AMK koulupäivät? Mitä ihmettä?
Tyttäreni aloitti siis IT-alalla ammattikorkeassa. Hänellä on päiviä jolloin koulua on klo 8-20! Mitä ihmettä :o Miten noin pitkiä? Veljensä on yliopistossa, eikä hänellä ole koskaan ollut noin järkyttävän pitkiä koulupäiviä!
Miten tuo on edes mahdollista? Kuka tuota jaksaa?
Kommentit (19)
Ottiko hän jotain ylimääräisiä kursseja avoimen puolelta/iltaopetuksesta vai onko siellä jotain harkkatöitä iltaisin?
Vaikka lukkariin olisi merkitty tunteja tuolle ajalle, niitä ei yleensä aina ole eivätkä ne kestä noin kauaa. Usein myös lukkarissa näkyy vaikka kyse olisi itsenäisestä opiskelusta.
Mutta kyllä ekana vuonna on aika hillittömiä päiviä siellä yliopistossakin (riippuu kyllä vähän mitä lukee), varsinkin teknisillä aloilla on tosi pitkiä päiviä.
Meillä oli joskus ekana vuonna klo 8-11.30 ja jatkui iltaopetuksella klo 16-19. Osa opetuksesta on yhteistä iltaopiskelijoille ja tavallisille päiväopiskelijoille. Säästöä tila- ja opetuskuluissa. Kyllä se siitä, ekana vuonna eniten lähiopetusta monella alalla.
AMK:ssa samoin kuin yliopistossa tehdään itse opintosuunnitelmat. Voi itse päättää ottaako pitkiä vai lyhyitä päiviä eli valmistuuko esim. kahdessa vai neljässä vuodessa. Kummassakaan oppilaitoksessa ei kukaan anna valmista lukujärjestystä kouraan.
Tämäkin olisi varmasti selvinnyt, jos olisit lastesi kanssa puhunut suoraan.
Minulla on tiistaisin koulua klo 8-20. Johtuu siitä että joudun päivän päätteeksi käymään vielä ruotsin kertauskurssilla, joka on illalla klo 17-20. Tuonne ei ole kuitenkaan aina pakko mennä, vaan suurin osa tunneista on etäopiskelua.
Kaikki harkkakurssit ja kertaukset on korkeakouluissa yleensä illalla.
En tiedä, mutta todennäköisesti jokainen arkipäivä ei ole tuollainen ja varmaan on välissä hyppytuntejakin :) On nuo päivät kyllä raskaita, vaikka hyppyjä olisikin, mutta tosiaan onneksi on varmaan vain satunnaista tollaset päivät! :)
Mullakin on yliopistossa vain parina päivänä viikossa luentoja, mutta raskasta se on silti. Ei ole ollenkaan tavatonta, että teen kouluhommia kymmenen tuntia päivässä plus mahdolliset luennot. Ei se kerro rankkuudesta pelkästään kuinka paljon viikossa on pakollista paikallaoloa vaan se kuinka paljon tekee töitä itse.
Korkeakouluissa valitaan itse mitä lukee. Eli tyttösi on vain halunnut ottaa paljon kursseja ja poikasi taas ei.
Lisäksi ekan vuoden kertauskurssit pidentää päiviä aika kovasti, ne ei tosin kestä kuin yhden opintojakson verran.
Nro 6 jatkaa...
Vai teitkö päätelmän ekan viikon perusteella? Eka viikko on usein orientaatioviikko, jolloin koulua on päivällä ja iltaisin bileitä, joiden tarkoitus on tutustuttaa ja ryhmäyttää opiskelijat.
Meille oli valmiiksi tehty lukkarit ainakin kahdelle ensimmäiselle periodille täällä tamkissa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:16"]AMK:ssa samoin kuin yliopistossa tehdään itse opintosuunnitelmat. Voi itse päättää ottaako pitkiä vai lyhyitä päiviä eli valmistuuko esim. kahdessa vai neljässä vuodessa. Kummassakaan oppilaitoksessa ei kukaan anna valmista lukujärjestystä kouraan.
Tämäkin olisi varmasti selvinnyt, jos olisit lastesi kanssa puhunut suoraan.
[/quote]
Niin ja verkkokurssit voi näkyä myös, vaikka verkkokurssi ei ole juuri silloin kun se näkyy planissa. Verkossa voi opiskella kun itselle jää aikaa. Niitä tehtäviä voi tehdä muina aikoina. Monesti kurssin aloitus on pakollinen ja homma jatkuu verkossa. Jos yhdellä viikolla on paljon näitä kurssin aloituksia, ei niitä joka viikko ole.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:19"]
Korkeakouluissa valitaan itse mitä lukee. Eli tyttösi on vain halunnut ottaa paljon kursseja ja poikasi taas ei.
Lisäksi ekan vuoden kertauskurssit pidentää päiviä aika kovasti, ne ei tosin kestä kuin yhden opintojakson verran.
[/quote]
Suurin osa ihmisistä nyt ei ole niin kehareita, että pitäisi jokaisesta aineesta käydä kertauskurssi....
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:17"]
. Ei se kerro rankkuudesta pelkästään kuinka paljon viikossa on pakollista paikallaoloa vaan se kuinka paljon tekee töitä itse.
[/quote]
Samaa mieltä. Itse koin läsnäolokurssit helpommiksi kuin itseopiskeltavat kurssit.
[/quote]
Ja voi sillä pojallakin olla paljon opiskelutehtäviä, mutta ne ovat vaan itsenäisempiä kuin tytön. Esimerkiksi itse suoritin yliopistossa viime lukuvuonna yli 70 opintopistettä, mutta luentoja ei ollut kuin muutamia per viikko :)
Omasta kokemuksesta (olen opiskellut molemmissa) sanoisin, että amk:ssa on paljon vähemmän itsenäistä opiskeltavaa. Toki varmaan riippuu alasta, mutta ainakin alussa kun ei ole vielä niin paljon ryhmätöitä ja muita kirjoitustöitä, suurin osa opinnoista tapahtuu lähiopetuksena ja päivät voi tosiaan olla noin hurjia, jos ottaa täydet kurssit. Yliopistossa taas suuri osa opinnoista tehdään tenttimällä ja luentokursseillakin on yleensä kirjallisuutta luettavana. Niinpä vaikka varsinaista lähiopetusta olisi vain 4 tai 6 tuntia päivässä, niiden lisäksi pitäisi itsenäisesti opiskella esim. tenttiä varten muutama tunti lisää.
Kummassakin paikassa yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työskentelyä.
Eka ja toka vuonna päivät on melko pitkiä. Itsekin jouduin usein istumaan jonkun kurssin takia esim 18 tai 19 asti koululla. Siihen sit vielä palautettavat tehtävät, ryhmätyöt ja raportit ja erilaiset esitykset ja sanakokeet niin kyllä se ihan työnteosta meni. Siinä tokavuoden lopulla alkaa tilanne toki helpottumaan. Ja paskinta oli tosiaan se, et saattoi olla koulua 8-11 ja sit parin tunnin hyppytunteja ja sit taas klo 13 alkaen tunteja.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 19:22"]
[/quote]
Suurin osa ihmisistä nyt ei ole niin kehareita, että pitäisi jokaisesta aineesta käydä kertauskurssi....
[/quote]
Huoh, moni tykkää käydä nuo jos vaikka ei ole välivuosien takia opiskellut aikoihin ja taidot on ruosteessa.
Itseasiassa kertauskurssit on aina tosi suosittuja ja täynnä, joten tämä kirjoittaja ei taida edes olla missään korkeakoulussa.
Nuorilla on yleensä mallilukujärjestys. AMK:ssa se on ryhmäkohtaisesti koko ajalle, mutta yliopistossa vain alussa ja siellä suunnitellaan lukujärjestys kokonaan itse. Suurin osa valinnaisaineista ei näy mallilukkarissa, vaan ne valitaan itse. Jotkut suosituimmat voi olla merkitty mallilukkariin, eli niille on varattu siihen aikaan. Riippuu amk:sta ja käytössä olevasta ohjelmasta, näkyykö opiskelijalla henkilökohtainen lukujärjestys vai ei. Usein nuo valinnaisaineet ovat iltaisin, niin että sekä päivä- että iltaopiskelijat voivat olla samoissa ryhmissä. Noin muuten pakollisia oppiaineita voi tekniikan puolella varsinkin olla 18 tai 19 saakka, koulusta riippuen. Amk:ssa on kyllä lähiopetusta vähennetty runsaasti ja siirrytty omatoimiseen opiskeluun.
Terveisin amk:ssa otsekin opiskellut äiti, jolla toinen lapsi teknillisessä yliopistossa ja toinen amk:ssa.
Mä opiskelen tekniikan alaa, ja meillä oli ekana vuonna tosi pitkiä päiviä joissakin periodeissa, ja joissakin taas tyyliin yksi tunti pävässä eikä muuta. Vaihtelee tosi paljon.
Meillä ne kurssit jotka on illalla, on ollut usein sellasia etä tai projektikursseja, että kerran käydään paikalla, tehtävänanto, ja periodin lopussa toisen kerran, vaikka lukujärjestyksessä näkyiskin että olisi joka viikolla.
Ei yleensä ole. Hyppytunteja on välissä.