Ei ole varaa toiseen lapseen, sydän särkyy!
Meillä on nyt 1,5 v tyttö. Molemmilla, mulla ja miehellä on tosi raju vauvakuume. Tytölle haluaisin sisaruksen, oma biologinen kello tikittää vieläkin rajusti, mietin koko ajan, kuinka toimisin seuraavan vauvan kanssa toisin, ensimmäinen oli hankala tapaus. Vauva-aika oli tosi raskas sairastelun takia. Nyt, kun olemme viisaampia, tietäisimme, mitä tekis toisin, JOS tämä sama tauti tulis toisellekin. Hoivaisin, osaisin olla rennompi yms. MUTTA. Ollaan pienituloisia, asutaan kaksiossa. Mies kyllä luultavasti saa kohta ylennyksen, mutta sekään ei varmaa, eikä se tuhansia lisää tuo. Mulla jää palkasta laskujen ja ruoan jälkeen käteen vajaa 100. Sillä ei kahta lasta elätä. Tytölle vaatteet haen kirpputorilta, itselleni en ole herranaikoihin ostanut vaatteita viimeksi. Tukia ei saada mitään, koska molemmilla vakipaikka.
Joten, meidän täytyy olla kaukaa viisaita, eikä hommata toista lasta, koska emme pystyis tarjoamaan hälle niin hyvää stressitöntä kotia. Mies stressaa ihan liikaa rahasta välillä, joten en halua riidelläkään kaiken aikaa, avioero siitä varmaan tulisi.
Onko muilla sama tilanne? Haluais lisää lapsia, mutta rahat ei riitä? :(
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:31"]Miten noin pienillä tuloilla voi olla omistusasunto? Anyway, mikä siinä on ettei yksi lapsi riitä, eikö se ole tarpeeksi ihana? [/quote] Ihan normitulot pienituloisille, jos toinen tienaa 1600 ja toinen päälle 2 tonnia. Ohis
[/quote]
On joo, mut yleensä tuollaisilla tuloilla asutaan jossain kaupungin/kunnan vuokra-asunnossa.
[/quote]
Et edes tiedä missä kaupungissa Ap asuu. Ota se pää pois sieltä perseestä ja ole hyvä ja astu sieltä kehä kolmosen luolta pois. Pienemmän kaupungin tai kylän hinnat on ihan eriä kun Helsingin Töölössä.
Paljonko pitäs tienata, et ois sitten varaa ap?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:42"]AI maksatte kaiken muun puoliksi mutta sinä maksat vielä ruoat? Mikä hitto teitä naisia vaivaa?
[/quote]
Minä ostan ruoat, koska mies ostaisi muuten vain pelkkää einestä! Minä tiedän, mikä on edullista ja helppoa ruokaa, miehellä saattaa todellisuuden taju lähteä, kun valitsee neljää eri juustolajia kärryihin ostamatta yhtään lihaa tai perunaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:31"]Miten noin pienillä tuloilla voi olla omistusasunto? Anyway, mikä siinä on ettei yksi lapsi riitä, eikö se ole tarpeeksi ihana? [/quote] Olipas ilkeä kysymys! Tyttö on maailman ihanin, enkä kuluta aikaani murehtien, Voivoi kun olemme köyhiä, vaan annan hänelle kaiken, mitä pystyn tarjoamaan. Äiti on hänelle maailman tärkein ihminen koko maailmassa, isä myös. 1600+2200 on minusta ihan hyvät tulot 100 tonnin asuntolainalle. Ap
[/quote]
Eli taloutenne tulot ovat kuukaudessa 3200e?
Meillä on melkein tonnin vähemmän ja lapsia on kaksi, kolmas syntyy tammikuussa. Tosin asuntolainaan ei mene kuin 300e/kk, yhtiövastike onkin sitten satasen enemmän eli asumiskulut ovat noin 700e/kk (plus sähkö).
Meillä ainakin riittää rahat oikein hyvin elämiseen. Säästöönkin saadaan vähän eli on ainakin jotain puskuria jos työttömyys tms. iskee.
Halusimme meilläkin aikanaan toista, mutta mm. taloudellisista ja muista elämänlaadullisista syistä jätettiin hankkimatta.
Jonkun vuoden tuskailin kovasti, mies ei niinkään - nyt mullakin ikää jo sen verran (39), että vauvaruljanssista en edes haaveilisi.
Ei kaduta päätös enää. Päinvastoin parempi mieli kun tietää, että voi tuolle yhdelle tarjota edes kohtuulliset, osin jopa hyvät eväät elämään ja ei tartte yhteiskuntaa meidän perheellä turhaan rasittaa tukien muodossa. Lapselle riittää rahaa ja saa riidattoman perinnönkin aikanaan, mutta ennenkaikkea paljon yksilöllistä AIKAA ja jakamatonta välittämistä ja rakkautta ja kotina aina paikan maailmassa, missä hän on täysin ainutlaatuinen.
Jos ihmiset miettisivät noita rahakuvioita etukäteen enemmänkin, olisi se suotavaa. Ja maailma ylikansoittuu koko ajan niin onpahan tässä ainakin oltu senkin suhteen vastuullisia!
p.s. Ja ei ole pilalle hemmoteltu tämä muksu vaan järjellä ja hellyydellä kasvatettu ;)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:42"]AI maksatte kaiken muun puoliksi mutta sinä maksat vielä ruoat? Mikä hitto teitä naisia vaivaa? [/quote] Minä ostan ruoat, koska mies ostaisi muuten vain pelkkää einestä! Minä tiedän, mikä on edullista ja helppoa ruokaa, miehellä saattaa todellisuuden taju lähteä, kun valitsee neljää eri juustolajia kärryihin ostamatta yhtään lihaa tai perunaa. Ap
[/quote]
No ei oo tullut mieleen periä mieheltä puolia ruokakustannuksista???
Ootte noloja. Jos tulot on 3800e/kk, teillä on vara kahteen lapseen. Ette vain osaa käyttää rahaa oikein.
Mikä on ikäsi jos biologinenkello tikittää ? Alle30 vai yli40 ?
Meidän tulot eivät ole paljoakaan isommat kuin ap:llä (tällä hetkellä itse asiassa pienemmät, sillä olen hoitovapaalla). Siitä huolimatta meillä on kaksi lasta, omistusasunto Helsingissä ja auto, käymme ulkomailla vähintään kerran vuodessa emmekä joudu laskemaan senttejä edes kuun lopussa. En ymmärrä, mihin ap rahansa käyttää.
Mä en kyllä ymmärrä. Meillä on neljä lasta. Tämä on jo toinen omistusasuntomme ja nyt etsimme taloa. Minä opiskelen ja vauvojen kanssa aina saanut minimiäitiysrahaa. Miehen tulot nyt ehkä jotain vajaa 3500. Hyvin pärjäämme, kaksi autoa ja laadukasta ruokaa jne. En ymmärrä alkuunkaan tuota teidän tilannetta. Meidän lapsista on kaksi syntynyt sinä aikana, kun miehenikin vielä opiskeli.
Tytölle sisko tai veli nyt nopeasti alulle ! Ottakaa lyhennys vapaata pankista tai maksatte vain pelkkiä korkoja ! Asiat kyllä järjestyy kun ryhtyy tuumasta toimeen !
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:42"]AI maksatte kaiken muun puoliksi mutta sinä maksat vielä ruoat? Mikä hitto teitä naisia vaivaa?
[/quote]
Minä ostan ruoat, koska mies ostaisi muuten vain pelkkää einestä! Minä tiedän, mikä on edullista ja helppoa ruokaa, miehellä saattaa todellisuuden taju lähteä, kun valitsee neljää eri juustolajia kärryihin ostamatta yhtään lihaa tai perunaa. Ap
[/quote]
Ei sun tarvii toista lasta hankkia. Sullahan näköjään on se jo.
Auttaisiko yhteinen tili teillä? Ilmeisesti ainakaan toinen teistä ei osaa käyttää rahaa kun noin persauki olette. Taloustili jonne molemmat laittavat palkastaan suurimman osan, vaikka 80%. Jos sinä olet teistä kaupassa järkevämpi, niin olet varmaan muutenkin rahan kanssa fiksumpi. Sovitte, että sinä hoidat sieltä taloustililtä ruokaostokset, lainanlyhennykset, tarhamaksut jne. Mies sitten tekee jotain muuta perheen hyväksi, kokkaa tai pyykkää vaikka. Ethän vaan työssäkäynnin lisäksi hoida myös kaikkia kotitöitä? Ja se miehen kallis auto myyntiin, sinun nimiin niillä rahoilla yhteinen vähän kuluttava pikkuauto.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:59"]
Mä en kyllä ymmärrä. Meillä on neljä lasta. Tämä on jo toinen omistusasuntomme ja nyt etsimme taloa. Minä opiskelen ja vauvojen kanssa aina saanut minimiäitiysrahaa. Miehen tulot nyt ehkä jotain vajaa 3500. Hyvin pärjäämme, kaksi autoa ja laadukasta ruokaa jne. En ymmärrä alkuunkaan tuota teidän tilannetta. Meidän lapsista on kaksi syntynyt sinä aikana, kun miehenikin vielä opiskeli.
[/quote]
Kaksi autoako sinulle on jokin pärjäämisen mitta ja itseisarvo?
Apua, kirjoitin ällän, vaikka on tatuointeja :O
Mua ihmetyttää tässä se että jos päättäsitte hankkia sen toisen lapsen niin mihin sijottasitte ne jos teillä on kaksio eli yks makkari ja vielä omistusasunto...?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:57"]
Apua, kirjoitin ällän, vaikka on tatuointeja :O
[/quote]
kirjoitithan sinä myös aan, peen, uun, toisen aan ja vaikka mitä muuta. Hyvä tatska-wt!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:08"]
Mua ihmetyttää tässä se että jos päättäsitte hankkia sen toisen lapsen niin mihin sijottasitte ne jos teillä on kaksio eli yks makkari ja vielä omistusasunto...?
[/quote]
Ei siitä ole kuin pari sukupolvea taaksepäin, kun oli ihan normaalia että kaksilapsinen perhe asuu kaksiossa.
Mutta en minäkään tuossa ap:n tilanteessa toista lasta tekisi, jos ei edes rahankäyttöä ole vielä opittu.
AI maksatte kaiken muun puoliksi mutta sinä maksat vielä ruoat? Mikä hitto teitä naisia vaivaa?