Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko raskauskiloihin vaikuttaa?

Vierailija
30.08.2015 |

Odotan esikoistani, raskaus on kylläkin aika alussa vielä ja kiloja ei ole ehtinyt tulla. Mitä te teitte, että niitä ei kauheasti kertynytkään? Vai voiko siihen edes vaikuttaa? Paljonko teille tuli kiloja?

Tosi moni on kertonut näitä juttuja, että raskauden aikana tuli 32 kiloa ihan itsestään ja niitä on sitten vaikea saada pois. Pelottaa ihan hirveästi, koska oon vielä aika lyhyt ja tollasen lihomisen jälkeen en varmaan pystyis ees likkua enää. Yks kaveri kyllä lohdutteli, että hänelle tuli vain 6 kiloa, koska harrasti liikuntaa koko ajan ja nekin kilot jäi sairaalaan. Mutta ei tuollanen urheilukaan kaikilta varmaan onnistu.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viikolla 19 ja yksi lisäkilo tullut. Vaikka tulisi kilo per viikko loppuaika, niin lisäys jäisi 20 kiloon :) Toivottavasti silti enintään suositeltu 12kg tulisi.

Vierailija
2/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: ootko jotenkin tietoisesti tarkkaillut syömisiä tai harrastanut liikuntaa paljon? Kuulostaa hyvältä kyllä! Ei yhtään kiinnostaisi uusia koko vaatevarastoa raskauden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä voit tehdä, on sokerin välttely. Eli et mätä jätskiä, karkkia, limsaa, mehuja jne. Se on muutenkin terveellistä. Mutta kaloreita ei kannata laskea. Syö terveellisesti ja silloin, kun on nälkä. Se, että raskaudessa tulee hoikalle ihmiselle vain 6 kiloa, voi tarkoittaakin sitä, että sikiöllä ei olekaan kaikki ok, ja että sikiöajan puutteellisen ravinnonsaannin takia hän altistuukin sitten aikuisiän terveysongelmille, esim. 2-tyypin diabetekselle (tätä on esim. Intiassa paljon).

Liikuntaa kannattaa harrastaa itseään kuunnellen ja suositusten mukaan. Raskas liikunta voi vahingoittaa pehmytkudoksia, jotka antavat periksi raskausaikana, tämä kannattaa muistaa. Ja kaikki eivät tosiaan pysty urheilemaan raskausaikana, eikä siitä pidä syyllistyä.

Terveellistä ruokaa ja sokeriherkkuja vähän. Nälässä ei todella kannata olla. Ja jos jatkuva syöminen helpottaa heikotusta, syö jatkuvasti. 

Vierailija
4/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kannata sitten verrata omaa raskautta kenenkään toisen raskauteen, mitä tunnut nyt tekevän!

3

Vierailija
5/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi vaikuttaa. Mulla kolme lasta ja jokaisesta jäi kilot synnärille! Liikuin ja söin terveellisesti.

Vierailija
6/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla (lähtöbmi 18) söin nälän mukaan ja herkuttelin suht usein. Kiloja tuli 12 ja laihduin lähtöpainosta vielä 7 kiloa.

Tokalla kerralla (lähtöbmi 17) söin tietoisesti enemmän kuin ekalla kerralla, etten laihtuisi niin paljon. Kiloja tuli 18, palauduin lähtöpainoon mutten laihtunut enempää.

Vierailija
7/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumaan en juuri päässyt erinäisten raskausvaivojen takia.

-7

Vierailija
8/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran. Hormoneihin ei kuitenkaan voi. Mulla neljä lasta ja yhdestä tuli 21kg vaikka söin ja liikuin kaikista samanlailla.

Vierailija
9/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voinut vaikuttaa, tuli raskausmyrkytys ja painoin loppuvaiheilla 92kg ja olen 168 cm pitkä (normaalipaino 50)

Vierailija
10/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu raskaudesta. Itse söin ekassa miten sattuu, mutta painoa tuli n. 15kg. Kaikki lähti imetyksen loppuun mennessä. Nyt olen voinut ison osan raskaudesta todella pahoin, paino ekan kolmanneksen kävi miinuksellakin. Tokassa kolmanneksessa painoa tuli syömisistä riippumatta 700-800g/vko, eli reilusti. Nyt pahoinvointi on alkanut taas, ja pari päivää syömiset tosi niukkaa. Vaikea sitä on ennakoida, syö terveellisesti ja pidä herkut ja suola rajallisena, niin tuskinpa kovin suureksi kasvat. :)

Vierailija
11/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikuttaa. Normaali, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ei lihota, vaikka olisi raskaana. Nesteturvotusta joillekin tulee paljon, eikä siihen oikein voi vaikuttaa, mutta se ei ole läskiä, ja lähtee synnytyksen jälkeen itsekseen. Jos paino alkaa nousta reilummin, kannattaa tarkastella ruokavaliota rehellisesti, että onko mennyt herkutteluksi tai "kahden edestä syömiseksi", mutta jos syömisten sisältö ja määrä on ihan suositusten mukaiset, niin kertynyt paino tuskin on läskiä. Liikkua kannattaa oman voinnin mukaan.

Vierailija
12/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:49"]Eikä kannata sitten verrata omaa raskautta kenenkään toisen raskauteen, mitä tunnut nyt tekevän!

3
[/quote]

Yritän muistaa tämän! Vielä vaan tämä raskaus ei ole niin konkreettinen, kun vatsa ei näy eikä oireita ole. Siksi yritän pohtia, että mitä tuleman pitää.

Jostain syystä pelkään, että paino nousee kamalasti ja siinähän sitten olen enkä saa ikinä niitä kiloja pois. Vielä en oo onneksi alkanut stressata raskausarvusta tai muista.

Onkohan suuri määrä raskauskiloja sitten sen seurausta, että ajatellaan kahden edestä syömistä tai että on mielitekoja niin paljon?

Vierailija
13/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaikuttaa sikäli, että ei pidä raskautta tekosyynä syödä ihan mitä vain ja kuinka paljon tahansa. Raskaudet on kuitenkin hyvin yksilöllisiä - joku voi hyvin ja pystyy urheilemaan hyvin pitkälle ja kykenee syömään terveellisesti, joku joutuu olemaan vuodelevossa ja rasittumatta jo alkuraskaudesta lähtien tai on vaikka niin pahoinvoiva, ettei tietynlainen terveellinen syöminen onnistu.

Musta tuntui että jouduin syömään ihan koko ajan kun olin raskaana, koska heti kun syömisten välillä oli liian pitkä tauko, tuli välittömästi paha olo. Yritin toki pitää mukana kaikkea terveellistä naposteltavaa, mutta kyllä siitä väkisinkin tuli liikaa kaloreita ravinnontarpeeseen nähden, eli kiloja tuli enemmän kuin olisin halunnut. Kyllä ne sitten vaunulenkeillä vauvan synnyttyä onneksi lähtivätkin.

Vierailija
14/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on kaikissa 3:ssa raskaudessa tullut 20-30 lisäkiloa ja ne on lähteneet ja enemmänkin viim. 8 kuukaudessa.

Vierailija
15/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:06"]Minä en voinut vaikuttaa, tuli raskausmyrkytys ja painoin loppuvaiheilla 92kg ja olen 168 cm pitkä (normaalipaino 50)

[/quote]

Voi ei! Jotain tällaista just pelkään! Lähtikö kilot pois kuitenkin? Ja tietenkin tuossa tilanteessaon muutakin hätäiltävää kuin kilot, en tarkoita sillä.

Vierailija
16/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi! Pyydä neuvolasta raskausdiabeetikon ruokavalio ja seuraa sitä, niin pysyy painonnousu kurissa. Eri asia tietenkin, jos vaikka loppuvaiheessa tulee turvotusta, vaikka raskausmyrkytyksen takia. Se on nestettä, ei läskiä, ja lähtee synnytyksen jälkeen.

Vierailija
17/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:06"]Minä en voinut vaikuttaa, tuli raskausmyrkytys ja painoin loppuvaiheilla 92kg ja olen 168 cm pitkä (normaalipaino 50) [/quote] Voi ei! Jotain tällaista just pelkään! Lähtikö kilot pois kuitenkin? Ja tietenkin tuossa tilanteessaon muutakin hätäiltävää kuin kilot, en tarkoita sillä.

[/quote]

Mullakin oli raskausmyrkytys, ja loppuviikoilla kiloja tuli ihan kamalasti. Ei se rasvaa ollut, vaan nimenomaan sitä nesteturvostusta, joka lähti heti synnytyksen jälkeen. Kyllä sen turvotuksen erottaa turvotukseksi, koska ei kukaan liho, siis kerää rasvaa, niin että painoa tulee neljä kiloa viikossa ja nilkat häviää näkyvistä. Turvotusta voi koittaa hillitä vähentämällä suolan saantia, mutta jos se on tullakseen, niin ei sille oikein mitään voi.

Vierailija
18/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi pystyin vaikuttamaan, eikä kiloja tullut paljoa. Raskauden lopussa tuli raskausmyrkytys ja paino alkoi nousta melkein 2 kiloa viikossa. Yhteensä raskauskiloja tuli 16, joista 10 lähti synnyttämällä, syömällä järkevästi ja harrastamalla liikuntaa. Loppujen kuuden kanssa on ollut pirun vaikeaa, 3 vielä jäljellä ja lapsi puolitoista vuotta.

Vierailija
19/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:20"]Tietysti voi! Pyydä neuvolasta raskausdiabeetikon ruokavalio ja seuraa sitä, niin pysyy painonnousu kurissa. Eri asia tietenkin, jos vaikka loppuvaiheessa tulee turvotusta, vaikka raskausmyrkytyksen takia. Se on nestettä, ei läskiä, ja lähtee synnytyksen jälkeen.
[/quote]

Kiitos vinkistä! Yksi tuttu oli vaan huolestuneena kysellyt painonnoususta neuvolassa ja oli saanut kysymyksiä, että onko hänellä vääristynyt ruumiinkuva, kun pelkää kiloja ja että eikö hän tiennyt, että kaikille niitä tulee.

Vierailija
20/24 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi, ei pidä syödä kahden edestä.