Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka saada lapsi nukkumaan täydet yöt omassa sängyssä

Vierailija
31.08.2015 |

Lapsi on vuoden vanha ja nukahtaa aika vaivalla omaan sänkyynsä tutin kanssa. Nukkuu hyvin noin puoleen yöhön, josta nostan hänet väliimme, kun ei jaksa käydä laittamassa häntä takaisin makuulleen montaa kertaa. Nousee siis aina aivan unissaan seisomaan/istumaan ja itkee kun ei löydä tuttia.
No hän itkee tuttinsa perään muutenkin, oli välissä tai ei, ja rauhoittuu heti ja nukkuu hyvin kun tutti on suussa.
Anteeksi sekava teksti! Haluaisin vain että lapsi oppisi nukkumaan _yksin_ koko yön. Omassa sängyssään.
Onko neuvoja, kokemuksia, mitä vain!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, opeta ensin pois tutilta niin, että nukkuu teidän välissänne. Sitten kun yöt ovat rauhoittuneet, opeta omaan sänkyyn.

Vierailija
22/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pieni vielä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vaan ensin tutti pois, ei välttämättä ole niin vaikeaa kuin luulet. Lähettäkää vaikka Tuttiritarille (jos lapsi sen tietää) tai antakaa hevosvauvoille tai jotain. Pari päivää kestät enemmän kitinää ja sitten se on ohi. Sen jälkeen opetat nukahtamaan omaan sänkyyn ja silittelet yöllä uudelleen uneen jos herää. Noin pienellä toivottavasti sänky on äitin ja isän kanssa samassa huoneessa vielä vaikkei välissä nukukaan...

Vierailija
24/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 14:07"]

Meillä on vauva nukkunut syntymästä asti omassa sängyssä. Hänen sänkynsä on meidän sängyn vieressä eikä koskaan ole mitään ongelmaa. Yöllä vauva herää syömäänja syönnin jälkeen nostan omaan sänkyyn johon nukahtaa heti tyytyväisenä. Se aivan riippuu mitenkä lapsen on opettanut.

[/quote]

Luulet ehkäopettaneesi, mutta todellisuudessa sinulla on tässä asiassa ns. helpot lapset. Minulla on sekä helppoja että vaikeita. En kuvittele itsestäni liikoja.

Vierailija
25/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ehdotan myös omaa huonetta jos mahdollista. Meillä lapset onkin olleet jo reippaasti alle vuoden ikäisestä sellaisia etteivät todellakaan nuku jos olen samassa huoneessa, siinä vaiheessa kun jouduin nukkumaan sohvalla koska lapsi heräsi heti kun edes ajattelin siirtyväni makuuhuoneeseen, vauva siirtyi omaan huoneeseen. Jossain vaiheessa sitten yhteiseen lastenhuoneeseen, toisiaan eivät herätä.

Myös tuo viereen nostaminen aiheuttaa helposti kierteen, alussa imettäessä nostin aina alkuyön jälkeen viereen että sain itse nukuttua. Mutta kun lopetin sen siinä parin kuukauden iässä ja sitkeästi nousin ylös imettämään istualtaan jos vauva heräsi, tippui yöheräämiset 0-2/yö yhdessä tai kahdessa yössä. Sitten kun siirtyivät omaan huoneeseen niin nekin vähäiset heräilyt loppuivat. Ja meillä on kolmiossa sellaiset paperiseinät että minä herään kyllä jos kuuluu pientäkin vingahdus tai heräämisen ääniä, suojaa kuitenkin sen verran etteivät herää kun käännän kylkeä tai jos tulin tisseineni haisteluetäisyydelle(?).< br />

Vieressä ovat nukkuneet vain ekat 1-2kk ja läpi yön ovat nukkuneet sen jälkeen sillä 0-1 yöheräämisellä. Täysimetettyjä, tutittomia ja unileluun kiintyivät vasta joskus 1,5-vuotiaina. Tiedostan kyllä että meillä on todella hyvä tuuri käynyt koska lapset ovat hyvin rauhallisia muutenkin mutta tuossa pari juttua mitkä meillä olivat ratkaisevia.

Vierailija
26/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla epäselvä: Eli lapsi (1v1kk) nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä. Nukkuisi siinä, mutta herää jossain vaiheessa kun tutti ei olekaan suussa. En ole siis jaksanut laittaa takaisin makaamaan omaan sänkyyn vaan olen ottanut väliimme. Tutin kun laittaa suuhun niin nukkuu hyvin.
On hoidossa ja on tosi aktiivinen. 2 päikkärit vielä päivässä, ei jaksa valvoa kun juoksentelee ja touhuaa koko ajan jotain.
Ei siis ole meillä nyt mikään hirveä ongelma tämä nukkuminen, mutta ulkopuolelta tulevat sanomiset siitä että nukkuuko jo täydet yöt ja onko vielä tutti jne stressaa minua. Ehkä tähän auttaa aika, mutta täällä tuli aika monta viestiä, että pitäisi antaa olla rauhassa vain ja odotella. Esikoinen kyseessä ja kuitenkin kaikki uutta, siksi kysynkin neuvoja..

Ap

Vierailija
27/29 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ikäisen tutista vieroitus on paljon helpompaa kuin kaksivuotiaan (googleta, jos et usko), joten vieroita ensin tutista. (Se voi jo helpottaa, koska saattaa nukahtaa itse uudestaan, jos ei odota jonkun laittavan tuttia). Sitten siirto omaan huoneeseen. 

Vierailija
28/29 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap musta tuo teidän menetelmä kuulostaa oikein hyvältä, lapsi varmasti tuntee olonsa turvalliseksi noin, ja toivottavasti saatte kaikki nukuttua tuolla tavalla tarpeeksi, se on tärkeää. Älä välitä tuttujen sanomisista! Yksivuotias on vielä tosi pieni loppujen lopuksi, ja varsinkin luonteeltaan vilkkaat ja rauhattomat lapset usein elää asioita yölläkin, mutta kyllä sekin helpottuu ajan kanssa. Jos vaan teille tuo nukkumajärjestely on hyvä, niin ignooraa ihan suosiolla muitten puheet, jatkakaa noin! Meillä lapsi nukkui vieressä yksivuotiaana ja heräili/touhotti unissaan, tutti oli tärkeä. Nyt on pian kaksivuotias, ja tutistakin luopui ihan helposti, yöt sujuu jo pääasiassa tosi hyvin ja usein nukkuu koko yön omassakin sängyssä.

Minusta tämä on hyvä artikkeli: http://www.kaksplus.fi/2015/02/11/unikoulu-6-kk/ erityisesti tämä kohta: "Jos lapsi on hyvin korkeareaktiivinen ja erityisherkkä, eli heräilee helposti yöllä, ei kannata ajatella, että lapsessa olisi jotain vikaa, vaan vastata hänen tarpeisiinsa. Usein tällaiset intensiiviset lapset ovat aikuisina toimeliaita ja aktiivisia – niitä, jotka muuttavat maailmaa – jos heidän tarpeisiinsa on varhaislapsuudessa osattu vastata oikein." :)

Vierailija
29/29 |
01.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yritttää luoda toimeliaan päivän ja rauhallisen illan, mutta kaikille lapsille tämäkään ei riitä. Meillä on leveä sänky ja yimääräinen tyyny ja peitto varattuna yövierasta varten. 7 v yövieras saapuu monesti aamuyön tunteina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi