Voiko raskauskiloihin vaikuttaa?
Odotan esikoistani, raskaus on kylläkin aika alussa vielä ja kiloja ei ole ehtinyt tulla. Mitä te teitte, että niitä ei kauheasti kertynytkään? Vai voiko siihen edes vaikuttaa? Paljonko teille tuli kiloja?
Tosi moni on kertonut näitä juttuja, että raskauden aikana tuli 32 kiloa ihan itsestään ja niitä on sitten vaikea saada pois. Pelottaa ihan hirveästi, koska oon vielä aika lyhyt ja tollasen lihomisen jälkeen en varmaan pystyis ees likkua enää. Yks kaveri kyllä lohdutteli, että hänelle tuli vain 6 kiloa, koska harrasti liikuntaa koko ajan ja nekin kilot jäi sairaalaan. Mutta ei tuollanen urheilukaan kaikilta varmaan onnistu.
Kommentit (24)
Tuli n. 15kg raskauden aikana, viimeisillä viikoilla tuli varmaan ne 5kg. Söin normaalisti, toki herkuttelin normaalia enemmän, ja raskauden loppuvaiheessa innoistuin liikkumaankin. Nyt liikunnan ilo raskauden jälkeen on kasvanut ja kiloja tippunut 20kg! Olen joutunut uusimaan vaatevarastoa...kokoa pienempään :D
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:47"]2: ootko jotenkin tietoisesti tarkkaillut syömisiä tai harrastanut liikuntaa paljon? Kuulostaa hyvältä kyllä! Ei yhtään kiinnostaisi uusia koko vaatevarastoa raskauden jälkeen.
[/quote]
En ole tarkkaillut mitenkään. Normaalisti harrastanut liikuntaa ja syömistä en ole rajoittanut - tosin monet ruuat ällöttävät minua, joten siinä saattaa olla selitys. Nälkää en ole kuitenkaan kärsinyt vaan syönyt sitten jotain muuta. T.2
Painoa voi seurata raskauden mukaan, ja sitten miettiä ruokavaliota jos tuntuu että alkaa tulla liian paljon painoa. Se painonnousu on tosi yksilöllistä, toisilla esimerkiksi alun pahoinvointi vaikuttaa laihduttavaksi, kun taas toiset lihovat jo alussa kun kokoajan pitää mussuttaa jotain ettei tulisi huono olo. Ja sitä ei voi kukaan etukäteen sanoa, että mitkä menevät alas pahoinvoinnin aikana - toisilla hedelmät ja toisilla vaikkapa mehu ja keksi.
Mielestäni kannattaa lähteä sillä linjalla, että pyrit syömään terveellisesti ja tarpeeksi kaloreita, mutta et ressaa hirveästi painonnousua. Et välttämättä itsekään tiedä mikä kaikki siinä on turvotusta ja mikä kaikki läskiä. Joillakin tulee jo alussa sitä turvotusta kovastikin. Kannattaa myös muistaa, että jos liikut paljon niin sinun pitää syödä enemmän. Esim jos käyt salilla ja illalla kävelylle, niin et todellakaan pärjää millään 1500kcal päivässä, sillä lapsikin ottaa omansa tuosta. Eli kohtuus kaikessa, ei kannata ottaa mitään raskaudenjälkeistä timmiä kroppaa tavoitteeksi, kyllä niitä ylimääräisikin kiloja saa tulla. Mutta ravinnon pitäisi olla pääsääntöisesti terveellistä, ja liikaa painonnousua on hyvä koittaa estää - varsinkin jos kiloja on ennestään. Mutta ei se oikeasti mitään rakettitiedettä ole, syöt kun on nälkä - ja syöt tarpeeksi terveellistä ruokaa jossa kuitenkin on energiaa riittävästi. Toki silloin tällöin voi (ja pitää) herkutellakin :)
On ihan eri asia, jos esim myrkytyksen takia kerääntyy nestettä 20kg, kuin se, että syö itsensä oikeasti 30kg läskimmäksi. Älä siis kyttää pelkkiä kiloja, jos on turvotusta. Syömällä normaalisti et kyllä puhdasta läskiä kerää kovinkaan paljoa. Minulle tuli ekassa raskaudessa 7kg, tokassa 8kg. Mitään en muuttanut, söin ruokaa kuten ennenkin ja herkkuja samoin. En possuttanut raskauden varjolla ylimääräistä. Turvotusta minulle ei tullut yhtään.