Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ruuaksi, kun toisen lapsen pitäisi saada lisää painoa ja toisen pudottaa sitä?

kirsikkapuu
20.03.2022 |

Tänään tein jauhelikastiketta, spagettia ja salaattia. Laiha lapsi söi pari haarukallista, tukeva lapsi santsasi. Äitinä on ihan kädetön olo.
Lasten mitat ovat 167/ 66 ja 121/18. 14 ja 7vuotiaat.

Alipainoisella lapsella on ruokahalun vienyt lääkitys ja lääkärin mukaan olisi tärkeää syödä mitä vain, vaikka vanukkaita. Mutta toiselle lapselle on älyttömän epäreilua jos sisar saa syödä suklaavanukkaita!
Esikoisen ylipainoon on johtanut haluttomuus harrastaa muuta kuin pelaamista huoneessaan. Ei ole masentunut ja kavereitakin on, mutta mieluiten pelaa ja syö samalla. On jo sen ikäinen että osaa käydä kaupassa yksinkin ja löydänkin vaatekaappiin piilotettuja suklaankääreitä ym.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo kahdeksanvuotias ymmärtää sen, että kolmevuotias sisarus on alipainoinen ja siksi hän saa energiapitoisia ruokia mitä muut ei syö. Kahdeksanvuotias myös ymmärtää sen, että tietyt ruuat lihottaa ja niitä ei kannata syödä usein. Ainakaan minun lapseni ei halua olla lihava, tuskin kukaan muukaan lapsi. Ole aikuinen ja kanna vastuu lastesi terveydestä.

Vierailija
22/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukevalle kielto ottaa lisää ruokaa (ei sitä tarvitse!) ja liian laihan ruokiin lisäät kermaa ja voita tms.

Mitä luulet mitä se tekee valmiiksi herkässä iässä olevan mielenterveydelle että kielletään syömästä lisää?

Ei jeeesus, jos tuollaisestakaan ei saisi lapselle sanoa. Pitäähän nyt lapsille opettaa, ettei syödä turhaan ja huvikseen!

Sen verran syödään, että nälkä lähtee. Ei mätetä ruokaa ähkyyn asti eikä syödä huvikseen.

Ja tietty asiat sanotaan mahdollisimman sievästi/neutraalisti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroa. Toiselle voisilmällä ja toiselle ei.

Vierailija
24/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tän taytyy olla, ei 167/66 ole ylipainoinen, ei millään muotoa eikä millään mittarilla.

Normaalia kunnon ruokaa, monipuolisesti molemmille. Ja kukin syö sen minkä jaksaa, sille alipainoiselle sitten vaikka öljylisää ruokaan ja ylimääräinen tiheäenerginen lisä ruokaan, vaikka joku hyvänmakuinen energiapatukka, ei karkki.

Mun lapsi on ollut hoikempikin alipainoinen lapsi kuin aloituksen 121/18, joten tiedän tunteen, että painoa olisi lapselle hyvä saada, mutta ruoasta numeron ja stressinaiheen tekeminen on ihan vihoviimeinen asia lapselle, painoon katsomatta.

No on kyllä ylipainoinen lasten bmi-asteikon mukaan. Itse olin vielä lukiossa 45 kg ja 160 cm. Se on normaalia teinille.

Vierailija
25/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole esikoispoika lihava . Tulee kasvamaan vielä pituuttakin ja murrosikä muokkaa. Suurin osa lapsista pelaa nykyään.

Älä ihmeessä ala syyllistää syömisistä, teet normaalia kotiruokaa. Nuoremman ruokahalua voi kasvattaa esim. ulkoilemalla enemmän, tekemällä tämän lempiruokia, ottamalla mukaan ruoanlaittoon. Ja lapsi syö sen, minkä jaksaa. Syömään ei saa pakottaa.

Toisaalta tiedän tapauksia jossa lapsi on ensin ollut pienempänä melkein alipainoinen, sitten hieman ylipainoinen ja murrosiän ohitettua täysin normaalipainoinen.

Terkkarit terveydenhuoltoalan ammattilaisina usein tuijottavat taulukoita vauhkosti. Niin paljon koulutuksessa melskataan ravitsemuksesta ja monesti ovat itse sairaalloisen pakkomielteisiä ruoasta ja liikunnasta. Siihen päälle vielä diabetes- vauhkoilu.

Eli normaalia elämää, normaalia ruokaa. Ei ruokatraumoille, lapsien syyllistämiselle ja syömishäiriöille, Tuo, että lapsi kertoo vain pelaavansa ja ruoka on hyvää, on vain rehellistä puhetta. Monesti tällaiset lapset ovat taitavia monella eri tapaa, eivätkä osaa nimetä kehittäviä tekemisiään harrastukseksi. Mutta sekin on Suomessa pakkomielle, että lapsen kuuluisi rampata veren  maku suussa urheiluseurojen harkoissa kaiken vapaa- aikansa siihen uhraten. Monesti lopputulos näissä on loppuunpalaminen. Miksi kaiken pitää olla niin monimutkaista nykyään ? Me pelasimme ja urheilimme lapsena ihan ilman aikuisten ohjausta. Ai niin, mutta sitten eliitin lapset eivät erottuisi tarpeeksi eliitin lapsiksi. Harrastukset kun maksaa maltaita ja  niihin kun pääsee käsiksi, eliitti voi tapailla ja verkostoitua keskenään.

Minä luulen, että tuo terkkari haluaa vaan syyllistää sinua vanhempana ja keksii siksi huomautuksen aihetta jonninjoutavista asioista. Ja sekin , miten asiat ilmaistaan Wilmaviesteissa..

Luota intuitioon ja rakkauteen, kaikki menee hyvin. Kaikki ON jo hyvin.

Vierailija
26/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tän taytyy olla, ei 167/66 ole ylipainoinen, ei millään muotoa eikä millään mittarilla.

Normaalia kunnon ruokaa, monipuolisesti molemmille. Ja kukin syö sen minkä jaksaa, sille alipainoiselle sitten vaikka öljylisää ruokaan ja ylimääräinen tiheäenerginen lisä ruokaan, vaikka joku hyvänmakuinen energiapatukka, ei karkki.

Mun lapsi on ollut hoikempikin alipainoinen lapsi kuin aloituksen 121/18, joten tiedän tunteen, että painoa olisi lapselle hyvä saada, mutta ruoasta numeron ja stressinaiheen tekeminen on ihan vihoviimeinen asia lapselle, painoon katsomatta.

No on kyllä ylipainoinen lasten bmi-asteikon mukaan. Itse olin vielä lukiossa 45 kg ja 160 cm. Se on normaalia teinille.

Olitpas muuten oikeassa, lasten BMI laskettuna on lievää ylipainoa näköjään. Kuullostaa kyllä hullulta, varsinkin tyttöjen kohdalla. Ainakin itse olen ollut 14-vuotiaasta asti saman pituinen ja about saman painoinen pitkälle aikuisuuteen asti, joten hassua olisi että olisin ollut ikävuodet 14-18 ylipainoinen  ja sitten taas ihan normaalipainoinen ihan samoilla lukemilla..

Silti, sama logiikka edelleen, normaalia ruokaa molemmille ja syömisestä ei tehdä lapselle numeroa.

Vierailija
27/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä sellainen asia, että 14- vuotias on kasvuikäinen. Niillä on ihan valtava ruokahalu. Antaa syödä, tyhjästäkö nuoren pitäisi kasvaa aikuiseksi. Muistaen tietenkin ruoan monipuolisuus ja ehkä vitamiinipurkista vielä lisäapuja.

Vierailija
28/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tehdään just  lihavia aikuisia, nuori ei saa syödä silloin kun on nälkä ja oppia itse säätelemään painoaan.

Vierailija
29/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

syömishäiriösen vanhemman mielestä voi olla tuo lapsi lihava.

ja sehän on hirvein asia maailmassa!

sitäpaitsi kyllä 14-vuotias ymmärtää, että häntä puolet nuoremmalla voi olla erilainen ruokavalio

Vierailija
30/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikuisen pituinen voi käyttää aikuisten bmi-taulukkoa tuossa iässä

Vierailija
31/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teistäkö on ok että lapsi vaan syö ja  pelaa? Se pieni ylipaino  kasvaa äkkiä isoksi samoin kuin ikätovereista eristäytyminen,kohta ap:lla on kotonaan nuori aikuinen joka ei tahdo opiskella, jolla ei ole tyttöystävää tai ystäviä, jonka elämä pyörii vaan sen ympärillä että äiti tuo kaupasta limppaa  ja lihapiirakoita. 

Vierailija
32/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telkkarista tuli äskettäin joku tiededokumentti, jossa äijä söi pelkkiä valmisruokia muutaman viikon ajan. Paino nousi 6 kiloa ja muitakin haittavaikutuksia tuli.

Vierailija
33/36 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö laihalle voisi juottaa jonkun proteiinipirtelön tmv. kerran pari päivässä? Vanukas tmv. herkku, lihavampi voi sitä himoit, mutta tuskin jotain minkä voi helpommin naamioida "lääkejuomaksi" (toki osa noiden mausta myös pitää)

Vierailija
34/36 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaamisen rajoittamisesta lähtisin liikkeelle. Ulkoilua ja liikuntaa mukaan. Ruokaa ei hirveästi voi vähentää, mut laittaisin proteiini pitoisia. Kalaa, kanaa. Pieni energialisä sitä tarvitsevalle. Ei kyllä tekisi pahaa teinillekään, jäisi "välipalat" pois.

Meillä saman ikäinen poika, syö monipuolisesti ja paljon. Liikkuu, on hoikka.

En kuitenkaan huolestuisi lapsesi painosta, vaan siitä mistä johtuu.

Vierailija
35/36 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen syö vanukasta kun lääkäri nii suosittelee, se ei ole epäreilua. Lääke on nyt ruoka ja sitä tarjotaan vaan toiselle extraa!!!

Vierailija
36/36 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini kasvaa kokoajan, ei hän ole ylipainoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän