Kuinka herkästi verihyytymä lähtee hampaan poiston jälkeen, ja koska alkoholia?
Eilen on alhaalta poskihammas vedetty, se perimmäisin. Oon yrittäny syödä vaan toisella puolella, ja lisäksi juonu varovasti pari tippaa kerralla mehukeittoa ja vettä. Mut koskahan uskaltaisi juoda alkoholia, viikon päästä ku olis siskolla tuparit? Ja kuinka herkästi toi verihyytymä irtoaa, se on jo nyt sellanen jähmettynyt tumma köntti?
Kommentit (16)
Viikon päästä voit ihan normaalisti viettää tupareita, jos hampaan kolo lähtee normaalisti paranemaan. Itsellä on ollut kipulääkkeen tarvetta 2-4 päivää hampaan poiston jälkeen, sen jälkeen on ihan normi elämä. Ja töihin ja harrastuksiin menin ihan seuraavana päivänä. Se verihyytymä lähtee sieltä nopeasti, mutta koloon menee aluksi herkästi ruokaa. Minä kaivelin tosi varovasti hammastikulla niitä ruoanjämiä sieltä.
Tämä päivä vielä niin alkaa hytymään.
Samana päivänä ei ainakaan aspiriinia, viikon päästä voi ottaa alkoholia. Vuoto lakkasi samana päivänä myös kipu, riippuu mistä kohtaa tietty. Kunhan varot muutaman pv.
Buranaa olen ottanut, koko alkanut paranemaan hyvin, vuoto loppui jo tunnin kuluttua poistosta (lähes heti, kun otin sen rätin suusta pois). Lähteekö silti herkästi hyytymä pois, jos viikon päästä juo ihan normaalisti, syö vaan terveellä puolella? Ilmeisesti tulee sattumaan aika sietämättömästi, jos hyytymä lähtee... Ja nopeuttaahan se paranemistakin.
Ap
Ja miten muuten mm viina lantrattuna appelsiinimehulla, voiko liottaa sen hyytymän pois?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:56"]
Buranaa olen ottanut, koko alkanut paranemaan hyvin, vuoto loppui jo tunnin kuluttua poistosta (lähes heti, kun otin sen rätin suusta pois). Lähteekö silti herkästi hyytymä pois, jos viikon päästä juo ihan normaalisti, syö vaan terveellä puolella? Ilmeisesti tulee sattumaan aika sietämättömästi, jos hyytymä lähtee... Ja nopeuttaahan se paranemistakin. Ap
[/quote]
Ööhhh...miksi se hyytymän lähtö sattuisi? Mä en edes huomannut aikoinaan sen lähtemistä. Eihän se mitenkään tiukasti kiinni ole siinä kolossa. Vai mitä sä tarkoitit, mikä tulee sattumaan?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:00"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:56"]
Buranaa olen ottanut, koko alkanut paranemaan hyvin, vuoto loppui jo tunnin kuluttua poistosta (lähes heti, kun otin sen rätin suusta pois). Lähteekö silti herkästi hyytymä pois, jos viikon päästä juo ihan normaalisti, syö vaan terveellä puolella? Ilmeisesti tulee sattumaan aika sietämättömästi, jos hyytymä lähtee... Ja nopeuttaahan se paranemistakin. Ap
[/quote]
Ööhhh...miksi se hyytymän lähtö sattuisi? Mä en edes huomannut aikoinaan sen lähtemistä. Eihän se mitenkään tiukasti kiinni ole siinä kolossa. Vai mitä sä tarkoitit, mikä tulee sattumaan?
[/quote]
Siis se et jos lähtee ennen aikojaan, ni luu sen alta paljastuu, mikä aika luonnollisesti tuntuu melko kipeälle...?
Turhaan pelkäät. Pahin on jo ohi, kun hammas on irroitettu. Hyytymän poistuminen ei satu, ei sitä edes huomaa. Yleensä suussa olevat haavat paranee nopeasti. Jos ei, ota yhteys hammaslääkäriin tai jatka Buranan käyttöä vähän pidempään.
Viikon päästä voi jo ryypätä kohtuudella, tärkeintä että muistat välttää imeskelyä ja rajua purskuttelua.
Ok, kiitos paljon vastauksistanne :) !
Ap
Sitä ei kukaan kerro miten kauan se hyytymään siellä on? Mulla alaleuan perillä 5 päivän jälkeen alkoi mennä rösöiseksi ja nyt 6 päivänä vähän irtosi nurkasta. Kauanko vielä kannattaa varoa sitä puolta ettei irtoa? Kipua ei ole ollut yhtään koko sikana eikä ole tarvinnut särkylääkettä.
Juuresta jäi sinne pikkupala. Onko teillä jäänyt ja onko sille tarvinnut myöhemmin tehdä jotain?
Olehan mieluummin vaikka ylivarovainen sen hyytymän kanssa. Mulla se lähti pari päivää poiston jälkeen ja seuraavat kaksi viikkoa oli kyllä elämäni hirveimmät. Meni noin kolme viikkoa ja kuusi hammaslääkärikäyntiä että hermokipu lakkasi..
En uskalla syödä vielä kolmantenakaan päivänä mitään kiinteää, vaikka kyseessä yläviisaudenhammas, jonka kohdalla verihyytymän irtoaminen on hyvin epätodennäköistä.
Pirtelö ja jogurttilinjalla mennään. Hyvä kun uskalsin suolavettäkään liikutella suussa. Tuli luettua liikaa etukäteen noista kuivista kuopista (dry socket).
Vierailija kirjoitti:
Viikon päästä voit ihan normaalisti viettää tupareita, jos hampaan kolo lähtee normaalisti paranemaan. Itsellä on ollut kipulääkkeen tarvetta 2-4 päivää hampaan poiston jälkeen, sen jälkeen on ihan normi elämä. Ja töihin ja harrastuksiin menin ihan seuraavana päivänä. Se verihyytymä lähtee sieltä nopeasti, mutta koloon menee aluksi herkästi ruokaa. Minä kaivelin tosi varovasti hammastikulla niitä ruoanjämiä sieltä.
Ihan vaan jos joku muukin tämän googlaa:
Ei saa kaivella millään! Mulle hammaslääkäri sanoi, että purskuttelu pitää kolon puhtaana ja kielellä ei saa pahaa vahinkoa aikaan. Kielsi kuitenkin kolon ronkkimisen yhtään millään.
En kyllä itse suosittelisi myöskään alkoholia noin pian. Hidastaa paranemista ja itse olen vetänyt niin paljon parasetamolia, että maksa on muutenkin kovilla.
Ei saa purskuttaa!! Just tulin operaatiosta, vähän vettä kipulääkkeen kanssa, illalla koitan syödä mutta purskuttelu tosiaan koko tämän päivän kielletty.
Up, tietoa kellään?