Ymmärrätkö oopperaesitystä?
Kommentit (10)
KYLLÄ: Haaveilen pääsevän Laulaan , baritonin kanssa dueton .
En ymmärrä enkä pidä, mutta minä olenkin rahvasta. Ooppera keksittiin nimenomaan pitämään rahvas poissa musiikkiesitysten yleisöstä. Oopperasta tuli hienomman väen juttu, ja siitä on ainakin esitettävä pitävänsä, jos haluaa kuulua joukkoon.
Taukokänni näkyy olevan se tärkein
Tarkoitatko ymmärtämisellä sitä tekstin ymmärtämistä? En osaa esim. italiaa ja Kansallisoopperassa kaikki lauletaan alkuperäisellä kielellä. Onneksi kaikki oopperat tekstitetään. Ensimmäisellä parvella tekstitys on kaikkein kätevimmin luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä enkä pidä, mutta minä olenkin rahvasta. Ooppera keksittiin nimenomaan pitämään rahvas poissa musiikkiesitysten yleisöstä. Oopperasta tuli hienomman väen juttu, ja siitä on ainakin esitettävä pitävänsä, jos haluaa kuulua joukkoon.
Mikä se juttu on, joka siinä pitäisi ymmärtää? Siinä on musiikkia ja juoninäytelmä. Usein se juoni on aika yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se juttu on, joka siinä pitäisi ymmärtää? Siinä on musiikkia ja juoninäytelmä. Usein se juoni on aika yksinkertainen.
Se juttu, että keuhkojen pohjasta kiljuminen on kaunista. Kyllähän se taitoa vaatii, mutta ei sitä kukaan mielikseen kuuntele, jollei muitakin motiiveja ole.
Miesäänet eivät ole pahoja, mutta naisäänet ovat helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. Yhtä hyvin voisi kysyä että ymmärrätkö elokuvia tai TV-sarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelin. Yhtä hyvin voisi kysyä että ymmärrätkö elokuvia tai TV-sarjoja.
Oopperoiden juonet ovat usein aika typeriä.
Joo, ymmärrän. Se on musiikkinäytelmä. Pidän oopperasta, mutta siitä on tosi kauan, kun olen viimeksi käynyt. En ole mitenkään harrastunut kys. taiteenlajissa, mutta Helsingissä asuessani kävin silloin tällöin oopperassa.