Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen 33 vuotias ja minulla todettiin eilen nivelrikko :-(

Vierailija
01.09.2015 |

2pientä lasta, välillä mietin miten hitossa tulen pärjäämään näiden särkevien ja jäykkien polvien kanssa..

lääkärikin ihmetteli tilannetta, sillä olen nuori ja hoikka. Vitsailin ostavani rollattorin, mutta todellisuudessa minua itkettää ja tämä tuntuu niin epäreilulta!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:08"]Olin itse 27-vuotias kun todettiin nivelrikot lonkissa ja olin parhaillaan raskaana, odotin neljättämme. Vetihän se mielen maahan ja sairastan vielä nivelreumaa niin lonkka kun usein petti alta ja se sattui. Kävely muuttui hiljalleen aina vain vaikeammaksi ja jos liikkui niin ei ole auttanut istua tai ei pääse ylös. Olen vuosia taistellut ja tapellut kun lonkkani oli tulehdustilassa melkein  2 vuotta ja voin sanoa, että ei auttanut kolmiolääkkeetkään, mutta leikkaukseen olen suhtautunut kovin positiivisena ajatuksena, jotta voisin vielä liikkua! Mun ei nykyisin tartte kun tehdä fysioterapeutin liikkeet niin kinkkaan viikon ja kipu valvottaa yöt. Vaatikaa ne leikkaukset ennen luupinnan tuhoutumista! Minulle on jo luupiikkejä muodostunut ja ne painaa hermoihin eikä kipua meinaa sietää. Huomenna aika ortopedille. 10 vuotta olen joutunut kärvisteleen kun tässä meidän kylässä ei hoideta, Hesassa olisi hoidettu jo vuosia sitten kun siellä asuin, mutta kuvittelin, että jos siellä sanotaan niin sitten täälläkin kyllä toimitaan.   Vaatikaa hoitoa.  [/quote] Mee ite hoitoon Ap

[/quote]

Kannattaa opetella lukemaan. Kerroin tuossa, että huomenna menen taas ortopedille. Jos olisin tiennyt jostain luupiikeistä niin olisin vaatinut leikkaushoitoa kaikin keinoin jo paljon aiemmin. Siksi halusin kertoa tämän täällä, jotta muille ei kävisi samoin, sillä tuollaisesta ei välttämättä kerrota. Vaikka nivelet korvattaisiin tekonivelillä niin ne nivelkuoppien ja muoden pintojen rikkonaisuus ja hankaamisesta/kuormittumisesta luun pintaan kasvaneet nokat ja piikit voivat tuottaa hankaluuksia ja kipuja leikkauksenkin jälkeen. 

Eli omalla kohdalla ei leikkaus enää välttämättä poista kipua edes parhaimmillaan. 

Vierailija
22/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:04"]

Kokeile, ap, viljatonta ruokavaliota. Kivut poistuu.

[/quote]

Mulla tämä on auttanut. Joko viljaton tai vähäsokerinen, tai molemmat yhdessä. Ei rutise enää polvet eikä sormien nivelet turpoile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 08:04"]

Kokeile, ap, viljatonta ruokavaliota. Kivut poistuu.

[/quote]

Mulla tämä on auttanut. Joko viljaton tai vähäsokerinen, tai molemmat yhdessä. Ei rutise enää polvet eikä sormien nivelet turpoile.

[/quote]

Samoin mulla, mutta antaa näiden muiden syödä lääkkeitä.

Vierailija
24/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki nyt ihan varmoja että teillä on nimenomaan nivelrikko eikä rustopehmentymätauti?

Vierailija
25/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutkia ruokavalioita! (Löytyy netistä erilaisia). Niillä ON merkitystä mm tulehduksiin! Jos syö holtittomasti kaikkea, niin oireita ja kipuja nivelrikkoisella on, mutta moni on saanut kipuihin lievitystä ihan vain ruokavaliota muokkaamalla. Sopiva ruokavalio on kaiken a ja o. Tuo vilja-asia ei ole ihan huuhaa, sillä siitäkin on moni niveloireinen saanut apua: pois kotimainen vilja, paitsi ehkä pelkkä kaura, ja tilalle muut (riisi, hirssi, maissi, tattari, perunajauho). Sokeri ja rasva minimiin, tilalle hedelmiä ja marjoja, joissa on antioksidantteja, jotka ehkäisevät tulehduksia.

Tulehdus siis kannattaa saada pian kuriin, koska se pahentaa nivelrikkoa. Minulle on laitettu nesteenpoiston yhteydessä kortisonia suoraan polviniveliin, ja se auttaa poistaen kipua ja ehkäisten tulehdusta. Tabletteina vaikutus on paljon lievempi ja Prednisolonista on vaikea päästä eroon, se kun vaatii hitaan tablettien vähentämisen, ja myös tuottaa sivuoireita, mitä kortisonipiikki ei ole ainakaan minulle aiheuttanut.

Liikkua pitää, niissä rajoissa kuin se on mahdollista. Liikunta pitää nivelet liikkuvina ja toimivina ja ehkäisee osaltaan nivelrikkoa (jos liikunta ei rasita liikaa niveliä). Uinti, pyöräily, hiihto, kävely ja jumppa ovat ok, tärinää aiheuttava hyppiminen ja juoksu ei. Juoksussa tuo päkiätekniikka on ok. Lepo ja palautuminen tärkeä rasituksen jälkeen.

Pitäkää huolta nivelistänne sen mukaan, kuin se vain on mahdollista. Keinoniveliin turvautuminen on viimeinen ratkaisu.

Vierailija
26/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika, ei reumaa mutta nivelrikko ja olen hoikka 40v. Kiva olla vanhuskunnossa keski-iässä. Aina olen liikkunut ja nyt polvet ovat kuulemma hajalla kuin huippu-urheilijalla, lääkärini totesi. Eipä tässä auta kuin tehdä fyssarin ohjeita ja syödä särkyyn lääkettä. Ja välttää portaita.

Kauhulla katselen salilla, kun nuoret parikymppiset tekevät kyykkyjä ja hyppivät combat- ja hiit-liikkeitä. Polviini sattuu heidän puolestaan. Niillä kyykyillä munkin polveni kuluivat mäsäksi.

Terve - terveempi - huippu-urheilija.

Vierailija
27/27 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondroitiinisulfaatti + glukosamiini. Tajusin tämän lisäravinnehoidon vasta, kun vanhuskoiralla todettiin nivelrikko ja eläinlääkäri sille tuollaisia määräsi. Minulla itselläni on myös nivelrikkoa, ja vitsailin että auttaiskohan se mullekin. Eläinlääkäri ei ottanut siihen kantaa, mutta kun huomasin miten paljon koiraa hoito auttoi, aloin lukea asiasta ihmisille, ja sehän on tutkitusti todettu auttavaksi. Olen syönyt jo pari vuotta noita ja selviän tällä hetkellä ilman kipulääkkeitä suurimman osan aikaa.

"Polven kipuja, turvotusta ja jäykkyyttä voidaan vähentää ja polvinivelen toimintaa ja potilaiden elämänlaatua parantaa nauttimalla 6 kuukautta ravintolisänä glukosamiinin ja kondroitiinisulfaatin yhdistelmää, osoittaa reumalääkäreiden ammattilehdessä julkaistu kansainvälinen tutkimus (Hochberg ym. 2015). Ravintolisä osoittautui yhtä tehokkaaksi kuin tulehduskipulääke, selekoksibi, mutta on sitä turvallisempi jatkuvassa käytössä.  Toinen uusi kliininen tutkimus vahvistaa, että yhdistelmä vähentää tulehdusta (Navarro ym. 2015). Pelkkä kondroitiinikin on tehokasta, osoittaa Cochrane Rerview (2015). T"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän