***ELOISAT viikon alkuun (ma-ti)***
Kommentit (25)
Minusta tuntuu, että tyttö söi yön läpeensä... Ensimmäinen syöttö oli jo 23.30 (normaalisti vasta puoli kahdelta) ja kun esikoinen viideltä heräsi, oli vauva siihen mennessä ruokaillut neljä kertaa!!! Minusta tuntuu, että tytöllä on nyt joku tehoimukausi meneillään tai sitten maito ei vain riitä pitämään masua täynnä. Väsyttää hirveästi. Nyt neiti sitten vetääkin onnellisena unta rattaissaan. Voi kun minäkin voisin.
Kohta pitäisi lähteä viemään esikoista kerhoon ja ehkä käytän tuon vapaahetken ulkoilemiseen. Raitis ilma voisi tehdä nyt tosi hyvää.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
erittäin väsynyt Pepper + neiti tasan 10 vkoa (ei 11, niinkuin eilisessä viestissä virheellisesti laitoin)
Huomenta,
viikonloppu oltiin mummolassa ja mökillä ja reissu meni ihan kivasti suht pitkästä välimatkasta huolimatta. Tosin selvästi huomasi, että poika oli vähän normaalia kärttyisämpi ja pitkiä päiväunia ei nukkunut ollenkaan. Yöt onneksi meni ihan ok. Tänään hän onkin ollut heti aamusta yhtä aurinkoa. Taitaa vaistota, että nyt ollaan taas tutussa paikassa. Ja ainakin hälinää on vähemmän.
RISTIÄISET: Niin monella on jo ristiäiset takana.. Meillä niitä vietetään vasta kuun lopulla, eli järjestelyt on vielä edessä. Tosin ajattelin aika lailla turvautua paikalliseen leipomoon.
DIETTI: Mulla on menossa kolmatta viikkoa maidoton ja munaton sekä muutamia muita ruokia sisältävä dietti ja nyt mukaan otettiin viljatkin. Kauran pidän vielä mukana. Pojan peppu on edelleen aika pahana, mutta paranemisen merkkejä on onneksi olemassa ja haavaumat ovat lähes kokonaan parantuneet. Uloste tosin on edelleen tosi löysää. Selkein käänne pepun kunnossa tapahtui, kun jätin Rela-tipat kokonaan pois ja otin käyttöön Repair-voiteen. Tiedä sitten olisiko jompi kumpi aiheuttanut muutoksen, tai sitten joku ihan muu. Oikeasti on tosi rasittavaa, kun ei tiedä mistä on kyse (no, tämän epäilemättä tietävät kaikki allergioiden kanssa taistelevat äidit). Tuntuu turhauttavalta olla tiukalla dieetillä, kun ei tiedä onko loppujen lopuksi millään muulla merkitystä kuin yleisesti ilmavaivoja aiheuttavilla syömisillä (karkit, herneet, omenat jne.)
UNET: poitsu nukkuu useimmiten kahdella syötöllä. Eka unipätkä on aika tarkkaan 4 tuntia ja seuraava 2,5-3 tuntia. Sitten nukutaan vielä 1-2 tunnin pätkiä yksi tai kaksi. Nukkumaan menee siinä 21.30-22.30 välissä. Tällä unirytmillä mäkin jaksan oikein kivasti, kun vertaa alkuaikoihin jolloin heräiltiin / oltiin hereillä läpi yön. Päiväunilla ei ola oikein mitään rytmiä. Nukkuu toisinaan yhdet pitkät ja useampia lyhyempiä unia, ja joskus taas (kuten nyt viikonloppuna) nukkuu vain noin tunnin pätkiä päivällä.
Pate06 ja poitsu 6vk
Vauva- arki vie kaiken ajan ja kirjoittaan ei ole ehtinyt/ jaksanut, lukenut kylläkin. Meillä tyttö tänään kuukauden vanha.
Imetyksetä:
Mulla on alusta asti ollut ongelma maidon riittämisen kanssa. Kaiken olen yrittänyt, mutta ei ainakaan mun kohdalla edes imetä useaan toimi. Kun on tissit tyhjänä niin vauva raivoaa ja huutaa lujaa, pakko on ollut korviketta antaa lisänä ja koko ajan vaan tuntuu korvikkeen tarve lisääntyvän. Mulla oli pitkä ja raskas synnytys ja lepo ja unen puute (olin 5 vrk yhteensä 5 tunnin unilla) sai maidonnousemisen viivästymään. Kotiin kun päästiin, pystyin vasta rentoutumaan ja silloin alkoi myös maitoa tulemaan. Mutta sitä on tullut vähän koko ajan ja jostain syystä toisesta rinnasta tulee maks. 20-40ml maitoa kerralla ja silloin pitää olla väliä edelliseen imetykseen 5 tuntia, muuten määrät on ihan surkeita. Toisesta rinnasta vaikuttais tulevan hiukka enempi.
Mä alan suoraan sanottuna olemaan aika valmis lopettaan koko imetyksen, harmittaa kyllä, sillä on se paljon helpompaa kuin pullojen kanssa pelaaminen. On vaan melkoinen pelailu kun ensin yrittää imettää (rintaraivareita ihan kokoajan) ja sitten kun on imettänyt, pullosta korviketta lisää. No vielä olen jaksanut, mutta saa nähdä kuinka pitkään. Mä en edes uskalla täällä neuvolassa ajatuksiani ääneen sanoa kun täällä ollaan ihan imetyshysteerisiä.. oikeesti hinnalla millä hyvänsä.
Muuten on kyllä sujunut hyvin, vaikka ensikertalainen olenkin. Synnytyksestä olen mielestäni toipunut täysin ja hirveä hinku olis jo aloittaa treenaamaan kunnolla spinningiä ja punttisalia, mutta täällä naapurimaassa ne lähes kieltää sen 8 viikkoon asti. Kävellä vaan sais. Mä ajattelin kyllä aloittaa 2 viikon päästä, sillon on synnytyksestä 6 viikkoa. Kroppa kyllä tuntuu jo ihan omalta. Mites te muut?
Täällä sataa kamalasti. Tähän saakka onkin ollut melkein liian hienot ilmat. Esikoinen on päiväkodissa kolmena päivänä viikossa ja olen vaunuilla vienyt tytön hoitoon. Siinä samalla saan itse liikuntaa, matkaa tulee yhteensä 6 km, ja vauva nukkuu aamun ekat unet. Tänään vei isä tytön, kun meidän tupliin on sadesuoja ostamatta. HItsi kun harmittaa, kun nuukailin sen oston kanssa ja nyt en sitten pääse aamulenkilleni. Käyn sitten iltapäivällä hakemassa tytön, jos vain sää suinkin sallii. Pieni sade ei haittaa, mutta nyt tulee kuin saavista kaatamalla.
Meillä on tänään toinen neuvola. Ilman punnitsemista ja mittaamistakin tiedän, että poika on kasvanut hurjasti. Nyt on päällä lappuhaalari, jonka ostin esikoisella joskus 3 kk:n iän paikkeilla. Haalari on pojalle just passeli eli on pitkä. Pienimmät vaipatkin on jo nyt ihan liian pieniä. Jalat ei enää näytä riuilta. Nyt ei oikein tiedä minkä kokoisia vaatteita hankkisi, jos kasvu jatkuu samaa tahtia. Josko olisi viisaampaa hankkia 68 cm bodyja ja käännellä hihat. Muutenhan ei haittaa, vaikka olisivatkin reiluja. Ei viitsisi ostella vaatteita, jotka mahtuu päälle muutaman viikon. Tytön kanssa ei ollut sitä ongelmaa. Taisi kasvaa enemmän leveyttä kuin pituutta ;)
Tähtinova: Muistan, että joskus kirjoitit, ettei täältä saa reseptivapaana mitään ilmavaivoihin auttavaa lääkettä. Minulle neuvottiin ostamaan Minifom-nimistä lääkevalmistetta. Se on reseptivapaa ja vastaa luultavasti Suomen Cuplatonia. Meillä on auttanut selvästi jonkun viikon käytön jälkeen. Löytyy apteekissa jääkaapista ja sen vuoksi en sitä itse löytänyt, mutta neuvolasta vinkkasivat, niin osasin kysyä.
Liikunnasta: Olkaa oikesti varovaisia sen aikaisen liikkumisen kanssa (sanoo mamma, jolla on tullut vaivoja). Itse hingun myös liikkumaan muutenkin kuin kävelylenkeille, mutta tällä kierroksella olen varovaisempi. Esikoisen jälkeen säntäsin salille, lenkille ym. heti jälkitarkastuksen jälkeen. Nyt aion ottaa huomattavasti iisimmin. Ajatteliin kokeille rankempia lajeja lähempänä vuodenvaihdetta. Spinning varmaan on ihan ok, jos satulassa istuminen tuntuu mukavalta. En paasaa aiheesta enempää, mutta omaan itse sen verran ikävät kokemukset, että en voi olla varoittelematta. Enkä varmasti ole yhtään vähempää innokas liikkuja. Huokailen vaan perään, kun joku ohittaa minut juosten lenkkipolulla. Tyydyn kävelemään, vaikka kuinka tekisi mieli pistää juoksuksi.
Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Velho78 ja poika kohta 5 vko
Passihakemus meni läpi vauvalle :) vaikka aikuiselle se kuva ei kyllä olisi mennyt läpi. Onneksi hieman joustaa näissä pienissä niin pystyy sitten ulkomaillekin lähtemään. Harvempi alle 5 vuotias kyllä mitään terroritekoja suunnittelee ;)
ja 2kk neuvolassakin käytiin. Hienosti oli tyttömme kasvanut 5200 g ja 57 cm. oli mitat. Äiti on niin ylpeä.
LIIKUNNASTA: Täälläkin otettu aika iisisti eli kävelylenkkejä ja sairaalan monisteen liikkeitä. Eilen kyllä tein ylävartaloliikkeitäkin painoilla, mutta kevyesti ja ei todellakaan jalkakyykkyjä tms.
Huomasinkin myös äitijumpan esitteen siellä neuvolassa, jonne voisi mennä treenaamaan ilman hyppelyjä ja siellä tehtäisiin niitä kaikkia ryhti ja lantionpohja ja selkäliikkeitä. Voisi olla ihan jees eli täytyypä mennä kokeilemaan sitä!
Pia
LIIKUNNASTA: mitä haittaa on liian aikaisesta liikunnasta? Ja mikä siis on liian aikaista? Mä kävin eilen ekaa kertaa synnytyksen jälkeen ratsastamassa, ja ihan hyvältä tuntui. Ja tällä viikolla ajattelin kuntosalillekkin mennä..
Calathea ja Aava 28.8
Eli voiko jälkivuoto alkaa uudestaan kun on ensin poissa viikon? Mulla loppu vuoto kokonaan, ja reilun viikon päästä siitä alkoi uudelleen vuotamaan. Vai voiko kuukautiset alkaa näin nopeesti synnytyksen jälkeen? Tyttö nyt siis 5vk. Ja täysimetyksellä mennään.
Esikoistakin imetin ja menkat alko kun poika oli vähän alle 3 kk, eli aika nopeesti silloinkin.
Calathea
Neljän viikon päästä nyt uskaltauduin pinoutumaan! On ollut aika järisyttävää tämä alkuaika esikoisen kanssa. Mulla meni synnytys tosi hyvin...vaikkakin se jouduttiin käynnistämään. Vauva syntyi 4.9. 1:02 yöllä ja synnytys kesti 5,5h. Rankka kokemus, mutta epiduraalin ja ilokaasun avulla kivut tuli kestettyä. Musta kyllä tuntui, että synnytys lähti itsestään käyntiin juuri tuona käynnistysaamuna, kun limatulppa irtos ja käynnistyslääke ei jäänyt kiinni! No, se siitä.
Imetyksestä: mulla ei ole imetys lähtenyt ollenkaan sujumaan. Jorvissa yritettiin turhaan syöttää " tyhjiä" tissejä ja kaveri sai siitä jonkun hepulin. Yritin kovasti pari ensimmäistä viikkoa, mutta ei tuo Vempula suostu imemään. Olen nyt päätynyt pulloruokintaan, koska se sujuu hyvin ja olen saavuttanut mielenrauhan imetyksen suhteen. Vähän kyllä vielä surettaa, kun siihen oli niin kovat odotukset ja suunnitelmat.
Jälkivuodosta: mulla on edelleen jälkivuotoa ja luulin myös, että kun yhtäkkiä se lisääntyi, että mulla alkoi kuukautiset. Viime viikolla alkoi taas hiipua, mutta nyt vuodan taas. Kävin tarkastuksessakin ja ei todettu mitään tulehdusta tms. Onneksi!
Vempula on aika vaativa, mutta silti rauhallinen. Ei viihdy kauaa yhdessä paikassa, mutta olen saanut hänet tottumaan vähitellen sitteriin. Ajattelin kokeilla rintareppua jossain vaiheessa. Onko siitä kokemuksia? Ulos tekisi nyt mieli mennä, mutta kun on niin epävakaa keli.
T: Pia ja Vempula 4vk
Opemamman nettiyhteys taitaa taas jumittaa. Tuntuu ihan oudolta kun ei hänestä ole muutamaan päivään kuulunut mitään.
Tähtinova: Jatkat osaimetystä tai et niin päätös on sinun. Ystävääni aikoinaan syyllistettiin neuvolan taholta kun imetys ei onnistunut ja hän siirtyi kokonaan pulloon. Oli ikävä seurata vierestä kuinka ammatti-ihmiset voivat tuottaa pahanmielen asiakkaalleen.
Calathea: Tuohon urheilu-juttuun en osaa vastata. Jälkivuodosta sen verran että mulle kävi just samalla lailla. Viikon oli jo vuotamatta ja sitten imuroidessani huushollia (kumartelin ja kyykistelin) niin vuoto alkoi uudelleen. Mielestäni kyse ei ollut vielä menkoista sen verran erilaista se oli.
Pepperille jaksamista väsymyksen kanssa. Teillä kun esikoinenkin heräilee jo aikaisin.
Meillä Annilla hormooninäppylät senkuin lisääntyy ja tuntuu, että ne ovat hieman ärtyneitäkin. Auttaako yhtään jos niitä pyyhkisi jollain? Kuinka kauan niitä näppylöitä riittää? Pojalla iho pysyi koko ajan suht siistinä. Jostain kuulin että vauvalla olisi aina ilmestynyt näppylöitä äidin kuukautiskierron mukaan (siis vauva tuolloin imetyksellä) toivottavasti Anni ei koe samaa kohtaloa.
Nyt kastekutsuja väsäämään.
pubu ja Anni melkein 6viikkoa
olikohan se K.H.P. kun kirjoitteli eilen " natisevasta" vauvasta. Täällä kohtalotoveri, tosin meillä on natina jo helpottanut. Pahimmillaan oli viikot 5-8. Nyt meillä ihmetellään vain milloin on yö ja milloin päivä!
Esim. eilen tyttö nukkui klo. 12 jälkeen vain lyhyitä unia, yhden kerran jopa tunnin. Klo. 21 nukahti ja ehdin jo hurrata että menee nukkumaan ajoissa, kuten kiltit pienet lapset tekevät ;) Mutta ne olivatkin vain puolen tunnin torkut ja sitten mentiin 01.00 asti, jolloin minä nukahdin tyttö vielä vääntelehti sylissä. Edellisyönä meni 03.00 asti...
Eilen päätin aloittaa kunnolliset iltarutiinit. Mennään iltapesuille yms..samaan aikaan esikoisen kanssa ja sen jälkeen on valot sammutettu eikä enää seurustella. Katselen siinä sitten telkkaria tyttö sylissä siihen asti kun nukahtaa. Omaan sänkyyn meno on vasta seuraava askel tämän tyttösen kanssa ;)
Velho78...jos saa udella, niin millaisia kokemuksia sulla on liian aikaisesta rajummasta liikunnasta? Itse olen ottanut aika rauhallisesti. Juoksu ei vieläkään tunnu hyvältä ja sai pidempi pyörälenkkikin paikat vähän aroiksi. Kotiliikuntaa senkin edestä! Kun noita kaksosten vaunuja työntelee ja n. 14-15 kiloista pojan jössikkää nostelee niin kyllä siinä peruskunto pysyy ihan ok:na. Tyttö painaa sen 4,5 kg, mutta kyllä sekin käsilihaksiin ottaa kun monta tuntia kantaa ;)
mukavaa viikon alkua!
petraelena ja kirppu 10 vkoa
Niinhän se on tuo meidän aarrekin natinavauva :) Illalla alkaa yleensä kiukuttelunatina, mikään ei ole hyvä...ei syli, ei sitteri, ei sänky, ei ruoka, ei niin sitten mikään...
Tänään ajattelin kokeilla tassuttelua, kun kaikki muut nukutuskonstit on jo kokeiltu...poika kun on selvästi väsynyt, muttei ala.
Mokoma osaa alkaa renaamaan, kun huomaa joutuneensa sänkyyn. Joskus on ollut pakko " huudattaa" poika uneen. Tämä malli kun saa kahdessa minuutissa hirmu hepuliraivarit jos homma ei mielestään ole hyvä. Pojalla on kyllä ihanan matala ja kaunis ääni :) Kuten myös toisella pojallakin!
E&J
Tästä aiheesta on sitten kahta koulukuntaa, joten sanon heti, ettei kenenkään pidä suivaantua, jos itse on täysin eri mieltä... Itse olin esikoisen jälkeen ryhmässä " heti liikkumaan, kun jälkitarkastus ohi ja lupa saatu" ja nyt toisen lapsen jälkeen ryhmässä " keholle aikaa palautua ja lihaksisto kuntoon ennen kovempaa ponnistelua"
Kirjoittelin joskus aikaisemmin pinossa pitkät pätkät laskeumatyyppisestä vaivasta ja en sitä nyt ala kertaamaan, mutta lyhyesti: liian rankka lantionpohjaan painetta aiheuttava liikunta voi aiheuttaa laskeumatyyppisiä ongelmia ja virtsanpidätysvaivaa. Totuus vahingoista saattaa tulla esiin vasta vuosien jälkeen. Eli jos millään malttaa, niin kannattaa ensin antaa kudoksille aikaa palautua ja treenata se lantionpohjan lihaksisto kuntoon ennen kuin aloittaa muuta rehkimistä. Esim. jalkakyykyt salilla tuovat aika hurjasti painetta lantioon. Calathea mainitsi ratsastamisesta... En tiedä miten on, jos on paljon ratsastanut, josko lihaksisto olisi aika hyvällä mallilla piankin synnytyksen jälkeen. Muuten ratsastus on kovaa treeniä juuri keskivartalon " korsetille" . En ala mitenkään yksittäisiä lajeja luettelemaan ja meillä jokaisella on myös hyvin erilaiset lähtökohdat tuon lihaksiston kunnon suhteen.
Itse olin esikoisen koko odotusajan varsin aktiivinen liikkuja ja liikuin monipuolisesti. Juoksi tunnin lenkkejä rv25 saakka ym. Jälkitarkastuksessa sain " puhtaat paperit" niin, että siitä vaan liikkumaan. Myöhemmin sitten huomasin, että ei ollut kaikki tuolla alakerrassa ihan ok. Jos nyt saisin palata ajassa taaksepäin, niin en aloittaisi samoja liikuntaharrastuksia niin pian synnytyksen jälkeen. Odottaisin vähän pidempään, koska tässä on koko elämä aikaa liikkua, eikä muutaman kuukauden pidempään odottelu kaada koko paattia. Harmittaa oma malttamattomuus.
Itse olen nyt kaivanut aiheesta paljon tietoa, käynyt esikoisen jälkeen gynellä arvioituttamassa tilannetta, käynyt fysioterapeutilla ym.
Minun suunnitelmani on päästä lenkkipolulle, siis juoksemaan aikaisintaan 5-6 kk:tta synnytyksestä, jos saan lantionpohjan lihaksiston mallilleen ja laskeumavaivan kuriin. Ratsastuskin houkuttaisi, kun täällä olisi nyt kavereilla heppoja, joilla pääsisi menemään. Olen myös itse ratsastanut paljonkin, joskin jo useampia vuosia sitten. Ratsastuskin saa kuitenkin vielä odottaa.
Liikkumisen iloa kaikille, kunnon mukaan.
Onpas meillä hiljaista viime päivinä pinossa ollut..
Nostellaan vähän ettei kokonaan katoa.. :)
Calathea ja iltaäkeä Aava
Täällä on sairastettu, mulla flunssaa ja esikoisella vauvarokko. Lisäksi mummo on ollut käymässä pohjoisesta, niin ei oo ehtinyt täällä käymään. Oon siis taas ihan pihalla kaikesta.
Kysynpä täältäkin, että mihin otan yhteyttä, kun tuo alakerta on alun hyvän toipumisen jälkeen ottanut pahasti takapakkia? Kättärillekö? Jälkitarkastus on vasta 25. pvä ja en taida siihen asti uskaltaa odotella. Joku haava on kai auennut, näyttää ainakin siltä ja valuu tuoretta verta. Lisäksi tuo " toosa" rukka ei oo ihan entisensä näköinen vaan kuuluuko vielä ollakaan? En muista, miten kauan esikoiselta odotin ennen kuin uskalsin kurkata mutta silloin oli ainakin ihan normaalin näköinen. Kivat jutut mutta tämä asia vaivaa kovasti. Ja toinen juttu: Mulle on tullut ihmeellinen patti rintojen väliin tai tuohon rintakehän keskelle. Onko kellään muulla, mistä voi johtua?
Nyt tuli vaan tällanen viesti mutta vauva kutsuu. Äijä on ihana vaan nimi on vielä hakusessa. Masuvaivoja on mutta ei enää ihan niin paljon kuin vielä viikko-pari sitten. menoksi!
Mukavasti alkoi päivä tänään niin, että vauva tyytyväisenä leikkii sellaisella puuhamatolla. Ihan kiva kun osaa mun aamupalan ajan viihdyttää itseään.
ode71: Kannattaahan sinne synnärille soittaa ja kysellä asiasta tai sitten lääkärille tai vähintäänkin soittaa neuvolaan. Kirkas veri ei ollut hyvä juttu eli silloin piti ottaa yhteyttä.
Missäköhän se opemamma tosiaan...no tässä kuussa varmaan nähdään opemamma ihan livenäkin.
No nyt vauva taisikin nukahtaa siihen leikkimatolle :) eli mä alankin tässä etsimään meille hotellia kun ollaan menossa jouluostosmatkalle ihan euroopassa vaan nyt joulukuussa. Mä olen perustanut meidän perheen matkatoimiston kun olen koko ajan miettimässä minne sitä olisi kiva lähteä. Vaikkakin vauvan kanssa monet tietty tykkää olla vaan kotona kun kotona on helpompaa olla tietysti. Mutta joo pitää ottaa takaisin se, että raskausaikana ei käynyt oikein missään.
Pia
Pitkästä aikaa (?) kirjoittelen: meilläkin on ollut nettiyhteys poikki ja vkl:n ristiäiset tuotti töitä. Enkä kyllä muutenkaan ehdi juuri koskaan nettiin, kun esikoinen vaatii nykyään hirmuisesti huomiota (etenkin minulta) ja iltaisin uni koittaa äiskällekin heti yhdeksän jälkeen.
Pari juttua silti: mäkään en uskaltaisi vielä lähteä lenkkipolulle, vaikka paikat tuntuu olevan kunnossa. Viimeksi sain jälkitarkastuksessa käskyn välttää kovaa fyysistä rasitusta aina puoleen vuoteen saakka (kyseessä on salibandy, joka onkin erityisen rankkaa kropalle). Mutta just noiden laskeumien takia tyydyn kävelyyn ja pyöräilyyn + jumppaan lantionpohjaa ja vatsalihaksia (+ hartioita pienin painoin). Tokihan salilla voisi tehdä kevyillä painoilla ihan kunnon treenin, ratsastuksesta en osaa sanoa mitään.
Onni kasvaa kohisten: 1 kk iässä mitat oli 56 cm (51.5) ja painoa 4760 g (3005) eli maitoa riittää ainakin! Välillä on ollut itkuisia iltoja ja selvästi mahavaivaa, mutta sen vastapainoksi on saanut aina kunnon yöunet (eka syöttö joskus vasta neljän pintaan). Ähistelyt on kuitenkin edelleen kehissä varsinkin aamuyöstä, joten jotain masuvaivaa on. Cuplatonilla ollaan saatu ilmaa pois: Onni imee maidon mukana aina kauheasti ilmaa, joten ei ihme jos sitä kertyy :(
Eipä muuta kuin mukavia syyspäiviä kaikille!
Kerttukasperi ja Onni 2608
Eilen kirjoitin vähän hätäisen purkautumisen. Unohdin hieman olennaista tietoa...jota voisi päivittää tuohon Elokuisten kasvuun...Elikkä poikani syntyi 4.9.06 ja painoi 3360g ja oli 50cm pitkä. Hattu oli 33cm. Tällä hetkellä poika painaa jo 4200g ja kasvaa hurjaa vauhtia! Ja syökin sitä tahtia.
Eilen illalla oli ensimmäinen nukuttamisvaikeus. Poika vain halusi seurustella ja kitisi, kun yritti syöttää ja laittaa nukkumaan. Huh, onneksi yhdeltä yöllä nukahti...vaikkakin jouduin kääntämään hänet välillä toiselle kyljelleen. Ja sitten nukkuikin melkein neljä tuntia...söi ja nukkui taas kolme tuntia! Ja nukkui nyt aamulla...ja ja...kunhan ei mene yö ja päivä sekaisin!
Mulla jäi hieman auki, että milloin k.h.p haki nyyttinsä? Kun viimeksi taisin olla kärryillä elokuun lopulla...
Olen vähän huono kirjoittelemaan mitään järkevää. Mutta on kiva lukea muidenkin kuulumisia!
T: Pia + Vempula (kohta kuukauden)
pikaseen,meillä illat yhtä helvetin tappelua,vaavi on väsy mutta ei malta mutta oon laittanu siinä puol 20.30-21.00 nukkuu tai se on tankkaillu,joskus hamuaa pullolla ja tissi ei kelpaa.. huuto tulee kun laittaa sänkyyn.syliin nukahtaa mutta heti kun laskee niin huuto tulee. hermoo kiristää,mutta sitkeesti meinaan rytmittää tätä. on nytte huudoista huolimatta viim. puol 11 nukahtanu ja herää 1-2 aikaan ekalle rualle ja nukkuu 2-4,5h tuntia. viime yö meni hyvin mutta aamuyöt on levottomia joten amautista tilasin kapalon joka on helppo laittaa jos se auttas nukahtamisessakin.
kyllä tää ajan kanssa helpottaa mä luulen ;) pakko sitkeesti jaksaa vaikka itekki illalla ois jo unen tarpeessa. tuo nukutus vie oman juttunsa,meillä laitetaan makkariin himmee valo ja nukutan vaavii täällä sitten kun nukahtaa sammutan kokokaan valot ja yöllä nostetaan meiän viekkuun syömään ja nukahtaa siihen. mitään ei jutella yms..
nyt suihkuun kun mies menee töihin tänään niin illalla ei kerkii..
k.h.p ja möhnis huomena 4vkoa
Käykää laittamassa tietonne suoraan kyseiselle listalle niin Peevelin on helpompi päivittää ne sieltä.
ja edelleen kiitos Peeveli että jaksat päivittää vauvojen tietoja :)
Maanantaita taasen pukkaa...Miten tuntuu ettei ole saanut yhtään levättyä viikonloppunakaan! Yritetään sitten päivällä.
Jaahas, vauvakin heräsi, palataan!
Muumu
p.s. miten ehdinkin ensimmäisenä...?? Kiirettä pitää äideillä