Te, jotka ette syö simpukoita
tuossa nirsoilu-ketjussa oli monta jotka mainitsivat etteivät syö simpukoita. oletteko edes maistaneet hyviä sinisimpukoita ravintolassa? ovat miedon makuisia, eivät yhtään niljakkaista tarjoillaan useimmiten ihanien maalaisranskalaisten kanssa. eli uskoisin, että monelle nirsollekin uppoaisi hyvin jos vain maistaisitte.
meillä kaikki rakastavat sinisimpukoita, jopa alle 2v. taaperomme. kampasimpukoista en itse niinkään välitä, muu perhe tosin pitää niistäkin.
kokeilkaa joskus vaikka belgessa simpukoita currykookos-kastikkeella, voisin melkein luvata että pidätte.
Kommentit (35)
sitä en vaan ymmärrä ettei aikuinen ihminen halua maistaa jotain uutta ruokaa. miten ihmeessä tällaisia ennakkoluuloja syntyy? mielestäni osoittaa todella junttimaisuutta mikäli ei edes yhtä kertaa maista.
niin paljon maku eroaa tuoreisiin. ja pidän kyllä etanoistakin =)
t:ap
Se oli niin ällöttävää, etten ole toista kertaa maistanut, enkä edes muista millainen maku oli.
Tykkään hulluna katkaravuista ja muistan useankin tyypin väittäneen, että jos tykkää katkiksista , niin todennäköisesti myös simpukoista.
Pitäisiköhän rohkaista mieli ja yrittää uudelleen...
Ei sen luulis olevan sulta mitään pois, jos minä en halua syödä simpukoita. En ole mikään hirveän kokeilunhaluinen ihminen ja se minulle sallittakoon.
3
Mitäköhän muuta numero 3 jää elämässä paitsi, kun ei halua uusia asioita kokeilla?
Järki käteen! Jos on allerginen niin ei ehkä ole tarpeellista kommentoida simpukan makuun liittyviin artikkeleihin (ei pahalla, allergiat on pebasta :) ), itse pidän esim sushista (jota aluksi pidin vastenmielisenä ja inhottavana ruokana), josta olen kerran saanut ruokamyrkytyksen, mutta tarkoittaako esimerkiksi se että kun ekaa kertaa ajaa polkupyörää ilman apupyöriä, kaatuu ja sattuu, että en kokeile toista kertaa kun eka kerta oli hirveä? Ja jos miettii että mistä jään paitsi jos en maista tätä ja tätä ruokaa, niin mistä tiedät että pidätkö siitä jos et maista. Kaikkea pitää maistaa, itselleni sushi tuli yllätyksenä ja sen rohkaisemana olen uskaltanut syödä mitä erikoisempia ruokia (joista osa on ollut todella positiivisia yllätyksiä). Kiitos alkuperäisen viestin kirjoittajalle, aion maistaa simpukoita (ilma kookoksen makua) kun mahdollisuus tulee :)
En todellakaan syö mitään oksettavia äyriäisiä.
Mä maistelin kerran simpulikoita. En tykännyt, mutta söin kaikki kumminkin, ettei tarjoilija olisi pahoittanut mieltään. Ketäpä ei olisi syönyt.
No, mä en syö äyriäisiä/nilviäisiä, ellei ole pakko. Etanoita, ostereita ja simpukoita olen maistanut useamman kerran, mutten pidä niistä. Esim. etanat eivät maistu juuri millekään, kyse on kastikkeesta. Ja sitä syön mieluummin leivän kuin elävältä nälkään näännytetyn etanan kanssa (ne pitää näännyttää nälkään, etteivät ulosta kuollessaan). Osterit maistuvat lähinnä suolavedeltä, ja minusta on julmaa syödä niitä elävältä. Ravuista en pidä myöskään, ne muistuttavat suurikokoisia hyönteisiä ja niiden elävältä keittäminen on minusta julmaa. Simpukat ovat lähinnä mielenkiinnottomia.
Asun Ranskassa, joten kaikkia näitä on suht säännöllisesti tarjolla. Jos kyläpaikassa on tarjolla, syön tietysti, mutta jos saan valita, jätän syömättä. Jos etukäteen kysytään, sanon välttäväni merenherkkuja kalaa lukuunottamatta sekä kaninlihaa (minulla on ollut lemmikkikaneja, joten koen kanin syömisen vastenmieliseksi).
En syö mitään vedeneläviä. Ei haittaa vaikka jäisinkin jostain superkulinaarisesta elämyksestä paitsi (mitä en kyllä usko) :)
Ne on varmaan saaneet frutti fi mare pizzassa niitä kumipalloja. Joo - hyi!
80-luvulla en mäkään syönyt simpukoita, kun eka kerran maistoin.
Jääkö simpukoita ja nilviäisiä välttävien lautasille myös pohjoismainen über-herkku, ravut? Tuli vain näin rapukautena mieleen. Tai mädit?
Monille simpukat, osterit, etanat, graavattu kala, joillakin sienetkin jäävät syömättä niiden suutuntuman takia. Se on kuin refleksi, ei vain pysty pureksimaan eikä nieleksimään niitä. Ystäväpiirissä on muutama tällainen tyyppi, mutta ei se ketään haittaa. Kukin syököön sitä, mikä maistuu.
Sitten on tietty nekin, jotka eivät ole uteliaita ruuan suhteen tai eivät välitä ruuasta muuten kuin energianlähteenä. Simpukoissa yms on paljon ravintoaineita (Google paljastaa), mutta ei niitä siltikään tarvitse syödä.
Mulle paras simpukkaruoka on klassinen Moules marinière, eli merimiehen vaimon simpukat. Pasta alle vongole on myös hyvää ja bouillabaissea on vähän vaikea tehdä ilman simpukoita ja katkarapuja. Mutta siitäkin ne saa jättää syömättä ellei maistu :)
Kotikokki
Herää kysymys, että miksi sinua ottaa näin koville jos jotkin eivät tykkää jostakin ruokalajista?
Eli etanapannulla voin, sinihomejuuston ja patongin kanssa, NAM! Eli kannattaa kokeilla..
Ja Aplle, olen tainnut jäädä kulinaarisesta nautinnosta paitsi : ). syön kyllä simpukoita, mutta itse en osaa laittaa ja säilyke sellaiset taitavat olla verrattavissa säilyke tonnikala vs. tuoreeseen?