Ovatko ulosottovelalliset tyhmempiä kuin keskivertoihmiset???
Ruotsi
https://yle.fi/uutiset/3-12363188
Ruotsissa velkavuori kasvaa ja ulosottovelkoja on ennätysmäärä – Kenneth Kjellberg ei osaa kuvitella, miltä velattoman elämä tuntuu
Velkaneuvoja Jessica Bertilssonin mukaan monet ruotsalaiset ovat tottuneet siihen, että heillä on hieno auto, uusi puhelin ja lomamatkalle on päästävä joka vuosi.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ymmärrä, että itsetunto pitää rakentaa muun (hyvän kasvatuksen, opiskelun, työn, hyvien ihmissuhteiden, omien lahjojen ja älyn jne) varaan eikä vain ulkoisten tekijöiden, kuten autojen ja hienojen talojen, varaan.
Jos ei ole varaa vaikka autoon, miksi ihmeessä sellainen pitää olla. Muutaman kymmenen kilometrin työmatkan voi tehdä sähköpyörällä ja saada palkinnoksi hyvän kunnon. Voi olla, että yhteiskunnassa esim. autotonta miestä pidetään outona ja siksi sellainen on hankittava, hinnalla millä hyvänsä. Jos hankkii, rahat pitäisi säästää etukäteen, kuten ennen vanhaan jouduttiin tekemään. Myös säästäminen pahan päivän varalle on joillekin vierasta.
Haahaa! "Muutaman kymmenen kilometrinntyömatkan voi tehdä sähköpyörällä"
Haluaisinpa nähdä sen, joks vie pari muksua päiväkotiin sähköpyörällä, hurauttaa 40km toimistolle josta matkasta 20km loskaista piennarta, takaisin sama juttu. Tuulessa, tuiskussa, sateessa, 35 asteen pakkasessa...
Tuo on normisettiä lukemattomien tavallisen työssäkäyvän osalta.
Tokikaan ei ole syy ylivelkaantua, olen aina ostanut vain autoja, joihin on varaa, ei niillä kikkeli ole lisämittaa saanut.
Joskus kysymyksessä on vain välinpitämättömyys. Tiedän yhden mielestäni älykkään ihmisen joka vaan jätti laskut maksamatta. Nyt on jo selvinnyt veloistaan ja käy palkkatöissä.
Hiukka yksinkertaisia ovat, koska eivät tajua että velat on maksettava takaisin ja suhteutettava lainan otto ja hankintansa niin, että niistä selviää, vaikka tulisi ero, joutuisi työttömäksi tmv.
Ja tämä koskee myös niitä suomalaisia, jotka kuvittelevat, että kaikilla pitäisi olla viimeisen päälle oleva oma asunto, uusi auto, lomamatkat ja uudet merkkivaatteet koko perheellä lapsia myöten. Vaikka rahatilanne olisi mikä, niin kun "mä haluun kun muillakin on".
Harvinaisen huono syy velanotolle on naapurikateus.
Vierailija kirjoitti:
Elämä voi mennä ihan käsittämättömästi solmuun ilman mitään hölmöä sekoiluakin.
Allekirjoitan tämän. Minulle on käynyt näin. Maksuvaikeuksilta olen tosin välttynyt mutta olen oppinut kokemuksistani sen, että rapatessa voi roiskua tosi pahasti jos joku toinen aggressiivisesti tönäisee ja päälle vielä osuu muuta surkean huonoa tuuria.
Ihan turha märehtiä ja analysoida tuollaista herran jestas. Tyhmäähän rahankäyttöää se on silloin ollut, mutta ei se sinänsä todista hirveästi mitään muuta. On paljon hyvin raha-asiansa hoitanutta, jotka ovat tyhmiä kun saapas kuitenkin.
Kyse ehkä enemmän jostain välinpitämättömyydestä ja jostain itsekurin puutteesta jopa, kun ei jaksa pysähtyä houitamaan asioita ja antaa vaan mennä.
Toisaalta kun asiat ovat menneet jo pitkälle ja huonoon tilanteeseen ei moni tajua, että siinä vaiheessa ei oikein voi edes keskittyä, miten järkevimmin pääsee pois tilanteesta, vaan siitä tulee sellaista selviytymistä luottotiedottomana, vähän niin kuin joku puikkurikollinen.
Huvittavaa, kun monet luulee taustalla olevan tietämättömyys siitä, miten pitäisi toimia, jotta ei joudu taloudellisiin vaikeuksiin. Harvoin kyse siitä. Samoin kun miksu ihminen syö liikaa tai käyttää päihteitä. Eikö se tiedä se on tyhmää ja haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Monella on esim.adhd. Se ei tee ihmisestä tyhmää, mutta saattaa altistaa holtittomalle käytökselle.
Entisaikaan kyvyttömyyttä hallita omaa käyttäytymistään kutsuttiin ihan vain tyhmyydeksi.
Olin kyllä nuorena tyhmä kuin saapas. Menin yhteen ahneen ja häikäilemättömän miehen kanssa ja annoin hänen sumuttaa minua. Elämäni virhe, jota vieläkin maksan.
Kyllä velanotolla on paljonkin tekemistä älykkyyden kanssa, nimittäin velan antajan älykkyyden kanssa. Ei aina mutta joskus. Esimerkiksi pikavippi firmat. Mitä järkeä on antaa lainaa tutkimatta lainaajan taustoja ja maksukykyä?
Kyllä valtaosa velanottajista maksaa velkansa säntillisesti kurinalaisesti takaisin, muuten asuntokauppakin olis pysähtynyt kuin seinään jo kauan sitten. Harva kotia ostaa säästöillään.