Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voidaanko saada toimeentulotukea, kun..

Vierailija
31.08.2015 |

Mies tuhlaa kaiken, eikä välitä laskujen maksusta häivääkään. Hän on nykyään työtön ja tulot tippuneet roimasti. Tuhlaa silti menemään entiseen malliin. Vuokra ja laskut maksamatta yli kk ajalta. Kohta saadaan häätö, kun ei ole rahaa maksaa. Auttaako sosiaalitoimisto vai joudutaanko taivasalle koko perhe. Keskustelut miehen kanssa ei auta. Itse tingin kaikesta. Ruokaa täytyy kuitenkin ostaa isolle perheelle. Oppiiko mies koskaan hoitamaan raha-asioitaan vai onko ainoa ratkaisu ero?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:35"]Älä vaan maksamiehen velkoja, päinvastoin, miehen nimiin kaikki laskut ja maksatte mitä pystytte.    TÄRKEINTÄ ON PITÄÄ SINUN LUOTTOTIEDOT KUNNOSSA!   _olette kusessa jo ei ole kummalakaan. Ja sinä olet, jos menee ja sitkuitenkin erootte.   Koita saada ne kiinteät kulut minimiin ja sitten lisätulot jos mahdollista. Ja suunnittelet kaikki etukäteen, ruuatkin, ja ostat vaan mitä tarvitset. Ruokaa ei saa heittää roskiin, suunnittelee paremmin. (exällä meni aina puolet ruuasta roskiin, koska minä maksoin ei välittänyt. ) Siinä voi puolittaa ruokalaskun, joka varmaan on jotakin 6hlö perheessä. Aamupalaksi kaurapuuroa (tilkka maitoa ja pari mustikkaa) ja kananmunia jne, todella terveellistä ja ravitsevaa, mutta lähes ilmaista. Pastaa, vihanneksia ja jauhelihaa maksaa yhdelle hlölle 50..70 senttiä annos, jne.   Siksi jauhan tästä ruoka-asiasta, kun ennen meni kahdelta 600...900 kuukaudessa ja nyt yksin menee maks 150e ja syön hyvin, olen kehonrakentaja (harrastaja). Suunnittele ja noudata.    Ja mies kuriin. [/quote] Omat luottotiedot on vielä kunnossa. Miksi ne menisi jos eroaisin? Olen aina ollut tarkka ja budjetoinut kk. Valmistetaan ruoat itse. Todella harvoin eineksiä. Roskiin menee vähän ruokaa. Ainoastaan lasten tähteet. Minusta meillä on jo nyt niin minimissään ruokamenot kuin vain voi olla. 800e/kk sis kaikki elintarvikkeet vaipat kahdelle ym. Köyn kaupassa kunnolla listan kanssa 1krt vko. Unohtuneet/maito täydennykset haetaan pyörällä viikolla lähikaupasta. Mustikkaa poimin 40litraa pakkaseen. 310l poimin myyntiin ja tienäsin reilut 1000e. Seuraavaksi poimin puolukkaa. En voi kovin paljoa lisätä työtunteja enää. Nyt jo menen äärirajoilla ja kaikki yhdessäolo lasten kanssa vähenee. Miehen yritän saada kuriin ja mielestäni hänen pitää alkaa ottaa vastuuta, mutta mistä apua hänen holtittomaan rahankäyttöön, kun normaalipuhe ei riitä? Saako sosiaalitoimistosta jotain tukea tällaisille?

[/quote]

Sossu.. en tiedä saako tukea, yleensä siellä kääntyy perheen toiminnan tarkasteluun, mutta periaatteessa pitäisi olla matalan kynnyksen apua ja julkisella terapiaa, mutta todellisuudessa saattaa olla heikkoa.

Kannattaa kuitenkin kysyä.

Voisithan miehen vanhemmille ottaa puheeksi, että kun on työtön ja se rassaa häntä, tai on vaikka burn out tai joku, ja kysyä neuvoa/jonkun laista apua.. että onko ennen ollut tällaista ja vaikuttaa esim väsyneeltä ja siksi tekee välillä virheitä.. jos jotakin yhdessä voitaisiin miettiä olon helpottamiseksi?

-Ettei heti puhu mt-ongelmista, joillekin se on ongelma.

Tietysti, etä mitkä välit on.

Älä jää yksin asian kanssa hautomaan -> aika kuluu -> ongelma kasautuu.

Sitten se mies täytyy itse haluta muutosta, onko siihen valmis?

Painaako esim luottotietojen menetys?

Salaako sen esimperheeltään, salaili on raskasta mielelle.

jne

Vierailija
62/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:44"]Mulla on itsellä tonnin luokkaa oleva auto, korjauksiin mennyt viimeisten viiden vuoden aikana noin 200e. (jarrulevyt ja palat)

Huollot, eli öljyt vaihtanut itse ja en ole autoa kiillotellut, eli jos on vaikka joku lista repsottanut, en ole uutta hankkinut kun paaliin menee seuraavaksi, kuitenkin yritän ajaa niin kauan kun kestää.-Paa miehes huoltotöihin.

En ole enää kiinnostunut (rakastunut) autosta, eli naapurin mielipitestä, siksi halpakin voi olla hyvä.

Laske se dieselin kannattavuus, eli kaikki kulut koko vuodelle, vakuutukset, huollot, verot, korjaukset , polttoaineet, renkaat kaikki.

Vertaat samanlaiseen bensa-autoon.

Sitten vertaan halvimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon, joka toimisi teille, kannattaako.

Jos on valittavana paskempi auto, mutta luottotiedot säilyy, ei ole vaikee valinta?
[/quote]

Mies vaihtaa öljytbym. Osaa korjata autoa, ei ole peukalo keskellä kämmentä! Ja MINÄ vaihdan ne rankaat! Riittääkö?? Mitä vielä??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 23:35"]Älä vaan maksamiehen velkoja, päinvastoin, miehen nimiin kaikki laskut ja maksatte mitä pystytte.    TÄRKEINTÄ ON PITÄÄ SINUN LUOTTOTIEDOT KUNNOSSA!   _olette kusessa jo ei ole kummalakaan. Ja sinä olet, jos menee ja sitkuitenkin erootte.   Koita saada ne kiinteät kulut minimiin ja sitten lisätulot jos mahdollista. Ja suunnittelet kaikki etukäteen, ruuatkin, ja ostat vaan mitä tarvitset. Ruokaa ei saa heittää roskiin, suunnittelee paremmin. (exällä meni aina puolet ruuasta roskiin, koska minä maksoin ei välittänyt. ) Siinä voi puolittaa ruokalaskun, joka varmaan on jotakin 6hlö perheessä. Aamupalaksi kaurapuuroa (tilkka maitoa ja pari mustikkaa) ja kananmunia jne, todella terveellistä ja ravitsevaa, mutta lähes ilmaista. Pastaa, vihanneksia ja jauhelihaa maksaa yhdelle hlölle 50..70 senttiä annos, jne.   Siksi jauhan tästä ruoka-asiasta, kun ennen meni kahdelta 600...900 kuukaudessa ja nyt yksin menee maks 150e ja syön hyvin, olen kehonrakentaja (harrastaja). Suunnittele ja noudata.    Ja mies kuriin. [/quote] Omat luottotiedot on vielä kunnossa. Miksi ne menisi jos eroaisin? Olen aina ollut tarkka ja budjetoinut kk. Valmistetaan ruoat itse. Todella harvoin eineksiä. Roskiin menee vähän ruokaa. Ainoastaan lasten tähteet. Minusta meillä on jo nyt niin minimissään ruokamenot kuin vain voi olla. 800e/kk sis kaikki elintarvikkeet vaipat kahdelle ym. Köyn kaupassa kunnolla listan kanssa 1krt vko. Unohtuneet/maito täydennykset haetaan pyörällä viikolla lähikaupasta. Mustikkaa poimin 40litraa pakkaseen. 310l poimin myyntiin ja tienäsin reilut 1000e. Seuraavaksi poimin puolukkaa. En voi kovin paljoa lisätä työtunteja enää. Nyt jo menen äärirajoilla ja kaikki yhdessäolo lasten kanssa vähenee. Miehen yritän saada kuriin ja mielestäni hänen pitää alkaa ottaa vastuuta, mutta mistä apua hänen holtittomaan rahankäyttöön, kun normaalipuhe ei riitä? Saako sosiaalitoimistosta jotain tukea tällaisille?

[/quote]

Sossu.. en tiedä saako tukea, yleensä siellä kääntyy perheen toiminnan tarkasteluun, mutta periaatteessa pitäisi olla matalan kynnyksen apua ja julkisella terapiaa, mutta todellisuudessa saattaa olla heikkoa.

Kannattaa kuitenkin kysyä.

Voisithan miehen vanhemmille ottaa puheeksi, että kun on työtön ja se rassaa häntä, tai on vaikka burn out tai joku, ja kysyä neuvoa/jonkun laista apua.. että onko ennen ollut tällaista ja vaikuttaa esim väsyneeltä ja siksi tekee välillä virheitä.. jos jotakin yhdessä voitaisiin miettiä olon helpottamiseksi?

-Ettei heti puhu mt-ongelmista, joillekin se on ongelma.

Tietysti, etä mitkä välit on.

Älä jää yksin asian kanssa hautomaan -> aika kuluu -> ongelma kasautuu.

Sitten se mies täytyy itse haluta muutosta, onko siihen valmis?

Painaako esim luottotietojen menetys?

Salaako sen esimperheeltään, salaili on raskasta mielelle.

jne
[/quote]

Kiitos näistä! Kello rientää, täytyisi mennä yrittämään unta. Olen tullut siihen tulokseen, että marssin sosiaalitoimistoon. Tuli mitä tuli, vaikka paskaa niskaan! Kaikkeni olen yrittänyt ja edelleen yritän. Anteeksi kirjoitusvirheet ja yhteen jaksoon kirjoittaminen. Ei onnistu jaksottaa puhelimella. Mieheni ei salannut luottotietojen menetystä, tiesin sen koska kävimme yhdessä velkaneuvojalla ja siitä seurasi tämä ulosottoon laskujen laitto ym. Miehelläni on varmaan jonkin sortin masennusta päällä, koska irtisanottiin töistä hänestä riippumattomista syistä. Siksi näiden harrastustenkin lopettaminen on vaikeaa, koska ne pitävät hänet edes vähän pinnalla ja jaksamassa tätä lapsiperheen arkea ja työnhakurumbaa.

Vierailija
64/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että hän hakee iloa elämäänsä ylimääräisellä tuhlailulla/ostoksilla, että voi hetksi unohtaa rahahuolet ja peittää osteluillaan masennusta tms. Ap

Vierailija
65/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että kohta masennun myös minä. Nyt jo menen viimeisillä voimillani.

Vierailija
66/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ainakin vakuutusyhtiötä, niin bonarit nousee.

Vierailija
67/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 21:33"]

Miehellä siis on ollut paljon rahaa muutama kk sisään ja laskelmien mukaan ei tietenkään saataisi tukea, mutta joutuuko tämän vuoksi koko perhe kärsimään, kun mies on vastuuttomasti tuhlannut rahat?

[/quote]

No sossunko se pitäisi miehes holtiton tuhlaaminen maksaa?

-Oletko ihan idiootti?

Miehelle ukaasi, ja yhteiset tilin sun käyttöön. 

Varmista, ettei ole esim maaninen, jolloin usein homma lähtee käsistä.
[/quote]

EN OLE IDIOOTTI!! Oletko täydellinen? :)
Ap

Vierailija
68/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:39"]Vaihda ainakin vakuutusyhtiötä, niin bonarit nousee.
[/quote]

Olemme vaihtaneet vuoden sisään 2x. If->Pohjola-> Fennia. Ei auta. Miehellä käynyt vahinkoa liikenteessä useasti, ei vahinkoa muille, vaan itselleen nukahtamalla rattiin.

Vierailija
69/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:51"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 00:39"]Vaihda ainakin vakuutusyhtiötä, niin bonarit nousee.
[/quote]

Olemme vaihtaneet vuoden sisään 2x. If->Pohjola-> Fennia. Ei auta. Miehellä käynyt vahinkoa liikenteessä useasti, ei vahinkoa muille, vaan itselleen nukahtamalla rattiin.
[/quote]

korjaan, Luojan kiitos ei muille vahinkoa ja miehenikin on säilynyt hengissä<3

Vierailija
70/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu voi auttaa oikeastaan vain siinä tapauksessa jos lapsiperhettä uhkaa häätö (2kk vuokrat rästissä -> voivat harkinnalla maksaa rästin) jos toimeentulotukivajetta ei normaalisti tuloillanne synny.

Vierailija
71/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 22:55"]Ymmärtäisikö mies sopueroa? Siis että pitäisitte välinne ja tapaisitte mutta sinulle ja lapsille oma asunto koska onhan tuo nyt kamalaa.
[/quote]

Tätä olen miettinyt ja olemme myös puhuneet. Sopuerokin on vaikea lasten vuoksi. Katsotaan mihun elämä vie. Nämä lähiajathan sen nyt pian ratkaisee.

Vierailija
72/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:15"]Sossu voi auttaa oikeastaan vain siinä tapauksessa jos lapsiperhettä uhkaa häätö (2kk vuokrat rästissä -> voivat harkinnalla maksaa rästin) jos toimeentulotukivajetta ei normaalisti tuloillanne synny.
[/quote]

Oletko sos.tt? Vai tiedätkö kokemuksesta? Meillä on elokuun vuokra rästissä ja pian tulee syyskuun vuokran eräpäivä. Pian pystyn osittain maksamaan elokuun vuokraa, koska elämiseenkin pitäisi jäädä rahaa. Ap.

Vierailija
73/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:15"]Sossu voi auttaa oikeastaan vain siinä tapauksessa jos lapsiperhettä uhkaa häätö (2kk vuokrat rästissä -> voivat harkinnalla maksaa rästin) jos toimeentulotukivajetta ei normaalisti tuloillanne synny.
[/quote]

Oletko sos.tt? Vai tiedätkö kokemuksesta? Meillä on elokuun vuokra rästissä ja pian tulee syyskuun vuokran eräpäivä. Pian pystyn osittain maksamaan elokuun vuokraa, koska elämiseenkin pitäisi jäädä rahaa. Ap.
[/quote]

Sossussa töissä, en sos.tt. mutta sos.ohjaaja.

Vierailija
74/75 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:24"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="01.09.2015 klo 01:15"]Sossu voi auttaa oikeastaan vain siinä tapauksessa jos lapsiperhettä uhkaa häätö (2kk vuokrat rästissä -> voivat harkinnalla maksaa rästin) jos toimeentulotukivajetta ei normaalisti tuloillanne synny.
[/quote]

[/quote]

Sossussa töissä, en sos.tt. mutta sos.ohjaaja.
[/quote]

Kiitos! Osaatko sanoa täytyykö meidän myydä auto ensin, vaikka se olisi välttämätön työssäkäynnin ehto?

Vierailija
75/75 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ap sun tulot on?