Täysin rajaton äiti - onko toivoa muutoksesta koskaan?
Te, joilla on täysin rajaton vanhempi, onko tilanteessa mitään toivoa? On pidetty etäisyyttä ihan kunnolla, ei silti näytä muuttuvan. Ei kertakaikkiaan ymmärrä, mitä tarkoittaa esim. ihmisen yksityisyys. Jos liikutaan jossain yhdessä, saattaa meille täysin tuntemattomista ihmisistä kertoa esim. heidän terveystietoja. En epäile hetkeäkään, etteikö siis kertoisi myös meidän asioita muille. Siksi on pidetty jo vuosia kiinni siitä, että puhutaan asioista ihan yleisellä tasolla, esim. omista ja lasten terveysasioista ei puhuta koskaan. Hankaluus on siinä, että toimii sotealalla ja on välillä pääsy esim. Kantaan. Joten emme voi täysin tietää, mitä kaikkea tietoa hänellä meistä on.
Mitä voimme tehdä?
Kommentit (35)
Et pysty korjaamaan äitiäsi. Ja perinteisesti ongelmat kasvavat kun ikää tulee, joten varaudu pikemminkin siihen. Tylsä tilanne, olisit varmasti sinäkin toivonut parempaa äitisuhdetta. Nyt joudut pitelemään häntä käsivarren mitan päässä ja miettimään, mitä hänelle voi sanoa ja mitä ei. Eihän se oikein lapsen ja vanhemman suhteelta kuulosta, ainakaan sellaiselta, jossa olisi turvallinen ja hyvä olla :(
Tuskin on toivoa. Mun serkullani on rajaton äiti (siis tätini), ja hän pitää vain tosi tiukasti omat rajat. Esim. sanoo, ettei halua puhua tästä tai tästä aiheesta.
Saahan sen selville, kuka käy tietoja katsomassa. Jos hän on luvattomasti käynyt lukemassa perheesi tiedot, sitä kautta työnantajalle selviää varmaan muukin luvaton toiminta. Tuollainen ihminen ei takuulla voi vastustaa kiusausta käydä lukemassa toisten tietoja, vaikka tietää kiinnijäämisen seuraukset.
Ei ole toivoa. Minun äitini täytti 90 ja vaikka välit on olleet poikki vuosia, hän yrittää edelleen sekaantua elämääni välikäsien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Et pysty korjaamaan äitiäsi. Ja perinteisesti ongelmat kasvavat kun ikää tulee, joten varaudu pikemminkin siihen. Tylsä tilanne, olisit varmasti sinäkin toivonut parempaa äitisuhdetta. Nyt joudut pitelemään häntä käsivarren mitan päässä ja miettimään, mitä hänelle voi sanoa ja mitä ei. Eihän se oikein lapsen ja vanhemman suhteelta kuulosta, ainakaan sellaiselta, jossa olisi turvallinen ja hyvä olla :(
Kiitos kauniista sanoista. Tosiaan, tähänhän liittyy myös omalla kohdallani paljon surua, en ole aivan tajunnutkaan, että kuinka paljon. Ja tuo käsivarren mitan päässä pitäminen kuvaa tilannetta hyvin, olen joutunut opettamaan tämän lapsillenikin.
Ap
Eikös Kannan tiedoista ole mahdollista selvittää ne lokimerkinnät, kuka niitä on katsonut. Vaatii siis niiden erillisen tilaamisen. Sitä kautta voit päästä selvyyteen, onko vakoilua tapahtunut. Jos on, asiaan voi puuttua, koska kyseessä on rikos. Jos ei, säästytte turhalta epäilemiseltä.
Juu, ei muutu koskaan. Jatkuva miettiminen, mitä voi sanoa ja mitä ei, käy ajan myötä raskaaksi. Itse en juuri puhu äitini kanssa kuin yleisistä asioista kuten kevään etenemisestä.
Välimatka on ainoa mikä todella auttaa.
Muuta kauemmas jos vain mahdollista, ja pidä etäisyyttä muutenkin.
Mun oli oman perheeni kanssa pakko muuttaa, äitini teki pari niin uskomatonta tempausta, että muuttaminen oli lopulta ainoa vaihtoehto.
Välillä äiti soittelee, jolloin voimme puhua säästä, mutta siinäpä se.
Välimatkaa on nyt n. 300 km ja vakavasti harkitsen sen kasvattamista entisestään.
Huolehdi itsestäsi ja omasta perheestäsi. Näiden rajattomien ihmisten kanssa ei ole toivoa paremmasta ja toivominen, yrittäminen, ymmärtäminen ja yksipuolinen työskentely asioiden parantamiseksi vain rikkoo sinut.
90% todennäköisyys on, että olet äitisi kaltainen. Et vaan itse näe sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on täysi vastakohta. Minulla on ihan erilaiset välit omiin lapsiini, koska olen tietoisesti jatkuvasti vaalinut heidän rajojaan ja opettanut heidätkin pitämään niistä kiinni.
Lapsettomat siskoni sen sijaan ovat äitini kopioita ja täysin yhtä rajattomia kuin hän.
haluan oanna jäntö peppuun ja bimppiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on täysi vastakohta. Minulla on ihan erilaiset välit omiin lapsiini, koska olen tietoisesti jatkuvasti vaalinut heidän rajojaan ja opettanut heidätkin pitämään niistä kiinni.
Lapsettomat siskoni sen sijaan ovat äitini kopioita ja täysin yhtä rajattomia kuin hän.
Tällaiset ikävät ominaisuudet periytyvät, huomaan sen lapsuuden ystävästäni. Aina syytti äitiään samoista asioista kuin sinä. Nyt omat lapset ovat aikuistuneet ja he syyttävät omaa äitiään. Nyt ihmettelee, miksi lapset väittävät häntä rajattomaksi ja kaikkeen puuttuvaksi, vaikka hän ei kuulemma sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset ikävät ominaisuudet periytyvät, huomaan sen lapsuuden ystävästäni. Aina syytti äitiään samoista asioista kuin sinä. Nyt omat lapset ovat aikuistuneet ja he syyttävät omaa äitiään. Nyt ihmettelee, miksi lapset väittävät häntä rajattomaksi ja kaikkeen puuttuvaksi, vaikka hän ei kuulemma sellainen ole.
Eivät ne automaattisesti periydy.
vanhemmilla ihmisillä aivot ja ajatukset jämähtää tiettyyn asentoon ja varsinkin ennenvanhaan juoruilua pidettiin normaalina. ei kannata kertoo mitään itsestään juoruilijallle, vaikka se onkin surullista. huomauttaa aina, jos puhuu epäsopivia asioita.
muistisairaudet voi viedä loputkin estot käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat jo aikuisia eivätkä syytä minua samoista asioista.
Se että olen kyennyt toimimaan toisin, on vaatinut tietoista määrätietoista valintaa jokaikinen päivä, mutta se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kommenttisi sai alapeukkuja, niin tässä on totuuden siemen. Olen siis tuossa ilmapiirissä kasvanut ja tehnyt siis paljon töitä, että olen opetellut tuosta pois. Omat asiani lapsena siis kerrottiin täysin suodattamatta kaikille, joten omien lasteni kohdalla olen toiminut toisin. Mutta tämä ei tullut automaattisesti tai vaivatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin osaan pitää aikuisia lapsiani aikuisina enkä puutu heidän elämään. Asia, joka ei ole onnistunut omalta äidiltäni.
Ei ole toivoa muutoksesta. Mä kestin tuota 45v enennkuin viimein tuuli mitta täyteen. Nyt kadun etten tehnyt stoppia jo aiemmin, niin paljon äitini on loukannut, kiusannut, uhkaillut, kiristämyt, vainonnut. Sitä ei kukaan normaalin äidin lapsi voi tajuta millaista pahaa häiriintynyt äiti lapselleen voi tehdä. Siis aikuisenakin.
Epäilen että hänellä on jonkinlainen mielialahäiriö, huomionhakuinen yms.
Työnantaja voi rajata pääsyä ihmisten tietoihin. Joten ilmoitus hänelle.