Täysin rajaton äiti - onko toivoa muutoksesta koskaan?
Te, joilla on täysin rajaton vanhempi, onko tilanteessa mitään toivoa? On pidetty etäisyyttä ihan kunnolla, ei silti näytä muuttuvan. Ei kertakaikkiaan ymmärrä, mitä tarkoittaa esim. ihmisen yksityisyys. Jos liikutaan jossain yhdessä, saattaa meille täysin tuntemattomista ihmisistä kertoa esim. heidän terveystietoja. En epäile hetkeäkään, etteikö siis kertoisi myös meidän asioita muille. Siksi on pidetty jo vuosia kiinni siitä, että puhutaan asioista ihan yleisellä tasolla, esim. omista ja lasten terveysasioista ei puhuta koskaan. Hankaluus on siinä, että toimii sotealalla ja on välillä pääsy esim. Kantaan. Joten emme voi täysin tietää, mitä kaikkea tietoa hänellä meistä on.
Mitä voimme tehdä?
Kommentit (35)
Munkin äidillä tuollaisia huonoja piirteitä. Tulee joskus ovelleni ilman mitään viestiä, kun olin nukkumassa. Kyllä vitutti. Seuravan kerran en enää avaa ovea. Ja tästä olen sanonut nyt, 3 kertaa. Lähettelee myös ihan höpö höpö viestejä, ja olettaa että vastaan heti tunnin sisälle, muuten "missä oot ollut??!!!!" Muuten on kyllä ihan kiva. Mutta joskus menee yli.. Ikää yli 60 vuotta, tiedä vaikuttaako.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole toivoa muutoksesta. Mä kestin tuota 45v enennkuin viimein tuuli mitta täyteen. Nyt kadun etten tehnyt stoppia jo aiemmin, niin paljon äitini on loukannut, kiusannut, uhkaillut, kiristämyt, vainonnut. Sitä ei kukaan normaalin äidin lapsi voi tajuta millaista pahaa häiriintynyt äiti lapselleen voi tehdä. Siis aikuisenakin.
Allekirjoitan tämän täysin. Itse kestin "vain" 27 vuotta. Laitoin välit lopullisesti ja kokonaan poikki, kun äitini alkoi jatkuvasti uhkailemaan ja syyllistämään itsemurhalla, kun kaikki ei mennytkään hänen mielensä mukaan. No nyt hän sitten mustamaalaa ja haukkuu minua sukulaisille ja anopilleni (jonka kanssa on onneksi hyvät välit!) sekä rääkyy, kun ei nää lapsenlapsiaan. En vaan enää jaksaisi katsella tätä touhua...
Eihän mikään ole kiinni siitä, mitä kertoo, vaan voihan toinen keksiäkin ihan mitä vaan ja kertoa ympäriinsä. Voi kertoa, vaikka ei olisi tekemisissä sun kanssa. Mistä se kuulija tietää, oletteko olleet tekemisissä vai ei ja onko nuo asiat kuultu sulta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eihän mikään ole kiinni siitä, mitä kertoo, vaan voihan toinen keksiäkin ihan mitä vaan ja kertoa ympäriinsä. Voi kertoa, vaikka ei olisi tekemisissä sun kanssa. Mistä se kuulija tietää, oletteko olleet tekemisissä vai ei ja onko nuo asiat kuultu sulta vai ei.
Jos jotain epäilyttäisi jotkut huhut ja on tuttavasi, kaverisi tai sukulaisesi, varmaan kysyisi sulta miten asiat on. Jos ei kysy, ei ole väliä, koska on merkityksetön ihminen tällöin sulle.
On muuten hyvin tyypillistä rajattomille vanhemmille selittää omaa huonoa käytöstä "huolehtimisella", vaikka oikeastihan kyse ei ole ollenkaan aikuisen lapsen tarpeiden huolehtimisesta. Jos rajattomasti käyttäytyvä vanhempi aidosti välittäisi toisten ihmisten tarpeista, hän kunnioittaisi esimerkiksi sitä kun aikuinen lapsi ilmaisee yksityisyyden tarvetta.
Miten te onnistutte puhumaan vain yleisistä asioista? Eikö nuo teidän rajattomat äitinne ala silti utelemaan yksityisistä asioistanne?
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen selville, kuka käy tietoja katsomassa. Jos hän on luvattomasti käynyt lukemassa perheesi tiedot, sitä kautta työnantajalle selviää varmaan muukin luvaton toiminta. Tuollainen ihminen ei takuulla voi vastustaa kiusausta käydä lukemassa toisten tietoja, vaikka tietää kiinnijäämisen seuraukset.
Nimenomaan,miksi ei tarkista kuka tietoja katselee?.Taitaa pilkka astua ihan oman nilkkaan? Syllistä Äitiä.Jos olet rehti ja suora ihminen! Puhut kasvotusten asiasta äidillesi.Etkä tällä höpötä asioitasi ja äidistäsi.Mistä sinulla ei varmaa tietoa,vain luuloja ja kuvitelmia! Kasva aikuiseksi,ota vastuu myös omista sanoista , teoistasi ja todella selvitä kuka tiedostoissasi käy,ennen kuin syytät yhtään äitiäsi tai ketään muuta ihmistä!
Vierailija kirjoitti:
Välimatka on ainoa mikä todella auttaa.
Muuta kauemmas jos vain mahdollista, ja pidä etäisyyttä muutenkin.
Mun oli oman perheeni kanssa pakko muuttaa, äitini teki pari niin uskomatonta tempausta, että muuttaminen oli lopulta ainoa vaihtoehto.
Välillä äiti soittelee, jolloin voimme puhua säästä, mutta siinäpä se.
Välimatkaa on nyt n. 300 km ja vakavasti harkitsen sen kasvattamista entisestään.
Huolehdi itsestäsi ja omasta perheestäsi. Näiden rajattomien ihmisten kanssa ei ole toivoa paremmasta ja toivominen, yrittäminen, ymmärtäminen ja yksipuolinen työskentely asioiden parantamiseksi vain rikkoo sinut.
Kiinnostaisi kuulla ihan vain yleisellä tasolla millaisia tempauksia äitisi on tehnyt, koska näistä saa aina niin paljon vertaistukea, kun tietää että muilla on samankaltaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Miten te onnistutte puhumaan vain yleisistä asioista? Eikö nuo teidän rajattomat äitinne ala silti utelemaan yksityisistä asioistanne?
Mitä teette kesälomalla?
En tiiä... enkä kerro, että mennään Lontooseen.
Enkä sitä, että ajetaan mummolan ohi, kun muuten oltaisiin vasta yöllä kotona. Piipahdukset tyyliin 30 min kahvi ei onnistu ikinä millään, aikataulu muuttuu mummon aikatauluksi. Eikä hän mieti yhtään että vielä 3 h ajomatka edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette kesälomalla?
En tiiä... enkä kerro, että mennään Lontooseen.
Enkä sitä, että ajetaan mummolan ohi, kun muuten oltaisiin vasta yöllä kotona. Piipahdukset tyyliin 30 min kahvi ei onnistu ikinä millään, aikataulu muuttuu mummon aikatauluksi. Eikä hän mieti yhtään että vielä 3 h ajomatka edessä.
Tämä. Aina lähdetään venyttämään, jos jotain on sovittu. Erityisesti lasten kanssa. Jos on jotain sovittu, niin sitä pitää joka kerta yrittää muuttaa niin, että koko juttu paisuu moninkertaiseksi. Nykyään laitan välittömästi stopin, kun tässä perheessä on muitakin, jotka tulee huomioida.
Minun rajaton äitini oli ja on mielestään vain ”huolehtiva”, kun hän penkoi tavarani ja sekaantui joka asiaan ja painosti tekemään kuten hän haluaa.
Hänestä minä olen ollut ”välinpitämätön”, kun en tutki teinien huoneita jne.