan niin sitten täälläkin kyllä toimitaan.

Vaatikaa hoitoa. 

Vierailija
12/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:07"]

[/quote]

Ei ne viljat nyt kaikkia maailman vaivoja aiheuta!

[/quote]

Onko joku niin väittänyt.

Vierailija
13/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:08"]Olin itse 27-vuotias kun todettiin nivelrikot lonkissa ja olin parhaillaan raskaana, odotin neljättämme.

Vetihän se mielen maahan ja sairastan vielä nivelreumaa niin lonkka kun usein petti alta ja se sattui. Kävely muuttui hiljalleen aina vain vaikeammaksi ja jos liikkui niin ei ole auttanut istua tai ei pääse ylös.

Olen vuosia taistellut ja tapellut kun lonkkani oli tulehdustilassa melkein  2 vuotta ja voin sanoa, että ei auttanut kolmiolääkkeetkään, mutta leikkaukseen olen suhtautunut kovin positiivisena ajatuksena, jotta voisin vielä liikkua!

Mun ei nykyisin tartte kun tehdä fysioterapeutin liikkeet niin kinkkaan viikon ja kipu valvottaa yöt.

Vaatikaa ne leikkaukset ennen luupinnan tuhoutumista! Minulle on jo luupiikkejä muodostunut ja ne painaa hermoihin eikä kipua meinaa sietää. Huomenna aika ortopedille. 10 vuotta olen joutunut kärvisteleen kun tässä meidän kylässä ei hoideta, Hesassa olisi hoidettu jo vuosia sitten kun siellä asuin, mutta kuvittelin, että jos siellä sanotaan niin sitten täälläkin kyllä toimitaan.

Vaatikaa hoitoa. 
[/quote]

Mee ite hoitoon
Ap

Vierailija
14/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:01"]

En kyllä tiedä ketään meidän suvusta jolla olisi nivelrikko, joten ei taida mun tapauksessa olla perinnöllinen. Ei ole kyllä lääkäritkään kyselleet sukurasitteista ikinä mitään.

Nykyään tosiaan suositellaan liikuntaa ja jopa sitä ennen niin kiellettyä lenkkeilyä, sillä liikkumattomuus aiheuttaa herkästi tulehduksellisen tilan niveliin.

[/quote]

liikkumattomuus on ihan eri asia kuin se, etä valitsee sen kaikkein tärähtelevimmän lajin. Liikuntaa suositellaan, muta mieluusti sellaisia lajejajotka lisäävät nivelen nestekiertoa ja ravinteen kulkeutumista niveleen, ei sitä tärähtelevää juoksemista!

Vierailija
15/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, life sucks and then you die. Itse olen 32v ja minulla on nivelreuma. Kivut kuuluu jokapäiväiseen elämään. Sinulle sanoisin että hommaa kunnon kipulääke esim pronaxen. Sitten laitat ruokavalio kuntoon, lähinnä siinä mielessä että saatko tarpeeksi hyvää rasvaa ja vitamiinit/hivenaineet. Sitten yrität liikkua säännöllisesti kivun sallimissa rajoissa

Vierailija
16/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ja nälänhätä ja tulee maailmanrauha. Vilja on kaiken pahan äiti, saatanankin...

Vierailija
17/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin nivelrikko polvessa. Kävely oli kivuliasta, sain kipulääkettä ja toista lääkettä, jonka nimeä en muista. Samoihin aikoihin muutin ruokavaliota parempaan suuntaan. Kivut lakkasi, eihän se nivelrikko tietty parantunut, mutta ei ole kipuja.

Vierailija
18/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:08"]Olin itse 27-vuotias kun todettiin nivelrikot lonkissa ja olin parhaillaan raskaana, odotin neljättämme. Vetihän se mielen maahan ja sairastan vielä nivelreumaa niin lonkka kun usein petti alta ja se sattui. Kävely muuttui hiljalleen aina vain vaikeammaksi ja jos liikkui niin ei ole auttanut istua tai ei pääse ylös. Olen vuosia taistellut ja tapellut kun lonkkani oli tulehdustilassa melkein  2 vuotta ja voin sanoa, että ei auttanut kolmiolääkkeetkään, mutta leikkaukseen olen suhtautunut kovin positiivisena ajatuksena, jotta voisin vielä liikkua! Mun ei nykyisin tartte kun tehdä fysioterapeutin liikkeet niin kinkkaan viikon ja kipu valvottaa yöt. Vaatikaa ne leikkaukset ennen luupinnan tuhoutumista! Minulle on jo luupiikkejä muodostunut ja ne painaa hermoihin eikä kipua meinaa sietää. Huomenna aika ortopedille. 10 vuotta olen joutunut kärvisteleen kun tässä meidän kylässä ei hoideta, Hesassa olisi hoidettu jo vuosia sitten kun siellä asuin, mutta kuvittelin, että jos siellä sanotaan niin sitten täälläkin kyllä toimitaan.   Vaatikaa hoitoa.  [/quote] Mee ite hoitoon Ap

[/quote]

tuo en ollut minä!

Ap

Vierailija
19/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:16"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:01"]

[/quote]

liikkumattomuus on ihan eri asia kuin se, etä valitsee sen kaikkein tärähtelevimmän lajin. Liikuntaa suositellaan, muta mieluusti sellaisia lajejajotka lisäävät nivelen nestekiertoa ja ravinteen kulkeutumista niveleen, ei sitä tärähtelevää juoksemista!

[/quote]

Päkiäjuoksu ei ole tärähtelevää...Ihan olen fysiatrin ja ortopedin ohjeiden mukaan päkiätekniikalla lenkkeillyt.

Vierailija
20/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kokeile auttaisiko sinulla Opti MSM. Se on orgaanista rikkiä, joka on ihmiskehossa luonnostaan esiintyvä yhdiste. Äidilleni siitä on huomattava apu polvien kipuihin. Tuota löytyy tabletteina tai jauheena luontaistuotekaupoista ja joistain isommista marketeista. Puhdistamon tuote yksi esimerkki, jota löytyy yleensä isoista marketeista.

http://www.puhdistamo.fi/optimsm.html

Varmista että tuotteessa on tuo Opti- merkintä, kun se on laadultaan huomattavasti parempaa kuin pelkkä MSM.

-JM-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi