Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojille kiintiöt lukioihin?

Vierailija
31.08.2015 |

HELL NO.

Olen sijaisena kiertänyt näitä ei-niin-hyviä poikavaltaisia lukioita ja niissä on järkyttävän huono opiskelukulttuuri. Monet ovat vaan hengailemssa kun eivät muutakaan opiskelupaikkaa ole keksineet ja tehtäviin keskittymisen sijaan pelaillaan "salaa" puhelimella, pölistään kaverin kanssa tai muuten vain keskitytään muuhun kuin opetukseen. 15-17-vuotiaat pojat ovat usein aivan liian keskenkasvuisia ottaakseen opiskelun tosissaan. Ehdottomasti järkevämpää olisi esim. kymppiluokka jossa saisivat kypsyä ja parantaa numeroitaan, jotta pääsisivät lukioon ihan omin avuin eikä missään sukupuolikiintiössä.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1440903120477

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"]

Kyllähän pojat nytkin käy lukioissa, mutta nykyisin hyviin lukiohin pääsee vain uskomattoman hyvillä papereilla. Mun aikanani ja aiemminkin mentiin lähilukioon, ja silloin oppilasaines oli heterogeenisempää. Nyt parasta opetusta pääsee nauttimaan vain peruskoulussa hyviä numeroita saaneet. Sekin vääristää. sillä osissa kouluissa hyviä numeroita annetaan aika heppoisin perustein. Siis se 10 tyttö ei pärkjääkään lukiossa niin hyvin kuin kasin poika. Osin siksi että hormonitoiminnan muutos aiemmin auttaa ytyttöjä, ja tästä ei saisi puhua. Olen itse nainen, mutta kyllä huomaan tyttären ja pojan äitinä eron. Oma poikani on samassa iässä vielä paljon lapsekkkaampi kuin isosiskonsa, vaikka hyvä ja tunnollinen oppilas poika  onkin. Äiidnkielessä saa huonompia arvosanoja, vaikka esim kielioppi on hänellä paremmin hallussa kuin siskolla. Mutta kirjoittaa asiallisempaa ja kuivempaa tekstiä.

[/quote]

Minä kirjoitin aikoinani lukiosta, joka 430 lukion listalla keikkuu edelleen siellä 350:nnen tienoilla. Kirjoitin neljä ällää ja yhden magnan ja suuntasin yliopistoon.

Miksi pitäisi välttämättä päästä listan kärkipään lukioon? Omasta päästä se kirjoituksissa pärjääminen on kiinni eikä luokkakavereista tai edes opettajista.

Vierailija
42/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 12:51"]

Kyllähän pojat nytkin käy lukioissa, mutta nykyisin hyviin lukiohin pääsee vain uskomattoman hyvillä papereilla. Mun aikanani ja aiemminkin mentiin lähilukioon, ja silloin oppilasaines oli heterogeenisempää. Nyt parasta opetusta pääsee nauttimaan vain peruskoulussa hyviä numeroita saaneet. Sekin vääristää. sillä osissa kouluissa hyviä numeroita annetaan aika heppoisin perustein. Siis se 10 tyttö ei pärkjääkään lukiossa niin hyvin kuin kasin poika. Osin siksi että hormonitoiminnan muutos aiemmin auttaa ytyttöjä, ja tästä ei saisi puhua. Olen itse nainen, mutta kyllä huomaan tyttären ja pojan äitinä eron. Oma poikani on samassa iässä vielä paljon lapsekkkaampi kuin isosiskonsa, vaikka hyvä ja tunnollinen oppilas poika  onkin. Äiidnkielessä saa huonompia arvosanoja, vaikka esim kielioppi on hänellä paremmin hallussa kuin siskolla. Mutta kirjoittaa asiallisempaa ja kuivempaa tekstiä.

[/quote]Kyllähän tämä nopeamman kehityksen näkee jo silmillä, itsellä rupesi karvat kasvamaan vasta 15vuotiaana. Liikuntanumeroissa häiritsi minua se, että mennään jonnekkin kentälle heittämään keihästä ja työntämään kuulaa, osalla pojista jo miehen voimat, helvetin reilua niitä poikia kohtaan jotka kehittyvät hitaampaa tahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:03"]

Tunnettuahan on, että koulumaailma on rakennettu tyttöjen ehdolla. Sitä voisi muuttaa molemmille paremmin sopivaksi. Tyttö- ja poikakoulut ei olisi mikään huono vaihtoehto, jos niissä panostettaisiin opetusmetodeihin.

[/quote]

Nyt alkoi kiinnostaa. Kerropa vaikka ranskalaisin viivoin, millaisia opetusmetodeja käytettäisiin tyttökouluissa ja millaisia poikakouluissa. Ihan konkreettisia asioita siis, ei mitään ympäripyöreyksiä kuten "pitäisi ottaa paremmin huomioon poikien taipumukset". Jos tekee tiukkaa, voit kertoa esimerkkejä yksittäisistä oppiaineista. Olisivatko muuten valtakunnalliset kokeet ja yo-kokeet samat tytöille ja pojille?

Vierailija
44/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintiöt eivät ole tarpeen. Käytännössä kaikki pääsevät lukioon, vaikka kaikki eivät pääsekään siihen lukioon, johon haluaisivat. 

Vierailija
45/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 13:03"]

Tunnettuahan on, että koulumaailma on rakennettu tyttöjen ehdolla. Sitä voisi muuttaa molemmille paremmin sopivaksi. Tyttö- ja poikakoulut ei olisi mikään huono vaihtoehto, jos niissä panostettaisiin opetusmetodeihin.

[/quote]

Nyt alkoi kiinnostaa. Kerropa vaikka ranskalaisin viivoin, millaisia opetusmetodeja käytettäisiin tyttökouluissa ja millaisia poikakouluissa. Ihan konkreettisia asioita siis, ei mitään ympäripyöreyksiä kuten "pitäisi ottaa paremmin huomioon poikien taipumukset". Jos tekee tiukkaa, voit kertoa esimerkkejä yksittäisistä oppiaineista. Olisivatko muuten valtakunnalliset kokeet ja yo-kokeet samat tytöille ja pojille?

[/quote]

No? Miinuksia piisaa, mutta kukaan ei sano mitään. Eikö löytynytkään yhtään esimerkkiä? Ei yhtään?

Vierailija
46/46 |
31.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 11:13"]

Aivan yleinen tieto se on, että yläaste tulee poikien kehityksen kannalta pahimpaan aikaan,

[/quote]

Auttaisiko, jos kutsuisimme sitä ala-asteeksi, vai tarkoitatko, ettei poikia saisi lainkaan rasittaa koululla tuona ikäkautena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan